Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

Sjøhyene

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 22. mai 2014, klokken 14:19
I dagens DN på side 4 skriver Steinar Juel om forfeilet miljø/subsidiepolitikk som eksemplifiseres med TMS. Denne slipper tre ggr så mye CO2 ut i forhold til kollektivtilbudet per km og ville med ordinære avgifter kostet 2 mil. :o
Han har åpenbart heller ikke fått med seg at det er mange TMS-eiere uten reellt kollektivalternativ.

Tenk deg den personen som i stedet for å kjøpe MS (hvis tesla ikke fantes) hadde kjøpt seg en fossilbil til 2mill for deretter og ta bussen til jobb hver dag. Lurer på om det finnes en sånn person i hele norge. :)

Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

cra

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 22. mai 2014, klokken 14:30
Tenk deg den personen som i stedet for å kjøpe MS (hvis tesla ikke fantes) hadde kjøpt seg en fossilbil til 2mill for deretter og ta bussen til jobb hver dag. Lurer på om det finnes en sånn person i hele norge. :)

Det gjør det sikkert, men det er i så fall en bussjåfør med god råd!  ;D ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sims

Eller hva med de som kjøper TMS og tar kollektivt til jobb hver dag..... :-)

Car-El

@sjøhyene
Ikke ta dette ille opp, men at du i det hele tatt tar opp spørsmålet får meg til å tvile på din intelligens. (Mitt svar)

@cra
Da snakker vi heller om en bussjåfør med en fetisj eller en diagnose!

@sims
Det finnes dem som gjør det. Som regel bor dem i mere siviliserte strøk og kollektivtilbudet yter i kW. Ikke som her der kollektivtilbudet ytes av reinsdyr som trekker.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

afitch80

Er det bare meg eller er så godt som all skriving i media om elbiler og spesielt Tesla negativ?
Hva er det de har så mye i mot? Det lokale utslippet av f.eks. NOX blir jo selvsagt lavere når en elbil erstatter en dieselbil. Det vil jo gjøre livet for mange spesielt i Bergen enklere når giftlokket legger seg over byen om vinteren.
Forskerne som EKKO intervjuet i går har jo kommet frem til at det økte globale utslippet fra produksjonen "betales inn" i løpet av 2-3 år. En elbil har jo mye lenger levetid enn det. Batterigarantien på en TMS er jo på 8 år. Det betyr at i løpet av den tiden kan man "betale" dette tilbake 2-3 ganger utfra hvor mye man kjører. Og sier man at bilen lever i 12 år uten å bytte batteri, så vil man betale det tilbake 4-6 ganger.
For ikke mange dager siden hadde dagbladet en artikkel om "Tesla-filen" fra Asker inn mot Oslo. Journalisten telte 250 elbiler og 41 av disse var TMS. Jeg skrev mail til han om hvorfor de ikke hadde talt hvor mange f.eks. Leaf det var. Han svarte at han ikke hadde nok kunnskap til å kjenne igjen en Leaf. Han hadde hatt nok med å se elbiler i det hele tatt. Men Tesla kjente han igjen, sa han. Hvorfor fikk han i det hele tatt gjøre denne jobben når han kan så lite om biler at han ikke kjenner igjen en Leaf når han ser en. Jeg hadde en uoffisiell telling på en handletur i rushet i går i Bergen. Var over det meste av Bergen i tiden 14:30 til kl 18:00. Da talte jeg 53 Leaf og 21 TMS. Altså var det 2,5 ganger fler Leaf enn TMS. Asker og Bærum har kanskje høyere andel TMS enn Bergen, men jeg vil nok tro at det var fler Leaf enn TMS som passerte denne journalisten den dagen. Da burde vel denne filen bli kalt Leaf-fil og ikke Tesla-fil. Eller kanskje en taxi-fil? Det er vel en del taxier i den og. Misforstå meg rett. Jeg disser ikke Leaf. Alle elbiler er like bra. Og jo flere elbiler jo bedre er det for miljøet.
Det skrives også at kollektivfilene fylles opp av TMS og andre elbiler. EKKO sa i går at det er ca 700k fossilbiler i Oslo/Akershus og 10-12K elbiler. Det er 1,7 %. Det er forsvinnende lite egentlig. Det er vanligvis 2 filer til fossilbiler og 1 til kollektiv rundt Oslo. Hvordan kan da 1,7% av bilene "fylle opp 1 fil" uten at det nevnes med et ord de 98,3 % fossilbiler som virkelig fyller opp de 2 andre og forurenser mer? Burde vel være mye bedre å fylle opp filer med biler uten utslipp enn biler med utslipp?
Hvorfor settes det ikke fokus på at noen må gå foran og kjøpe elbiler slik at bilindustrien satser på slike biler og jobber for å gjøre produksjonsprosessen mer miljøvennlig. Hvis ingen kjøper elbiler vil ingen lage elbiler. Fossilbilen er jo over 100 år gammel og blir stadig mer miljøvennlig å lage. Hvorfor skal ikke elbilen få samme mulighet til å utvikle seg? Hvorfor skal den være 100 % miljøvennlig fra dag en? Holder det ikke at den er mer miljøvennlig etter 2-3 år for nå. Og at man jobber for at den skal bli tidligere og tidligere mer miljøvennlig? Rome wasn't built in a day.
Hvorfor får så mange skrive og si så mange usannheter og løgner uten å bli satt skikkelig på plass eller uthengt som det f.eks. Tesla blir av de samme personene? Hvorfor er det ingen som skriver stort om det som faktisk er fakta om Tesla og andre elbiler? Om de faktiske fordelene med en elbil fremfor en fossil? Media holder til en hvis grad tilbake utviklingen som ville vært en fordel for alle ved å "rakke ned" på elbiler. Mange tar det mediene skriver for god fisk uten å undersøke hva som er løgn/usannheter selv. Er ikke media sin oppgave å opplyse folket om fakta og sannheter? Og avsløre løgner? Ikke å komme med løgner og usannheter. Det virker som media er mest opptatt av å få flest mulig klikk på nettsidene sine for å kunne tjene mest mulig penger. Og ikke så opptatt av at det de skriver faktisk er sant...
Før amerikansk, nå tysk.

Havebigfun

Sitat fra: afitch80 på torsdag 22. mai 2014, klokken 17:06
Er det bare meg eller er så godt som all skriving i media om elbiler og spesielt Tesla negativ?
.... Det virker som media er mest opptatt av å få flest mulig klikk på nettsidene sine for å kunne tjene mest mulig penger. Og ikke så opptatt av at det de skriver faktisk er sant...
Du har laget en bra sammenfattning av hva vi har diskutert side opp og side ned siden Tesla ble synlig i mediebildet.
Det er to grunner:
1. misunnelsen er sterkere enn kjønnsdriften
2. alle nyhetsmedier lever av å selge- er det ingen konflikter må de lage noen.
Seriøse media taper terreng- alle ansatte har fått tilbud om sluttpakke i Aftenposten idag.

Det som er synd at tilsynelatende intellektuell velbeslåtte mennesker som nevnte Steinar Juel er med i samme koret uten å se at deres argumentasjon i bestefall holder delvis stikk. Det grelleste eksempelet er nok desverre Spetalen som har dummet seg ut på en måte som gjør at man kan tvile på om han har (noen som helst) andre evner enn å tjene penger (dette er i og for seg en ganske sterk side av ham- det skal inrømmes.)- kanskje det er noen autistiske begavelser med medietekke som er der ute ::)

jkirkebo

Sitat fra: sims på torsdag 22. mai 2014, klokken 14:56
Eller hva med de som kjøper TMS og tar kollektivt til jobb hver dag..... :-)

Der har du meg ihvertfall. Sykler til stasjonen og tar toget til Oslo på jobb mens Teslaen står i carporten. Må riktignok kjøre bil til jobb en sjelden gang innimellom, men det er ikke oftere enn ca. 1 gang hver 6. uke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sjøhyene

#1957
Sitat fra: Car-El på torsdag 22. mai 2014, klokken 16:33
@sjøhyene
Ikke ta dette ille opp, men at du i det hele tatt tar opp spørsmålet får meg til å tvile på din intelligens. (Mitt svar)

haha, jeg må være ganske dum for ikke engang svaret ditt skjønte jeg mye av.
Mente det som et oppriktig spørsmål. Altså, finnes det en eneste person som tilfredstiller alle de egenskapene media drar fram som den "typiske tesla kjøper"

skjønner at du skal fram til at svaret er nei, men det er jo sammenlikninger som dras fram hele tiden i media
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

blokhus

Om det skjedde noe i Teslaen sier historien ingenting om  :o http://www.ba.no/nyheter/article7373550.ece
#2125 P85+ Blå m svart skinn
Alt utenom dobbeltlader, vinter- og sikkerhetspakke

mecanica vergara

Sitat fra: blokhus på torsdag 22. mai 2014, klokken 22:36
Om det skjedde noe i Teslaen sier historien ingenting om  :o http://www.ba.no/nyheter/article7373550.ece
Det ser ut som han fikk 400V 16A på Teslaen sin også :)
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

Car-El

@Sjøhyene
Det jeg prøvde å si, på en humoristisk måte, er at folk som kjøper en bil til 2 millioner er nok så interessert i å bruke bilen.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

brynjar

SitatI dagens DN på side 4 skriver Steinar Juel om forfeilet miljø/subsidiepolitikk som eksemplifiseres med TMS. Denne slipper tre ggr så mye CO2 ut i forhold til kollektivtilbudet per km og ville med ordinære avgifter kostet 2 mil. :o
Han har åpenbart heller ikke fått med seg at det er mange TMS-eiere uten reellt kollektivalternativ.

Hva er det med finansfolk og elbiler? Juel, Hegnar og Spetalen har åpenbart et intenst ønske om å ta elbiler, spesielt Tesla. Det er noe manisk og irrasjonelt over argumentasjonen deres. De taler jo åpenbart mot bedre vitende og strør rundt seg med usannheter og selektive argumenter.

Noen burde gjøre en antropologisk studie av elbilhaterne.
Lykkelig eier av Tesla Model S P 85. Sort med beige interiør. Panotak. Lys-, lyd-, vinter- og techpakke. 8 års serviceavtale.

OleT

Sitat fra: tomrh på onsdag 21. mai 2014, klokken 12:18
Sitat fra: cra på onsdag 21. mai 2014, klokken 10:58
...når man bor et sted der bussen passerer like mange ganger om dagen som den gjør på en halvtime der de som uttaler seg bor.  :P
Du mener *hvis* bussen passerer.. :P

Her jeg bor, står en buss fast i trafikken hver time. Stort sett "fremmede" fossilbiler som lager kaoset, blant vi som bor her kjører faktisk flertallet elbil - og vi kjenner både veien og bussrutene.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

bb

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 22. mai 2014, klokken 18:32
Sitat fra: sims på torsdag 22. mai 2014, klokken 14:56
Eller hva med de som kjøper TMS og tar kollektivt til jobb hver dag..... :-)

Der har du meg ihvertfall. Sykler til stasjonen og tar toget til Oslo på jobb mens Teslaen står i carporten. Må riktignok kjøre bil til jobb en sjelden gang innimellom, men det er ikke oftere enn ca. 1 gang hver 6. uke.
Jeg sykler 13,5 km * 2 til/fra jobb hver dag med elsykkelen min. Teslaen står i fellesgarasjen og brukes til langturer og shoppingturer med kona på kveldene. Noen dager tar jeg Teslaen på jobb fordi jeg har et ærend etter jobb. I snitt bruker bilen like lang tid som sykkelen. Jeg har forresten et forbruk på 6 Wh/km med elsykkelen. Ganske miljøvennlig :)
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

arnljon

I Adressavisen i Trøndelag drives nå en regelrett hets av elbileiere. Vi får skylden for:
- høyere nettleie på grunn av behovet for forsterkning av elnettet
- at fergen over Trondheimsfjorden går med underskudd
- elbileiere er miljøsvin fordi 25 prosent kjører med piggdekk
- at alle parkeringsplasser i byen er opptatt og butikkene taper handel

Nå må avisene forsøke å ballansere budskapet sitt
Model S85, svart, svart skinn, tech, pano, luft, lyd, vinterpakke, park, in production 29. jan, levert 25. Mars 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA