Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

Foleson

Sitat fra: Oreo på onsdag 21. mai 2014, klokken 09:33
Tenkte å poste dette i "Elbilen i samfunnet", men fant ingen tråd relatert til media, så poster den likegreit her, da jeg tenker Tesla sikkert blir nevnt.
De skulle diskutere om elbilen var framtiden på NRK P2 (Ekko) nå mellom 9-10:
http://radio.nrk.no/direkte/p2#

Satser selv på å få hørt det på podcast senere.

Med en gang de introduserte Bjart Holtsmark som deltager i debatten så slo jeg av. Hadde håpet P2 skulle ha en seriøs debatt.
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

kjølholdt

Bjart tapte diskusjonen. Men lett å forstå at han bor midt i Oslo. Bruk sykkel og kollektiv transport. Foreslår at han bosetter seg 1 års tid i Gursken på Sunnmøre. deretter baserer seg på kollektiv transport, lykke til.
Personlig er jeg  lei av miljøvernere som sitter på grunerløkka og sier man skal reise kollektivt.Llett å si når man har Norges beste kollektiv tilbud
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Veggen

Saklig og god diskusjon med kunnskapsrike debattanter som tilbakeviste de fleste innvendingene man leser og hører rundt om.

Synes til og med Bjarten fremstod som tilnærmet fornuftig. Argumentet hans om at sykkel er bedre enn bil og at en liten bil er bedre enn stor er vanskelig å argumentere mot. At sykkel og småbil ikke kan erstatte en stor bil over lengre avstander hoppet han bukk over som vanlig.

Spesielt poenget med at elbil er en av mange nødvendige brikker som må på plass på veien til et utslippsfritt samfunn kom godt frem.
Det gjelder å løfte blikket litt.

19quiz76

Sitat fra: Foleson på onsdag 21. mai 2014, klokken 10:01
Med en gang de introduserte Bjart Holtsmark som deltager i debatten så slo jeg av. Hadde håpet P2 skulle ha en seriøs debatt.

Vil anbefale alle å høre hele programmet - Holtsmarks argumenter blir maltraktert av kunnskapsrike forskere fra SINTEF og NTNU. Beste og mest saklige elbil-diskusjon jeg noen hang har hørt!

Edit: maltraktert ble "maktfaktor" på tlf.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

kjølholdt

For all del det var jo noe av det bedre jeg har hørt av bjart, han er blitt litt mindre bastant . Men han må ta innover seg at personbil vil eksistere som transport middel
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Foleson

Sitat fra: 19quiz76 på onsdag 21. mai 2014, klokken 10:40
Sitat fra: Foleson på onsdag 21. mai 2014, klokken 10:01

Vil anbefale alle å høre hele programmet - Holtsmarks argumenter blir maltraktert av kunnskapsrike forskere fra SINTEF og NTNU. Beste og mest saklige elbil-diskusjon jeg noen hang har hørt!

Edit: maltraktert ble "maktfaktor" på tlf.

Jeg har ikke noe i mot elbilmotstandere, men Holtsmark er en patologisk løgner og jeg har inntrykk av at han stort sett inviteres med når journalister helst vil ha en underholdende konflikt mer enn en seriøs diskusjon. Får kanskje gi programmet et ny sjanse.
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

cra

Sitat fra: kjølholdt på onsdag 21. mai 2014, klokken 10:42
For all del det var jo noe av det bedre jeg har hørt av bjart, han er blitt litt mindre bastant . Men han må ta innover seg at personbil vil eksistere som transport middel

Ja, det er utrolig provoserende å høre alt pratet (ikke bare fra Holtsmark) om at det bare er kollektivtransport som er "lov", når man bor et sted der bussen passerer like mange ganger om dagen som den gjør på en halvtime der de som uttaler seg bor.  :P
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

19quiz76

Enig med siste talere, men dette programmet stripper BH for troverdighet i elbildebatten fremover, SINTEF og NTNU legger for dagen en helt annen faglig tyngde som faktisk er akademisk forankret. BH skriver for egen regning mens SSB famler når de skal "forsvare" ham - SINTEF og NTNU presenterer derimot her sin egen forskning i et helhetsperspektiv.
Kudos til Ekko for å styre unna sensasjon- og konfliktkløa og heller debattere redelig!
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

tomrh

Sitat fra: cra på onsdag 21. mai 2014, klokken 10:58
...når man bor et sted der bussen passerer like mange ganger om dagen som den gjør på en halvtime der de som uttaler seg bor.  :P
Du mener *hvis* bussen passerer.. :P
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

CFM

Lenke til Ekko 21. mai kl. 9 for de som kom for sent for direkte:
radio.nrk.no
2013 S85
2017 S90D (ap2 fsdc)

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Oreo på onsdag 21. mai 2014, klokken 09:33
Tenkte å poste dette i "Elbilen i samfunnet", men fant ingen tråd relatert til media, så poster den likegreit her, da jeg tenker Tesla sikkert blir nevnt.

En god plass å poste slike generelle mediasaker er: Populære temaer | Elbiler i media.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Griffel

Sitat fra: Foleson på onsdag 21. mai 2014, klokken 10:57
men Holtsmark er en patologisk løgner
Hva menes med en "patologisk løgner"?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

19quiz76

http://no.m.wikipedia.org/wiki/Dramatiserende_personlighetsforstyrrelse

"Grensen mellom idealisering og direkte løgn er flytende, og personer med veldig uttalte dramatiserende personlighetstrekk kan fremstå som «patologiske løgnere»."

arnkl

"Mer stas enn en Tesla" http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Mer-stas-enn-en-Tesla-3122905.html#.U30j23ZpeRM

9 åring syntes det var meir stas å helse på kronprinsessa enn å hente familiens nye Tesla, som var den eigentlege grunnen til at dei var i Bergen.

Tesla er forøvrig offisiell leverandør av festspillbilane. Eg såg ein kvit Tesla med festspilldekor i dag.
http://www.fib.no/no/partnere/festivalpartnere/tesla-bergen/
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Havebigfun

I dagens DN på side 4 skriver Steinar Juel om forfeilet miljø/subsidiepolitikk som eksemplifiseres med TMS. Denne slipper tre ggr så mye CO2 ut i forhold til kollektivtilbudet per km og ville med ordinære avgifter kostet 2 mil. :o
Han har åpenbart heller ikke fått med seg at det er mange TMS-eiere uten reellt kollektivalternativ.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA