Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Lokführer

Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 07. mai 2014, klokken 11:21
Sitat fra: janmb på onsdag 07. mai 2014, klokken 10:42
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-miljoe/staten-taper-paa-elbiler/a/10139934/


Nok engang regner tilsynelatende inntektstapet som 1:1 med avgiften man ville fått dersom folk hadde kjøpt samme bil MED avgift.

Det er helt utrolig hvor vanskelig det skal være å fatte at folk har en begrenset kjøpekraft og et gitt budsjett til bilhold som ikke dramatisk påvirkes av statens avgiftsmodell i det hele tatt.

Dersom jeg har råd til en Tesla til 700000 er det ikke gitt at jeg hadde hverken kunnet eller ønsket å kjøpe den bilen med 600000 i avgifter på toppen.

Avgiftstapet, spesielt på de dyrere elbilene, er langt langt mindre enn den avgiften bilen ville hatt etter vanlig formel.

Herreminjesus... å regne slik som VG gjør er jo bare tragisk . Jeg hadde aldri kjøpt elbil hvis ikke det var gunstige avgifter. Missunnelsen er tydligen større enn kjønnsdriften her til lands.  Staten ville ha en grønnere bilpark   når folk kjøper dette så klager man .. blir litt pose og sekk mentalitet .
VG vil vel påstå at de taper 20kr for hver gang jeg leser VG-Nett..
For vår del ville vi ikke kjøpt ny bil, men en brukt bil. Dermed kan mine "unndratte" avgiftkroner trekkes fra de 3 milliardene...
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Espen Hugaas Andersen

#1831
Nei, dette er faktisk den mest balanserte analysen av avgiftene hittil. De har *ikke* tatt utgangspunkt i at de som kjøper Model S ville ha betalt flere hundre tusen i avgifter, men har heller vurdert budsjett opp mot faktiske inntekter.

Med 5297 elbiler solgt i Q1, og 489 millioner i lavere inntekt, så har de regnet ca 92.300 kr i tap på moms og engangsavgift per elbil. Dette er nok ikke langt unna sannheten. Så klart, jeg kan ikke se at de har korrigert for om folk generelt har valgt biler med mindre avgifter eller om salget hadde vært lavere med avgifter på elbiler, o.l. så det er trolig en betydelig feilmargin inne i bildet, men uansett er dette betydelig mer realistiske tall.

Om elbilsatsingen koster 92.300 kr per elbil, og varer frem til det er 50.000 elbiler, så vil den ha kostet 4,6 mrd. Spetalen, som et eksempel, opererte med 50 mrd på de første 50.000 elbilene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: turfsurf på onsdag 07. mai 2014, klokken 11:52Det varierer nok noe, jeg kansellerte en Model S i begynnelsen av desember og hadde penger på konto først i februar. Det fikk de det de ba om, uten feil øyeblikkelig. Det var litt i overkant lenge, og jeg fikk ikke respons på mailer før jeg fant noen litt høyere oppe i systemet. Når jeg først fikk deres oppmerksomhet gikk det lynkjapt.
Det er så klart sant at det vil variere. Men det har nok ingenting med "arroganse" å gjøre.

Alle jeg har kommunsiert med hos Tesla har vært trivelige, jordnære og hjelpsomme. Det er egentlig ganske tydelig at de har rekruttert flest mulig yngre, entusiastiske Tesla-fans.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

#1833
Artig lesning i Autofil som kom i posten i dag.
Ser at det hadde lønnt seg å kjøpe S85 isteden for P85.

afitch80

Sitat fra: Øggen på onsdag 07. mai 2014, klokken 13:30
Artig lesning i Autofil som kom i posten i dag.
Ser at det hadde lønnt seg å kjøpe S85 isteden for P85.

Ser ut til at jeg valgte rett. :)
Begynte el-eventyret med Tesla, så innom noe tysk, men var kjapt tilbake over dammen.

Anew

...var det data for 60kWh også?
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

Lokführer

Skuffende dreiemomentresultat for p85! Kan dette stemme?
Var batteriene toppladet?
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Øggen

Beklager. Ble oppslukt i de største bare :-)
Det morsomme med det hele er at de nesten sprengte bremsebenken. 4000nm før de endret litt. Morsomt

chal

#1838
Edit.

Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 07. mai 2014, klokken 11:21
Sitat fra: janmb på onsdag 07. mai 2014, klokken 10:42
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-miljoe/staten-taper-paa-elbiler/a/10139934/


Nok engang regner tilsynelatende inntektstapet som 1:1 med avgiften man ville fått dersom folk hadde kjøpt samme bil MED avgift.

Det er helt utrolig hvor vanskelig det skal være å fatte at folk har en begrenset kjøpekraft og et gitt budsjett til bilhold som ikke dramatisk påvirkes av statens avgiftsmodell i det hele tatt.

Dersom jeg har råd til en Tesla til 700000 er det ikke gitt at jeg hadde hverken kunnet eller ønsket å kjøpe den bilen med 600000 i avgifter på toppen.

Avgiftstapet, spesielt på de dyrere elbilene, er langt langt mindre enn den avgiften bilen ville hatt etter vanlig formel.

Herreminjesus... å regne slik som VG gjør er jo bare tragisk . Jeg hadde aldri kjøpt elbil hvis ikke det var gunstige avgifter. Missunnelsen er tydligen større enn kjønnsdriften her til lands.  Staten ville ha en grønnere bilpark   når folk kjøper dette så klager man .. blir litt pose og sekk mentalitet .

Media skriver ikke dette for å lage noe som er rasjonelt og riktig.
De skriver for å skape engasjement og konflikter for å selge aviser.
At det er galt eller litt usant er bare bra - det selger.
Konklusjon: Ikke kjøp eller les det de skriver.

Muffinman


tho

Skuffende. De tallene er jo null verdt. At de i det hele tatt oppgir de åpenbare søppeltallene der er rimelig merkelig.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på onsdag 07. mai 2014, klokken 14:54
Føkk, I`ve been screwed....

Hehe, minner meg på et av mine favorittsitater fra The Big Bank Theory: 

"What would you be if you were attached to another object by an inclined plane, wrapped helically around an axis?"

;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Muffinman


Rio

Sitat fra: Skjervesbu på onsdag 07. mai 2014, klokken 20:22
Nav og svinghjul har vel ikke 1:1 utveksling så da er det naturlig at momentet avviker. Effekten blir imidlertid lik dersom tapet i drivverket er null.

Du må ikke bruke slike ord her, eller så vil Adresseavisen og Spetalen påstå at elbilførere bare naver!

*kynisk*

:D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

hma

Alle oppfølgende innlegg til benktesten, som handlet om akselerasjon/dreiemoment/effekt for S60/S85/P85, er flyttet til tråden:
"S60 vs S85 vs P85 - 0-96.6 kmt akselerasjons test"
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10465.0.html

Dere kan også bruke tråden:
"Velge standard S85 eller P85 - noen erfaringer?!"
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10009.0.html
for lignende diskusjon.

Hilsen Håkon
(moderator)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA