Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

sn0le

Vil dette si at det er OK om man setter opp en 32A 3-fas Saltolader?
Den lar jo bilen benytte alle 3 fasene, og fører vel dermed ikke til skjevbelastning i nettet?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

19quiz76

Teslaen takler ikke 230V trefas, Saltolader eller ei. Kun 400V trefas.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

sn0le

Ah. Trudde den kunne nyttiggjøre seg av det, men ser nå at du har rett. Det var dumt.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

19quiz76

Veldig synd - mange håpet lenge den ville takle det, men TM prioriterte ikke å bygge om laderne for det sær-norske (og albanske) nettsystemet.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Øggen

Latterlig.  Skal jeg nå måtte si opp min avtale? ??

19quiz76

Nettselskapene har som regel monopol i fylket sitt, så spørs om man har noe alternativ utover å lage strømmen selv..
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Rio

Sitat fra: Øggen på lørdag 03. mai 2014, klokken 03:40
Latterlig.  Skal jeg nå måtte si opp min avtale? ??


Det er nettselskapet som sier dette, og det gjør de fordi hvis folk trekker på bare én fase, så skjevbelastes transformatoren, og man får en rekke problemer.

Legg også merke til at effekten du trekker fra en trefase er helt konstant (fordi de tre fasene tilsammen leverer nøyaktig en konstant mengde effekt), men hvis det kun er énfas, så pulserer effekten 100 ganger i sekundet, og ting vibrerer.

Det er en GOD grunn til at alt stort utstyr i industrien er trefase, og ikke énfas.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

OddB

Nå er det mange av oss som IKKE har trefase. Da må det vel være greit å bruke den strømmen man har tilgjengelig ?!?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Duzzy

Sitat fra: OddB på lørdag 03. mai 2014, klokken 18:28
Nå er det mange av oss som IKKE har trefase. Da må det vel være greit å bruke den strømmen man har tilgjengelig ?!?

Både ja og nei.
Man kan bruke den strømmen man har tilgjenngelig, men ikke ha store laster som er så store at det gir spenningsvariasjoner i nettet.
Hvis man har det må dette meldes opp og godkjennes av nettselskapet. Det er et eget punkt i nettmeldingen. Store Variasjoner i nettet er som regel verre i nettet en en jevn høy belastning.

Sorry OT
Jessheim
standard P85, Sort, 19", sort nappa,panorama, Alle pakker untatt dobbeltlader.
Levering 28.11.2013

OddB

Sitat fra: Duzzy på lørdag 03. mai 2014, klokken 20:56
Sitat fra: OddB på lørdag 03. mai 2014, klokken 18:28
Nå er det mange av oss som IKKE har trefase. Da må det vel være greit å bruke den strømmen man har tilgjengelig ?!?

Både ja og nei.
Man kan bruke den strømmen man har tilgjenngelig, men ikke ha store laster som er så store at det gir spenningsvariasjoner i nettet.
Hvis man har det må dette meldes opp og godkjennes av nettselskapet. Det er et eget punkt i nettmeldingen. Store Variasjoner i nettet er som regel verre i nettet en en jevn høy belastning.

Sorry OT
En induksjonstopp som pulserer må da være verre enn en elbil som ramper opp ladestrømmen sakte og forsiktig og blir stående i timesvis ? Så lenge ikke hovedsikringen får har vel jeg mitt på det tørre.  Vasker jeg klær, kjører tørketrommelen og koker middag samtidig på en kald vinterdag bruker jeg mer enn de 32A jeg lader bilen med.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

sigurdi

OT.
Problemet er at bilen står i timevis, mens det andre er over kortere intervall.
Skal mer til at mange av naboene dine også lager mat samtidig, vasker klær osv, noen lager mat 1550, andre 1600 andre 17 osv

Dersom flere av naboene dine også har elbil er det ganske sannsynlig at de også lader halve natta og det er da vedvarende sjevlast oppstår som kan gi varmeutvikling i trafoen.

Sjevlast over kort tids intervall er ikke noe problem, siden trafo får "hviletid" til å kvitte seg med overskudds varme.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Rio

I tillegg til det er det jo ikke slik at når man kjøper en elbil som lader med 32 A, så kvitter man seg med den induktive koketoppen! ;)   Med andre ord, begge kan være på, og potensielt på samme fase.

For å gi noe å sammenligne med: en varmtvannsbereder (som trolig er den tyngste varige (timesvis) lasten som er vanlig) trekker 8 A. En elbil som trekker 32 A tilsvarer altså 4 (!) VVB som slår inn akkurat samtidig, og som kanskje vedvarer en hel dag.

Hadde det vært trefase hadde det overhodet ikke vært et problem - verken med IT- eller TN-nett
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Car-El

Unnskyld meg! Men passer ikke dette bedre under "Havslund er dom!" tråden?  ::)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.



© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA