Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Cato76 på onsdag 30. april 2014, klokken 16:03
Hvorfor skal man betale pr. minutt og ikke pr. kW?  ???

Jeg som ikke har dobbeltlader kan lade i en hastighet på ca 50 km/t, mens de som har dobbeltlader får ca 100 km/t lading. Altså så betaler jeg 12 kroner pr mil, og de som har dobbeltlader 6 kr pr mil... Og enda verre om man lader på 13A uttaket (13km/t) som tilsvarer 46 kr pr mil... :o Skal dette rettferdigjøres så må disse ladestasjonene telle kW og ikke minutter  >:(

Om ladestasjonene tok noe påslag for strømmen, la oss si 50% (1.50,-) så ville det vært mer rettferdig. Jeg hadde da måtte betale 16.50,- for en time på 11kW laderen og med en rekkevidde på 50 km så tilsvarer dette 3.30 pr mil - Noe som gjennspeiles i at en kjører miljøvennlig  ;)
Ladestasjoner er en knapphetsgode som lett kan misbrukes. Dvs tid være en del av prisberegningen. Men en kombo av tid og strømforbruk bør det være.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Car-El

@Cato76
+1 (æ trur at det betyr at æ e enig med deg. Noe æ e.)

@Øyvind.h
Ja og NEI! Der det bygges ut HURTIGladestasjoner kan man gjøre det slik at mens man lader så betaler man for strømmen. Når man er ferdig og lar bilen stå å ta opp plass så må man betale for tiden. 5kr pr. minutt eller noe slik. På denne måten får man bort dem som er ferdig ladet og neste kommer til. Det skulle ikke være vanskelig å få til i dagens dataalder.

Ved vanelig parkeringsplass reservert elbil så skulle det være ladeplikt der det er mulighet for å lade. Ellers så er det opp til kommunen om den vil begrense bruken av fossilbiler med å ta i fra dem parkeringsplass og dedikerte den til elbil uten lademulighet, for et sunnere miljø.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

akseln

Før en moderator blander seg inn. Kanskje det er greit å ta ladediskusjonen et annet sted enn denne tråden slik at vi holder oss til topic.

jkirkebo

Sitat fra: Car-El på onsdag 30. april 2014, klokken 15:51
OY!
Det kom ikke fram i artikkelen som jeg leste i F-B.no at han fikk bare strøm nok til 3 mil. Da skal jeg være enig med Nikolai Astrup at det der er tyveri!

Nei. Han brukte nemlig en 22kW stolpe som også har schuko uttak. Han la altså beslag på den ressursen denne stolpen er og skal betale for det. At han fikk så lite strøm er hans egen feil, siden han tydeligvis ikke har anskaffet en Type 2 kabel. Dessuten er det 4 gratis schuko-uttak annet sted i Apenesfjellet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Cato76 på onsdag 30. april 2014, klokken 16:03
Hvorfor skal man betale pr. minutt og ikke pr. kW?  ???

Jeg som ikke har dobbeltlader kan lade i en hastighet på ca 50 km/t, mens de som har dobbeltlader får ca 100 km/t lading. Altså så betaler jeg 12 kroner pr mil, og de som har dobbeltlader 6 kr pr mil... Og enda verre om man lader på 13A uttaket (13km/t) som tilsvarer 46 kr pr mil... :o Skal dette rettferdigjøres så må disse ladestasjonene telle kW og ikke minutter  >:(

Så fordi du ikke ville betale for dobbeltlader skal du heller oppta stolpen dobbelt så lenge til halv minuttpris slik at jeg må vente på å få ladet min bil?

Nei, minuttpris er det eneste som duger. Hvis ikke er det heller intet incitament for å flytte bilen når den er ferdigladet.

Raskere lading enn 3,7kW er et knapphetsgode og må prises deretter for å optimalisere tilgjengeligheten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.


Tønsberg

Svart TMS 85 - Levert 6. mai 2014
Grå TM3 - Levert 20. mars 2019

Epleskreller

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 30. april 2014, klokken 19:00
Nei, minuttpris er det eneste som duger. Hvis ikke er det heller intet incitament for å flytte bilen når den er ferdigladet.

Enig og jeg har enkeltlader. Infrastrukturen er den store kostnaden og ikke strømmen, kunne naturligvis vært en liten differanse på ladehastighet.

Ellers må jeg si det var et uklokt utspill av høyremannen. Det viktigste er tilgjengeligheten av ladere de gangene man trenger dem. Det å da sutre i media (det er sånn det oppleves) for at det er dyrt blir for dumt.. Spesielt når det fremføres av stereotypen av en Tesla-eier (riking). Det gjør ikke elbilistene mere populære, den gemene hop begynner å få nok av fordelene.. Drivstoffet skal og bør vi betale selv og vi velger selv hvor vi kjøper det.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

brynjar

SitatEllers må jeg si det var et uklokt utspill av høyremannen. Det viktigste er tilgjengeligheten av ladere de gangene man trenger dem. Det å da sutre i media (det er sånn det oppleves) for at det er dyrt blir for dumt.. Spesielt når det fremføres av stereotypen av en Tesla-eier (riking). Det gjør ikke elbilistene mere populære, den gemene hop begynner å få nok av fordelene.. Drivstoffet skal og bør vi betale selv og vi velger selv hvor vi kjøper det.

Må si meg helt enig i dette. Her har Astrup helt glemt det store bildet i sin selvrettferdige harme.
Lykkelig eier av Tesla Model S P 85. Sort med beige interiør. Panotak. Lys-, lyd-, vinter- og techpakke. 8 års serviceavtale.

krister461

Jeg for min del forstår Astrup godt. Det virker ikke riktig å betale 150 kroner for strøm som har en innkjøpspris ca 10 kroner.

Om han er avhengig av å oppta en ladestasjon til 500.000 - 1.000.000 for å benytte en vanlig schuko-kontakt så høres ikke det ut som et særlig smart oppsett av Fortums ladestasjoner.

Teslanewbie

http://www.hegnar.no/motor/artikkel500296.ece

Så mye sparer du på å velge elbil som firmabil
En Tesla Model S kan gi samme skattebelastning som en godt utstyrt VW Golf.

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

jkirkebo

Sitat fra: krister461 på torsdag 01. mai 2014, klokken 08:39
Jeg for min del forstår Astrup godt. Det virker ikke riktig å betale 150 kroner for strøm som har en innkjøpspris ca 10 kroner.

Om han er avhengig av å oppta en ladestasjon til 500.000 - 1.000.000 for å benytte en vanlig schuko-kontakt så høres ikke det ut som et særlig smart oppsett av Fortums ladestasjoner.

Det er da slett ikke nødvendig å bruke semihurtigladeren for å lade fra schuko der. I andre enden av parkeringshuset finnes det nemlig 4 stk. gratis schuko-uttak. Det er neppe Fortums feil at Astrup:

A. Ikke har sjekket lademulighetene på forhånd. LadeNå-appen ville kjapt gitt beskjed om de andre ladeplassene.
B. Ikke har anskaffet en Type 2 kabel
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

krister461

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 01. mai 2014, klokken 09:15
Det er da slett ikke nødvendig å bruke semihurtigladeren for å lade fra schuko der. I andre enden av parkeringshuset finnes det nemlig 4 stk. gratis schuko-uttak. Det er neppe Fortums feil at Astrup:

A. Ikke har sjekket lademulighetene på forhånd. LadeNå-appen ville kjapt gitt beskjed om de andre ladeplassene.
B. Ikke har anskaffet en Type 2 kabel
Det er sant nok. Men, det er Fortum som har satt opp schuko-stikk på disse ladestasjonene istedenfor en liten plakat der det stod at schuko-uttakene er i andre enden av parkeringshuset.

Synes generelt sett at man bør lage slike ting mest mulig idiotsikkert - da kunder flest er  "idioter" og ikke ekspertbruktere. ;)

laumb

Synes ikke prisen er SÅ ille.
60kr for 22kWh. Vi regner jo rundt krona for strøm og nettleie, så 3-gangern er langt under hva andre selgere tar for sine produkter. Urmakere har 4-gangen, en bordbutikk jeg vet om tar 20-gangern.

jkirkebo

Sitat fra: krister461 på torsdag 01. mai 2014, klokken 09:21
Det er sant nok. Men, det er Fortum som har satt opp schuko-stikk på disse ladestasjonene istedenfor en liten plakat der det stod at schuko-uttakene er i andre enden av parkeringshuset.

Det er sikkert schuko-stikk på de for at de skal kunne brukes til nødlading av folk som ikke har med seg Type 2 kabel. Det er neppe alle disse ladestasjonene som står på steder der det også finnes eldre ladestasjoner med schuko.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA