Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

19quiz76

Mja - er jo relatert til mange artikler som skrives om dagen, men står ikke så mye nytt her ;)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

MGI

Hva er verst: en elbileier som rakker ned på "fossilbilen", eller en "fossilbileier" som rakker ned på elbilen? Er flere på Elbilforum som har behov for å reflektere litt rundt denne signaturen ...

Oreo

Sitat fra: MGI på onsdag 30. april 2014, klokken 12:38
Fikk prissjokk da han ladet Teslaen. Måtte betale 148 kroner for 25 mil rekkevidde ...
http://www.f-b.no/nyheter/fikk-pris-sjokk-da-han-ladet-teslaen-i-fredrikstad-1.8404491
hm, høres ut som han betalte for 22kW, men benyttet seg kun av en husholdningskontakt? Lurer på om feilen ligger mellom "keyboard og skjerm", eller hva en kaller brukerfeil? I såfall kan han jo skylde seg selv, men han bedrer jo ikke ryktet til Tesla eiere. Koster jo ikke 1mill å sette opp en husholdningskontakt, så her prater leverandør og bruker om to forskjelllige ting tenker jeg. Avisa får igjen noe å skrive om som omhandler Tesla og dens eiere.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

19quiz76

"– Det koster mellom 500.000 og 1 million kroner å etablere én slik ladestasjon som Fortum driver."

Koster det virkelig så mye å etablere et 22kW-punkt? Mente jeg hadde lest at dette skulle være lavterskelkostnad for hoteller, kjøpesentre etc - får man premium-strøm hos fortum? ;)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

OddB

Sitat fra: Oreo på onsdag 30. april 2014, klokken 14:11
Sitat fra: MGI på onsdag 30. april 2014, klokken 12:38
Fikk prissjokk da han ladet Teslaen. Måtte betale 148 kroner for 25 mil rekkevidde ...
http://www.f-b.no/nyheter/fikk-pris-sjokk-da-han-ladet-teslaen-i-fredrikstad-1.8404491
hm, høres ut som han betalte for 22kW, men benyttet seg kun av en husholdningskontakt? Lurer på om feilen ligger mellom "keyboard og skjerm", eller hva en kaller brukerfeil? I såfall kan han jo skylde seg selv, men han bedrer jo ikke ryktet til Tesla eiere. Koster jo ikke 1mill å sette opp en husholdningskontakt, så her prater leverandør og bruker om to forskjelllige ting tenker jeg. Avisa får igjen noe å skrive om som omhandler Tesla og dens eiere.
Han trengte 3 mil (6-7 kW /20 min) men valgte å lade i 2,5 timer... kunne sluppet unna med 20 kr hvis han hadde villet..
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

OddB

Sitat fra: 19quiz76 på onsdag 30. april 2014, klokken 14:14
"– Det koster mellom 500.000 og 1 million kroner å etablere én slik ladestasjon som Fortum driver."

Koster det virkelig så mye å etablere et 22kW-punkt? Mente jeg hadde lest at dette skulle være lavterskelkostnad for hoteller, kjøpesentre etc - får man premium-strøm hos fortum? ;)
Når 22kW kontakten sitter på en rådyr CHAdeMO-lader stemmer nok det.
Setter du opp en frittstående Type 2-boks kommer du unna med 10-15 000 kr inkl installasjon
Denne er i motsetning til Hurtigladeren bare en forvokst stikkontakt og vil trenge minimalt vedlikehold. Dvs vil den koste maks en femmer om dagen for å drifte.. pluss 15-20 kr pr time i strøm når den er i drift..
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

19quiz76

Ganske upresist i artikkelen, der altså :)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Henning76

Høres ut som Nikolai Astrup har benyttet Schuko-uttaket i Type2-boksen. Noen får sende ham en epost og tipse om at han kan kjøpe en Type2-kabel og dermed få 7-8 ganger så mye strøm på samme tid.

Jeg antar fakturering skjer ut i fra tiden som benyttes etter punktet er "låst" frem til man sier stopp på sms. Da klarer vel ikke infrastrukturen til Fortum å skille på om det er Schuko-uttaket eller Type2-uttaket som er benyttet, kanskje.

Noen må også snart fortelle kommunene om Type2, slik at de ikke tror at alle "hurtigladere" trenger å koste en million. ALL gateparkering burde jo nå vært kombinert Type2 og Schuko.

Her har elbilforeningen en stor jobb å gjøre!
Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

Øyvind.h

Sitat fra: 19quiz76 på onsdag 30. april 2014, klokken 14:14
Koster det virkelig så mye å etablere et 22kW-punkt? Mente jeg hadde lest at dette skulle være lavterskelkostnad for hoteller, kjøpesentre etc - får man premium-strøm hos fortum? ;)
Politikere er dyre i drift. Var du ikke klar over det :) ?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

janmb

Sitat fra: Oreo på onsdag 30. april 2014, klokken 14:11
hm, høres ut som han betalte for 22kW, men benyttet seg kun av en husholdningskontakt?

Korrekt. Han har tilsynelatende betalt minuttpris for type 2 lader og benyttet seg av 13A fra vanlig kontakt slik jeg forstår det. En totalt misvisende og spekulativ artikkel - som vanlig. I tillegg får de Fortums representant til å være med på vinklingen - ut fra den feilaktige antakelse at han lade på 22kw

Dessuten må det bli slutt på ideen om at prising skal ta utgangspunkt i fossile drivstoffpriser.

Strøm skal prises ut fra varens kost + påslag, og ikke ut fra hva folk er vant til å betale for en helt annen vare. Ja, man skal selvsagt dekke inn investeringskostnader, men når fortum hevder det koster mellom en halv og en hel million å etablere EN 22kw lader så blir det litt vanskelig å ta de seriøst.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Car-El

Rolig no!

Han har betalt 148kr a 1kr/min. Det blir 148 minutter. Med 22kW/t har han da ladet 55kW. Med 2kW/mil blir det 27mil. Så han har ladet via Mode3 laderen på 22kW/t, ikke Schuko.

Så er det vist slik at TMS lider med maks 26A, ikke 32A. Da får han 18kW/t, ikke 22kW/t. Så han fikk bare 45kW på de 2,5 timene. Da kommer han seg "bare" 20-25mil, med et forbruk på +\-2kW/mil.

For en gangs skyld så tror jeg journalisten traff rett. DET er skremmende.

At Fortume tar 1 krone minuttet er da heller en pris å diskutere. Om det hadde vært en Leaf med "stor-laderen" så hadde den fått 16-17 kW på den tiden. Dette vil si en distanse på cirka 9-10mil. En Outlander PEHV 8,5kW...   Da kan man si at det er dyrt å bruke denne Mode3 ladestasjonen.


Bare for å nevne det.  Hadde han ladet TMS med Schuko i 2&1/2 time så ville han ha fått nok strøm til 3 mil (Cirka) og kansje ikke betalt noe.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

akseln

Nettavisen utdyper:

SitatNikolai Astrup opplyser til Nettavisen at Haugen Ihle har misforstått.

- Jeg fikk ikke mellom 20 og 25 mil, men tre mil. Altså femti kroner per mil. Jeg har som sagt ingen problemer med å betale for strømmen, men dette var for dyrt. Dersom jeg hadde benyttet Fortums dyre hurtiglader skulle jeg gladelig betalt prisen, men jeg ladet i en vanlig husholdningskontakt og betalte altså 50 kr per mil. sier han.

Han mener altså at han ikke har brukt 22kW laderen, men en vanlig schuco.

http://www.nettavisen.no/nyheter/fikk-pris-sjokk-da-han-ladet-teslaen/5622640.html

jkirkebo

Sitat fra: janmb på onsdag 30. april 2014, klokken 14:51
Ja, man skal selvsagt dekke inn investeringskostnader, men når fortum hevder det koster mellom en halv og en hel million å etablere EN 22kw lader så blir det litt vanskelig å ta de seriøst.

Prisen er nok for hele ladestasjonen, som inkluderer én dual-standard hurtiglader og én dobbel 22kW Type 2 stolpe.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Car-El

OY!
Det kom ikke fram i artikkelen som jeg leste i F-B.no at han fikk bare strøm nok til 3 mil. Da skal jeg være enig med Nikolai Astrup at det der er tyveri!
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Cato76

Hvorfor skal man betale pr. minutt og ikke pr. kW?  ???

Jeg som ikke har dobbeltlader kan lade i en hastighet på ca 50 km/t, mens de som har dobbeltlader får ca 100 km/t lading. Altså så betaler jeg 12 kroner pr mil, og de som har dobbeltlader 6 kr pr mil... Og enda verre om man lader på 13A uttaket (13km/t) som tilsvarer 46 kr pr mil... :o Skal dette rettferdigjøres så må disse ladestasjonene telle kW og ikke minutter  >:(

Om ladestasjonene tok noe påslag for strømmen, la oss si 50% (1.50,-) så ville det vært mer rettferdig. Jeg hadde da måtte betale 16.50,- for en time på 11kW laderen og med en rekkevidde på 50 km så tilsvarer dette 3.30 pr mil - Noe som gjennspeiles i at en kjører miljøvennlig  ;)
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA