Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

bb

SitatPorsche Panamera: Har tapt seg 700.000 kroner på to år. Nå er det nesten halv pris på luksus-Porschen.
http://www.tv2.no/underholdning/broom/porsche-panamera-har-tapt-seg-700000-kroner-paa-to-aar-4189843.html

Noe av dette kan kanskje skyldes Teslas inntog? Jeg mener å ha lest tidligere at en eier av Panamera i Trondheim skulle få chippet sin bil fordi den hadde blitt frakjørt av en Model S.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer


jkirkebo

Sitat fra: bb på søndag 27. april 2014, klokken 16:51
SitatPorsche Panamera: Har tapt seg 700.000 kroner på to år. Nå er det nesten halv pris på luksus-Porschen.
http://www.tv2.no/underholdning/broom/porsche-panamera-har-tapt-seg-700000-kroner-paa-to-aar-4189843.html

Noe av dette kan kanskje skyldes Teslas inntog? Jeg mener å ha lest tidligere at en eier av Panamera i Trondheim skulle få chippet sin bil fordi den hadde blitt frakjørt av en Model S.

Diesel-Porsche med 211hk (!) og ekstrautstyr for en halv million? Det er jo dømt til å bli et tapsprosjekt av dimensjoner. En GTS hadde nok holdt seg vesentlig bedre i pris.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Leif1

Konvertitt fra S til X

tjomswrx

#1729
http://www.lydogbilde.no/test/tesla-model-s

Vet ikke om dette er gammelt nytt, men men lang tråd....
Enkel men artig test av lydpakken. Glad jeg krysset av:)
S85

Oreo

Da er vi i gang med en ny runde spissformuleringer og "andre skal ikke ha mer enn meg" billige poeng-journalistikk.
http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article9566719.ece
Snedig hvordan de skal dra frem Tesla for å poengtere at det er 8% moms på buss.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Bent

Var det ikke slik at det originalt ikke var moms på kollektivtransport, men så lobbyet transportselskapene for at det skulle komme en lav momssats på det (6%?) slik at de med det kunne trekke 24% på inngående moms? (Så har kanskje tallene økt til 8 og 25 siden.)

Det hele virket litt pervertert på meg når det foregikk men uansett, det er moms på bussen fordi busselskapet gikk med lua i hånda til Pappa Stat og ba ydmykt om værsåsnill å få moms på bussbilletten. Jeg mener det ble sagt den gangen dette foregikk at endringen ville gi like dyr eller billigere buss pga den positive effekten fra trekk på inngående moms.
Tesla Roadster, 25Mm

snurrehue

Sitat fra: Oreo på tirsdag 29. april 2014, klokken 13:14
Snedig hvordan de skal dra frem Tesla for å poengtere at det er 8% moms på buss.

Jeg må nok dessverre si meg helt enig i poenget artikkelforfatter vil ha frem. Det er fullstendig feil at en elbil av Model S-kaliber skal belønnes med et nærmest totalt fravær av støtte til felleskassa, med miljøhensyn som bakgrunn, mens bussreiser premieres med 8% mva. I mine øyne og ører er dette en logikk som skurrer. Siden jeg også er en av de som trosser vær, vind, regn, snø og kulde året rundt for å sykle til og fra jobb og diverse ærend i stedet for å ta bil, og at det oppmodes til mer sykling, synes jeg det er langt mer riktig å frata sykkelsalg fra mva enn fullt fritak på Model S (og særlig tilleggsutstyr).

I det minste burde elbiler bli pålagt samme mva-sats som på kollektivtransporten.

19quiz76

Sammenligningen med kollektiv-/sykkelmoms er fåfengt, all den tid 80% av persontransport (iflg TØI) foregår med personbil. Elbil konkurrerer med andre personbiler, ikke sykler og kollektivtransport. Dette er to helt separate problemstillinger, og avgiftsvridninger er helt vanlig for å fremme at forbrukere tar politisk ønskede valg.
Kollektivtransport og syklende tar på seg ulemper vs bilister, ergo lav pris.
Elbileiere tar på seg ulemper vs fossilbilister, ergo avgiftslette.
Man kan hevde at mindre elbiler konkurrerer med kollektivtrafikk, men dette gjelder ikke på langt nær alle steder i landet. Det overordnede hensynet må være å dreie bilkjøpere inn på elbiler, noe et samlet Storting støtter opp om med dagens avgiftsssystem.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

snurrehue

Sitat fra: 19quiz76 på tirsdag 29. april 2014, klokken 14:11
Kollektivtransport og syklende tar på seg ulemper vs bilister, ergo lav pris.
Elbileiere tar på seg ulemper vs fossilbilister, ergo avgiftslette.

Hvorvidt kollektivtransport har lav pris eller ei, kan vi nok krangle lenge og vel om.. Personlig synes jeg det er for dyrt med kollektivt (buss/tog). For meg koster det mindre å kjøre bil tur/retur Kongsberg-Gardermoen, inklusive parkering, enn det er å ta tog eller buss, dersom vi er minimum 2 i bilen. Når jeg får el-skuta er det ikke engang vits i å vurdere kollektivt. Da vil det være billigere å kjøre alene enn å ta tog/buss.

Men dette er kanskje diskusjonsmateriale for en egen tråd?

19quiz76

Sitat fra: snurrehue på tirsdag 29. april 2014, klokken 14:42
Sitat fra: 19quiz76 på tirsdag 29. april 2014, klokken 14:11
Kollektivtransport og syklende tar på seg ulemper vs bilister, ergo lav pris.
Elbileiere tar på seg ulemper vs fossilbilister, ergo avgiftslette.
Personlig synes jeg det er for dyrt med kollektivt (buss/tog). For meg koster det mindre å kjøre bil tur/retur Kongsberg-Gardermoen, inklusive parkering, enn det er å ta tog eller buss, dersom vi er minimum 2 i bilen.
Helt enig med deg når det er snakk om så lange strekninger, skjønt mitt inntrykk er kritikken ofte rettes mot bruk av elbil på kortere reiser, i de tilfeller hvor alternativet er en periodebillett på kollektivt til 10-25K i året. I (mange av) disse tilfellene må man kunne si at kollektivt er et realistisk alternativ, all den tid bil koster vesentlig mer.

Store forskjeller på by og land her, er klar over det. Dette gjenspeiler seg vel også i boligpriser og øvrige levekostnader.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Kjell Leaf

Sitat fra: 19quiz76 på tirsdag 29. april 2014, klokken 14:50
Sitat fra: snurrehue på tirsdag 29. april 2014, klokken 14:42
Sitat fra: 19quiz76 på tirsdag 29. april 2014, klokken 14:11
Kollektivtransport og syklende tar på seg ulemper vs bilister, ergo lav pris.
Elbileiere tar på seg ulemper vs fossilbilister, ergo avgiftslette.
Personlig synes jeg det er for dyrt med kollektivt (buss/tog). For meg koster det mindre å kjøre bil tur/retur Kongsberg-Gardermoen, inklusive parkering, enn det er å ta tog eller buss, dersom vi er minimum 2 i bilen.
Helt enig med deg når det er snakk om så lange strekninger, skjønt mitt inntrykk er kritikken ofte rettes mot bruk av elbil på kortere reiser, i de tilfeller hvor alternativet er en periodebillett på kollektivt til 10-25K i året. I (mange av) disse tilfellene må man kunne si at kollektivt er et realistisk alternativ, all den tid bil koster vesentlig mer.

Store forskjeller på by og land her, er klar over det. Dette gjenspeiler seg vel også i boligpriser og øvrige levekostnader.
Her jeg bor koster det kr. 650,- for månedskort på bussen, det kan ikke kalles dyrt. Men noen syter jo over det også fordi de tror ting skal være helt gratis. Sammenligner man dette med en bil som skal ha forsikring, dekk service og en eller annen form for energi og for ikke å snakke om verditap så er buss veldig billig. Momsfritak på sykkel hadde ikke resultert i flere sykler, muligens hadde noen kjøpt litt dyrere sykkel, men det hjelper ikke samfunnet. 
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

jkirkebo

Sitat fra: snurrehue på tirsdag 29. april 2014, klokken 13:53
Jeg må nok dessverre si meg helt enig i poenget artikkelforfatter vil ha frem. Det er fullstendig feil at en elbil av Model S-kaliber skal belønnes med et nærmest totalt fravær av støtte til felleskassa, med miljøhensyn som bakgrunn, mens bussreiser premieres med 8% mva. I mine øyne og ører er dette en logikk som skurrer. Siden jeg også er en av de som trosser vær, vind, regn, snø og kulde året rundt for å sykle til og fra jobb og diverse ærend i stedet for å ta bil, og at det oppmodes til mer sykling, synes jeg det er langt mer riktig å frata sykkelsalg fra mva enn fullt fritak på Model S (og særlig tilleggsutstyr).

Man kan jo se på dette på flere måter. Det er f.eks ingen tvil om at 20 stk. Model S har langt lavere lokale utslipp enn en dieselbuss og de sliter også mye mindre på veien enn én buss. Når jeg sykler opp Fredrikstadbrua en kald januarmorgen vil jeg mye heller forbikjøres av 20 TMS enn en dieselbuss der sotrøyken velter ut bak (host).

Nå har man heldigvis lagt om de fleste bussene her til biogassdrift, men diesel er vel fortsatt ganske vanlig rundt omkring.

Sykler til transport er såpass rimelige at jeg ikke ser poenget med momsfritak. I så fall vil det nok komme endel saker i media om næringslivsledere som kjøper karbon-sykkel til 80k momsfritt for å sykle Birken en gang i året ;)

Å skille mellom ekstrautstyr og standardutstyr er håpløst å administrere. Da blir det bare introdusert en "Norges-modell" der alt er standard...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sn0le

Kollektivt kan være gratis for min del, men jeg ville kjørt uansett.

Reiser ofte fra Kløfta til Gardermoen (jobber der en del dager i uka).
Bil tar ca 15 minutter.
Kollektivt tar ca 47 minutter siden jeg må ta tog til Lillestrøm og bytte der før jeg tar tog til Gardermoen.

Og jobber jeg i Oslo så tar tog, t-bane og buss ca 70 minutter til kontoret.
Med bil tar det alt fra 30-70 minutter avhengig av trafikken, men som oftest 40-50 minutter.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

laumb

I tillegg bruker du jo 15 minutter til toget inkl. Tiden du må vente på perrongen for å komme i god tid til å rekke det. ;)

Men gutta/jenter.., Jeg har ikke lest absolutt alt her nå - men føler vi at vi er On Topic? :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA