Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

MartinezSC

I denne sak er jeg enig med OddB.

Alle fordelene vi som forbrukere i dag får ved å kjøpe elbil kontra fossilbil, har en langsiktig miljøgevinst. Kjøring i kollektivfeltet har absolutt ikke dette, som det eneste unntak.

Rio

Sitat fra: MartinezSC på lørdag 19. april 2014, klokken 00:00
I denne sak er jeg enig med OddB.

Alle fordelene vi som forbrukere i dag får ved å kjøpe elbil kontra fossilbil, har en langsiktig miljøgevinst. Kjøring i kollektivfeltet har absolutt ikke dette, som det eneste unntak.

Miljøgevinsten er selvsagt at det får flere til å kjøre utslippsfritt, fremfor å bruke fossilbil.

Det er like mye en langsiktig miljøgevinst som fritak for bompenger, gratis parkering, og alt det andre. Kollektivfeltkjøring er på ingen måte forskjellig.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Car-El

Bare et spørsmål.

Er det slik at man kan kjøre i kollektivfelt om man er to+ i bilen? Syndes jeg har lest eller hørt om noe slik.

Om så er sant, her er spørsmål nummer to.

Hvor mye kø lager de som "sammpendler", allså er to+ i bilen.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

cairnz

Sitat fra: Car-El på lørdag 19. april 2014, klokken 10:01
Bare et spørsmål.

Er det slik at man kan kjøre i kollektivfelt om man er to+ i bilen? Syndes jeg har lest eller hørt om noe slik.

Om så er sant, her er spørsmål nummer to.

Hvor mye kø lager de som "sammpendler", allså er to+ i bilen.
Nei, dette er egne felt merket med skilt for "2+".

Se her og bla ned til "Sambruksfelt" : http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kollektivfelt
Elbilist

Teslanewbie

Jeg kjørte nylig med 7 personer i bilen , tidligere måtte vi ta 2 biler.. Hvis ikke dette blir miljøhensyn veit ikke jeg ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Daniel.B

Er jo et problem at elbilene hindrer kollektivtrafikken i kollektivfelta flere steder nå.

Kunne de ikke bare sagt at det må være minst to personer i elbilene for at de skal få lov til å kjøre der?
Ville jo da ha luket bort mange biler og oppfordret til å kjøre flere sammen.

Stig O

Sitat fra: Daniel.B på lørdag 19. april 2014, klokken 17:00
Er jo et problem at elbilene hindrer kollektivtrafikken i kollektivfelta flere steder nå.

Kunne de ikke bare sagt at det må være minst to personer i elbilene for at de skal få lov til å kjøre der?

+2 rett og slett!
Odda Hardanger

P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

Rio

Sitat fra: Daniel.B på lørdag 19. april 2014, klokken 17:00

En gang til: det er IKKE elbilene som hindrer kollektivtrafikken, men fossilbilene som krysser kollektivfeltet som stanser både kollektivtransporten OG elbilene. Elbilene blir jo også forhindret av fossilbilene.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Car-El

I Tromsø har vi 4 kollektivfelt som tilsammen blir kanskje 413 meter. Og her er det ingen som bryr seg hva som kjører i dem. Foruten når politiet skal bryske seg en eller skjelden gang.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

jkirkebo

Sitat fra: Rio på lørdag 19. april 2014, klokken 18:00
En gang til: det er IKKE elbilene som hindrer kollektivtrafikken, men fossilbilene som krysser kollektivfeltet som stanser både kollektivtransporten OG elbilene. Elbilene blir jo også forhindret av fossilbilene.

Det er muligens problemet på E18 vest for Oslo, men definitivt ikke på Mosseveien sør for Oslo. Der er problemet at kollektivfeltet opphører flere ganger med påfølgende fletting. Da blir det "flettekø" om det er mange elbiler i kollektivfeltet.

På sikt synes jeg "2+" ordning for elbiler i kollektivfeltet høres ut som en fornuftig ordning.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

thawi

Det er ofte tetthet i kollektivfeltene blir nevnt i diskusjoner om elbilene, ofte i sammenheng med at "de rike vest for Oslo" kjøper deg plass i kollektivfeltet for å spare tid og penger til jobb. Det blir ganske feil å tilskrive "de rike vest for Oslo" fulle kollektivfelt, når det er Mosseveien som er problematisk. Dette virker ikke som et problem på E18 vestfra, der jeg kjører daglig (uten elbil foreløpig). Her er problemet påkjøringene og mangel på flettevett. Det hjelper jo ikke at mange ser ut til å snike på småveiene, for så å flette på nytt.

Rio

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 19. april 2014, klokken 19:26
Sitat fra: Rio på lørdag 19. april 2014, klokken 18:00

Det er muligens problemet på E18 vest for Oslo, men definitivt ikke på Mosseveien sør for Oslo. Der er problemet at kollektivfeltet opphører flere ganger med påfølgende fletting. Da blir det "flettekø" om det er mange elbiler i kollektivfeltet.

På sikt synes jeg "2+" ordning for elbiler i kollektivfeltet høres ut som en fornuftig ordning.

OK, jeg kjører ikke på Mosseveien i rushtiden, men det må da være mulig å få til et system hvor fossilbilene ikke blokkerer kollektivfeltet - helt uavhengig av om det er elbiler i kollektivfeltet.

I andre land har man trafikklysløsninger, som kun er aktive i når det er kø.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

cairnz

Jeg har kjørt inn Mosseveien noen måneder nå. Det er stort sett ingen problem for kollektivfeltet der. Det er aldri "kø" i kollektivfeltet, annet enn for rødt lys, hvor det løser seg opp umiddelbart.

Det som derimot skjer er at rett før Ulvøya slutter kollektivfeltet. Når trafikken "står" framover i ett felt, så hjelper det lite uten elbiler i kollektivfeltet, det står i ro uansett. Det samme gjelder for neste kollektivfelt etter neste avkjøringen der. Stopper litt opp om trafikken foran står, og det vil skje uavhengig om elbiler er i kollektivfeltet eller ikke. Det er ingen påkjøringsfelt på Mosseveien på samme måte som på vestsiden, så problemet er i alle fall "annerledes" der.

En annen ting man bemerker seg er at det er forholdsvis uforutsigbart hvor mange biler det "står" på vei inn. Noen dager kan køen starte før det blir fartsgrense 60, mens andre dager er det ingen kø før man kommer fram til Ulvøya.

Ett alternativ er å gjøre som i Istanbul, hvor veier med tre felt har to felt i "rush-retning", styrt med trafikklys. To felt inn på morgenen, ett felt ut. På ettermiddagen er det to felt ut, og ett felt inn.
Elbilist

VigdisA

Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

frosken

Sitat fra: cairnz på lørdag 19. april 2014, klokken 23:37
Ett alternativ er å gjøre som i Istanbul, hvor veier med tre felt har to felt i "rush-retning", styrt med trafikklys. To felt inn på morgenen, ett felt ut. På ettermiddagen er det to felt ut, og ett felt inn.
Med fare for å spore av; jeg var i Istanbul senest for under en uke siden og synes absolutt ikke det er en by å se til for trafikkflyt. Makan til "størst først"-mentalitet skal du lete lenge etter! :) Ingen spor av fletting eller samarbeid overhodet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA