Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: pekle på lørdag 05. april 2014, klokken 14:45
Kvifor det? Noko av det fine med strøm og spenning er at det kan bli konvertert og regulert omtrent slik ein vil.

Fordi det var det Elon svarte på ett direkte spørsmål om å la andre få tilgang til ladenettverket.  Må si jeg ble litt overrasket over at han satte streken så høyt, det finnes jo MS'er der ute som kun tar ~90kW. Men forstår godt at han ikke vil la det bli en kø av biler som lader med 20kW på SC nettet :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902


OddB

Sitat fra: Chlangum på lørdag 05. april 2014, klokken 15:17
@OddB

Tror nok det ikke er et problem. Teslas SC regulerer allerede effekten etter hva behovet er. Ser det tydlig når batteriet begynner å bli fulladet.

Tror nok man vil se i framtiden at andre bilmerker kjøper seg inn i Teslas SC. Eneste de trenger er en måte å kommunisere med laderen slik at effekten begrenses til det bil/batteri takler.
Tviler ikke på at det er teknisk mulig, men for å utnytte laderne best mulig og for å holde en gulerot foran de andre leverandørene tror jeg nok ikke Tesla kommer med noe CHAdeMO adapter til sine superladere.
Dette nettverket er Teslas beste kort i den framtidige konkurransen, og det kortet kommer de til å spille godt.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway


Rio

Igjen, det er veldig få Tesla-ladere (sammenlignet med de andre), og det er ingen fordel for elbilister ved å bruke dem over en hvilken som helst annen hurtiglader.

Sjekk hurtigladestatus noen ganger - de aller fleste hurtigladere står på grønt (ikke i bruk) eller rødt (ikke i drift) - de fleste elbilister (eller vanlige bilister) kjører ikke hundrevis av km hver dag.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tklev

Sitat fra: Rio på lørdag 05. april 2014, klokken 19:21
Igjen, det er veldig få Tesla-ladere (sammenlignet med de andre), og det er ingen fordel for elbilister ved å bruke dem over en hvilken som helst annen hurtiglader.

Sjekk hurtigladestatus noen ganger - de aller fleste hurtigladere står på grønt (ikke i bruk) eller rødt (ikke i drift) - de fleste elbilister (eller vanlige bilister) kjører ikke hundrevis av km hver dag.

Tror du blander sammen "treige" ladere og "hurtig" ladere. Det er kun Tesla sine som er hurtig nok til at de kan brukes til lading på langtur. For at en el-bil i det hele tatt skal kunne klassifiseres som *bil* må den kunne brukes uansett hvor langt du skal kjøre. For meg er 20 minutters pause pr. 20 mil en akseptabel deal, spesielt siden strømmen attpåtil er gratis!

Personlig mener jeg det kun er Tesla Model S som kan regnes som fullverdig bil av de el-bilene som er på markedet, men det vil endre seg. Og når de andre kommer etter - så er det mye som tyder på at Tesla vil ha ett forsprang på alle andre siden de allerede har infrastruktur på plass for å kunne erstatte vanlige fosilbiler også på langtransport.

Muffinman

20 mil på 20 minutter må være rated range. Med typical vokste det på ca. 14 mil på 20 minutter på min bil med lav soc. Holdt vel 105KW meste av tiden.

Øyvind.h

#1627
Sitat fra: tklev på lørdag 05. april 2014, klokken 20:59
Det er kun Tesla sine som er hurtig nok til at de kan brukes til lading på langtur.
Ikke enig. Det kommer helt an på hvor mye man trenger lade. Skal du kjøre 40-50 mil kan det være du bare trenger 50-100km påfyll for å ha en komfortabel buffer. Da holder det med 30-60 minutter på 22kW punkt, noe som passer perfekt med toalettbesøk/benstrekk/matbit. Selv 22kW kan altså fungere på langtur. Skal du derimot kjøre Model S 60 mil + på en dag kan 22kW bli i snaueste laget. Når det er sagt finnes det ingen andre elbil-langturbiler. Det finnes ingen konkurranse. Model S er i en helt annen liga enn de andre elbilene :)

Model S er helt genial for folk flest, for man trenger jo nesten aldri hurtiglade. I påsken skal jeg hurtiglade for andre gang på 7 måneder/10.000km. Fortsetter dette blir det ca 20-40 hurtiglader-besøk i bilens totale levetid.....

Sitat fra: tklev på lørdag 05. april 2014, klokken 20:59
For meg er 20 minutters pause pr. 20 mil en akseptabel deal, spesielt siden strømmen attpåtil er gratis!
Helt enig. Men det man må huske på er at man normalt starter skikkelig langtur med fullt batteri. Dvs. ca 400km rated. En 20 minutters pause i løpet av de 40 milene vil altså bringe rekkevidden opp i 55-60 mil (rated).
Når vi skal til Trondheim i påsken er det veldig fristende å kjøre via Gjøvik (pga veiarbeid v/minnesund) direkte til Dombås. 33 mil burde gå fint, men ser an forbruket når jeg kommer til Lillehammer pga skiboks og stappfull bil.... Mulig det blir 10 min dopause på Lillehammer.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tklev

Det forutsetter 175 w/km på 105 kw, men på 135 kw (som vi skal få etterhvert) så begynner vi å nærme oss at 20 minutt er nok.. :)

Poenget mitt er at lading må være så kjapp at du i teorien kan kjøre helt ned til Italia uten at du trenger å stoppe mer enn 20-30 minutt for 20 mils kjøring.. Først da har vi kommet dithen at vi kan regne Model S som en fullverdig bil som fint kan erstatte bensinbilen.

Øyvind.h

Sitat fra: tklev på lørdag 05. april 2014, klokken 21:35
Det forutsetter 175 w/km på 105 kw, men på 135 kw (som vi skal få etterhvert) så begynner vi å nærme oss at 20 minutt er nok.. :)

Poenget mitt er at lading må være så kjapp at du i teorien kan kjøre helt ned til Italia uten at du trenger å stoppe mer enn 20-30 minutt for 20 mils kjøring.. Først da har vi kommet dithen at vi kan regne Model S som en fullverdig bil som fint kan erstatte bensinbilen.
For meg og mine behov står superchargerne for tett. Skulle hatt en nøyaktig midtveis mellom Oslo og Trondheim, eks Koppang i Østerdalen. 19 mil er alt for kort fra Oslo. Hadde jo godt over halve batteriet igjen når jeg kom dit sist, og da var det 0 grader/full bil/takstativ og fulgte trafikken.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rio

Sitat fra: tklev på lørdag 05. april 2014, klokken 20:59
Sitat fra: Rio på lørdag 05. april 2014, klokken 19:21
Igjen, det er veldig få Tesla-ladere (sammenlignet med de andre), og det er ingen fordel for elbilister ved å bruke dem over en hvilken som helst annen hurtiglader.

Sjekk hurtigladestatus noen ganger - de aller fleste hurtigladere står på grønt (ikke i bruk) eller rødt (ikke i drift) - de fleste elbilister (eller vanlige bilister) kjører ikke hundrevis av km hver dag.

Tror du blander sammen "treige" ladere og "hurtig" ladere. Det er kun Tesla sine som er hurtig nok til at de kan brukes til lading på langtur. For at en el-bil i det hele tatt skal kunne klassifiseres som *bil* må den kunne brukes uansett hvor langt du skal kjøre. For meg er 20 minutters pause pr. 20 mil en akseptabel deal, spesielt siden strømmen attpåtil er gratis!

Personlig mener jeg det kun er Tesla Model S som kan regnes som fullverdig bil av de el-bilene som er på markedet, men det vil endre seg. Og når de andre kommer etter - så er det mye som tyder på at Tesla vil ha ett forsprang på alle andre siden de allerede har infrastruktur på plass for å kunne erstatte vanlige fosilbiler også på langtransport.

Men du glemmer at det er ytterst få (inkl av de med bensin/diesel) som kjører frem og tilbake til Portugal. De fleste av oss starter med fulle batterier, og så kjører vi sjeldent lengre enn at man må hurtiglade en gang (maks 2) med Leaf, Golf, i3, osv.

Selvsagt er det noen som kjører mye lengre, og de trenger både det ene og det andre, men poenget er at det er fryktelig FÅ som kjører så langt OFTE, hvilket vil si at behovet for "hurtigladere for virkelig langtur" er ytterst begrenset. Ja, noen trenger det noen ganger i året, men (og se på hurtigladestatusoversikten) de fleste hurtigladere står ubrukt mesteparten av døgnet.

Den europeiske standarden går til 86 kW, for øvrig.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 05. april 2014, klokken 21:39
For meg og mine behov står superchargerne for tett. Skulle hatt en nøyaktig midtveis mellom Oslo og Trondheim, eks Koppang i Østerdalen. 19 mil er alt for kort fra Oslo. Hadde jo godt over halve batteriet igjen når jeg kom dit sist, og da var det 0 grader/full bil/takstativ og fulgte trafikken.

Vi som starter turen 10 mil sør for Oslo er derimot meget glade for at det kun er 19 mil fra Oslo til den første på Lillehammer ;)

Jeg er også glad de begynte med Gudbrandsdalen, en lader i Østerdalen hadde vært lite nyttig for vår del. Den på Lillehammer har nok et rimelig mye større nedslagsområde enn de som skal til Trondheim. Jeg blir egentlig overrasket om noe særlig fler enn 20% av de som lader på Lillehammer skal videre over Dovrefjell.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

VigdisA

http://www.dinside.no/928032/trond-har-verdens-forste-tesla-taxi
Tror ikke jeg har sett denne nevnt i forumet enda
El er klart en fordel. Kan jo ha varme på uten å spy ut eksos mens man venter på ny tur. Eneste "problemet" så langt, er at tesladrosjen sjelden står stille :-)
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

Øyvind.h

#1634
Sitat fra: jkirkebo på søndag 06. april 2014, klokken 00:24
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 05. april 2014, klokken 21:39
For meg og mine behov står superchargerne for tett. Skulle hatt en nøyaktig midtveis mellom Oslo og Trondheim, eks Koppang i Østerdalen. 19 mil er alt for kort fra Oslo. Hadde jo godt over halve batteriet igjen når jeg kom dit sist, og da var det 0 grader/full bil/takstativ og fulgte trafikken.

Vi som starter turen 10 mil sør for Oslo er derimot meget glade for at det kun er 19 mil fra Oslo til den første på Lillehammer ;)

Jeg er også glad de begynte med Gudbrandsdalen, en lader i Østerdalen hadde vært lite nyttig for vår del. Den på Lillehammer har nok et rimelig mye større nedslagsområde enn de som skal til Trondheim. Jeg blir egentlig overrasket om noe særlig fler enn 20% av de som lader på Lillehammer skal videre over Dovrefjell.
Ja folk har forskjellig behov, og jeg er klar over at verden ikke revolverer rundt meg  :'(  ;) Men det blir behagelig når laderne i Østerdalen kommer opp i år. Da kutter jeg definitivt til ett ladestopp og kan kjøre smarteste vei Oslo-Trondheim. Dovre-ruten er dog veldig flott når man har god tid!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA