Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

kjølholdt

Robert Ness er samme mann som solgte leaf i Bergen med 8000 euro i subsidier fra EU. Dette får han ikke gjøre lenger. Forøvrig legger han til grunn nok en gang at alle som  kjøper tesla ville gjort det om den kostet 1,5 mill. Men det er mulig at man blir farget av eget inntektsnivå.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Sjøhyene

Sitat fra: Djur1 på tirsdag 01. april 2014, klokken 07:41
http://www.dn.no/privat/privatokonomi/2014/03/31/Elbil/--spare-skatt-er-noe-folk-elsker

Syns denne var helt fair. Har jo helt klart en kostnad for norge å selge såpass mange nybiler uten noen form for skatt eller moms. At miljø gevinsten (totalt sett) nå i starten er marginal er nok også trolig riktig.
Det jeg tenker er at man må lære seg å ta babysteps før man kan løpe. Og de første stegene vil ofte koste mer enn de smaker, men de har stor betydning i det lange løp allikevel.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Leaf_entusiast

Nei, det var Sandvika bil som fikk subsidiene på 800@
0 euro jfr DN

Batteritralla

Jeg skal prøve å ha en fornuftig og konkret tilnærming, på bare ett eneste punkt i dette tilfelle:

Om man tar utgangspunkt i for eksempel Bergen, på en fin kald vinterdag som denne, hvilken bil er da mest miljøvennlig innenfor "de syv fjell/bompengeringen"?

Hvilken biltype bidrar til bedre luftkvalitet, og hvilken biltype bidrar til det motsatte?

Synes det er synd at det er ingen i media som klarer å se denne gevinsten. Istedenfor bruker de all sin energi på å gjøre el bilen til noe negativt/skape misunnelse. . . . :(
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

tomrh

Sitat fra: Batteritralla på tirsdag 01. april 2014, klokken 09:15
Hvilken biltype bidrar til bedre luftkvalitet, og hvilken biltype bidrar til det motsatte?

Synes det er synd at det er ingen i media som klarer å se denne gevinsten. Istedenfor bruker de all sin energi på å gjøre el bilen til noe negativt/skape misunnelse. . . . :(
+1
Hvilken biltype vil man helst ligge bak i køen? Og hvilken biltype vil man skal passere på hovedveien forbi boligfelt uten massive støyskjermer?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Sjøhyene

#1565
Sitat fra: Batteritralla på tirsdag 01. april 2014, klokken 09:15
Jeg skal prøve å ha en fornuftig og konkret tilnærming, på bare ett eneste punkt i dette tilfelle:

Om man tar utgangspunkt i for eksempel Bergen, på en fin kald vinterdag som denne, hvilken bil er da mest miljøvennlig innenfor "de syv fjell/bompengeringen"?

Hvilken biltype bidrar til bedre luftkvalitet, og hvilken biltype bidrar til det motsatte?

Synes det er synd at det er ingen i media som klarer å se denne gevinsten. Istedenfor bruker de all sin energi på å gjøre el bilen til noe negativt/skape misunnelse. . . . :(

Helt klart, men dette er bare en side av saken. Den andre siden er at koster en god del mer energi å produsere elbiler pga batteriene. Så ett eller annet sted i verden har en eller annen fabrikk spydd ut x ton CO2 og diverse ekle stoffer (sjansen er desverre liten for at de produseres i land med overskudd av fornybar energi), for at de som bor i bergen skal få friskere luft. Må ha med det også i beregningene.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Havebigfun

Jeg er enig med dere i disse betraktningene (el vs fossil) men:
Elbil er ikke det mest miljøvennlige transportmiddel i byene.
Der er sykkel og til fots best, dernest offentlig transport  og så kommer elbilene.
Tesla er billig og gøyalt å kjøre- hvis man har piggdekk og dobbler kjørelengden i forhold til fossilen er gevinsten neppe tilstede.
Ettersom man slipper bompengene er det ofte billigere å kjøre bil enn med offentlig transport. Dette er sammfunnet/astmabarna neppe tjent med- selv om det er deilig for oss.

19quiz76


Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 01. april 2014, klokken 09:31
Helt klart, men dette er bare en side av saken. Den andre siden er at koster en god del mer energi å produsere elbiler pga batteriene.

Jepp - ca 75 kg CO2 pr kWh batterikapasitet. Mao ca 6.5 tonn for en 85kWh tesla. Tar ikke mange 1000 mil før dette utligner en hvilken som helst fossilbil. Ergo et poeng, men ikke særlig slagkraftig.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

snurrehue

Sitat fra: tomrh på tirsdag 01. april 2014, klokken 09:21
Og hvilken biltype vil man skal passere på hovedveien forbi boligfelt uten massive støyskjermer?

Biler med minimal dekkstøy. Motor hører du knapt på bilene som passerer på hovedveien med mindre de aksellererer ut av kryss eller kjører i oppoverbakke. En Model S er for øvrig ikke akkurat lydfri når den suser forbi.
Men på nærforurensning er den selvsagt suveren (i positiv forstand).

janmb

Artig å se at folk fortsatt er så inngrodd i gamle tankebaner rundt bil at man fortsatt helt automatisk tenker at en sterk motor er en mer forurensende en.

En Tesla har ikke noen redusert miljøvennlighet eller virkningsgrad som følge av at den har en potensielt sterk motor. Ei heller er det spesielt miljøfiendtlig å benytte seg av denne akselerasjonen så lenge nedbremsingen skjer i form av regen. Selvsagt ikke på langt nær 100% virkningsgrad i dette, så et lite svinn er det jo, men dag og natt sammenlignet med tradisjonelle biler.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Espen Hugaas Andersen

#1570
Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 01. april 2014, klokken 09:34
Jeg er enig med dere i disse betraktningene (el vs fossil) men:
Elbil er ikke det mest miljøvennlige transportmiddel i byene.
Der er sykkel og til fots best, dernest offentlig transport  og så kommer elbilene.
Tesla er billig og gøyalt å kjøre- hvis man har piggdekk og dobbler kjørelengden i forhold til fossilen er gevinsten neppe tilstede.
Ettersom man slipper bompengene er det ofte billigere å kjøre bil enn med offentlig transport. Dette er sammfunnet/astmabarna neppe tjent med- selv om det er deilig for oss.
Elbil er garantert bedre for nærmiljøet enn dieselbusser, så man skal ikke være for positiv til offentlig transport. Det offentlig transport er god til er å redusere det nødvendige antaller parkeringsplasser.

Når all offentlig transport er over på elektrisitet vil den trolig ligge som nummer tre på listen, fulgt av elbilen. Men selv det er ikke helt sikkert. Busser sliter veldig mye mer på veiene enn personbiler per passasjer - det må forskes litt mer på svevestøv og de samfunnsmessige konsekvensene av å måtte erstatte asfalt oftere før man kan si noe definitivt. Støymessig er nok i hvert fall elektriske busser bedre enn 50 elbiler, så det kan tas med i vurderingen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#1571
Sitat fra: kjølholdt på tirsdag 01. april 2014, klokken 08:25
Robert Ness er samme mann som solgte leaf i Bergen med 8000 euro i subsidier fra EU. Dette får han ikke gjøre lenger. Forøvrig legger han til grunn nok en gang at alle som  kjøper tesla ville gjort det om den kostet 1,5 mill. Men det er mulig at man blir farget av eget inntektsnivå.
Nei, han har sitt på det rene da han ikke sier noe spesifikt om hvor mye avgifter staten taper. Dette er nok i området 200-400 000 kroner per elbil over levetiden, som er betydelig, selv om det ikke er oppe i millioner, som Spetalen&co sier.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sjøhyene

Sitat fra: 19quiz76 på tirsdag 01. april 2014, klokken 09:43
Jepp - ca 75 kg CO2 pr kWh batterikapasitet. Mao ca 6.5 tonn for en 85kWh tesla. Tar ikke mange 1000 mil før dette utligner en hvilken som helst fossilbil. Ergo et poeng, men ikke særlig slagkraftig.

ok, så ut i fra min matte da er CO2 regnskapet likt etter ca 60000km med gjennomsnittlig fossilbil og MS.

Interessant og vite da jeg ofte møter folk som bruker akkurat det argumentet mot elbiler. Og har ikke hatt noen tall å slenge tilbake føre nå ;)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Cowboystrekk

Det som en godt kan påpeke er at i f.eks Kina så ville gjerrige bensinbiler og hybridbiler komme bedre ut pga kullkraft som både gir mye lokal og global forurensing, MEN om alternativet er en stor SUV, BMW 5-serie osv, noe det ofte er i størrelsesklassen til Tesla, så vil Tesla komme bedre ut.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

19quiz76

Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 01. april 2014, klokken 10:55

ok, så ut i fra min matte da er CO2 regnskapet likt etter ca 60000km med gjennomsnittlig fossilbil og MS.

Inntreffer nok før den tid dersom du også tar med medgått CO2 til produsert bensin/diesel. Har prøvd å anskueliggjøre temaet med  regnearket i denne tråden:

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=11780

Den gir nok ikke et 100% riktig bilde, all den tid drivstoffprodusentene ikke oppgir CO2-utslipp pr liter produsert drivstoff, men jeg mener den likevel er egnet til å nyansere en debatt som ofte polariseres.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA