Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

Havebigfun

Sitat fra: pekle på lørdag 29. mars 2014, klokken 13:55
Ingen link, men ser på NRK at de bruker Tesla (både Model S og Roadster ser det ut til, samt en Renault Twizy) som arrangørbiler under VM i halvmaraton fra København.

Tour de France-følgebiler neste? Burde gi bonuspoeng det - selv om hovedpersonene sykler er de et vanvittig fossildrevet sirkus som fraktes rundt.
-og syklistene pumper eksosen inn i lungene sine og kroppen forøvrig- kan ikke være helsefremmende dette

Amoss

Sitat fra: Havebigfun på lørdag 29. mars 2014, klokken 16:50
Tour de France-følgebiler neste? Burde gi bonuspoeng det - selv om hovedpersonene sykler er de et vanvittig fossildrevet sirkus som fraktes rundt.
-og syklistene pumper eksosen inn i lungene sine og kroppen forøvrig- kan ikke være helsefremmende dette
[/quote]

Nettopp :p  Mener det var noe debatt om akkurat dette på ett ytenlendskt forum under fjorårets Tour de France.

Tror selv at når Model X/Y (GIII cuv) eller tilsvarende biler kommer på markedet, så kommer følgebiler her og på tilsvarende arrangementer til å bytte "an mass" til eldrift. Tror nok de trenger både hengerfeste og litt ekstra plass på disse bilene.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Ipadjove

http://www.dagbladet.no/2014/03/30/tema/tesla_model_s/bil/tesla/motor/32562643/



IT-ekspert: Slik tar hackerne kontroll over Teslaen din
.
Svært usatt for dataangrep, mener anerkjent IT-blogger.

sn0le

SitatMen det at mange funksjoner er samlet på ett sted innebærer jo også at hvis noen først klarer å hacke seg inn i denne elektronikken kan vedkommende ta kontroll over fryktelig mye av bilen.
Hva kan de ta kontroll over?
Leste en utenlandsk artikkel det det ble nevnt at de kunne låse opp bilen og bruke de andre funksjonene i appen.
Dvs tute med hornet, styre ladehastighet etc etc.
Men de vil jo ikke kunne kjøre bilen, med mindre det ligger en FOB inne i bilen.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

RaBalder

Sørg bare for å ha gode lange passord. Da vil det ta evigheter for dem å forsøke alle.

16-24 tilfeldige tegn skulle bli vanskelig nok  ;D

Bortsett fra at det er et mareritt når man må logge på en gang i blant  :o

Olatho

Bruk heller en setning eller flere ord, enn tilfeldige bokstaver. Mye lettere å huske og skrive uten feil, og like vanskelig å gjette. (bytt gjerne også ut noen l-er med ett-tall eller O med null i setningen osv. Men det viktigste er at passordet (pass-setningen) er lang. Og unik for hver tjeneste. Ikke det samme som på facebook og forumet her feks.

sn0le

@Olatho:
Veldig enig.
Bruker setninger, med stor bokstav først.
Erstatter enkelte bokstaver med tall. F.eks A med 4, I med 1, E med 3, B med 8 eller O med 0.
Lettere å huske, og vanskeligere å knekke.

Autobahn blir da f.eks 4ut0b4hn.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Rio

Sitat fra: sn0le på søndag 30. mars 2014, klokken 18:21
SitatMen det at mange funksjoner er samlet på ett sted innebærer jo også at hvis noen først klarer å hacke seg inn i denne elektronikken kan vedkommende ta kontroll over fryktelig mye av bilen.
Hva kan de ta kontroll over?
Leste en utenlandsk artikkel det det ble nevnt at de kunne låse opp bilen og bruke de andre funksjonene i appen.
Dvs tute med hornet, styre ladehastighet etc etc.
Men de vil jo ikke kunne kjøre bilen, med mindre det ligger en FOB inne i bilen.

Hvis man først får kontroll over én av ECUene som sitter på en CAN-bus, så kan man ofte komme seg videre til de essensielle CAN-bussene. Dette ble gjort med direkte tilkobling, men det kan også gjøres trådløst:

SitatThe attackers created software called CarShark to monitor communications between the ECUs and insert fake packets of data to carry out attacks.

The team got at the ECUs via the communications ports fitted as standard on most cars that enable mechanics to gather data about a vehicle before they begin servicing or repair work.

The researchers mounted a series of attacks against a stationary and moving vehicle to see how much of the car could fall under their control.
"We are able to forcibly and completely disengage the brakes while driving, making it difficult for the driver to stop," wrote the researchers. "Conversely, we are able to forcibly activate the brakes, lurching the driver forward and causing the car to stop suddenly."

In one attack, the team transformed the instrument panel into a clock that counted down to zero from 60 seconds. In the final seconds the horn honks and as zero is reached the car engine shuts off and the doors are locked.

They found that almost every system in the car, including engine, brakes, heating and cooling, lights, instrument panel, radio and locks was vulnerable.

Kilde: http://www.bbc.co.uk/news/10119492



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sigurdi

#1493
Sitat fra: Rio på søndag 30. mars 2014, klokken 20:06
Hvis man først får kontroll over én av ECUene som sitter på en CAN-bus, så kan man ofte komme seg videre til de essensielle CAN-bussene. Dette ble gjort med direkte tilkobling, men det kan også gjøres trådløst:

SitatThe attackers created software called CarShark to monitor communications between the ECUs and insert fake packets of data to carry out attacks.

The team got at the ECUs via the communications ports fitted as standard on most cars that enable mechanics to gather data about a vehicle before they begin servicing or repair work.

The researchers mounted a series of attacks against a stationary and moving vehicle to see how much of the car could fall under their control.
"We are able to forcibly and completely disengage the brakes while driving, making it difficult for the driver to stop," wrote the researchers. "Conversely, we are able to forcibly activate the brakes, lurching the driver forward and causing the car to stop suddenly."

In one attack, the team transformed the instrument panel into a clock that counted down to zero from 60 seconds. In the final seconds the horn honks and as zero is reached the car engine shuts off and the doors are locked.

They found that almost every system in the car, including engine, brakes, heating and cooling, lights, instrument panel, radio and locks was vulnerable.

Kilde: http://www.bbc.co.uk/news/10119492

Her er en artikkel om samme emne med litt mer info:
http://www.forbes.com/sites/andygreenberg/2014/02/05/this-iphone-sized-device-can-hack-a-car-researchers-plan-to-demonstrate/

Dette er en "normal" bil som bruker CAN buss til kommunikasjon og mulighet for tilkobling for diagnose.

CAN bus er en gammel protokoll som ble utviklet i 83 da sikkerhets og hackeing ikke var like mye i fokus som i dag. 

At denne kan hackes er gammelt nytt, og hadde nok ikke vært noe særlig med software chipping (Hacking og flashing (inlegging) av uorginal software) av diverse biler uten dette. :-)

Her er mer info om CAN bus og LIN
http://en.wikipedia.org/wiki/CAN_bus
http://en.wikipedia.org/wiki/Local_Interconnect_Network

Litt mer om enheten som kan monteres i bilen og fjernstyres via Bluetooth i dag og kanskje gsm i måro.

Ubekregtet info (http://teslatap.com/undocumented/)
Tesla bruker CAN bus og LIN som nok brukes mellom motor enheter og motor styring, men at de bruker denne mellom Tegra2 og Tegra3 enhetene (Linux og QT OS på arm cpu) er mer usannsynlig, siden det er svært mye bedre og sikrere protokoller som kan brukes her.
 
Kommunikasjon fra bilen og ut/inn er vel ganske god bekreftet til å bruke VPN.

Men jeg vil heller ha en bil som kan software oppdateres og fikse huller som blir oppdaget, en å ha en som bruker ikke har det.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

jkirkebo

Sitat fra: sigurdi på søndag 30. mars 2014, klokken 23:47
Tesla bruker CAN bus og LIN som nok brukes mellom motor enheter og motor styring, men at de bruker denne mellom Tegra2 og Tegra3 enhetene (Linux og QT OS på arm cpu) er mer usannsynlig, siden det er svært mye bedre og sikrere protokoller som kan brukes her.

Det brukes ethernet internt. Tre devicer er oppdaget, de to skjermene + en gateway (sannsynligvis mot CAN). Kommunikasjonen gikk visst over SSH.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

http://www.vg.no/nyheter/meninger/bil-og-miljoe/elektriske-bilboeller/a/10138805/

"Elektriske bilbøller."

SitatDet er ikke tvil om hvem som på hverdagene ruler på veiene inn og ut av Oslo.

Det er folk som har råd til å pendle pr. elektrisitet, mens bensin- og dieselslukeren står hjemme, klar til å frakte dem til landstedet for velfortjent avkobling i helgen.

Mennesket som har skrevet dette må bo på en annen planet...

Goonz

"Feed the trolls" er vel det VG tenker. "Her kan vi fylle opp facebook-kommentarene karer"  ;D
Tigerstaden
TMX #873 kansellert 260516
e-NV200 7 seter 6,6 kW 080316.
Erstattet 99 Skoda Octavia som eneste bil.
TM3 reservert

Batteritralla

Sitat fra: Muffinman på mandag 31. mars 2014, klokken 07:55
http://www.vg.no/nyheter/meninger/bil-og-miljoe/elektriske-bilboeller/a/10138805/

"Elektriske bilbøller."

SitatDet er ikke tvil om hvem som på hverdagene ruler på veiene inn og ut av Oslo.

Det er folk som har råd til å pendle pr. elektrisitet, mens bensin- og dieselslukeren står hjemme, klar til å frakte dem til landstedet for velfortjent avkobling i helgen.

Mennesket som har skrevet dette må bo på en annen planet...

Her bommer VG stygt . .

De viser jo bilde av en Think, og ikke en Tesla!!!

Regner med at dette bildet blir byttet ut rimelig fort  :o
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

bb

Jeg leste noen av kommentarene. Det er tydelig at nordmenn er uvitende om elbiler. Hadde de visst totalregnskapet for fossilbil vs elbil både når det gjelder CO2, forurensning og økonmi så hadde vi hatt langt flere elbiler her til lands.

For min del kan bare folk leve i uvitenheten. Da får vi andre beholde elbilgodene lengst mulig :)

Når det gjelder bøller så vet jeg ikke helt hvem som er det. Her om dagen opplevde jeg å bli presset av en fossil. Jeg lå i kollektivfeltet og skulle kjøre forbi en bil i venstrefeltet. Jeg lå allerede over fartsgrensa, men han til venstre ga bare på mer slik at jeg måtte legge meg inn bak han. Hadde det ikke vært for at jeg fraktet noe stort og tungt bak så hadde jeg bare bånnet på.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Griffel

Sitat fra: bb på mandag 31. mars 2014, klokken 09:56
Jeg lå i kollektivfeltet og skulle kjøre forbi en bil i venstrefeltet. Jeg lå allerede over fartsgrensa, men han til venstre ga bare på mer slik at jeg måtte legge meg inn bak han. Hadde det ikke vært for at jeg fraktet noe stort og tungt bak så hadde jeg bare bånnet på.
Dette viser vel bare at VG har rett, og ikke skriver annet enn flere her på forumet har skrevet tidligere. Nemlig at en del elbilister med sin kjørestil nok bidrar til at livet i kollektivfeltet kan bli kortere enn nødvendig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA