Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

Cobos

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 04. mars 2014, klokken 19:36
Etter ADAC- saken har slike avtemminger mistet troverdigheten fullstendig.
I utgangspunktet må man anta at det ligger en eller annen form for fusk bak resultatene uansett.
Det har blitt på samme måte som man idag desverre må anta at Tour-de-France-vinneren har vært dopet frem til det motsatte er bevist :o.
Avsporingen var ikke for å tråkke sykkel-entusiastene på tærne men for å illustrere hva som har skjedd med slike avstemminger i regi av ADAC.
Jeg er ikeke veldig interessert i sykkelidrett, men jeg lurer derimot på hva du mener med ADAC saken? Det er jo rundt temaet og relevant?

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Havebigfun

#1366
ADAC (tysk NAF) er med på en del store bilkåringer årlig. Det viser seg nå at man gjennom mange år har forfalsket antall stemmer med eks faktor 10 dvs man økte antall avgitte stemmer fra eks 7000 til 70000 for å gi avstemmingen større vekt.
Det var skikelig baluba rundt dette- etterhvert viser det seg at man har flyttet bilene opp og ned i kåringene slik at de som "betalte best " fikk titelen årets bil eller en av de første plassene i store kåringer. Hvorvidt det var penger i bildet vet jeg ikke men det må ha vært noen "goder".
Videre viser det seg at noen i sjefsetasjen brukte redningshelikoptere og fly ment til syketransport til sine private reiser. Disse er finansert via frivillighet/medlemskontingent.

ADAC utgir bruktbilrapporter ut fra feil/reparasjonene de møter på veien- man kan lure på hva disse tabellene egentlig viser. Frem til nylig hadde ADAC svært bra omdømme som merkevare- helt på toppen. Nå har flere 10000 meldt seg ut i protest allerede.
Hvor denne skandalen ender vet pdd ingen- dette er den store søsterorganisasjonen til NAF.

I denne settingen er det litt rart at TMS fikk 1 poeng av den norske delegaten.
TMS omtales særs lite i diverse tyske tv-bilsendinger.
Hvordan det gikk med Autobild-testen  av TMS er det flere som husker her- man greide å få rekkevidden på en 85kW- modell ned til 200 km (om jeg husker rett). Det virker som om det er en fossilmafia aktiv i Tyskland- og muligens i Norge.

tomrh

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 04. mars 2014, klokken 21:50
Det virker som om det er en fossilmafia aktiv i Tyskland- og muligens i Norge.
Hvordan kan du påstå noe slikt?! ;D Det er selvfølgelig sterke pengeinteresser i oljeindustrien. Hvis det f.eks. går opp for land i Midtøsten hvilken trussel elbilisme kan utgjøre for deres hovedinntekt nr 1 så blir nok dette bare småtterier. Terrorangrep mot Teslas giga batterifabrikk f.eks.?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

K

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 04. mars 2014, klokken 21:50
Hvordan det gikk med Autobild-testen  av TMS er det flere som husker her- man greide å få rekkevidden på en 85kW- modell ned til 200 km (om jeg husker rett). Det virker som om det er en fossilmafia aktiv i Tyskland- og muligens i Norge.

Og Nissan Leaf på 69,1 kilometer – så fulgte BMW i3 med 61,4 km.

Det var riktig nok i Alpene og det var vinter, men hvordan har de klart å kjøre batteriene tomme så fort? +30 grader i bilen og 15 km/h?

Havebigfun

- ved å kjøre på med full varme og parkere bilene med åpne vinduer i en time eller to i påvente av at de skulle testes :o
Uansett var denne testen urealistisk og useriøs i forhold til våre erfaringer.

OleT

Tipper stort fart på bratte alpeveier, med TC av. De slo av TC på alle bilene (unntatt en hvor det ikke gikk an) "for å gjøre testen rettferdig og lik for alle"...
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

Amoss

Sitat fra: K på tirsdag 04. mars 2014, klokken 23:04
Det var riktig nok i Alpene og det var vinter, men hvordan har de klart å kjøre batteriene tomme så fort? +30 grader i bilen og 15 km/h?

Vel, bilder fra testen viste i alle fall at de kjørte med full varme på alle seter i bilen bla. Mitt inntrykk av testen var at den viste hvor fort det overhode var mulig å tømme batteriet - ved å kjøre hardt kun oppover i bratte alpeveier med alt de kunne av strømtrekk på, og regen på low og bruke bremsene aktivt.

Dersom man ser på testen fra DET utgangspunktet var det en nyttig test. Selv under slike forhold kunne de kjøre Teslaen lengre enn oppgitt rekkevidde (under ideelle forhold) på noen av "konkurrentene" ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Cirion

Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Geirr

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

tormodl

Rogalendinger er «galne» etter Tesla
Nå har Rogaland passert California i flest Tesla per innbygger.

http://www.aftenbladet.no/energi/Rogalendinger-er-galne-etter-Tesla-3370061.html


Tesla Model S P85+ | Dolphin Grey, grått skinn, carbon, grå 21" turbine, sølv 19" cyclone, panotak, alt minus barnesete
Bestilt: 27.12.12 - #P22xx | Finalize: 17.05.13 | I produksjon:  01.10.13 - VIN 195xx | Levert: 15.11.13

K

Det er vel ikke på langt nær like sterke økonomiske incentiver til å kjøpe el-bil i California, hvorfor er ikke elbiltettheten i samtlige norske fylker (kanskje med unntak av de tre-fire nordligste) høyere enn i California?

pberg

Oljesheikene bor i Stavanger, vet du. Vi snakker jo tross alt om kaksebilen her. :-)
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Havebigfun

Sitat fra: pberg på onsdag 05. mars 2014, klokken 19:48
Oljesheikene bor i Stavanger, vet du. Vi snakker jo tross alt om kaksebilen her. :-)
I tillegg er det vel mange yngre Tekno-freaker der 8)

sindrej

Ref den årets bil:

SitatKorsvoll begrunner sin høyeste poengsum til BMW blant annet med at dette er den mest spennende elektriske bilen på markedet hittil. Den er bygget fra grunnen som en elektrisk bil, med nye og lette materialer og ny teknologi. I tillegg ser den bra ut, og har fine praktiske løsninger. I Norge ble det solgt mer enn 2000 BMW i3 før bilen kom til forhandlerne.

Veldig rar begrunnelse.  Kan noen si meg hva som gjør en i3 mer spennende enn en TMS ?  TMS er bygget fra grunnen med lette materialer (riktignok ikke carbon) og ny teknologi.  De færreste vil vel mene en i3 ser BEDRE ut enn en TMS, og TMS kan ta flere passesjerer og mer bagasje enn i3.  Den kan kjøre lenger, og den går vesentlig bedre.  ENESTE TMS ikke banker i3 på er vel prisen.

Så hvordan Korsvoll kan da gi TMS 1 poeng, men full pott til i3 med denne begrunnelsen fremstår som SVÆRT suspekt mener nå jeg.  NAF har jeg forøvrig meldt meg ut fra for lenge siden, siden de i mine øyne ikke gjør en døyt for billistene her i Norge.

pej

Hyggelig lesning i lokalavisa Fredrikstad Blad:

http://www.f-b.no/nyheter/tesla-har-store-planer-for-europa-1.8320686

Men dette var vi jo klar over;)
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA