Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

DaX

Sitat fra: Frodebo på søndag 09. februar 2014, klokken 14:34
Det som hadde vært interessant nå var om en av de økonomene som vet å sette pengeverdi inn en totalsammenheng kom på banen. For det er vel slik at ved å gi avgiftsfritak så investerer samfunnet, samfunnet tar ikke en kostnad.
+1 Finn en moderne økonom som får spalteplass
Let's imagine we're in the early 1900s, there are no paved roads, no gas stations, and you've just been introduced to the Model T. What do you think? It sure is difficult to travel as far as you can by horse and buggy. Food for the horse is everywhere and the bumpy roads aren't a problem. So, do you dismiss the T as a folly? Many did. Some recognized it for not merely what it was (which by existing standards was pretty slick), but what it could be. So, when the next revolution in transportation begins, will you recognize it?
Konnerud, Drammen

Trustno1

Sitat fra: testO på søndag 09. februar 2014, klokken 19:48
Her bor fosningene som koster på seg en Tesla

http://www.fosna-folket.no/samferdsel/article9101439.ece

Misunnelsen herjer også på Fosen!

I følge artikkelen så blir alle som har bestillt registrert her. Stemmer dette, eller må man aktivt inn å registrere seg selv? Jeg har iallefall ikke dukket opp på denne oversikten enda.

DaX

Let's imagine we're in the early 1900s, there are no paved roads, no gas stations, and you've just been introduced to the Model T. What do you think? It sure is difficult to travel as far as you can by horse and buggy. Food for the horse is everywhere and the bumpy roads aren't a problem. So, do you dismiss the T as a folly? Many did. Some recognized it for not merely what it was (which by existing standards was pretty slick), but what it could be. So, when the next revolution in transportation begins, will you recognize it?
Konnerud, Drammen

cra

Sitat fra: Tai på søndag 09. februar 2014, klokken 12:58
Er de andre elbileierene også forbanna på Tesla eiere? Føler de at vi kanskje har ødelagt et godt tiltak og på grunn av oss mister alle elbiler gode fordeler?

Det kan jeg ikke tenke meg (jeg er i alle fall ikke det), og det er volumet av elbiler som kommer til å "ødelegge" for fordelene, ikke det at Tesla har laget en av de lekreste bilene på markedet (uavhengig av drivstoff). Skal man være sinte på eierne av et spesielt merke er det vel heller oss Leaf-eiere man burde rette sin vrede mot pr akkurat nå. Er bare å lese statistikken over mest solgte biler det. Men til syvende og sist er det summen av alle merkene som får begeret til å renne over, så vi får bare nyte fordelene mens vi kan. Jeg har så langt spart inn en hel Think og er godt i gang med å spare inn en Leaf.

Om jeg rekker å spare inn en hel Tesla S før fordelene forsvinner er vel heller tvilsomt (må få råd til å kjøpe en først), men det er uansett så mye billigere å kjøre på strøm enn på fossilt drivstoff at jeg tenker det bare vil ta noe lengre tid. Jeg tviler nemlig på at bensin/diesel kommer til å bli særlig billigere fremover selv om FrP sitter i regjering.

Det eneste jeg merker meg er at det er en litt annen tone i Tesla-delen av forumet, ref. generelle diskusjoner som en del Tesla eiere vil beholde i Tesla-delen av forum,et fordi de "ikke gidder å ha noe med andre elbiler å gjøre" (dette gjelder visst ikke bare Tesla har jeg fått høre; det er visst tendenser i andre deler av forumet som jeg ikke følger med på selv). Det gjelder selvsagt ikke på langt nær alle i Tesla-delen, men vi som har vært på forumet her i et lite tiår merker nok definitivt at elbilistene nå er en mye større gjeng med mange flere typer mennesker. For ti år siden var det stort sett entusiaster som kjørte elbil, mens det i dag er mye flere "vanlige folk". Da blir det slik, på både godt og vondt. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Øggen

Enda en trangsynt tosk som meina tesla e problemet. Ikkje Elbil egentlig, men Tesla. På VG til og med.
Merka at pulsårene bli meir og meir  strapasert:

http://blogg.torvund.net/2014/02/06/fjern-el-bilens-kjore-og-parkeringsprivilegier-na/

janmb

Sitat fra: Øggen på mandag 10. februar 2014, klokken 10:36
Enda en trangsynt tosk som meina tesla e problemet. Ikkje Elbil egentlig, men Tesla. På VG til og med.
Merka at pulsårene bli meir og meir  strapasert:

http://blogg.torvund.net/2014/02/06/fjern-el-bilens-kjore-og-parkeringsprivilegier-na/

Torvund er en stor fjott, noe han også viste veldig tydelig på nrk forrige uke.

Når det er sagt har han helt rett i hovepoenget sitt: Biltettheten i byene, spesielt Oslo, ER et stort problem og et problem som faktisk forverres av elbil-incentivene.

Løsningen på det er gode innfartsparkeringer og gratis, ekstremt hyppige shuttles slik at man ikke trenger å forholde seg til tabeller eller betaling. Men noe så profesjonelt kan man jo bare drømme om i Norge.

Men hans generelle holdning om at vi alle burde være viljeløse arbeidsmaur som går i flokk fordi det passer samfunnet best er jo fullstendig tragisk. Det finnes fortsatt mange flotte kommunistregimer rundt omkring i verden for deg, Olav.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Espen Hugaas Andersen

Løsningen er jo å endre fra å tillate elbiler i kollektivfeltet til å tillate elbiler med 2+ personer i kollektivfeltet. Senere kan man øke dette til 3+ personer, om det blir nødvendig. Samtidig kan man kaste ut taxiene, slik at de får kun tilgang om de er elektriske og har 1-2 passasjerer.

Det er ingen grunn for at man ikke skulle kunne insentivere all ønskelig oppførsel samtidig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Kagex

Jeg gleder meg egentlig til at kollektivbruken blir tatt vekk, så kan alle disse som har klaget på oss få en enda lenger kø.
P29687

krister461

Skal vi få til miljøvennlig persontransport her i landet må vi gjøre to ting:
1. Minimere biltransport ved bl.a. å øke kollektivtransport/sykkelbruk etc.
2. Flytte resterende biltransport fra fossilbiler til elbiler

Det må være mulig å gjøre begge disse tingene samtidig og det er håpløst og bakstreversk når forkjemperne for punkt 1 begynner å rakke ned på en vellykket satsing på punkt 2, spesielt når de snakker utfra miljøhensyn.

I noen tilfeller blir riktignok satsingene litt konkurrerende, f.eks. i kollektivfeltet, men der er politikerne tydelig på at elbilfordelene vil forsvinne når de utgjør et stort nok problem for kollektivtransporten.

cra

Sitat fra: Kagex på mandag 10. februar 2014, klokken 11:12
Jeg gleder meg egentlig til at kollektivbruken blir tatt vekk, så kan alle disse som har klaget på oss få en enda lenger kø.

La det være forbudt for elbiler i kollektivfeltet et par-tre dager i halvåret. Da får vi se hvor store forskjellene blir (evt. ikke blir). :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Cecilie

Sitat fra: janmb på mandag 10. februar 2014, klokken 10:50
Sitat fra: Øggen på mandag 10. februar 2014, klokken 10:36
Enda en trangsynt tosk som meina tesla e problemet. Ikkje Elbil egentlig, men Tesla. På VG til og med.
Merka at pulsårene bli meir og meir  strapasert:

http://blogg.torvund.net/2014/02/06/fjern-el-bilens-kjore-og-parkeringsprivilegier-na/

Torvund er en stor fjott, noe han også viste veldig tydelig på nrk forrige uke.

Når det er sagt har han helt rett i hovepoenget sitt: Biltettheten i byene, spesielt Oslo, ER et stort problem og et problem som faktisk forverres av elbil-incentivene.

Løsningen på det er gode innfartsparkeringer og gratis, ekstremt hyppige shuttles slik at man ikke trenger å forholde seg til tabeller eller betaling. Men noe så profesjonelt kan man jo bare drømme om i Norge.

Men hans generelle holdning om at vi alle burde være viljeløse arbeidsmaur som går i flokk fordi det passer samfunnet best er jo fullstendig tragisk. Det finnes fortsatt mange flotte kommunistregimer rundt omkring i verden for deg, Olav.

Han vil jo at alle skal skrote bilen sin og begynne å sykle overalt... Hele bloggen hans er en sinna-på-alt-annet-enn-sykler-blogg. Sykkelen er løsningen på alle verdensproblemer i følge ham. Han bare glemmer/ignorerer at det ikke passer for alle å sykle til alle gjøremål... Og i hvertfall ikke i vinter- og fjellandet Norge.
Tesla Model S #2370 levert 18/11, herlig rød skjønnhet :)

Philip Marlowe

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 10. februar 2014, klokken 11:01
Løsningen er jo å endre fra å tillate elbiler i kollektivfeltet til å tillate elbiler med 2+ personer i kollektivfeltet. Senere kan man øke dette til 3+ personer, om det blir nødvendig. Samtidig kan man kaste ut taxiene, slik at de får kun tilgang om de er elektriske og har 1-2 passasjerer.

Det er ingen grunn for at man ikke skulle kunne insentivere all ønskelig oppførsel samtidig.

Dette synes jeg er et veldig godt forslag.   :)
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Øggen

Problemet mitt er å forstå koffor debatten KUN DREIA SEG OM ET PROBLEM I F.... OSLO.
Koffor skal alle evt straffes pga inkompetanse i infrastruktur der nede. I Ålesunds finns hverken kollektivfelt eller bomring(foreløpig) men intensivane vil ej jo ikke tape likevel.
Aller mest irritera det meg at det e Tesla som e problemet for slike som han,spytalen og co.

MyTess


Philip Marlowe

Sitat fra: Øggen på mandag 10. februar 2014, klokken 16:39
Problemet mitt er å forstå koffor debatten KUN DREIA SEG OM ET PROBLEM I F.... OSLO.
Koffor skal alle evt straffes pga inkompetanse i infrastruktur der nede. I Ålesunds finns hverken kollektivfelt eller bomring(foreløpig) men intensivane vil ej jo ikke tape likevel.
Aller mest irritera det meg at det e Tesla som e problemet for slike som han,spytalen og co.

Dere har jo alle disse fergene.  ;D
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA