Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Performance Plus

Startet av kenrose76, torsdag 16. mai 2013, klokken 20:37

« forrige - neste »

kenrose76

Hei

Jeg er helt ny og fersk i dette faget og dette er mitt første innlegg. Jeg har lest de fleste postene under temaet om konvertering og opplever at det er en bra og hjelpsom gjeng her med god innsikt og kunskap. Bær derfor over meg ved at denne, min første post, er litt lang. Det er for å fortelle hvor jeg står og hvor jeg ønsker å komme.

Jeg har (hadde) null innsikt i noe som helst elektrisk. Jeg kan mekanisk og drev med å bygge om min motorsykkel. Da de nye blinklysene var for intensive så skjønte jeg at jeg trengte et relé. Men visste ingen ting om det eller hvordan koble. Så jeg gikk inn på youtube og kom etterhvert inn på elektriske motorsykler. Jeg visste ikke at det fantes. Deretter så jeg at flere hadde konvertert sine biler om til el og da ble interessen min vekket. Jeg fikk for noen år siden prøve Tesla Roadster i fri flyt (tolk den uten å ta det som en bekjennelse 8)) og ville ha el bil. Men prisen... :o Så det har liksom alltid føltes uaktuelt. Selv en vanlig el bil er utenfor min prisklasse.

Men nå ser jeg et håp. Jeg kan teoretisk få meg en el bil til under 20000. Ben Nelson http://www.youtube.com/playlist?list=PL2077F803C62CF0E5 gav meg håp om at tilogmed jeg kan gjøre det. Men han bor i Statene. Jeg må gjennom biltilsynet... ??? Men så ser jeg her at noen har allerede klart det; el godkjennelse, i Norge(?)

Jeg hørte med nærmest bedrift om de hadde en ubruk truck stående. Det hadde de og jeg kjøpte den for 1000,- (Toyota 2FBE15) Laderen var gåen. Så jeg har plukket trucken fra hverandre og funnet fire motorer. En til hvert forhjul og to hydraulikkmotorer. De er på 48 volt. Den minste på 0.5 KW (60MIN), neste på 6.6KW (5M) og de to store på 27kW (60MIN) Batteripakka veier 850kg så den blir uaktuell å bruke. Fikk og plukket ut en dc/dc konverterer, "gass"pedal-greie, sånn-som-slår-seg-inn-kontakter og en kontrollboks + masse tykke kabler.

Her er mitt behov:

Jeg trenger en bil som kan kjøre meg til jobben (2,1km), stå der i åtte timer uten lading, kjøre for å hente i bhg (8,3km) og deretter hjem (6,3km) Tilsammen 16,7 km. Og det må kunne være på en vinterdag også. Bilen skal kun være et transportsmiddel og ikke en spa opplevelse med heftig stereo og flatskjerm.

Her er mine ønsker:

Å gjøre det så billig som mulig (i hvertfall i innledningsfasen) med så standardiserte deler som mulig. Men ikke "Kina-billig" på bekostning av holdbarhet, pålitelighet og godkjent CE-merket.

Så her er mine innledende spørsmål

1. Hva slags bil tror du er best å bruke og hvorfor? En lett Renault 5 eller en tung Volvo? (Jeg ønsker en bil eldre enn 85 mod)
2. Kan jeg bruke 4-6 vanlige 12 volts batterier og få det godkjent? Eller er det et krav om å ha "avansert" lettvekts lipolignende batterier. Ønsker å gjøre det så enkelt som mulig.
3. Hvor kan jeg kjøpe en helt grei CE-merket kontroller som vil fungere for mitt budsjett prosjekt? (Den som stod i trucken virker så overavansert)
4. Virker motorene mine som gode nok til dette? De to som drev hjulene hadde fire kontaktpunkter mens hydraulikkmotorene hadde bare to.
5. Kan jeg inntil videre bruke 12V batterier med forskjellig ah for å se om jeg klarer dette før jeg begynner å bruke masse penger på det. Om jeg ikke får godkjent så har jeg hvertfall ikke kastet bort mengder med penger. Men har heller fått meg en morsjom jordebil :-)
6. Ser på en del poster fra 2009 at det var ekstremt vanskelig å få godkjent ombygging. Har dette endret seg på fire år, eller er det like ille? Har noen fått godkjent i 2012/13?

Jeg har bestemt meg for at dette er et langtidsprosjekt hvor jeg også skal være komfortabel med kunnskapen rundt det jeg driver med. Har noen noe forslag om hvor jeg kan begynne for å få grunnleggende innsikt i dette med strøm,volt,amp o.l. Innenfor el-bil temaet, selvfølgelig.

Håper på en god fremtid her med nye kontakter. Jeg heter Kenneth, er 37år, gift med en fantastisk overbærende dame som har gitt meg to herlige, små barn som nå er 3 og 4 år. De hjelper meg mer enn gjerne med å holde orden i alt verktøyet mitt, ehh...  ::)

Vel, det var mine innledende spørsmål. Takk for at du tok deg tid til å lese. Håper du har noen svar, om ikke alle. Jeg tar og imot gode nybegynner råd! (men ikke drep drømmen min helt ;))

Mvh

Kenneth

elektrolux

Skal du bygge bil er det en fordel at den er eldre enn 1971 model. Da gjelder enklere regler for godkjenning.

Ellers vil jeg anbefale å kjøpe en relativt ny mopedbil og bygge den om til Eldrift. Dette holdt jeg på med helt til jeg nylig solgte prosjektet som opptok verdifull plass. Synd for det stod lite arbeid igjen. Har for øvrig tatt vare på div. elektriske deler som Skivemotor og Altrax motorstyring. Mopedbiler er mye enklere å få godkjent etter en ombygging.

Det enkleste og beste er likevel å forbedre en allerede bygget Elbil. F.eks en Golf, PSA, eller Think. Elbilhjelpen.no Elsker Think Classic, og har nettopp bygget en med 180+ rekkevidde, og inntill 200 km/t ladehastighet. Der vil nok etter hvert dukke opp en del Fiat 500, og Fiorini Elbiler på markedet. Disse vil være perfekte kandidater til ombygging/forbedring. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Caspar

Hei og velkommen på Forumet.
Jeg skal gjøre mitt beste for ikke å drepe drømmene dine, men det er også viktig å ha en snev av realisme i det man planlegger. Som Elektrolux påpeker så er det nok smart å velge en bil som er registrert før 1971, da den i utgangspunktet skal vurderes etter kjøretøyforskriften fra 1946. Det er ikke det samme som at det er lett å få noe godkjent, men det er lettere enn nyere biler. Når det gjelder planene dine om å bruke truckdeler så er det noe jeg ville være veldig forsiktig med hvis du har tenkt å få dette godkjent. Bobla som ble bygget på Gjøvik ble bygget med truckdeler og blybatterier, men jeg tror de slet litt med godkjenning. Hvis du er helt fersk når det gjelder Elbil så kunne det kanskje være en ide å kjøpe en Think Classic til å begynne med, og bruke den for å øke kunnskapen. Det å stupe på en konverteringsprosjekt "på direkten" virker veldig ambisiøst på meg. Du bør også vurdere om ikke det er smartere å bruke en Think som donor. Det er en genial løsning hvis du skal bruke en forhjulsdreven bil, eller en bakhjulsdreven med motor bak. Da får du alle delene du trenger og godkjenningen bør gå vesentlig lettere. Du skriver ikke noe i profilen din om hvor i landet du holder til, men det finnes en del biler du kan se på og forsøke å plukke opp noen tips. Det er 2CV og Mini i Oslo og 2CV under bygging i Drammen. Bilen i Drammen bygges med Thinkdeler, det gjelder også Minien. 2Cven i Oslo er bygget med div. løse deler. Vær forbredt på at du vil måtte bruke svært mange timer i garasjen og like mange timer forann PCen for å få dette godkjent. Mitt råd til deg er å bruke en Think som donor. Det er gjort før. Mye dokumentasjon og oppsrifter finnes og det er overkommelig å få godkjent
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA