Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla superchargers - ønsker og forslag

Startet av sven erik, torsdag 16. mai 2013, klokken 19:21

« forrige - neste »

sven erik

det spørs hvor lenge  om man  må lade et døyn for å kjøre 50 mil  så vil jeg med den jeg har  ha kjørt 78 mil på 2 døyn  så da sier det seg selv  og det å sitte  for eksempel  12 timer på en bensinstasjon  for å komme 20 mil  da er det bedre å sitte 6 tlmer for å komme 13  så sitte på neste 6 for å komme 13-14 mil
da har man med å lade 12 timer kjørt 26 mil ca + delt lade tiden på 2 steder  for de får nokk sjokk når du ber om  6 timer derfor pleier vi å kjøre halv veien å spørre om 3 for de ar det mye lettere å få ja  men selvklart mer hurtigladre så er det 0 problem   da er det bare å kjøre å kjøre
men en må ned i lade tid per mil en får 

Elmo

#16
Men det er da ingen som har sagt at du MÅ lede fullt hver gang du lader.
Du kan godt ha 50 mil rekkevidde, men velge å kjøre og lade som om du bare har 10 mil.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

laumb

Tesla med dobbetlader og den ideologien gruses. Lade 3 timer for full tank (60kWt modellen) og kjøre 30 mil.
Bedre enn å lade 12 timer og kjøre 26 mil. ;-)

Større sannsynlighet for at du kommer langt med en bil som kan ta i mot 20kW enn en som kun kan ta i mot 3-6kW.

Øyvind.h

Hvis man bare har 10A kurs tilgjengelig hele veien fra Oslo-Spania, og bare 7 timer å lade på hvert døgn er det best å bruke den bilen som har lavest forbruk. Vil tippe det blir iMiev?

Med Tysklands 22kW ladenett tror jeg riktignok en Model S vil komme seg frem kjappere, men det er jo en mye dyrere bil.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

sven erik

Tyskland  kommer vi like fort i gjennom  for der er det hurtigladere så der er det ingen problem
det er først Frankrike å Spania som er   problemet   der må en noen ganger lade på kontakter som  i Norge hadde man ikke brukt dem  så der er man under 10a   men selvklart en kan da ungå dem 

Go-carter

Jeg har min egen frie tolkning av range extender i garasjen hjemme. Ikke ferdiglagd og testet enda, mangler forgasser og eksosanlegg. Det er en 270ccm 9hk B&S motor montert på en aksel som kobles bakpå bilen. Skal teoretisk sett klare å holde bilen i rundt 70km/h på flatmark, kanskje med en liten anelse av hjelp fra drabilen. Såkalt "pusher".

Det er jo et alternativ om man vil :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

sven erik

men ikke vilke som helst bil du får festa denne til vel
+ den koster vel en del

elektrolux

Fikk meg til å tenke scooter.

Tenk å tilpasse motoren med fjøring, gir og hjul slik at det kan hektes rett på hengerfeste. Med fjernstyrt gass fra bilens egen fartspedal kunne du med en halv 400 scooter hengende bak mjauen kjørt non stop til Spania.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

sven erik

men da må en ha hengerfeste   da


sven erik

det er ikke hengerfeste på den å tror ikke en får  det 
men vill jo helst finne en bil med lang rekkevidde uten joks   men åpen for alt

sven erik

har fått endelig svar på hvor lang tid en må lade teslan i vanlig kontakt det er ca 14 timer

Øyvind.h

Sitat fra: sven erik på mandag 13. mai 2013, klokken 11:12
har fått endelig svar på hvor lang tid en må lade teslan i vanlig kontakt det er ca 14 timer
Hørtes optimistisk ut for vanlig 230V husholdningsstikk (schuko).

Kommer uansett helt an på hva du har tilgjengelig. Om UMC er begrenset til 13A snakker vi 230x13=3kW.
Kjøper du 60kWh versjonen snakker vi om ca 22 timer fra tom til full inkl. tap i ladeprosessen på 10%.

Du kan ikke trekke mer enn 16A fra "vanlig" kontakt, dvs. ca 3,6kW om UMC skulle støtte full 16A via UMC. Da snakker vi ca 18 timer for 60kWh versjonen inkl. tap i ladeprosess.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Griffel

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 13. mai 2013, klokken 11:26
Sitat fra: sven erik på mandag 13. mai 2013, klokken 11:12
har fått endelig svar på hvor lang tid en må lade teslan i vanlig kontakt det er ca 14 timer
Hørtes optimistisk ut for vanlig 230V husholdningsstikk (schuko).
Nå var jo sven erik ønske 25 mil rekkevidde (ikke 60 kWh), så helt urealistisk er det vel ikke.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sven erik

niks dette hvar snakk om den største pakken  snakket med en  som har den  å han sa akurat 14  timer  fra tom 

Griffel

#29
Sitat fra: sven erik på mandag 13. mai 2013, klokken 17:29
niks dette hvar snakk om den største pakken  snakket med en  som har den  å han sa akurat 14  timer  fra tom
I såfall var det fra tom til 50% full.

evt. var det, det vedkommend hadde behov for til sitt daglige bruk,
eller den "vanlige kontakten" var en "32A vanlig industrikontakt", og ikke en vanlig husholdningskontakt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA