Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla superchargers - ønsker og forslag

Startet av sven erik, torsdag 16. mai 2013, klokken 19:21

« forrige - neste »

sven erik

hei vil finne meg en elbil enten med rekkevidde forlenger eller noe  som får en rekkevidde helst på over 25  mil noen som vet om noe

sven erik


elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

sven erik

hei den høres bra ut  men får en den i Norge å hva koster noe sånt  og er det plass til annet en batterier  i denne ?

elektrolux

Bilens baksete er erstattet av 2 parallelle serier med 160 Ahr celler. Tipper dette overskrider bilens tillatte totalvekt, og at det vil bli problematisk å få den godkjent i Norge.

Vi bygget nylig en Think Classic med 200 Ahr batteri, 180+ km rekkevidde, og hurtigladekontakt. En slik kommer på ca 150 000 NOK og vil bli godkjent etter en liten utenlandsvisitt.

Ellers har jo Bly her på forumet bygget en Corolla med 300 km rekkevidde. kanskje du får kjøpe den?

Problemet med lang rekkevidde er størrelsen og prisen på akkumulatoren. Rent miljømessig kan det også diskuteres om det er gunstig å bygge Elbiler med rekkevidde over 200 km. Dieselbiler kan kjøre på forbruk ned mot 0,3 l/milen, og da kan det være legitimt å bruke en slik på de få lange turene, og Elbil med 50-150 km rekkevidde til alt annet.
 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

sven erik

jeg har som prinsipp og prøve og reise uten  å bruke fosil bil  men må ha bagasje rom 
for å få med en del til syden
mår du snakker  om hurtig lader  snakker vi da om chademo  eller
og må ha 4 seter dessverre

Elmo

#6
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 07. mai 2013, klokken 23:31
Ellers har jo Bly her på forumet bygget en Corolla med 300 km rekkevidde. kanskje du får kjøpe den?

Det er vel en Toyota Geo Prizm
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4970.msg49011.html#msg49011
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

sven erik


sven erik


Øyvind.h

Gå for en ribbet 60kWh Tesla Model S til 446.000,-? Da har du en splitter ny bil med garanti, og rekkevidde godt over det du krever :) Trenger jo ikke legge til utstyr, for den er egentlig ganske bra utstyrt fra fabrikk (google maps, ryggekamera ++)

Ellers kommer elektrisk Golf neste år. Den har såvidt jeg vet 28kWh batteri. Bør gå 20 mil greit i hvert fall.

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

sven erik

jeg er litt vansklig teslan  er litt dyr uansett og lang lade tid / nesten umulig å  lade nedover

20 mil byner å bli bra men fabrikk  sakt lengde burde hvære minst 25 mil  minst

laumb

Skal du ha minst femogtjue mil, og det ikke skal være bakgårdsmekk, så er nok 60kwt Tesla eneste valget ditt i nær framtid.

At ladetiden er lang er nok riktig, men det er jo fordi det er plass til mer. Dette problemet får du på en annen bil som går over 250 kilometer.

Spørsmålet er hvor mange kwt Tesla'n bruker nedover Sverige sammenlignet med den gamle elbilen (lengre ladetid ved høyere forbruk per mil). Kanskje du kjører inn ladetiden ved å kunne holde litt høyere fart og lade lengre, summa summarium komme "likt" i mål - med 900liter bagasje til feriekåken?

Øyvind.h

Sitat fra: sven erik på onsdag 08. mai 2013, klokken 20:43
nesten umulig å  lade nedover
Kan du forklare dette? Er det fordi den ikke støtter CHAdeMO pt? Tyskland har et stort nettverk av 22kW ladestasjoner, men da må du kjøpe dobbeltlader.

Ellers enig i at det fortsatt er mye penger for en bil, selv i Norge med incentivene her.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

sven erik

det er ikke vitsi å kjøpe bil som bruker et døyn på å lade  så kunne kjøre  en dag  eller komme 50 mil lade i 20 timer
jeg har maks 7-8 timer å lade på ellers kan en like  gott kjøre den jeg har  å ja de fleste nye nå burde en fått minst 25 mil det er 0 problem  men de fleste skal gå litt å litt opp

Elmo

Sitat fra: sven erik på fredag 10. mai 2013, klokken 01:59
det er ikke vitsi å kjøpe bil som bruker et døyn på å lade  så kunne kjøre  en dag  eller komme 50 mil lade i 20 timer
jeg har maks 7-8 timer å lade på ellers kan en like  gott kjøre den jeg har  å ja de fleste nye nå burde en fått minst 25 mil det er 0 problem  men de fleste skal gå litt å litt opp

Blir det ikke ett fett om du kjører langt og så lader lenge, eller kjører kort og lader tilsvarende kort - når du skal veldig langt som du ???

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA