Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Konfigurasjon ved Finalize

Startet av Celter, onsdag 15. mai 2013, klokken 23:10

« forrige - neste »

Tempe Dekkservice

#135
Sitat fra: PAS på mandag 28. oktober 2013, klokken 22:26
Bestilte Alloygator fra England etter å ha lest div innlegg på dette og andre forum. Men monteringen så ikke helt lett ut, man skal slippe ut noe luft og så presse de inn i felgkanten. Det så også ut som om bilen burde jekkes opp.  Tenkte at dette kunne vente til skifte av hjul. Fikk skiftet til vinterjul på mittdekkhotell.no i dag, men de hadde ikke erfaringer med Alloygator. De prøvde å få de på sommerdekkene, etter å ha tappet ut en del luft, men fikk det ikke til. Da var det snakk om å vrenge hele dekket av felgen først, men det tok jeg ikke sjansen på  så jeg lot det være. De anbeflate helelr ikke å bruke ALloygator . Har en nå pakke grå Allygator  til billigslag om noen vil prøve seg

Vi monterer disse nesten daglig og monteringen er såpass "vanskelig" at vi ikke vil anbefale en normal "ikke praktisk anlagt" person til å gjøre dette selv :) Men har man en viss erfaring med hammer og er litt praktisk av seg så er det en grei sak.

Vi har spesiell saks for å klippe helt rett, og spesiell verktøy for å sørge for at alle metallklipsene faktisk går ned imellom dekk og felg da disse svært ofte setter seg fast når man hamrer nedi. Ellers er det snakk om å bruke en del makt og bare dundre til helt til den er satt godt på plass mellom dekket og felgen.

Man må montere dekket på felgen først før man monterer alloygators og all luft må være ute av dekket. Klipsene må være satt korrekt på og så er det bare å slå alloygatoren inn mellom dekk og felg til den sitter helt inne. Fyll i luft igjen og slå på alloygatoren et par runder til etter at luften er i dekket. Så monterer man mellomstykket som gjør at ringen blir en hel ring. Ferdig :)

Jeg kan iallefall si at ved korrekt montering så ser det svært bra ut og jeg kan absolutt anbefale folk å bruke dette produktet! Det har allerede reddet en del felger her i Trondheim :)

Mvh
Sindre Langberg
Daglig Leder
Tempe Dekkservice AS

Tempe Dekkservice

#136
Noen bilder av monteringer

eledille

Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Tempe Dekkservice

Vi skal montere noen sett imorgen også så jeg kan ta bilder og lage en "profesjonell" norsk veiledning i samme slengen ;)

jsu224

Sitat fra: Tempe Dekkservice på torsdag 07. november 2013, klokken 10:06
Vi skal montere noen sett imorgen også så jeg kan ta bilder og lage en "profesjonell" norsk veiledning i samme slengen ;)

Ja..da monterer du på felgen min antakelig så da får jeg se hvor forsiktig du er :-) Foreslår video  ;D

satheesh.net

Tempe Dekkservice har tilholdssted i Trondheim. Er det noen i Oslo/Bærum (eller omegn) som monterer disse? Jeg ønsker nemlig ikke begi meg ut på dette prosjektet selv, har ikke tilgang på hverken jekk eller kompressor. ???

Yagi

Sitat fra: satheesh.net på torsdag 07. november 2013, klokken 13:01
Er det noen i Oslo/Bærum (eller omegn) som monterer disse?
Dekkhallen på Jar monterte på mine vinterdekk (som jeg kjøpte hos dem)
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

Tempe Dekkservice

Sitat fra: satheesh.net på torsdag 07. november 2013, klokken 13:01
Tempe Dekkservice har tilholdssted i Trondheim. Er det noen i Oslo/Bærum (eller omegn) som monterer disse? Jeg ønsker nemlig ikke begi meg ut på dette prosjektet selv, har ikke tilgang på hverken jekk eller kompressor. ???

Heisann, de fleste kan nok hjelpe deg med selve montering, hør med Dekkhallen siden de har montert tidligere, men forvent at de ønsker et lite påslag for dette :)

mvh
Sindre

satheesh.net

Sitat fra: Tempe Dekkservice på tirsdag 12. november 2013, klokken 15:55
Sitat fra: satheesh.net på torsdag 07. november 2013, klokken 13:01
Tempe Dekkservice har tilholdssted i Trondheim. Er det noen i Oslo/Bærum (eller omegn) som monterer disse? Jeg ønsker nemlig ikke begi meg ut på dette prosjektet selv, har ikke tilgang på hverken jekk eller kompressor. ???

Heisann, de fleste kan nok hjelpe deg med selve montering, hør med Dekkhallen siden de har montert tidligere, men forvent at de ønsker et lite påslag for dette :)

mvh
Sindre

Takker! Skal høre med dem når gliset dukker opp om et par uker. ;) Er selvsagt villig til å betale for arbeidet, bare fair det. :)

trygvelo

#144
Er ikke det enkleste jeg har montert, men heller ikke umulig. Nå har jo Tempe Dekkservice laget en bra guide nedenfor så jeg supplerer bare litt her...

1. Vask dekk og felg NØYE. Dette er viktig for å få et godt resultat og ikke lage små riper i felgen når du hamrer.
2. Sett så på klipsene på angitte steder alle 4 gatorsene. Bruk bare en dråpe lim på hver.
3. Jekk opp bil. Bruk en liten bit 2"2 trebjelke oppå anleggsflaten på jekken for å treffe de smale jekkepunktene på bilen best mulig. Hvis ikke kan du risikere å presse på plastdekselet nederst på bilen.
4. Ta ut ALL luft slik bruksanvisningen viser. Dette tar litt tid.
5. Bruk rikelig med skikkelig glatt såpevann.
6. Begynn å slå ned gatorsen ved luftventilen og fortsett til du er nesten rundt, klipp den av på riktig sted.
7. Slå i resten av gator og slå et par skikkelige slag som treffer omtrent midt på skjøten.
8. Lim på skjøtestykket
9. Fyll på en del luft og slå en runde til
10. Fyll opp resten av luften og jekk ned.

Jærbuen

Finnes mange montasjevideoer på youtube, ser ikke så vanskelig ut. Virker som det er enklest å montere dette når hjulet står på bilen :)
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

Tempe Dekkservice

#146
Alloygator monteringsguide

Som lovet så skulle jeg lage en liten guide på hvordan montere disse med best resultat

1. VASK FELGEN FØR MONTERING!! Svært viktig for å unngå riper og merker.
Tapp luft ut av dekket før man begynner

2. Alt utstyret i pakken inkluderer 5 alloygator ringer (en ekstra om man feiler), en mengde med klips, en liten guide og lim. Anbefalt tilleggsutstyr er et flatjern og gummihammer.


3. Følg guiden før man starter med montering, der står det bl.a hvor man skal montere klipsene. Feks på 19" skal man montere alle klips frem til 13 og så annenhver, 15, 17 og 19.


4. Sett klipsene på plass, for minst mulig gris så anbefaler vi å IKKE bruke lim før etterpå!


5. Ha på lim på baksiden av hver klips, prøve å ikke bruke for mye, gris vil lage flekker på plastikken og man går tom for lim før man er ferdig med alle 4 gatorsene


6. Legg klar alloygatoren over felgen, start med den enden som vist på bildet og slå den forsiktig på plass, bruk eventuelt et flatjern som legges på baksiden av klipsen, om enden ikke vil på plass med en gang.



7. Vi har erfart at bruk av et flatjern bak klipsene gjør virkelig monteringen lettere da klipsene ofte ikke vil på plass ved ren hammermakt


8. Fortsett å slå på plass Alloygatoren til man kommer nesten helt rundt, la det være igjen 10cm som ikke er slått nedi, dette forenkler klippeprosessen.


9. Her er ikke Alloygatoren slått helt på plass, fortsett å slå til den kommer helt inn


10. Da er den helt perfekt på plass


11. Klipp så av overskuddsenden slik at alloygator-enden passer perfekt ned i sporet til starten.
Bruk en liten klatt lim på mellomstykket


12. Og klips påplass mellomstykket.


13. Ferdig resultat.
Guiden er gjort med montering på en TSW felg med Nokian Hakka R2 dekk, merk at det er store forskjeller mellom dekk og felg selv om det er teknisk sett samme dimensjon. Så ikke alle kombinasjoner vil gi samme resultat.



Siste bildet viser TSW Nurburgring og MSW 25 med Alloygators


Håper dere setter pris på guiden og beklager eventuelle skrivefeil, da jeg er litt småsyk og hodet ikke er helt med idag ;)

eledille

#147
Da har jeg fått på en Gator. Det gikk fint! 3 igjen...

Tips:

Lim alle klipsene først, dette er en fin innendørsaktivitet når det er mørkt.

Det vanskeligste er å beregne akkurat hvor det skal klippes. Hvis du klipper bittelitt for lite, ikke prøv å banke den inn - den kommer bare ut igjen, eller skyver ut den andre enden. Ta den ut igjen og klipp mer med en gang.

Limet er bare vanlig cyanoacrylat, dvs superlim. Går det tomt får du mer på bensinstasjonen.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

eledille

Hmm - jeg har problemer med å få baksiden av AlloyGatorene helt inn. Mot felgen passer det perfekt, men det er et større gap mellom gummien og plastringen. Ser ikke ut som det er mulig å slå lenger inn heller, siden den er helt inntil mot felgen. Ser ikke ut som det blir noe bedre uansett hvor mye jeg slår.

Er det originalfelgene pluss Michelin Xi3 som lager problemer, eller har jeg gjort noe feil?
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Amper

bilder hjelper oss til å forstå hvor du har problem!  :)
P85D :o)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA