Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Påmelding EV 2008

Startet av mykle, torsdag 03. april 2008, klokken 07:10

« forrige - neste »

mykle

Hei !
Thinken min har overvinteret og trenger litt stell. I tillegg ber staten om en EU-godkjenning. Den går, men i tillegg til godkjenningen skulle jeg ha sjekket og mulig rekondisjonert batteriene (mulig byttet noen), sjekket vannpumpe, vannfylling osv.

På østlandet, er det eneste alternativet Ford på Skøyen ? Finnes det (andre) kompetente verksteder i område som kan gjøre en skikkelig og lidenskaplig jobb på Thinken min?

mykle

PLUTO

Skal du få jobben utført med lidenskap må du nok få napp hos noen av entusiastene her på  forumet som tilbyr slike service tjenester, men bilen må nok sendes til dem. Det kan jo hende at de svarer deg på denne henvendelsen. ;)
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Der er etterhvert flere som kan hjelpe med batteritesting, service og vannfylling, men problemer oppstår idet det trenges innbytte batteriblokker. Dette gjelder spesielt Think batterier. ( Vi trenger å samle sammen de Thinkblokkene som eksisterer rundt omkring )

Vil absolutt anbefale en slik jobb som du skisserer til entusiaster framfor profesjonelle, ikke bare grunnet pris, men også grunnet kvaliteten på arbeidet. Proffene har ikke godt nok utstyr til å sjekke batterier skikkelig, og det blir uansett uforsvarlig dyrt å gjøre dette profesjonelt.

Lykke til, og håper du snart får orden på bilen din. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Vannpumpa på Th!nk skal byttes hver annet år uansett kjørelengde. Det er ingen måte å sjekke gjenværende levetid på vannpumpa. Man kan sjekke om vannpumpa er i orden ved å ta av lokket på ekspansjonstanken med tenning eller lading på og se om vannet sirkulerer.

Bor du innen rekkevidde til Nittedal anbefaler jeg Øyvind Lunde (helt privat) til vannfylling.

Til EU kontroll (PKK) har jeg brukt Snap Drive i Sandakerveien, Oslo. Alle godkjente verksteder skal kunne ta EU kontroll, det er som for en fossilbil minus CO-kontroll av eksosen.

Det du kan/bør gjøre selv først er å sjekke alle lys, "move" bremseklosser og justere bak-bremsene ved å dra til håndbremsen 10 ganger eller til til det ikke blir strammere hver gang. 3-4 hakk er passe, over 10 hakk er for slakt. Har bilen stått hele vinteren er det overflaterust på bremseskivene. Finn et trygt sted (blindvei, industrifelt eller lignende) og brems hardt ned fra minst 60 km/t flere ganger. Du skal fint klare å låse forhjulene på tørr asfalt og bilen skal gå rett fram når du slipper rattet og bremser. Prøv også å bremse i fart med bare håndbremsen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Dersom bilen har "ligget i hi" og ikke vært kjørt i vinter, vi jeg anbefale å gi den en full opplading før den tas i bruk.
Bremsene foran bør sjekkes når dekkene skiftes vår og høst, for å kontrollere rust på skivene og at klossene slipper helt etter bremsing.
Dersom det er en stund siden vannfylling, er det greit å få lest ut antall Ah overladet, og eventuelt fylle vann på batteriet om det sier mer enn 600 Ah.
Vannpumpen skal egentlig skiftes annethvert år, men dersom bilen kjøres lite, kan dette utsettes, levetiden kan godt være 50 000 kilometer, men da må en lytte til summingen hver gang bilen startes.
Skulle vannpumpen slutte å virke, vil både batterier, DC  og motorstyring bli overopphetet ved kjøring. Uansett, ta vare på den gamle vannpumpen hvis den skiftes, den kan være god å ha når det begynner å mangle deler.
H
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

cra

Sitat fra: elektrolux på mandag 24. mars 2008, klokken 13:23
Vil absolutt anbefale en slik jobb som du skisserer til entusiaster framfor profesjonelle, ikke bare grunnet pris, men også grunnet kvaliteten på arbeidet. Proffene har ikke godt nok utstyr til å sjekke batterier skikkelig....

Du skulle bare visst hvor bakvendt dette høres ut!  :D

Men du har sikkert rett, desverre. Jeg skulle gjerne overlatt min Think i en av forumets entusiasters pleie, men så vidt jeg vet er det ingen av dem som holder til her på Sunnmøre. (Er det?)

Håper imidlertid å kunne nå et slikt nivå at jeg kan gjøre diverse slike vedlikeholdsjobber selv etterhvert, så som å skifte vannpumpa (kan det være så vanskelig? Er det ikke bare å skru av den gamle og sette inn en ny, koblet identisk?), gjøre vedlikeholdslading osv.

Det jeg anser som "problemet" er vel egentlig det utstyret jeg trenger, som så vidt jeg har forstått er nokså kostbart. Men, som noen sikkert vil poengtere så kan jeg nok tjene det inn igjen på sikt på det jeg sparer, og ved å evt. ta en symbolsk sum fra de andre jeg evt gjør jobben for. Jeg antar at det er slik dere andre gjør det? (Tar litt for bryderiet, slik at det ikke bare blir veldedighet?)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ken

Kom on Cra, du er nesten senior medlem her og har nødt til å skrue litt selv. Mekkebevis sendes til Lars :)
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

cra

He he, joda, jeg *har* mekket litt selv; har skiftet bremseklosser framme og skiftet inntakskontakten for lading (løs pinne i den som stod i) til en billigere variant fra Biltema.  :)  Har også modifisert dekselet so mladekontakten sitter i slik at det tåler litt mer enn før.

Målet er helt klart å en dag gjøre vedlikeholdsladinger osv. selv, men det er fortsatt litt opp og fram før jeg investerer i utstyet, desverre. Prøver å overtale tanta mi til å gå over til el-bil (hun tamr stort sett buss hvis un skal ut av bygda uansett), og da blir jeg nok pent nødt til å pjaske litt mer med slikt. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

mykle

Tusen takk for mange bra innspill!  Tror jeg benytter meg av ett vanlig verksted for eu-kontroll. Har fått flere tilbud om batterisjekk og takker ja til det,  før jeg vurderer en ny mulig dyr og meningsløs runde på Skøyen igjen!

Står med sommerhjul og nå kom det jammen meg litt snø så jeg får vente noen dager før jeg tar runden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA