Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elon Twitter: Model S recharge faster than you could fill a gas tank

Startet av Olsleaf, tirsdag 14. mai 2013, klokken 21:30

« forrige - neste »

Olsleaf

Har sett på forum og hørt rykter om bomavgift for elbiler fra 2014. Kan noen bekrefte disse ryktene?
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

cra

Hvis det er i forum som ikke er relaterte til elbilisme generelt (f.eks. VG/Dagbladet sine diskusjonstråder) tror jeg du kan ta det med ro. Da er det antakelig bare "synsing" (ønsketenking!) fra folk som av en eller annen grunn tror "utstyret" deres krymper om de kjører elbil. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Olsleaf

Har dessverre sett det et eller annet sted her på forum. Antaglig rundt i Rogaland. Men rykter som dette gjør det litt vanskelig å argumentere for kjøp av elbil. Fikk selv via melding på fjesboka fra en gammel kjenning der han påstod at vi måtte snart betale samme avgifter som fossil biler, hvor jeg prøvde å opplyse ham om at vi er fredet frem til 2017, eller ved 50000 elbiler, og at det ikke er sagt noe om avgifter etter dette. Men han var skeptisk til våre politikere, og hevdet at de ville innføre samme avgifter for elbiler.

I Trondheim har vi noe de kaller " miljøpakken " , ville vært tåpelig hvis de la avgifter på elbiler. Da måtte de endre navn til veipakke istedenfor.
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

TorC

Du skal ikke se bortifra at det kommer avgifter snarere enn vi tror, iallefall hvis folk ønsker nye 4 år med "avgiftskameratene". Heldigvis får vi ny regjering til høsten, så da blir det kanskje litt mer forutsigbart.

Iht. "klimaforliket" er elbilene "fredet" frem til 2017, eller det er mer enn 50 000 elbiler på veien. Imidlertid er det i samme "forlik" lagt opp til at vi skal ha 10% av personbilparken over på eldrift innen 2020. Altså ca 200 000 biler.

Jeg har vært i kontakt med Høyre sentralt, og de lover å forholde seg til klimaforliket mtp "freding" til 2017. Det de ikke er så helt klare på er om hva som skjer etter dette. Jeg venter på svar fra Nicolay Astrup om hva som skjer etter 2017, siden det er i kommende stortingsperiode avgjørelsen må taes. Anbefaler alle å ta dette opp med høyre-folk som står på stands i valgkampen slik at dette blir videreformidlet oppover.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Olsleaf

Takk for svar, vi skal snart ha møte i Trondheim. Det er dessverre rødgrønt her men skulle være mulig å påvirke
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

Lanber

Tror ikke TorC har fulgt videre med i timen når det gjelder politikk.

Hadde vi alle stemt blå/brunt ville vi ha kjørt Suburban alle mann alle.

Seriøst, du kan ikke forvente at FrP skal være med å opprettholde de fordeler vi nå har da de ikke tror vi har et klimaproblem.
Tipper ny regjering vil gradvis utfase de fordeler elektriske biler har idag.

cra

Fordelene forsvinner før eller seinere uansett hvem som sitter i regjering, det er det ingen som diskuterer. Det du imidlertid kan være minst like sikker på er at det blir i alel fall ikke noe enklere eller billigere å kjøre bensin eller diesel. Drivstoffet blir dyrer og dyrere, og det kommer til å bli flere hindringer. Vi ser jo bare at det diskuteres dieselforbud enkelte dager, og slikt kommer vi til å se mer av. Kjører du elektrisk trenger du ikke bekymre deg for de bitene, i alle fall. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sven erik

jeg tror vi får til en vidre innføring men at det kommer litt å litt avgifter ja men tror nokk det blir langt billigere å kjøre elbil så lenge de bilene vi kjøper i dag er på veien  men ikke noe endringer i 2014  da ville en vist det nå

Olsleaf

Hadde tenkt å dra inn argumenter om drivstoff og service også. Hjul oppheng, bremser og hjullager er det du trenger å sjekke. Vanlig kjøring krever kanskje ikke mer enn annethvert år med service på bremser og oppheng. Hadde ny Thinken inn for eu godkjenning. Nye skiver og klosser og 2 nye opphengs kuler. Med deler og arbeid kom det på 4800kr. Kulene må sikkert ikke skiftes så ofte men bremsene må skiftes. Ca 2400kr på et uavhengig verksted. Deler det på 2, 1200 i året, deler det på 12. 100kr i mnd. Ta fossilbil, trenger olje og oljeskift i tillegg, det blir sikkert et dyrere regnestykke. Drivstoff, jeg brukte rundt 1000kr i mnd. Nå har jeg en plass m motorvarmer uttak. Betaler ikke for strøm, men 500kr i året for plassen. Skulle jeg ha betalt ville det bli 15-20kr tanken med mitt kjøremønster blir det ca 40 kr i uka, ca 160kr i mnd. Det er sikkert fler ting som er rimeligere også. Så litt økning i avgift tåler vi vel
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

foxy

er det fortsatt noen som tror at alle elbilfordelene er fredet frem til 2017?  ???

avgiftsfritaket er det, men alle andre IKKE!
I-miev 2011
Asker

Elmo

Nå må dere slutte å synse og tro i all offentlighet om reduserte elbilfordeler !
Kan vi ikke bare glede oss så lenge det varer, og ikke sette griller og gode ideer om inndragelse av godene i hodet på politikere og andre? - PLEASE.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Sitat fra: Terolsen på fredag 03. mai 2013, klokken 13:29
Kulene må sikkert ikke skiftes så ofte men bremsene må skiftes.

Forstår ikke helt dette med å bytte skiver i et sett på Elbilene våre. Alle mine kjører på originale skiver. Eneste jeg gjør er å pusse vekk rust før hver EU kontroll og holde klipperen smurt slik at klossene får gjør jobben de er designet for.

Til og med AX'en fra 1996 kjører på originale skiver, om enn noe tynne etter 17 års service.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på fredag 03. mai 2013, klokken 23:37
Forstår ikke helt dette med å bytte skiver i et sett på Elbilene våre.

Jeg tenkte også å kommentere det, men syns ikke det passet helt til tråden.
Det er noe fordømt tull at skivene må byttes så ofte. Verkstedet som kontrollerer ser at det er rust på skivene og sier de må byttes. Dermed er det for seint, de MÅ byttes når én har sagt det, selv om det bare er ufarlig rust.
Men hvis man pusser dem FØR kontrollen (gjerne oftere også) så går de helt fint gjennom.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Olsleaf

Det var min feil at jeg ledet tråden bort fra emne, men ville bare vise at det er rimeligere å ha elbil. Thinken jeg kjøpte hadde stått et år, rusten var over 25%, så skivene måtte skiftes. Enig i at med litt puss så går det bra på neste kontroll. Når jeg så hvor enkelt det var å bytte klosser og skiver så gjør jeg det selv neste gang. Sparer 850kr timen på det. Enda billigere å ha elbil.
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

Elmo

Ja det er veldig enkelt å bytte (bare man ikke prøver seg på trekant-boltene). Og ingen grunn til å kjøpe noe annet enn billigste på Biltema eller Mekonomen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA