Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dekk og felger

Startet av ElektroJet, tirsdag 14. mai 2013, klokken 15:22

« forrige - neste »

Rasmus.B

#15
Sitat fra: cra på tirsdag 07. mai 2013, klokken 15:35
Bare for å komplisere det litt:

Når dere først trekker kabel, dimensjoner den slik at dere kan oppgradere seinere uten å legge ny kabel. Da slipper dere å grave opp plen/asfalt/svømmebasseng/vedbod/whatever, men trenger bare å gjøre nødvendige koblinger i endene.

Eller dere kan legge kabelen i ett rør, og da er det lett å bytte kabel om det skulle bli behov.
Personlig så har jeg lagt ut en 16A kurs til garasjen med noen helt vanlige shuko stikk som jeg bruker til lading. Lader med 16A.
Dette er max belastning som er godkjent på Shuko, så det er greit å sjekke for varmgang iblant. Jeg har ladet slik i over ett år hjemme uten tegn til varmgang i stikkontakten.
Det er klart mer elegant med en fastmontert hjemmeladestasjon, men denne måten fungerer veldig bra for oss.
Nå får jeg snart en elbil til i hus og kommer til å oppgradere til 32A i garasjen og må derfor skifte kabel. Nå ligger kabelen i rør i bakken, så det er grei skuring å bytte.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

eMoNor

For klargjøre en ting så er det feil å lade over 10A på en schuko kontakt. Den er rett og slett ikke konstruert for 16A. Men det er lov å sette opp schukokontakt på en 16A kurs, for at man skulle slippe å legge opp flere kurser eller for å benytte dette til større laster (som verktøy) i kort perioder. Det man ikke så for seg når dette ble tillatt var at man skulle lade biler natt etter natt på en slikt opplegg med 16A. Det er også viktig å merke seg at det ikke er lov å montere fast last, f.eks. varmvannsbereder eller panelovn som er på over 2kW (2000W) på en schuko nettopp fordi den ikke tåler det. For de som ønsker å lader over 10A så er det egentlig kun en fornuftig ting å gjøre, det er å sette opp et Mode3 ladepunkt.
Fredrikstad
Kursholder og rådgiver elektrisk mobilitet og lading

BMW i3 120Ah
BMW i3 94Ah (solgt 2018)
Tesla Model S 2014 (solgt 2017)
Volvo C30 Electric 2013 (levert i tilbake til Volvo i februar 2017)
Nissan Leaf 2011 (solgt 2013)
Vectrix elscooter (solgt 2016)

emobilitynorway.com

artemiss

Jeg stiller et helt idiotisk spørsmål her: Er det greit at jeg setter bilen min til lading og så la den står der i 12 timer? Skal nemlig lade bilen på jobben og jobber 12 timers vakter i helgene.
Takk for hjelpen  :)
Bor i Åros i Røyken kommune, pendler til Drammen med en svart Nissan Leaf 2012/13. Har kjørt cirka 12800km med bilen så lenge. Engelsk som morsmål, fra New York City.

eMoNor

Fredrikstad
Kursholder og rådgiver elektrisk mobilitet og lading

BMW i3 120Ah
BMW i3 94Ah (solgt 2018)
Tesla Model S 2014 (solgt 2017)
Volvo C30 Electric 2013 (levert i tilbake til Volvo i februar 2017)
Nissan Leaf 2011 (solgt 2013)
Vectrix elscooter (solgt 2016)

emobilitynorway.com

ElektroJet

Tausende Takk!

Jeg ble faktisk klokere. Jeg oppsummerer:
1) Schuko + UM-EVSE= billigere løsning, men evt. Risiko for varmgang og ikke mulighet å utvide til full 16A/32A lading.
2) Mode3 + Schuko= Mest sikkerhet, fremtidsrettet, anbefalt av Elbilforening. Men trenger evt ny ladekabel til bilen?
3) veggbox er ikke 2), men like sikkert.

Var det korrekt? Takk igjen! Jeg tror det blir løsning  2 eller 3! Noen som kan anbefale elektriker i Oslo?
Oslo- ny Euro-Leaf, svart metallic

eMoNor

Sitat fra: ElektroJet på tirsdag 07. mai 2013, klokken 23:22
Tausende Takk!

Jeg ble faktisk klokere. Jeg oppsummerer:
1) Schuko + UM-EVSE= billigere løsning, men evt. Risiko for varmgang og ikke mulighet å utvide til full 16A/32A lading.
2) Mode3 + Schuko= Mest sikkerhet, fremtidsrettet, anbefalt av Elbilforening. Men trenger evt ny ladekabel til bilen?
3) veggbox er ikke 2), men like sikkert.

Var det korrekt? Takk igjen! Jeg tror det blir løsning  2 eller 3! Noen som kan anbefale elektriker i Oslo?

Ikke helt riktig.

Det er to måter å lade en moderne elbil på:
1) Schuko + UM-EVSE - Denne kalles Mode2 og her henter man strømmen rett fra strømnettet. Noe sikkerhet er ivaretatt med ladekladden. Maks 10A.
2) Mode3 - Her henter man strømmen fra strømnettet via et dedikert vegguttak som ivaretar sikkerheten og kontrollerer at strømstyrken blir riktig.

Har klippet dette fra en av min presentasjoner på området (ikke tenk på Mode1):


Hvis man setter opp et Mode3 ladepunkt kan man enten ha fast kabel eller ikke. For hjemmebruk anbefaler jeg fast kabel så man slipper å hente frem kabelen når man skal lade.

Og for å ta med alt så fins det to typer kontakter i Mode3 standarden, Type1 og Type2. Det er selvsagt viktig å velge riktig kontakttype. Se bilde under.


Hvis man setter opp et ladepunkt uten fast kabel så bør det være Type2 kontakt på ladepunktet, og man benytter så en ladekabel med Type 2 kontakt i den enden som er tilkoblet ladepunktet og riktig kontakttype (Type1 eller  Type2) i bilenden av ladekabelen. Det bør være Type2 kontakt på ladepunktet fordi det er dette som er den Europeiske standarden.

Mye å tenke på altså, men det er ikke alt for vanskelig.
Fredrikstad
Kursholder og rådgiver elektrisk mobilitet og lading

BMW i3 120Ah
BMW i3 94Ah (solgt 2018)
Tesla Model S 2014 (solgt 2017)
Volvo C30 Electric 2013 (levert i tilbake til Volvo i februar 2017)
Nissan Leaf 2011 (solgt 2013)
Vectrix elscooter (solgt 2016)

emobilitynorway.com

FrodeK

Moderne og moderne, fru Blom. Min Leaf (moderne elbil) har det aldeles utmerket med å lades over natten på en helt vanlig 10 A stikkontakt i garasjen. Ingen varmgang verken i kontakt eller sikringsskap. Og plenty av tid til å lade til 80 eller 100 %.
Kommer ikke til å bruke flere tusen på noe spesialladeutstyr. Natten er like lang uansett ladeløsning.

jkirkebo

Sitat fra: FrodeK på onsdag 08. mai 2013, klokken 13:06
Moderne og moderne, fru Blom. Min Leaf (moderne elbil) har det aldeles utmerket med å lades over natten på en helt vanlig 10 A stikkontakt i garasjen. Ingen varmgang verken i kontakt eller sikringsskap. Og plenty av tid til å lade til 80 eller 100 %.
Kommer ikke til å bruke flere tusen på noe spesialladeutstyr. Natten er like lang uansett ladeløsning.

Ja, det kommer jo an på bruken. Det hender jeg kommer hjem fra jobb om morgenen og setter bilen på lading før jeg legger meg. Da er den ofte nede i 7-10%. Om kona skal bruke den på dagen er det greit at den lader seg noenlunde kjapt opp igjen. Har til tider savnet 32A lader, hadde garantert bestilt det om jeg skulle ha ny 2013 Leaf.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Sitat fra: FrodeK på onsdag 08. mai 2013, klokken 13:06
Moderne og moderne, fru Blom. Min Leaf (moderne elbil) har det aldeles utmerket med å lades over natten på en helt vanlig 10 A stikkontakt i garasjen. Ingen varmgang verken i kontakt eller sikringsskap. Og plenty av tid til å lade til 80 eller 100 %.
Kommer ikke til å bruke flere tusen på noe spesialladeutstyr. Natten er like lang uansett ladeløsning.
Helt enig! Lader mjauen på 10A i garasjen om natta med medfølgende kladd, og har en ekstra 16A kladd for om nødvendig å lade raskere i kortere perioder, enten på offentlige punkt eller hjemme i garasjen. Dette fungerer helt utmerket, og jeg har ikke tenkt å bruke penger på et ekstra dyrt ladepunkt i garasjen, samme hva som måtte anbefales.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Griffel

#24
Sitat fra: Enmira på onsdag 08. mai 2013, klokken 09:08
Hvis man setter opp et Mode3 ladepunkt kan man enten ha fast kabel eller ikke. For hjemmebruk anbefaler jeg fast kabel så man slipper å hente frem kabelen når man skal lade.

Og for å ta med alt så fins det to typer kontakter i Mode3 standarden, Type1 og Type2. Det er selvsagt viktig å velge riktig kontakttype. Se bilde under.


Hvis man setter opp et ladepunkt uten fast kabel så bør det være Type2 kontakt på ladepunktet, og man benytter så en ladekabel med Type 2 kontakt i den enden som er tilkoblet ladepunktet og riktig kontakttype (Type1 eller  Type2) i bilenden av ladekabelen. Det bør være Type2 kontakt på ladepunktet fordi det er dette som er den Europeiske standarden.

Mye å tenke på altså, men det er ikke alt for vanskelig.
Her ser en forøvrig ulempen med fast kabel. Bytter en bil må en kanskje bytte kabel, eller plugg (sikkert ikke allverden av jobb),men setter en opp en Type 2 kontakt, vil en i framtiden forvente at bilen blir levert med en kabel med EU standardplugg i ene enden og bilens i andre.
For AC lading er standard USA/Japan og EU harmonisert, slik at selv om stikkontakten som sitter i bilen er ulik kan den gjerne tilkobles et EU standard ladepunkt med en passende kabel. Så om kort tid vil nok biler fra Japan leveres i europa med EU kabel uten kladd, og kabel med kladd blir ekstrautstyr.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA