Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dekk og felger

Startet av ElektroJet, tirsdag 14. mai 2013, klokken 15:22

« forrige - neste »

ElektroJet

Da har vi bestilt ny Euro-Leaf i dag!! Vi (familie på 4) skal over fra VW Passat med 4-hjulstrekk og 1700L bagasjeromsvolum til vårt første EL-bil (med litt mindre volum bak  ;))! Dette blir vårt eneste bil! Vi er svært spente på om dette går, men vi tror det...

Nå venter den første utfordringen på oss, og det er lading hjemme. Utgangspunktet vårt er en gammel 2-mannsbolig med asfaltert gårdsplass. Vi har garasje, men bruker den ikke til bil (for gammel og trang) og naboen parkerer foran den. Bilen står altså ute. Vi har stikkkontakt i garasjen. Ledningen til den er fra steinalderen og duger sannsynligvis lite, så vi er innstilt på å måtte lage nytt kurs i sikringsskapet og trekke ny ledning. Og da begynner vi å lure på diverse...

- Avstanden mellom stikk i garasjen og vår nye Leaf er 13m, inkludert litt omvei rundt noen busker. Finnes det et ladekabel som er så langt? Vi tenkte kanskje å grave ned rør m kabel, sette opp en stabil stolpe ved siden av bilen og feste
a) en hjemmelader/wallbox på den,
eller
b) en stikkkontakt hvor vi kan bruke dette oransje UM-EVSE kabel på, og ha kabel hengende der på en krok i hverdagen
Er det tillat med veggbox eller stikkkontakt ute? Kanskje hvis man lager et lite tak over det? Variant b) virker litt mer attraktivt for oss, siden kabelen er billigere og kan brukes på litt flere måter, f. eks når vi er på tur.

Variant c) er den vi har minst lyst på: å legge en direkte ledning fra huset til bilen (8m). Men siden det sikkert ikke er særlig smart å bare legge den opp over veien (da kjører naboer over den flere ganger daglig, snublebluss), måtte vi i så fall slisse opp asfalten og legge rør ned, asfaltere igjen, sette opp stolpe på den andre siden (som ved a) og b)) etc. Noen som har gjort det?
Eller er det et ulempe å ha elektrisk omvei via grasjen slik at vi burde gå løs på asfalten (avstand sikringsskap-garasje ca 15 m)?

Dette høres sikkert svært enkelt og litt dumt ut, men selv etter jeg føler å har lest hver eneste innlegg i forumet, har jeg ikke fått skikkelig peiling på hva den store forskjellen mellom en veggbox og UM-EVSE kabelen er... Programering av ladetider etc. skjer jo via software i bilen, ikke sant?

- Burde vi egentlig legge opp til 32Amp lading? Vi bruker bilen lite, tipper under 14.000km i året, og har ikke behov for særlig hurtig lading hjemme. Og så er jo kabelen ganskje tjukk da, tenker jeg? Det får vi sikkert ikke gjennom et gammelt rør...

- Hva er forresten deres erfaring med "standart" elektrikere? Vet de hva EL-bilen trenger når de legger opp til lading, eller burde jeg finne noen med litt erfaring?

Tusen takk  :-* allerede for svarene, som jeg vet kommer i dette superforumet!! Uten forumet hadde vi stolt på alt mulig rart BNH-folk forteller EL-nybegynnere, men det er stoff for et eget innlegg, det...  8)

Oslo- ny Euro-Leaf, svart metallic

Griffel

Beste løsning er a).

Siden dette ikke er 100% privat (nabo) er stikkontakter som ikke står i en låst boks ikke så bra.
Går en for b) ville jeg hatt en låsbar boks til stikkontakten.
15m stikk garasje + 13 m burde ikke være et problem.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ElektroJet

Takk for rask svar!
Jeg stoler på naboen, he he, men kanskje ikke på absolutt hele resten av befolkningen som lusker rundomkring... men jeg har også sett en låsbar box på en tysk nettside som vi kunne bruke! Det er kanskje en smart ide!
Oslo- ny Euro-Leaf, svart metallic

Griffel

Også for å gjøre den utilgjenglig for barn.
Det med utilgjenglig for barn kan tilfredstilles med høyde over bakken, men jeg vet ikke lenger hva som kreves.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Velg (a), fordi da kan du lade med 16 A, som er 60% raskere enn 10 A med en vanlig Schuko-kontakt.

(a) er også barnetrygg, fordi det er ingen spenning på kontakten før den er koblet til bilen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Trond Arve

#5
Om dere går for hjemmeladepunkt; Salto hadde følgende tilbud i 2012:

Sitat fra: http://www.elbil.no/ladestasjoner/680-salto-satser-pa-elbillading- Vi kan tilby et hjemmeladepunkt, eller for den saks skyld gjerne for elbillading på arbeidsplasser, til 9.875 kr inkl mva. Da er det ferdig installert av sertifisert elektroninstallatør. Prisen forutsetter et minimum av kabling, at en eksisterende strømkurs kan brukes, og at vi da bare tuner laderen ned basert på undersøkelsene på stedet. Alternativt, og det er alltid mulig, kan du få lagt ut en dedikert kurs på 20A. Men da er dette en tilleggskostnad.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

ElektroJet

Sitat fra: Rio på torsdag 02. mai 2013, klokken 20:47
Velg (a), fordi da kan du lade med 16 A, som er 60% raskere enn 10 A med en vanlig Schuko-kontakt.


Åh? Jeg trodde jeg kunne også lade med 16 Amp når jeg bruker denne? http://www.charge-amps.com/um-evse
Går ikke det likevel? Det hadde altså vært variant b) (i en låsbar kasse, antagelig)

Barnesikkerhet er jo svært relevant, så tusen takk for at dere påpeker dette!
Oslo- ny Euro-Leaf, svart metallic

cra

Noe annet som taler for alternativ b er muligheten for å kunne bruke kontakten også til andre saker og ting, som høytrykkspyler, elektrisk gressklipper, barmermaskin og mixmaster. :)  Men mulighet for å kunne lade med 16A ved behov er jo snertent. Selv har jeg en variant der jeg har montert "kladdkabelen" i garasjen, og har en justerbar uten kladd fra charge-amps liggende i bilen. Løsningen min er synlig et kort øyeblikk på dette tidspunktet i videoen: http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=esWIOCIbJ28#t=12s
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Trond Arve

Sitat fra: ElektroJet på torsdag 02. mai 2013, klokken 21:11
Åh? Jeg trodde jeg kunne også lade med 16 Amp når jeg bruker denne? http://www.charge-amps.com/um-evse
Jo, med UM-EVSE kan du lade med 16A fra vanlig kontakt. Imidlertid er det mange - inkludert elbilforeningen - som advarer mot 16A-lading med vanlig kontakt pga. fare for varmeutvikling og brann, spesielt ved gamle anlegg, slitasje på kontakt, ledning osv. Selv lader jeg ofte med 16A på offentlige ladeplasser, og innimellom hjemme; men vanligvis er det kun nødvendig med 10A-lading over natta hjemme.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

artemiss

Ja, jeg lurer på hvordan jeg løse dette og. Mannen min sier at han kan legge ut en 16A til garasjen selv, men jeg er skeptisk og vil heller får en elektriker til å gjøre det. Koster det virkelig kr. 9800??? Det hadde jeg ikke regnet med  :P
Bor i Åros i Røyken kommune, pendler til Drammen med en svart Nissan Leaf 2012/13. Har kjørt cirka 12800km med bilen så lenge. Engelsk som morsmål, fra New York City.

Griffel

Sitat fra: artemiss på lørdag 04. mai 2013, klokken 16:58
Ja, jeg lurer på hvordan jeg løse dette og. Mannen min sier at han kan legge ut en 16A til garasjen selv, men jeg er skeptisk og vil heller får en elektriker til å gjøre det. Koster det virkelig kr. 9800??? Det hadde jeg ikke regnet med  :P
Hva han kan er jo ikke godt å si,men om han ikke er elektrofagmann har han ikke lov. Disse 9900,- er ikke for en vanlig stikkontakt, men for et såkalt hjemmeladepunkt som gir større sikkerhet. (fastmontert kladd).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

artemiss

Hva er den billig versjon, og er den grei å bruke? Mannen min er automatiker, tror at han har lov men må få det godkjent av en elektriker.
Bor i Åros i Røyken kommune, pendler til Drammen med en svart Nissan Leaf 2012/13. Har kjørt cirka 12800km med bilen så lenge. Engelsk som morsmål, fra New York City.

ElektroJet

Hei!
Jeg sitter fremdeles her og prøver å finne ut hva den beste løsningen hos oss kunne være. Jeg må inrømme at dette temaet sliter meg ut, jeg forstår rett og slett ikke hva folk skriver om i alle disse fora! Når trenger man tenke kW? Ampere? Volt? Stikkkontakt, 2-faser, 3-faser, Typ 1 på ladestasjon? Eller på bilen? Eller Typ2? Schuko ja, schuko nei? Jeg kan mye om mye rart, men her sliter jeg med basale kunnskaper!

Kunne noen eventuell bare skrive en liten oppsumering, "elektrobegrep for dummies" i dette forumet? Eller hvor kan jeg lese meg opp?

Det virker også slik på meg at det finnes stort sett 2 type veggbokser som Leaf-eiere bruker i Norge, Proxxl og den fra Elbilhjelpen, eller er det feil?

Etter Trond Arve nevnte tilbudet fra Salto, som har mange veggbokser på hjemmesiden, gikk jeg løs på litt research på nettet, og finner denne oppsumering av veggbokser i en tysk elbilforum:
http://www.goingelectric.de/forum/ladeequipment/uebersicht-der-ladeboxen-und-iccb-ladeloesungen-t392.html

Denne er veldig fin (men på tysk), men forvirrende, pga kunnskapsmangel, ikke manglende språkkunnskaper.

Er det noe som taler imot å kjøpe en tysk veggboks? Jeg trodde jeg leste en gang at det var noe forskjell i strømmnettet mellom Norge og Tyskland, men jeg finner ikke igjen linken til dette...

I utgangspunktet trodde jeg man kunne komme litt gunstigere ut av det ved å samenligne, men jeg tror jeg kommer til å gi opp og bare kjøpe det elektrikeren kommer med... huff.
Oslo- ny Euro-Leaf, svart metallic

Trond Arve

Vi gjør det nok vanskeligere enn det er. Dere skal vel uansett trekke strøm til et punkt/stolpe ved bilen, ja? Da kan dere velge mellom:
1) Vanlig stikkontakt, også kjent som Schuko, inni en låsbar boks:
=> Med den medfølgende kan du lade med 10A, som utgjør 10A * 220V = 2200 Watt = 2,2kW
=> Med f.eks. UM-EVSE kan du lade med 16A som utgjør 16A * 220V = 3520 Watt = 3,5kW
2) Hjemmelader fra f.eks. Proxll:
=> Denne har en fastmontert ladekabel
=> Kan lade med 16A som utgjør 16A * 220V = 3520 Watt = 3,5kW

Alternativ 1 er det rimeligste og mest fleksible ettersom du kan ha med deg UM-EVSE på tur. Det er også det mest risikable pga. fare for varmgang/brann. Alternativ 2 er mer kostbart og sikrere, men dere kan kanskje få en ok pris ettersom dere uansett må gjøre elektroarbeid.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

cra

Bare for å komplisere det litt:

Når dere først trekker kabel, dimensjoner den slik at dere kan oppgradere seinere uten å legge ny kabel. Da slipper dere å grave opp plen/asfalt/svømmebasseng/vedbod/whatever, men trenger bare å gjøre nødvendige koblinger i endene.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA