Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Maksimal pendler inntjening.

Startet av M@Do, tirsdag 14. mai 2013, klokken 05:23

« forrige - neste »

eledille

laumb: "Sleep mode missing" i 4.2 gir 8 miles per dag tap, sa Tesla. Så sleep mode avslått gir 8 miles/dag tap iflg Tesla.

Ett mulig svar på hva det er som trekker så inni granskauen mye strøm er at DC-DC må kjøre for å lade 12 V-batteriet, og at kjølepumpa må kjøre når DC-DC kjører. Sånn er det med gammelthinken. Når det er skikkelig kaldt og 12 V-batteriet holder spenningen dårlig, så mister den flere kilowattimer per døgn.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Leaf_2014

Noen oppdateringer på Vampire Drain: iflg teslamotors-forumet er batteriet tomt på 10-12 dager:  http://www.teslamotors.com/forum/forums/battery-drain-model-s-vs-roadster

Tar batteriet skade av å tømmes helt?
Leaf 2014

ebbrey

Batteriet degraderes raskere når det er tomt og det er mange minusgrader, samt hvis det er fullt og det er veldig varmt.
(Sånn generellt)
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Kenneth Waal

Om bilen er tom innen 10-12 dager så synes jeg det er elendig for å si det rett ut.
Da kan man ikke kjøre tesla til hytta (..har ikke stikkontakt/lademuligheter nær veien. Vi må gå 3-4 min for å kom til hytta) , og man kan ikke kjøre til flyplass for å være bort i 14 dager.
Det må jeg si er utrolig kjedelig om dette stemmer. Håper de får ordnet dette asap med en software update.
Tesla Model S Performance

85 kwh - Tech-Pakke - Parkeringsassistent - Panorama - Lydpakke - Lyspakke - Sikkerhetspakke - Barneseter

ebbrey

Sitat fra: Kenneth Waal på søndag 04. august 2013, klokken 23:48
Om bilen er tom innen 10-12 dager så synes jeg det er elendig for å si det rett ut.
Da kan man ikke kjøre tesla til hytta (..har ikke stikkontakt/lademuligheter nær veien. Vi må gå 3-4 min for å kom til hytta) , og man kan ikke kjøre til flyplass for å være bort i 14 dager.
Det må jeg si er utrolig kjedelig om dette stemmer. Håper de får ordnet dette asap med en software update.

Leste for ikke lenge siden at dette er fikset i en update som er rett rundt hjørnet.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Kenneth Waal

Sitat fra: ebbrey på søndag 04. august 2013, klokken 23:59

Leste for ikke lenge siden at dette er fikset i en update som er rett rundt hjørnet.

Godt og høre! :)

85 kwh - Tech-Pakke - Parkeringsassistent - Panorama - Lydpakke - Lyspakke - Sikkerhetspakke - Barneseter

Kallagtunet

Sitat fra: ebbrey på søndag 04. august 2013, klokken 23:59

Det har den vel vært ett halvt år nå... Men den har sikkert aldri vært nærmere release enn nå!

Øyvind.h

....og man kan ikke kjøre til flyplass for å være bort i 14 dager.
Gardermoen har i hvert fall parkeringstilbud med lading, og det vil jeg tro flere andre flyplasser har også?
Men jeg er selvfølgelig helt enig i at dette må fikses. Ser ingen grunn til at Model S skal ha et spesielt høyt strømtrekk sammenlignet med andre premium-biler.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Kenneth Waal

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 05. august 2013, klokken 07:48
....og man kan ikke kjøre til flyplass for å være bort i 14 dager.
Gardermoen har i hvert fall parkeringstilbud med lading, og det vil jeg tro flere andre flyplasser har også?
Men jeg er selvfølgelig helt enig i at dette må fikses. Ser ingen grunn til at Model S skal ha et spesielt høyt strømtrekk sammenlignet med andre premium-biler.

Jo, men skal alle som har elbil og drar på ferie stå å ta opp ladestasjonen i 14 dager. Regner med de har begrenset med ladestasjoner på flyplassene. - Håper det stemmer det som ble sagt tidligere her om at de holder på med en update for å fikse problemet.

laumb

Når OSL setter opp ladestasjoner på flyplassen, i parkeringshuset for reisende - så forventer jeg å få lov til å stå der med ladekabelen i i 3-4 uker når jeg betaler for det.

Digg å vente på bagasjen, sette på forvarming/kjøling med mobilappen og komme ut til perfekt temperert bil og fullt og godt batteri. :)

DonPedro

I følge Walter Franck fra Tesla (sagt for en stund siden, usikker på hvor lenge):
SitatRegarding the ancillary drain of Model S. Over the course of the next several months the firmware will continue to be updated to reduce the power consumption of the car's computer systems. We strive to strike the right balance between minimum energy consumption and ability to have the car always ready and responsive. In our next major firmware release coming this summer, the car's computer systems will use half the power they currently do when the car is off. By the end of this year, they will use about 1% of the power that they do now when the car is off. The loss of range when the car is off has absolutely nothing to do with energy needed to heat, cool or otherwise do anything to the battery pack. The battery pack simply doesn't consume energy when the car is off nor do the systems that manage it. All of the "sleep" energy loss is going to onboard computer systems and providing the useful benefit of keeping them ready to start-up at a moment's notice when the driver returns. As noted above this energy consumption will be almost completely eliminated over the next 2-6 months.

Kilde: http://www.teslamotors.com/no_NO/forum/forums/vampire-drain

PS: I samme tråd var det et datapunkt fra en bil som bruker nesten en måned på å lade seg ut pga. vampire drain.  Så 10-12 dager er ikke fasiten for alle biler/forhold.  Hvis "nye sleep mode" skal ligge på 1% av nåværende vampire drain, så vil bilen da bruke 1-5W. Dette tilsvarer det en mobillader bruker når den er plugget i veggen, uten at mobilen er koblet til.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

jkirkebo

Sitat fra: Kenneth Waal på mandag 05. august 2013, klokken 09:33
Jo, men skal alle som har elbil og drar på ferie stå å ta opp ladestasjonen i 14 dager. Regner med de har begrenset med ladestasjoner på flyplassene. -

Jeg drar ihvertfall ikke hjem etter en dag for å flytte bilen...

Det er langt over 100 ladeplasser på Gardermoen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Pilotech

Har gjort en liten test før jeg skal på en lengre tur med overnatting uten strøm i flere dager. Som dere ser av bildene forsvant 6km rekkevidde på 15 timer. Det er ca. 1 mil pr døgn. Prosedyren som ble brukt (relevant for min tur), at bilen ble ladet til max daily rekkevidde (439km), og så kjørt litt til parkeringsplassen. Da sto det 437 km. Så sto den stille i 15 timer. Temperatur 15C synkende til ca 10C i løpet av natten og morgentimene. Har firmware 5.0

petersv

Ikke værst, siden batteriet er kaldt etter å ha stått i 15 timer og oppvarming er tatt med i beregningen. Mao. vil du tape mye mindre de neste 15 timene, såfremt du ikke tar en kjøretur innimellom ;)

Havebigfun

Min bil tapte ca 5 km dvs fra 432 til 427 km på 24 timer- bilen ble ikke rørt og sto i  lukket garasje, estimert temperatur ca 16 Grader. Jeg hadde heller ikke tilgang med appen. Ladeledning var fjernet.
Hva er deres erfaring?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA