Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Maksimal pendler inntjening.

Startet av M@Do, tirsdag 14. mai 2013, klokken 05:23

« forrige - neste »

M@Do

Leser på tesla sitt forum at problemet med at bilen bruker MYE strøm når den er parkert fortsatt ikke er løst.
Her ett eksempel fra en kar som hadde parkert bilen i 8 dager:
Start Range 227 miles
End Range 83 miles
Avg use per day 17.8 miles

Det vil si at man må forvente å bruke 3-5 kWh per dag bare for at bilen skal stå i garasjen.
Og hva gjør man på Gardermoen når man skal en uke på reise, leste om en som hadde funnet bilen med helt tomt batteri og vinduene nede. (Vinduene går automatisk ned når bilens batteri er utladet). Dette er flott :-) Spesielt en fin vinteruke hvor bilen fylles opp av snø.

Og for ikke å snakke om miljø aspektet, Tesla har som mål å selge 20000 biler iløpet av året. Dvs. at det vil gå med 29 200 MWh i året for alle Tesla'er som bare står stille!

Noen som har mer info rundt hva som er det egentlige problemet her?

orjan

Ifølge diskusjonstråden under bruker Model S nesten 20 ganger så mye strøm når den står parkert som Roadsteren gjør. Jeg velger derfor å tro at dette er noe Tesla klarer å fikse:

http://www.teslamotors.com/forum/forums/battery-drain-model-s-vs-roadster
Molde
2014 Model S P85 - Solgt
2016 Model S 90D
2019 Model ≡ LR AWD

DonPedro

For å svare på spørsmålet:

Det egentlige problemet er at bilen er designet for å stå i "sleep mode" over natta. Da bruker den minimalt med strøm. En bug i software gjorde at noen biler ikke våknet fra sleep mode, og derfor ble funksjonen midlertidig fjernet. Det følger derav at Tesla jobber på spreng med dette, og at funksjonen vil komme tilbake når Tesla føler seg trygge på at de har fikset programmeringen.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

fredag

Sitat fra: M@Do på torsdag 02. mai 2013, klokken 13:11
Leser på tesla sitt forum at problemet med at bilen bruker MYE strøm når den er parkert fortsatt ikke er løst.

Da Elon Musk var på Alnabru lovet han at dette ville bli fikset før vi nordmenn fikk bilene våre. Vi får håpe det stemmer.

Jeg synes dette har tatt veldig lang tid å få fikset dette allerede.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

M@Do

Under er release note på version 4.0 som hadde "sleep"-mode:
SitatVehicle Sleep - With this release. Model S will power off the display and vehicle electronics each time you exit, transitioning to a "sleep" state. when you return to Model S, you'll note a modest increase in the time it takes the touchscreen and instrument panel to wake from this energy-saving state. Model S will initiate the startup process the moment the key is recognized nearby. You can only begin driving once both displays are ready. If you would prefer to keep the displays powered so that they'll be instantly available each time you return, you can change the setting in Controls > Settings > Vehicle. Note that keeping the displays powered will reduce your car's range up to 8 miles per day when the car is not plugged in, and will also reduce the life of your 12V battery and vehicle electrical systems. If displays are set to power off, the displays will power off 2 hours after the rest of the car goes to sleep. The displays will also power off when the battery charge is low (or after 60 hours without use), regardless of the setting.

Dette betyr at selv med "sleep" funksjonaliteten vil man miste ca 10 miles per dag.
Jeg kan ikke skjønne hva det er som suger ca 200 watt kontinuerlig. Jeg tipper at skjermene i bilen drar ca. 30-40 watt. Prosessor ca. 10-20 watt.

Så hvis man derfor kjører disse komponentene i standby modus, så er det allikevel noe som suger 140 watt kontinuerlig.

Muffinman

Mener å huske at Musk sa at når sleep mode var aktiv skulle bilen kunne forlates i månedsvis (6 ?) uten problemer. Høres jo unektelig ut som at det er langt dit.

DonPedro

Sitat fra: M@Do på torsdag 02. mai 2013, klokken 14:11Dette betyr at selv med "sleep" funksjonaliteten vil man miste ca 10 miles per dag.

Jeg kan ikke skjønne hvordan det ble konklusjonen. Det står 8 miles dersom man skrur på skjermene. I sleep mode er det meningen at de skal være av.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

M@Do

Kostnaden med å ikke slå på sleep mode er at man i en ideel verden mister 8-10 miles per dag. I realiteten så viser deg seg å være langt mer.
Her er ett utdrag fra en artikkel fra en kar som har vært i kontakt med Tesla support:
SitatThe guy on the phone quickly confirmed the vampire problem.  It seems that the "sleep mode" in the original Model S software--the basis for the owner's manual statements--had caused so many glitches in other car functions that it had been disabled.

With sleep mode missing from the current v4.2 software, he said, I could expect to lose about 8-10 miles of range per day when unplugged.

Link: http://www.greencarreports.com/news/1082949_life-with-2013-tesla-model-s-vampire-thirst-for-electricity-at-night

DonPedro

Ja, men i all verden ble den opplysningen til:
SitatDette betyr at selv med "sleep" funksjonaliteten vil man miste ca 10 miles per dag.

? ? ?
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Bruto Maccaroni

Jeg gjetter at M@Do kom til 10 miles tap pr døgn ved å ta de nesten 18 pr dag fra første post og trekke fra de 8 som Tesla hevder er det man taper på å ikke ha sleep mode.

Men jeg tror ikke dette er riktig tenkt, det er mer sannsynlig at Teslas uttalelse er feil og at forskjellen med sleep mode på kontra av er større enn 8 miles pr døgn.
Model S, P#2317 Vin:168xx
Reservert 30.12.12 I produksjon 20.09, Ferdig 01.10 Levert: 12.11
S85KW Perlehvit/Sort 19"
2007 Prius

M@Do

#10
Observasjoner gjort av eiere mener at de taper 18-24 miles per dag når bilen ikke står å lader. Release noten/Tesla support sier at man må regne med at man minst mister 8 miles ved å ikke ha sleep mode skrudd på.

Det vil si at man med sleep mode skrudd på, allikevel må regne med å miste ca. 10-16 miles per dag.

Til info: en 15" MacBook pro bruker 16 watt i idle, 1 watt i sleep. 

Jeg lurer på hvor maskinvaren i Teslaen krever så vanvittig mye høyere forbruk?

DonPedro

Sitat fra: M@Do på torsdag 02. mai 2013, klokken 21:04
Observasjoner gjort av eiere mener at de taper 18-24 miles per dag når bilen ikke står å lader. Release noten/Tesla support sier at man må regne med at man minst mister 8 miles ved å ikke ha sleep mode skrudd på.

Det vil si at man med sleep mode skrudd på, allikevel må regne med å miste ca. 10-16 miles per dag.

Jeg tror at du sammenligner epler og pærer. De bilene som Tesla fikk en "8 miles" besparelse for viste neppe et tap på 18-24 miles per dag, slik du har lest andre steder. Dette er sannsynligvis ekstremtilfeller (og folk på forum har en tendens til å overdrive, mens Tesla må være forsiktige med hvor store besparelser de lover på ditt og datt).

Akkurat slik du selv påpeker vil en sleep mode som trekker 300-400W elns være temmelig meningsløst.  Tesla har så langt ikke drevet med meningsløse ting som jeg har registrert.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

laumb

Jeg forstår ikke? Tesla sier:
- sleep mode av = 8 miles mistet.
--- biler uten sleep mode mister i dag det dobbelte.

Slår du på sleep mode er hensikten at du skal miste mindre enn 8 miles / dag. Jeg tviler ikke på dette.

heimabrygg

Hva er ulempen med å sette bilen i sleep mode? Ikke lenger mulig å kommunisere via app, antar jeg? Og da mister en... hva?
Tesla Model S #1925/VIN15922 levert 30. september i Bergen.

jkirkebo

Sitat fra: heimabrygg på torsdag 02. mai 2013, klokken 22:21
Hva er ulempen med å sette bilen i sleep mode? Ikke lenger mulig å kommunisere via app, antar jeg? Og da mister en... hva?

App skal fungere alikevel. Leste om forventet strømforbruk i sleep mode en gang og det var ca. 1 mile rated rekkevidde pr dag. Det betyr i så fall ca. 13W kontinuerlig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA