Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Leasing av Tesla Model S i Norge

Startet av commiesoft, mandag 13. mai 2013, klokken 18:35

« forrige - neste »

commiesoft

Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

naitsirk

Kjøpte du elsykkel hos biltema, og hvordan har i tilfelle erfaringene dine vært med kjøpet?

Siden det ikke har vært noe svar på denne i over et år, tar meg friheten til å sparke litt liv i den igjen for kanskje noe respons for annen biltema-elsykkel :)

Jeg vurderer nå den veldig billige 5000 kr 200W 20" folding elsykkel av Yosemite med Shimanogir fra biltema:
http://www.biltema.no/no/Fritid/Sykler/Sykler-og-vogner/Herre/Elsykkel-folding-20-271401/

Med fare for å få en rekke negative responser på at biltema er alt for dårlig kvalitet og at 200W ikke vil være nok, må jeg legge til at sykkelen kun er tenkt brukt i Bergen sentrum 3-4 km hver vei for matbutikk og vennebesøk, siden jeg er kronisk syk og ikke må overstige anaerob terskel for å forhindre tilstandsforverring. Jeg veier forøvrig bare 62 kg, så med bekledning og mathandel maks ca 70 kg.

Fra vegvesenets vegkart har jeg funnet maks stigninger på 17% (10 grader), men for det meste under 10%.


Har også tenkt at folding-sykkel kan være praktisk ift tog/buss/bil om jeg skal reise til andre steder i landet.


Takk for alle tanker og erfaringer :)

tahustvedt

17% er fryktelig bratt. Tror ikke jeg har prøvd så bratt med min elsykkel (cyclocross-sykkel med Bafang BBS01 krankmotor), men jeg sykler mye med vanlig sykkel, og er sjelden oppe i 17% stigning på asfalt.

naitsirk

Ja jeg sjekket alle tenkelige sykkelturer til venner og rundtom i sentrum, og 17% stigning var et veldig kort strekk, som jeg lett kan unngå. Det meste lå under 10% stigning, så om sykkelen går fint i 10% stigning uten at jeg må hjelpe mye på tiltråkket så er det no worries :)

Snibur

Jeg kjøpte elsykkel fra Biltema forrige uke - ikke den sammenleggbare men herresykkel-modellen de har. Jeg sykler ca 20 km til jobb og samme tilbake - mest flatt, noen slage bakker og litt brattere siste biten når jeg skal hjem. Så langt har jeg ladet både hjemme og på jobb - pleier å bruke ca halve batteriet til jobb så jeg har ikke tatt sjansen på å kjøre tom for strøm på hjemveien.

Synes jeg har fått mye for prisen rett under 6000 kr. Jeg bruker ca 10 minutter kortere tid på turen enn med vanlig sykkel, og blir mindre sliten. Merker at motoren er svak når jeg kommer i litt brattere oppoverbakker - da er det ikke så mye drahjelp som man kunne ønske.

Jeg synes bakhjulet triller litt dårlig. Dette er Shimano Nexus 3-girs med pedalbrems. Har ikke noe erfaring med slike hjul, men det virker som det er en del mer friksjon enn det jeg er vant til fra sykler med utvendig gir. Ellers er sykkelen god å sykle på, med behagelig oppreist sittestilling.
Kolbotn

Peugeot iOn 2011 og Peugeot 308 SW 2009 diesel

naitsirk

Takk for utfyllende erfaring Snibur.

Kan du si noe om hvilket strekk dette er ?
..skulle gjerne sjekket stingningstall.
(For andre interesserte finnes det hos vegvesenet her: Vegkart

Siden du har spart inn 10 minutt på turen så antar jeg du gjerne tilfører en del kraft også, selv om du ikke blir like sliten som før.. Men har du prøvd den i noe brattere bakke og sett hvor minimalt du kan tilføre selv uten at det stopper opp?

Snibur

Kolbotn-Lysaker langs Mosseveien/Sjølystveien. Det er en del stigning på turveien fra Mosseveien opp til Holmlia, vet ikke om du finner stigningstall for dette. Jeg legger i en del krefter selv. Har ikke prøvd i bakker som er så bratte at jeg må gi opp, men synes det går ganske tungt i de bratteste bakkene jeg kjører. Nesten like tungt som å sykle opp med en lett hybridsykkel uten eldrift. Men resten av strekningen går det raskere og lettere med elsykkelen.
Kolbotn

Peugeot iOn 2011 og Peugeot 308 SW 2009 diesel

Balrog

Da er denne i hus som første el-sykkel:

http://www.biltema.no/no/Fritid/Sykler/Sykler-og-vogner/Elsykkel/Elsykkel-folding-20-271401/

Kr. 4.999,-

De jobber visst med å kunne tilby ekstra batterier. Det hadde vært genialt ift å øke rekkevidden.

Forresten, hva med å dele dette forumet i to: Et for elsykler og et for elektriske motorsykkel (registreringspliktige)?

Sånn som det er nå er det som å ha elektriske rullestoler, golfbiler, Buddy og Think i samme forum.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

janstok

Gratulerer med elsykkel. Er enig at det er litt rart å ha elektrisk-motorsykkel og elsykler i samme bås, det er vidt forskjellig i mine øyne.
Sandnes

Ezee kit: www.ebikes.ca
35 000 km på elsykkel

Rog-elbil

Jeg har kjøpt Biltema el-sykkel, og den funker helt greit til mitt bruk.  Den er til god hjelp i motbakker, men på flaten synes jeg at en vanlig sykkel gjør samme nytte.
Visia, 2015 modell. 3 000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA