Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avstemming: To vinterpakke or not to vinterpakke, that is the question?!

Startet av Pitter fra Madla, mandag 13. mai 2013, klokken 14:35

« forrige - neste »

Pitter fra Madla

Jeg innbiller meg at jeg skal klare å tøyle 362hk med mine 49 år. Hk/alder-kvotienten er tross alt bare 7,38. Er mer bekymret for datter på 18. Kort kjøreerfaring og ungdommelig overmot høres litt farlig ut.

Finnes det en måte å lage profiler på som f.eks. begrenser dreiemoment, hastighet, hastighetsendring, etc?

I så fall, hvilken parameter skal begrenses og til hvilket nivå? Kan man lage en generell formel basert på alder, hk og Nm?
P223/RN017580/VIN15137/EL22956
Lykkelig eier siden 28. august 2013

valvolainen

Det finnes ikke som standard i bilen.
Den sølvgrå demobilen i oslo har fått et program som demper kraften i hastigheter over 100km/h, da folk kjørte som griser.
Det vil sikkert være mulig å få noe parenting greier etterhvert, usa'ere har også etterlyst dette.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

OleJA

Ønsker meg også dette siden jeg har 3 barn som står for tur for sertifikat de nærmeste årene. Dette var liksom ikke noe problem med en eldre Passat TDI.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

valvolainen

Vi får kjøre på med mas, så kommer det nok en 'slider' med max hk:=)
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Cato76

Kjørte den sølvgrå på fredag. Den hadde da sperret farten til maks 115. Spurte om det ville bli mulig å stille inn maks HK og/eller dreiemomentet slik at man slipper å kjøre med konstant tractioncontrol vintertid. Han mente at denne funksjonen ville komme, uten å utdype noe mer.
Så det vil sikkert bli mulig å begrense bilen for din datter på 18 år.
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

gbzdoc

Husk, Teslaen blir aldri dårligere enn den dagen du får den. Nye funksjoner er lovet fortløpende, og en slik løsning for å begrense f.eks. KW er nok relativt enkelt å implementere. :)

Kunne tenkt meg dette som en slags "eco mode" ala Leafen også. :)

Nuvolari

Sitat fra: gbzdoc på onsdag 01. mai 2013, klokken 22:02
Husk, Teslaen blir aldri dårligere enn den dagen du får den. Nye funksjoner er lovet fortløpende, og en slik løsning for å begrense f.eks. KW er nok relativt enkelt å implementere. :)

Kunne tenkt meg dette som en slags "eco mode" ala Leafen også. :)

Og motsatt:

For kun kr 199,- kan du nå få 416HK hele helgen. Mvh Tesla.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Øyvind.h

Sitat fra: Nuvolari på onsdag 01. mai 2013, klokken 22:05
Sitat fra: gbzdoc på onsdag 01. mai 2013, klokken 22:02
Husk, Teslaen blir aldri dårligere enn den dagen du får den. Nye funksjoner er lovet fortløpende, og en slik løsning for å begrense f.eks. KW er nok relativt enkelt å implementere. :)

Kunne tenkt meg dette som en slags "eco mode" ala Leafen også. :)

Og motsatt:

For kun kr 199,- kan du nå få 416HK hele helgen. Mvh Tesla.
Det hevdes dessverre at en omformer i bilen er annerledes i non perf sammenlignet med performance. Dvs. en boks må antakelig byttes for å få performance ytelser.

Skulle det mot formodning vise seg at det kun er en software-endring som må til tror jeg en del blir misfornøyde  :) Det kan derimot hende omformeren blir billig å bytte om man skulle ønske mer effekt i fremtiden.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Oreo

Du får overlevere S'en med lite juice igjen på batteriet, da begrenses kraften du kan hente ut (jfr. Autofils "langtest"). Som bonus vet du at hun ikke kommer langt avgårde med det første.
I tillegg kan du overvåke fart og posisjon på bilen fra telefonen din. Se eksempel på link jeg la ut på Mobil app tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7048.30.html
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Nuvolari

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 01. mai 2013, klokken 22:08
Sitat fra: Nuvolari på onsdag 01. mai 2013, klokken 22:05
Sitat fra: gbzdoc på onsdag 01. mai 2013, klokken 22:02
Husk, Teslaen blir aldri dårligere enn den dagen du får den. Nye funksjoner er lovet fortløpende, og en slik løsning for å begrense f.eks. KW er nok relativt enkelt å implementere. :)

Kunne tenkt meg dette som en slags "eco mode" ala Leafen også. :)

Og motsatt:

For kun kr 199,- kan du nå få 416HK hele helgen. Mvh Tesla.
Det hevdes dessverre at en omformer i bilen er annerledes i non perf sammenlignet med performance. Dvs. en boks må antakelig byttes for å få performance ytelser.

Skulle det mot formodning vise seg at det kun er en software-endring som må til tror jeg en del blir misfornøyde  :) Det kan derimot hende omformeren blir billig å bytte om man skulle ønske mer effekt i fremtiden.

Er klar over det Øyvind, det var bare en spøk.

Ja endel ville nok bli misfornøyde om det kun var SW som styrte dette. Men pris og produkt logikk som det tror jeg folk må venne seg til å se mer av fremover. Produkter og tjenester prises ikke lenger utifra hva det koster å produsere tjenesten men hva verdien er for consumenten.

Se på VAG f.eks, de standardiserer motorene men tar ut ulik effekt. Dermed kan de produsere omtrent den samme motoren i store volum men prise motoren utifra hvor mye ytelse de tar ut.

Etterhvert som stadig flere produkter blir SW styrt tror jeg man kommer til å lage produktene sp like som mulig ettersom det er billigere men man tar ut betalingsvillighet ved å styre produktets ytelse gjennom SW.

Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Gjermund

Vet ikke om det er å anbefale å låne bort bil med 362 eller 416 hk til en 18 åring, om ikke det kommer en slik funksjon, selv med en slik funksjon vet jeg ikke om å låne bort den 2m x 5m store bilen av aluminimum som er dyrt å reparere er rett bil å låne bort til en 18 åring...

Milzit

Jeg spurte om det samme når vi prøvde den grå..Svaret da var at dette kommer som et menyvalg senere, men i dag er valget for max hastighet kun tilgjengelig i maintence menyen.

kjølholdt

Mine fremtidige 18 årige barn får nøye seg med en aygo med 68 hk når de skal kjøre alene;-)
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Hellemann

Det vil vel ikke være det smarteste å lærekjøre med en el-bil i utgangspunktet?
Det må isåfall kun være for trafikk mønsteret og forståelse.
Selve kjøringen er jo himmla foskjellig fra fosilbil, og spesiellt med manuell gir (som det er mest fonuftig å kjøre opp på).

Bare en tanke.... Hilsen fra en som har små barn. Satser på det er svevebiler når de skal få lappen  :)
#2581- kanskje til jul??

Starfox

Burde aldri ta en oppkjøring på automatgir. Det er et bortkastet førerkort.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA