Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Angrefrist og forbrukerrett

Startet av tomrh, søndag 12. mai 2013, klokken 18:27

« forrige - neste »

tomrh

På det amerikanske imiev-forumet har noen målt frontarealet til trillingene til 25,447 sqft eller 2,36 m2. Det er også en lenke til en kalkulator som regner ut hvor mange hestekrefter man mister til luftmotstanden. Med luftmotstandskoeffisient Cd = 0,35 for en trilling og formelen som kalkulatoren bruker får vi flg. verdier (omgjort til kilowatt):

40 km/t: 0,68 kW
50 km/t: 1,32 kW
60 km/t: 2,28 kW
70 km/t: 3,63 kW
80 km/t: 5,41 kW
90 km/t: 7,71 kW
100 km/t: 10,6 kW
110 km/t: 14,1 kW
120 km/t: 18,3 kW
130 km/t: 23,2 kW

Mens luftmotstanden som motkraft er kvadratisk avhengig av farten, så ser effekttapet ut til å være kubisk avhengig.  :o Det hjelper egentlig så utrolig lite å minske Cd.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mr.Zero

Vel, da er det ikke annet å gjøre enn å kjøre den retningen vinden blåser.. ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

erik e

Det må da "hjelp" med lav Cv- verdi. Er det ikke derfor "våre" biler ser så rare ut.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

tomrh

Sitat fra: erik e på tirsdag 30. april 2013, klokken 20:37
Det må da "hjelp" med lav Cv- verdi. Er det ikke derfor "våre" biler ser så rare ut.
Ja. Hvis de f.eks. får trillingen ned fra 0,35 til 0,33, så oppnår man det samme som å redusere farta fra 100 km/t til 98 km/t. ::)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jkirkebo

Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 30. april 2013, klokken 23:27
Sitat fra: erik e på tirsdag 30. april 2013, klokken 20:37
Det må da "hjelp" med lav Cv- verdi. Er det ikke derfor "våre" biler ser så rare ut.
Ja. Hvis de f.eks. får trillingen ned fra 0,35 til 0,33, så oppnår man det samme som å redusere farta fra 100 km/t til 98 km/t. ::)

0,33 er da fotsatt svært høyt.Model S ligger på 0,24, Prius på 0,26 om jeg husker rett.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#5
Effekttapet er vel mindre interesant enn energiforbruket.

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 01. mai 2013, klokken 00:06
0,33 er da fotsatt svært høyt.Model S ligger på 0,24, Prius på 0,26 om jeg husker rett.
Og Nissan Leaf 0,28, men disse 3 nevente har noe større frontareal så det jevner seg noe ut.

Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 30. april 2013, klokken 19:30
Mens luftmotstanden som motkraft er kvadratisk avhengig av farten, så ser effekttapet ut til å være kubisk avhengig.  :o Det hjelper egentlig så utrolig lite å minske Cd.
Siden energiforbruket øker kvadratisk med hastigheten (kWh/km)
og dette økte energiforbruk et skal skje på kortere tid må en altså ha større effekt så effekten som kreves blir da proposjonal med hastigheten i 3potens.

Altså: snakker en om rekkevidde er luftmotstandenandelen proposjonal med kvadratet av hastigheten.

Tenker en på topfart og motorstørrelse teller luftmotstanden kubisk.

Samme med rulletap, energiforbruket (kWh/km) er omtrent uavhengig av hastighet, Effekten motoren må levere blir derimot proposjonal med hastigheten siden kilometerene tilbakelegges på kortere tid. 

Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 30. april 2013, klokken 23:27
Ja. Hvis de f.eks. får trillingen ned fra 0,35 til 0,33, så oppnår man det samme som å redusere farta fra 100 km/t til 98 km/t. ::)
Dette er er derfor bare relevant om motoren ikke har effekt nok til å klare 100 km/t

Dersom den hadde Leafens Cd kunne du øke farten fra ca 90 til 100 med omtrent samme energiforbruk.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

erik e

En I-Miev ser jo ut som en gammeldags 4 hjulstrekker under,ingen andre biler som vil ha ned "forbruk" ser slik ut. Gleder meg til det kommer div. løsninger/modifiseringer av eiere. Bør vel vente til garantien går ut,men det er jo så leeeenge til. God "helg".
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Mr.Zero

Sitat fra: erik e på onsdag 01. mai 2013, klokken 07:47
En I-Miev ser jo ut som en gammeldags 4 hjulstrekker under,ingen andre biler som vil ha ned "forbruk" ser slik ut. Gleder meg til det kommer div. løsninger/modifiseringer av eiere. Bør vel vente til garantien går ut,men det er jo så leeeenge til. God "helg".

2013-mjauen kommer med modifisert plast-bunnplate/batteribeskytter. Denne går bl.a lengre opp på sidene. Har vel en bedre beskyttelsefunksjon enn Cv-optimalisering... 8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Sitat fra: Griffel på onsdag 01. mai 2013, klokken 00:45
Effekttapet er vel mindre interesant enn energiforbruket.
Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 30. april 2013, klokken 23:27
Ja. Hvis de f.eks. får trillingen ned fra 0,35 til 0,33, så oppnår man det samme som å redusere farta fra 100 km/t til 98 km/t. ::)
Dette er er derfor bare relevant om motoren ikke har effekt nok til å klare 100 km/t
Det er ihvertfall relevant i forhold til vind. Med f.eks. laber bris 7 m/s konstant motvind, så kan vi altså legge på 25 km/t. Og vinden teller kubisk siden vi ikke kommer raskere fram. Ved å holde 80 km/t har vi et forbruk tilsvarende 105 km/t, noe som drar over 7 kW ekstra. Så Mr. Zeros kommentar om å kjøre etter vinden er ikke så dum, hvis det finnes veivalg med mindre vind.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Griffel

#9
Sitat fra: skatvalsbygg på torsdag 02. mai 2013, klokken 08:20
Det er ihvertfall relevant i forhold til vind. Med f.eks. laber bris 7 m/s konstant motvind, så kan vi altså legge på 25 km/t. Og vinden teller kubisk siden vi ikke kommer raskere fram. Ved å holde 80 km/t har vi et forbruk tilsvarende 105 km/t, noe som drar over 7 kW ekstra. Så Mr. Zeros kommentar om å kjøre etter vinden er ikke så dum, hvis det finnes veivalg med mindre vind.
Er Luftmotstanden er verre enn fryktet?
Redigert da svaret var feil:
Kalkulatoren som leverer effektsvaret har vindstille som forutsetning, og kan ikke brukes på kombinasjon hastighet og vind.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lars J

Sitat fra: Griffel på torsdag 02. mai 2013, klokken 18:58
Øker en farten fra 80 km/t til 100 km/t (vindstille) øker energiforbruket som følge av luftmotstanden med 56 % mens om en kjører i 80 km/t og har 20 km/t (laber birs) rett imot øker energiforbruket som følge av luftmotstanden med 95 %.
Energi = Kraft (motstand i fartsretning) x strekning
Når motstanden aukar med 56%, så aukar altså også energiforbruket med? ::)
Foreslår at Griffell rettar opp feilen sjølv.
Sandnes, Think Classic og TMS

Griffel

#11
Sitat fra: Lars J på fredag 03. mai 2013, klokken 06:57
Foreslår at Griffell rettar opp feilen sjølv.
Det er nok ikke feil, og jeg som trodde at dette var forklart så bra at alle ville forstå det. Men som tidligere fysikklærer er jeg vant til å forklare ting 3 ganger på ulike måter før jeg forstår det selv og et par ganger til før alle er med.

Redigert:
Det var nok feil alikevell, og som det står over etter 3 forklaringer forsto jeg det selv.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ebbe

Tydeligvis så har luftmotstand mye å si. I går kjørte jeg Tønsberg-Oslo med vår C-Zero. Fulgte hastighet som etter loven, E18 etc. Fikk da 125 km ut av bilen. Hadde så en avtale med en buss (Privat) på veien hjem. Vi kjørte nøyaktig samme runde. Når jeg da kom til Tønsberg kunne jeg forsette å kjøre i 32 km før jeg MÅTTE lade. (brukte ikke varme etc.)
P39240

tomrh

#13
Air tabs skulle forøvrig kunne redusere Cd noe for trillinger? De skal visstnok virke bra for semitrailere ved at de reduserer turbulensen bak tverre flater. Og trillingene er jo ganske tverre bak.

Oppdatering: googlet litt på myimiev.com og fant ut de kanskje ikke gir særlig merkbar rekkeviddeøkning, men gjør bilen mye mer stabil. Og DET kan jo være noe å tenke på, for trillinger er svært følsomme for vind! Det påstås også at disse air tabs fungerer best i høye hastigheter, dvs. de skulle gi en viss rekkeviddeøkning i sterk motvind.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Lars J

Sitat fra: Griffel på fredag 03. mai 2013, klokken 08:28
Du kjøre i vidstille og kommer 100 km på en time.
Du kjører i motvind 80 km/t med samme luftmotstadnd.
Relativt til luft (det er den som skaper motkraften) har du kjørt 100 km på en time i begge tilfeller og brukt samme mengde energi, men relativt til asfalten ha du kommet 20 km kortere i tilfelle 2.
Energiforbruket i kWh/km i forhold til veibanen blir dermed større.
Beklagar tidlegare fysikklærar, men her tar du faktisk feil.
Energi er fortsatt; Kraft (motstand i fartsretning) x Strekning. Hastighet er ikkje ein variabel i denne formelen!
Ved kjøring 100 km/t i vindstille har ein samme motstand som ved kjøring 80 km/t med motvind 20 km/t.
Altså samme kraft/motstand i dei to tilfella.
Altså er energiforbruk også den samme over ein gitt strekning.
Sandnes, Think Classic og TMS

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA