Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Åpent spm: Besittes det kunnskap her inne på forumet om TMS?

Startet av ograv, lørdag 11. mai 2013, klokken 19:31

« forrige - neste »

thoru

Sitat fra: artemiss på fredag 03. mai 2013, klokken 17:46
Takk for denne informasjonen, synes det er vanskelig å finne på nettet ellers. Da jeg googlet "importere elbil" fikk jeg tollvesenets webside, og da står det noe om omregistrering - beregn omregistrerings avgift, tror jeg. Da ble jeg skremt og bestemte meg å ikke importere. Bra at folk som har "baller" å gjøre det står frem og beskriver prosessen. Tror mange (inkludert meg selv) kunne ha spart penger på å gjore det samme som du gjorde. Kos deg med den nye bilen din :)

Bekrefter reglene:
http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/regpubl/stprp/20042005/stprp-nr-1-2004-2005--3/3/5/6.html?id=291952
SitatDet betales ikke omregistreringsavgift ved import av brukte biler fra utlandet.

Jærbuen

Sitat fra: Limodriver på fredag 03. mai 2013, klokken 16:22
Det er ikke omregistreringsavgift ved første gangs registrering av bil i Norge, uansett om bilen er ny eller brukt. Alt du skal betale for elbiler er vrakpant kr 2000 og klimagassavgift (aircondition) kr 290 og ca en hundrelapp for fysiske skilter. Med andre ord, nei jeg har ikke betalt omregistreringsavgift kun ca kr 2400. Dersom du selger bilen mer enn 2 mnd etter at du registrerte den må kjøper betale omregistreringsavgift som er ca 15000 om jeg ikke husker feil. Omregistreringsavgiften avhenger av alder (førstegangsreg uavhebgig om det er i Norge eller utlandet) og vekt på bilen.

Jeg slapp unna klimagass-avgiften, kun vrakpant da jeg handla ny fra Nederland.
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

Frei

Hei, jeg vil gjerne ha kontaktinfo til nederlandsk forhandler som er interessert å selge til Norge! Rr ute etter p komme på bestillingslisten på en ny tekna modell. Del gjerne -pm eller her :)

Sent from my GT-P3110 using Tapatalk HD

laumb

Del gjerne her.
Ingen ting galt i å gi importørene utfordringer på prisnivået.
Jeg er selv nysgjerrig.

edakcots

Hei!
Jeg har hjulpet en haug av kjøpere med import av LEAF fra nederland. Jeg får priser dere ikke klarer selv og forhandle, så med et aldri så lite påslag, så er du fortsatt kjøper av en splitter ny leaf til langt lavere pris enn resten av landet klarer å levere.
Bare ta kontakt med meg hvis dere er interessert. Jeg ordner transport, spedisjon/fortolling/biltilsyn etc.
Tar nå også bestilling på den nye modellen (produsert i Sunderland). Priser på de er også langt under BNH...
Ta også kontakt ved spm som dere lurer på som modell-type, utstyr, andre annonser hvis dere finner en bil interessant på finn, etc.
Tok en selger i dag på finn som prøvde seg med å selge 2011mod som 2012 ;)
Han ble litt skremt kan du si...
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

Mr.Zero

Sitat fra: edakcots på mandag 06. mai 2013, klokken 23:48
Hei!
Jeg har hjulpet en haug av kjøpere med import av LEAF fra nederland. Jeg får priser dere ikke klarer selv og forhandle, så med et aldri så lite påslag, så er du fortsatt kjøper av en splitter ny leaf til langt lavere pris enn resten av landet klarer å levere.
Bare ta kontakt med meg hvis dere er interessert. Jeg ordner transport, spedisjon/fortolling/biltilsyn etc.
Tar nå også bestilling på den nye modellen (produsert i Sunderland). Priser på de er også langt under BNH...
Ta også kontakt ved spm som dere lurer på som modell-type, utstyr, andre annonser hvis dere finner en bil interessant på finn, etc.
Tok en selger i dag på finn som prøvde seg med å selge 2011mod som 2012 ;)
Han ble litt skremt kan du si...

Synes du skal fortelle alle her på forumet hvordan du som Finn-politi klarte å skremme denne Leaf-selgeren..!
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

rossifan46

Sitat fra: edakcots på mandag 06. mai 2013, klokken 23:48
Hei!
Jeg har hjulpet en haug av kjøpere med import av LEAF fra nederland. Jeg får priser dere ikke klarer selv og forhandle, så med et aldri så lite påslag, så er du fortsatt kjøper av en splitter ny leaf til langt lavere pris enn resten av landet klarer å levere.
Bare ta kontakt med meg hvis dere er interessert. Jeg ordner transport, spedisjon/fortolling/biltilsyn etc.
Tar nå også bestilling på den nye modellen (produsert i Sunderland). Priser på de er også langt under BNH...
Ta også kontakt ved spm som dere lurer på som modell-type, utstyr, andre annonser hvis dere finner en bil interessant på finn, etc.
Tok en selger i dag på finn som prøvde seg med å selge 2011mod som 2012 ;)
Han ble litt skremt kan du si...
Er det vinterpakke og ellers likt utstyr som BNH-solgte biler på Leaf du ordner fra Sunderland?
Mvh nysgjerrig og interessert.
Tesla Model S 85 VIN556XX Autopilothardware Lydpakke Vinterpakke Lyspakke Sort skinn Panoramatak Luftfjæring

Kamelkongen

Sitat fra: Frei på mandag 06. mai 2013, klokken 23:13
Hei, jeg vil gjerne ha kontaktinfo til nederlandsk forhandler som er interessert å selge til Norge! Rr ute etter p komme på bestillingslisten på en ny tekna modell. Del gjerne -pm eller her :)

Sent from my GT-P3110 using Tapatalk HD

Hei, har du funnet ut noe mer her?  Er også interessert...

Jærbuen

Sitat fra: Kamelkongen på onsdag 15. mai 2013, klokken 14:12
Sitat fra: Frei på mandag 06. mai 2013, klokken 23:13
Hei, jeg vil gjerne ha kontaktinfo til nederlandsk forhandler som er interessert å selge til Norge! Rr ute etter p komme på bestillingslisten på en ny tekna modell. Del gjerne -pm eller her :)

Sent from my GT-P3110 using Tapatalk HD

Hei, har du funnet ut noe mer her?  Er også interessert...

Jeg har brukt en Nissanforhandler i Nederland, Herwers, men de vil jeg ikke anbefale, de nekter å betale nytt 12V batteri da den ene cella sa takk for seg, og det på en bil som ble levert i Juli.

Nissan Norge vil ikke betale, da de mener batteriet ikke var testa etter prosedyren da bilen ble levert. Herwers mener de har testa det korrekt, så her står saken, og forbrukeren må betale defekt batteri allerede etter ett halvt år  :(
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

Leaf_entusiast

#24
Det er vel Nissan Norge som skal håndtere Europagarantien? Når de skylder på batteritesten så mener nok de at bilen ikke er tilstrekkelig klargjort og at den dermed ikke har garanti. Selve batteritesten gjelder hovedbatteriet for fremdrift.

Jeg måtte betale Nissan 1300 kr for å få utført den testen da bilen var nylig ankommet Norge. Det er kanskje litt sent for det nå, men selger i Nederland bør ha dokumentasjon på batteritesten. Hvis du får nummeret på testen og de har lagt den inn i datasystemet til Nissan så bør garantien være grei.

Jærbuen

Sitat fra: Leaf_entusiast på onsdag 15. mai 2013, klokken 16:44
Det er vel Nissan Norge som skal håndtere Europagarantien? Når de skylder på batteritesten så mener nok de at bilen ikke er tilstrekkelig klargjort og at den dermed ikke har garanti. Selve batteritesten gjelder hovedbatteriet for fremdrift.

Jeg måtte betale Nissan 1300 kr for å få utført den testen da bilen var nylig ankommet Norge. Det er kanskje litt sent for det nå, men selger i Nederland bør ha dokumentasjon på batteritesten. Hvis du får nummeret på testen og de har lagt den inn i datasystemet til Nissan så bør garantien være grei.

De har helt spesielle rutiner for 12V batteriet også, dvs test når batteriet mottas, dokumentert vedlikeholdslading, og test når bilen selges.
Testnr har jeg, og Nissan i Norge aksepterer ikke det som er dokumentert i datasystemet, mener det er mangelfullt......

Sånn går nå dagan.....
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

Frei

Sitat fra: Kamelkongen på onsdag 15. mai 2013, klokken 14:12
Sitat fra: Frei på mandag 06. mai 2013, klokken 23:13
Hei, jeg vil gjerne ha kontaktinfo til nederlandsk forhandler som er interessert å selge til Norge! Rr ute etter p komme på bestillingslisten på en ny tekna modell. Del gjerne -pm eller her :)

Sent from my GT-P3110 using Tapatalk HD

Hei, har du funnet ut noe mer her?  Er også interessert...

Hei, nei jeg har ikke fått hjelp med dette enda.. vurderer å starte research selv, og se hva jeg finner ut..

Sent from my GT-P3110 using Tapatalk HD

Bybil entusiast

Det er mange som snakker for sin syke mor her....  Bilselgere som forsøker å skremme kunder og konkurrenter ved hjelp av myter og rykter, bør dempe sin innsats på et nøytralt brukerforum.

Jeg kjøper mine biler i utlandet. Det gjelder både brukte og nye biler. De er billigere, ofte bedre utstyrt og fabrikk garanti er den samme.

Norsk reklamasjons regel kan man ikke få på utenlandske biler, men det er et vondt kapittel for de som må bevise at feilen var tilstede da de kjøpte bilen. Ofte blir det avkorting og mye krangel om feil som norsk forhandler må dekke selv.

En ny Citroen C-zero koster 50 000 mindre fra forhandler i Tyskland enn i Norge.
En ett år gammel Leaf koster 60 000 mindre enn samme bil fra norsk forhandler. Vinterhjulene koster halvparten av hva de gjør i Norge og du importerer dem momsfritt i bilen. Norske forhandlere tar seg godt betalt.

Det er meget lite sannsynlig at mine utgifter med bilene blir tilsvarende dyrere i løpet av de 5 første leveårene.

Citroen Czero solgt
Nissan Leaf
VW Golf Eelectric solgt
Mercedes B electric

Limodriver

Kan ikke bli mer enig.

Som jeg har skrevet tidligere gjør jeg samme vurdering som deg; besparelsen min ved å kjøpe bilen i utlandet og importere selv er langt større enn de eventuelle kostnadene jeg får år 4 og 5 som ville vært dekket av garantien på en norsksolgt bil.

Den eneste kommentaren jeg har er vedrørende vinterhjul. På Leafen min kjøpte jeg kun felger og kjøpte vinterdekk i Norge. Dette er ikke fordi jeg ikke mener en kan bruke europeiske vinterdekk (M + S) i Norge, men datteren min får førerkort i sommer og jeg frykter at hun trenger alt tilgjengelig veigrep ved vanskelige kjøreforhold. Alle bilene utstyres derfor med nordkkjøpte vinterdekk fra høsten. Selv har jeg imidlertid kjørt på europeiske vinterdekk siste 10 årene, til tross for at alle dekkforhandlere i Norge uttrykker hvor totalt uansvarlig en er som kjører på slike dekk. Europeiske dekk er laget for tørre og våte vinterveier. Flesteparten av kilometerne jeg kjører i Oslo er nettopp på slikt føre. Når en kjører på snødekte og isete veier kjører en bare litt mere forsiktig. Jeg har vært veldig fornøyd med slike dekk og kommer til å kjøpe det igjen bare barna er over den første perioden med førerkort og dårlige kjøreferdigheter.

For å utfordre norske forhandlere er jeg villig til å bistå andre som eventuelt ønsker å importere Leaf og sørge for at de får bilen ferdig fortollet i Norge for faktiske kostnader og et par tusen for hjelpen.

Bybil entusiast

Dersom du vil importere en Leaf selv har jeg en fantastisk løsning:
Du drar til Oslo og besiktiger og prøver en Leaf.
Avtaler pris, frakt og straks levering av den bilen du besiktiger.
Det står et et par 2011 Leaf der som du kan kjøpe direkte.  :) bra ?
Citroen Czero solgt
Nissan Leaf
VW Golf Eelectric solgt
Mercedes B electric

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA