Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Åpent spm: Besittes det kunnskap her inne på forumet om TMS?

Startet av ograv, lørdag 11. mai 2013, klokken 19:31

« forrige - neste »

ograv

Har dere noen gode råd på for og i mot i forhold til overskriften? Slik det ser ut akkurat nå får man kjøpt en ny bil ferdig på vei med vinterdekk ca 20.000 rimeligere dersom man kjøper en Europa-importert via en forhandler i Norge (ACAR etc). Så der ligger vel fordel rundt dette.

Kan noen si noe om hva som eventuelt er ulempene. Ber om å få mer en antakelser og synsing vedrørende eventuelt forskjeller på bilene (varmepakke, ikke varme-pakke osv) samt forskjell i garanti. Gir Nissan Norge noe garanti utover det Nissan Europa gir, eller snakker man strengt tatt om ekstra goodwill siden den er kjøpt ny i Norge?

Er det noen som har spesielt gode erfaringer med noen Nissan forhandlere på østlandet? Som fikser og ordner uten å mukke? Eller noen som har erfaringer +/- på å få service og garanti-repr på Europa importert Leaf?

Er det også noen som vet om 2013-modellen (ikke Euroleaf) inneholder noen form for oppgraderinger i forhold til 2012? Har så vidt sett noen med mørkt interiør i stedet for det lyse, men det er kanskje noen helt spesialtilfeller?

Håper på svar som gir hjelp til å velge forhandler og modell :)

BE

Forbrukerkjøpsloven gir 5 års reklamasjon. Acar må så vidt jeg vet forholde seg til denne, og da er det vanskelig å finne grunner til å handle gjennom offisielle kanaler... (Så lenge du får koblet opp til Carwings o.l.)

Risikoen må være dersom f.eks. Acar plutselig slutter å eksistere.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

ograv

Ang garanti antar jeg slike importører unngår reklamasjonsloven ved at de ikke selger bilen til deg men kun videreformidler salget fra importør i Europa, slik at du faktisk kjøper fra utlandet. Men kan noen som har kjøpt Europisk bil utenom norsk Nissanforhanlder si hva som ligger i Europagarantien og hva Nissanforhandlere i Norge eventulelt gir ekstra?

Etter det jeg hører er det også bare lyktespylere som mangler på de Europa importerte bilene. Kanskje også noen som har kjøpt som kan av-/bekrefte dette.

Griffel

Sitat fra: ograv på onsdag 01. mai 2013, klokken 17:42
Ang garanti antar jeg slike importører unngår reklamasjonsloven ved at de ikke selger bilen til deg men kun videreformidler salget fra importør i Europa, slik at du faktisk kjøper fra utlandet.
Garanti, er det som tilbys av selger. Reklamasjonsretten har du uansett. Jeg tror også Acar tilbyr garanti via en forsikringsordning.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Mr.Zero

1. Oppstår det problemer med bil som er importert utenom Nissan i Norge, kan du risikere at din lokale forhandler vil prioritere "norske" biler før din.
2. Det er enklere å forholde seg til en norsk garanti på 5 år fremfor en forsikringsgaranti der selskapets takstmann er "sjefen".
3. Du kan risikere lavere innbyttepris med en brukt/ny-importert bil av nyere dato uten norsk garanti.
4. Du kan oppleve ved privat salg at kjøpere vil betale mindre for bilen eller trekke seg fra kjøpet når du forteller at den ikke er "ny i Norge".

Disse punktene er basert på mange års erfaring fra bilbransjen og gjelder biler under 5 år.
Mye dreier seg om kroner og øre når det gjelder bil. Men den dagen en svindyr komponent ryker, er det godt å slippe usikkerheten om garanti/reklamasjons-spøkelse dersom bilen ikke er kjøpt hos en Nissanforhandler... Så frem med kuleramma og regn på hva du sparer. Sett det opp mot hva du "orker" av brevskriving, advokater, kjøpslover, krangling, frustrasjon mm - og du får svaret! Men for all del - Leaf er en god bil, så sjansene for alvorlig trøbbel er ikke store..

Jeg kjøpte ny batteribil i Norge gjennom norsk importør. Men så er jeg jo født i tyrens tegn, da.. ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Limodriver

Jeg har kjøpt ny Leaf av forhandler i Nederland. Hele prosessen har vært en eneste harmonisk opplevelse. Fortollingen er også svært enkel. Jeg har faktisk ikke kjøpt bil av norsk forhandler siden 2001. Dersom alle var like engstelige for at alt utenkelig skjer hele tiden slik som mr zero kunne norske forhandlere øke prisen ytterligere. Birger N Haug påstår at en som har kjøpt bilen i utlandet må reklamere overfor selger, Nissan Nordic opplyser imidlertid at reklamasjonen kan fremsettes ved ethvert Nissan verksted. Birger N Haug sier at det er en sak gående med Vegdirektoratet fordi Leaf importert parallellt ikke har lyktespylere og det er krav til det med LED og xenonlys. Vegvesenet opplyser at det ikke er krav til lyktespylere med lys som avgir mindre enn 2000 Lumen. Lyktespylerene er så langt jeg har funnet ut eneste forskjellen mellom "importert" og norsk Leaf.

Dersom en skal ha mulighet for at norske forhandlere ikke fortsetter med sine vanvittige overpriser må så mange som mulig parallellimportere og gjøre det merkbart for dem at de ikke leverer konkurransedyktige tjenester.

Norske bilforhandlere tjener på å svartmale utenlandske bilforhandlere slik at de skremmer kunder fra å handle i utlandet. Jeg har ennå ikke hatt noen problemer i med bilkjøp fra utlandet og tror ikke bilbransjen i utlandet er være enn i Norge.

TorC

Sitat fra: Limodriver på torsdag 02. mai 2013, klokken 01:11
Jeg har kjøpt ny Leaf av forhandler i Nederland. Hele prosessen har vært en eneste harmonisk opplevelse. Fortollingen er også svært enkel. Jeg har faktisk ikke kjøpt bil av norsk forhandler siden 2001. Dersom alle var like engstelige for at alt utenkelig skjer hele tiden slik som mr zero kunne norske forhandlere øke prisen ytterligere. Birger N Haug påstår at en som har kjøpt bilen i utlandet må reklamere overfor selger, Nissan Nordic opplyser imidlertid at reklamasjonen kan fremsettes ved ethvert Nissan verksted. Birger N Haug sier at det er en sak gående med Vegdirektoratet fordi Leaf importert parallellt ikke har lyktespylere og det er krav til det med LED og xenonlys. Vegvesenet opplyser at det ikke er krav til lyktespylere med lys som avgir mindre enn 2000 Lumen. Lyktespylerene er så langt jeg har funnet ut eneste forskjellen mellom "importert" og norsk Leaf.

Dersom en skal ha mulighet for at norske forhandlere ikke fortsetter med sine vanvittige overpriser må så mange som mulig parallellimportere og gjøre det merkbart for dem at de ikke leverer konkurransedyktige tjenester.

Norske bilforhandlere tjener på å svartmale utenlandske bilforhandlere slik at de skremmer kunder fra å handle i utlandet. Jeg har ennå ikke hatt noen problemer i med bilkjøp fra utlandet og tror ikke bilbransjen i utlandet er være enn i Norge.

Akklamasjon!

Norske forhandlere MÅ gi en merverdi. Slik det er idag gir de ingen merverdi, men faktisk en mindre verdi i form av skremselspropaganda.

Jeg har nylig hatt service på min LEAF på merkeverksted, og jeg er ikke akkurat imponert. ENESTE verdi av de 3500,- jeg fikk var et A4 ark som sa at batteriene var gode. Neste service gidder jeg ikke. Jeg kommer til å smøre bremser og skifte pollenfilter selv.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Thomas Parsli

Jeg er også i tvil om verdien av den dyre servicen, de utnytter åpenbart manglende konkurranse grovt.

* De tar seg godt betalt for å demontere og smøre bremsene bremsene, men siden BNH ikke har spesifisert faktura aner jeg ikke hvor mye...

* Pollenfilter får man vel kjøpt på ebay for 1/10 av prisen

* Batteritesten er nesten meningsløs.
Vi fikk full score på alle områder bortsett fra på hurtiglading. Vi har hurtigladet 10-15 ganger totalt (på 20.000km), men ved 3-4 anledinger fra 70% for å rekke helt frem.
For meg virker det innlysende at dette ikke skader batteriene, men noen har åpenbart regnet ut at 4/15 = 27% der det riktige regnestykker er 4/160 = 2.5% (jeg antar 20.000km med 120km per lading gir ~166 ladinger).

Og at kunden skal betale for en batterimåling som i utgangspunktet er til for forhandler/produsent synes jeg er feil.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Trond Arve

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 02. mai 2013, klokken 09:11
* Batteritesten er nesten meningsløs.
Vi fikk full score på alle områder bortsett fra på hurtiglading. Vi har hurtigladet 10-15 ganger totalt (på 20.000km), men ved 3-4 anledinger fra 70% for å rekke helt frem.
For meg virker det innlysende at dette ikke skader batteriene, men noen har åpenbart regnet ut at 4/15 = 27% der det riktige regnestykker er 4/160 = 2.5% (jeg antar 20.000km med 120km per lading gir ~166 ladinger).
Hvorfor får vi ikke ganske enkelt resterende kapasitet på batteriet? Det er vel et bedre diagnosetall, og helt uavhengig av lade- og kjøremønster...? Dagens batteritest tilsvarer vel at en lege sier om hjertet ditt er OK kun basert på hvordan du spiser og beveger deg...
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

calefranco

Ja, 3500kr for enkel sjekk av bremsene/batteriet er for drøyt. Er det noen som har erfaring med Nissan Sverige når det gjelder service (evt også reparasjoner?) ? Hvor er nærmest forhandler for oss på Østlandet?

Mr.Zero

Sitat fra: Limodriver på torsdag 02. mai 2013, klokken 01:11
Jeg har kjøpt ny Leaf av forhandler i Nederland. Hele prosessen har vært en eneste harmonisk opplevelse. Fortollingen er også svært enkel. Jeg har faktisk ikke kjøpt bil av norsk forhandler siden 2001. Dersom alle var like engstelige for at alt utenkelig skjer hele tiden slik som mr zero kunne norske forhandlere øke prisen ytterligere. Birger N Haug påstår at en som har kjøpt bilen i utlandet må reklamere overfor selger, Nissan Nordic opplyser imidlertid at reklamasjonen kan fremsettes ved ethvert Nissan verksted. Birger N Haug sier at det er en sak gående med Vegdirektoratet fordi Leaf importert parallellt ikke har lyktespylere og det er krav til det med LED og xenonlys. Vegvesenet opplyser at det ikke er krav til lyktespylere med lys som avgir mindre enn 2000 Lumen. Lyktespylerene er så langt jeg har funnet ut eneste forskjellen mellom "importert" og norsk Leaf.

Dersom en skal ha mulighet for at norske forhandlere ikke fortsetter med sine vanvittige overpriser må så mange som mulig parallellimportere og gjøre det merkbart for dem at de ikke leverer konkurransedyktige tjenester.

Norske bilforhandlere tjener på å svartmale utenlandske bilforhandlere slik at de skremmer kunder fra å handle i utlandet. Jeg har ennå ikke hatt noen problemer i med bilkjøp fra utlandet og tror ikke bilbransjen i utlandet er være enn i Norge.

At du har hatt en harmonisk kjøpsprosess i utlandet betyr lite den dagen noe går galt med bilen i Norge... Det er først da du får oppleve hvordan behandling du får av merkeverkstedet(Nissan) med din importerte bil, er. En Leaf er en Leaf uansett hvor den er solgt, men ryker eksempelsvis varmeapparatregisteret om 4 år - ja hva da? Mulig det løser seg, men jeg har snakket med bileiere mang en gang med kjemperegning som må dekkes av egen lomme fordi bilen er importert. Reparasjoner som den norske importøren hadde dekket dersom bilen var kjøpt gjennom dem.
Derfor sier jeg; kjøp gjennom norsk importør hvis en ikke ønsker denne usikkerheten rundt garantispørsmål.

Norge er forøvrig et høykostland hvor krav til inntjening og pluss på bunnlinja dominerer hverdagen. Samtidig stiller bilfabrikkene krav til "utsmykking" av bilanlegg - noe som koster skjorta. Leaf-mekanikere skal i tillegg på egne el-kurs, det må tilrettelegges med verktøy og utstyr på verkstedet, hurtiglader må monteres... En Miev-service hos Motorforum koster forresten over kr.3000,- den også.. Og da får du ikke trær på et papir en gang... ;D
Men å betale en tusenlapp for 15 minutter i tannlegestolen for sjekk, ja det er greit..? En tannlegestol inkludert utstyr koster forresten ca 600.000,-, bare for å spore helt av.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Limodriver

Ja, dersom en ønsker det så er det mulig å se spøkelser på høylys dag.

Dersom du skal forsikre deg mot alle tenkelige hendelser vil du få en relativt høy forsikringspremie for å dekke denne risikoen.

Enkelt sagt: dersom du forventer høyere reparasjonskostnader år 4 og 5 på feil som er dekket av forhandler dersom bilen er kjøpt i norge bør du ikke importere. For mitt vedkommende sparte jeg ca 50 000+ på å importere splitter ny Leaf vs å kjøpe i norge. Disse pengene kan stå på konto i 3 år og vil fratrukket skatt på rentene ha vokst til ca 53 000 etter tre år. Er du villig til å betale 53 000 i "forsikringspremie" for denne risikoen? Jeg er ikke det, og vil fortsette å utfordre norske forhandlere ved å importere selv.

artemiss

Til Limodriver - måtte du betale omregistreringsavgift da bilen kom til Norge? Trodde at det var mellom kr 10-20.000 ved import av biler.
Bor i Åros i Røyken kommune, pendler til Drammen med en svart Nissan Leaf 2012/13. Har kjørt cirka 12800km med bilen så lenge. Engelsk som morsmål, fra New York City.

Limodriver

Det er ikke omregistreringsavgift ved første gangs registrering av bil i Norge, uansett om bilen er ny eller brukt. Alt du skal betale for elbiler er vrakpant kr 2000 og klimagassavgift (aircondition) kr 290 og ca en hundrelapp for fysiske skilter. Med andre ord, nei jeg har ikke betalt omregistreringsavgift kun ca kr 2400. Dersom du selger bilen mer enn 2 mnd etter at du registrerte den må kjøper betale omregistreringsavgift som er ca 15000 om jeg ikke husker feil. Omregistreringsavgiften avhenger av alder (førstegangsreg uavhebgig om det er i Norge eller utlandet) og vekt på bilen.

artemiss

Takk for denne informasjonen, synes det er vanskelig å finne på nettet ellers. Da jeg googlet "importere elbil" fikk jeg tollvesenets webside, og da står det noe om omregistrering - beregn omregistrerings avgift, tror jeg. Da ble jeg skremt og bestemte meg å ikke importere. Bra at folk som har "baller" å gjøre det står frem og beskriver prosessen. Tror mange (inkludert meg selv) kunne ha spart penger på å gjore det samme som du gjorde. Kos deg med den nye bilen din :)
Bor i Åros i Røyken kommune, pendler til Drammen med en svart Nissan Leaf 2012/13. Har kjørt cirka 12800km med bilen så lenge. Engelsk som morsmål, fra New York City.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA