Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Consumer Reports Tester Model S, diskusjon rundt resultatet.

Startet av Olemann, lørdag 11. mai 2013, klokken 13:27

« forrige - neste »

Olemann

Kjører selv iOn i dag og er veldig fornøyd med den som daglig-bil. 

Noen som vet om det finnes, eller kommer ila 2014, andre enn Tesla (5 seter) som klarer godt over 20 mil ( på motorvei) på en lading?
Ser at den nye Golf 7 dessverre ikke klarer det - hadde håpet den skulle varte opp med mer enn 25kW batterier.

Ole

Elmo

Dessverre ser da fleste ut til å legge seg på 16-18 mil (ihht normen man ikke kan stole på).
Nye Leaf med forbedringer som bla varmepumpe har "norm" 19,9 mil som er en økning på 22% i forhold til dagens.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Olemann

Sitat fra: elektrolux på mandag 29. april 2013, klokken 17:50
Se: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7745.0.html

Har eid Caravelle 2.5 TDI fra 1996 og 8 år, en topp bil det. Synes dieselforbruk på 0.65 på et slikt vindfang med 5 sylindret TDI motor er veldig bra.  Men ja, får jeg denne med 80 kWh batteripakke så begynner det å smake av fugl.....Dette skal jeg følge med på!

Ole

Olemann

Noe nytt (om annet enn Tesla) som klarer over 20 mil?

Merkelig at alle ser ut til å legge seg akkurat under det jeg trenger for å komme meg på hytta.....

Mvh Ole

Elmo

Sitat fra: Olemann på tirsdag 11. juni 2013, klokken 08:31
Merkelig at alle ser ut til å legge seg akkurat under det jeg trenger for å komme meg på hytta.....

Neida, det er bevisst politikk fra alle de tradisjonelle bilfrabrikantene.
De mener oppriktig at elbiler kun skal brukes til lokaltransport, så til hytta SKAL du bruke fossilbil.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Bent

Sitat fra: Olemann på tirsdag 11. juni 2013, klokken 08:31

Noe nytt (om annet enn Tesla) som klarer over 20 mil?

Det er en bevisst strategi fra de etablerte bilprodusentene: De forsøker å posisjonere elbilen som en ren bybil, en nummer-to-bil (eller i sine våtere drømmer, en nummer-tre-bil), slik at de fremdeles kan selge inn fossilbil som nummer en.

Det er alt for stor risiko for etablerte fossilbilprodusenter å skulle tilby elbiler med god rekkevidde, da dette vil fullstendig undergrave den etablerte forretningen deres. De har enorme mengder med kapital, ekspertise og forhandlernett som er stilt inn mot fossil drivlinje. Dette kan ikke omstilles over natten, og heller antagelig ikke over et tiår, så elbilrevolusjonen vil ikke komme herifra. Det aller beste vi kunne håpe på ville være en elbilevolusjon over en 20-50 års tid.

Det eneste håpet vi kanskje kunne hatt fra den leiren er som et siste desperasjonstiltak fra en fossilbilprodusent som er i ferd med å gå konk. SAAB kunne kanskje gitt oss dette, eller Volvo i sine mørkere stunder. Men det ble istedet en nykommer.
Tesla Roadster, 25Mm

RunarBT

Trond Arve

Sitat fra: Elmo på tirsdag 11. juni 2013, klokken 08:50
Neida, det er bevisst politikk fra alle de tradisjonelle bilfrabrikantene.
De mener oppriktig at elbiler kun skal brukes til lokaltransport, så til hytta SKAL du bruke fossilbil.
Problemet er energitetthet og kostnad. Tesla Model S er en stor og kostbar bil som har plass til mange batterier med kapasitet ~230 Wh/kg (men krever væskebasert kjøling/varming og har relativt høy eksplosjonsrisiko). Antar Tesla har en meget gunstig innkjøpsavtale med Panasonic.

Teknologien er kjent og tilgjengelig for alle, men Tesla driver høyrisiko nybrottsarbeid. De tradisjonelle leverandørene har nok landet på ~20 kWh batteripakke ut fra kost-/nytte-/risiko. Men jeg ser fram til når VW ser lyset og lager en Caravelle med 100 kWh batteripakke. ;D
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA