Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Consumer Reports Tester Model S, diskusjon rundt resultatet.

Startet av Celter, fredag 10. mai 2013, klokken 13:28

« forrige - neste »

trygvelo

Sitat fra: Desdi på mandag 29. april 2013, klokken 13:16
Sitat fra: trygvelo på søndag 28. april 2013, klokken 23:21
Bedre understell på sikt:
Nye øvre bærearmer bak for enkel justering av camber + fastere understell og mindre "bind" (norsk ord?) Har ikke lyst til å slite ut bakdekkene for fort pga. høy camber ved kjøring på vei.
Nye bærearmsforinger i delrin/del-a-lum, evt nylon.
Nye dobbelt justerbare dempere.

Det må jeg si var ambisiøst. Skjønner at du ikke skal ha luftfjæring da?

Skal ha luftfjæring, demperne bak bør gå an å få tak i dobbeljusterbare av etter hvert uavhengig av luftfjæringen. Har bygd en del bil før og har venner og kjente som jobber innen CNC maskinering/sveising osv. Har bra garasjeplass og greit med utstyr til å ta hjulkontroll osv. selv. Første punkt blir nye øvre bærearmer bak pga. camber og dekkslitasje + mulighet til mer aggressive innstillinger på bane.

Nuvolari

Sitat fra: trygvelo på mandag 29. april 2013, klokken 15:05
Sitat fra: Desdi på mandag 29. april 2013, klokken 13:16
Sitat fra: trygvelo på søndag 28. april 2013, klokken 23:21
Bedre understell på sikt:
Nye øvre bærearmer bak for enkel justering av camber + fastere understell og mindre "bind" (norsk ord?) Har ikke lyst til å slite ut bakdekkene for fort pga. høy camber ved kjøring på vei.
Nye bærearmsforinger i delrin/del-a-lum, evt nylon.
Nye dobbelt justerbare dempere.

Det må jeg si var ambisiøst. Skjønner at du ikke skal ha luftfjæring da?

Skal ha luftfjæring, demperne bak bør gå an å få tak i dobbeljusterbare av etter hvert uavhengig av luftfjæringen. Har bygd en del bil før og har venner og kjente som jobber innen CNC maskinering/sveising osv. Har bra garasjeplass og greit med utstyr til å ta hjulkontroll osv. selv. Første punkt blir nye øvre bærearmer bak pga. camber og dekkslitasje + mulighet til mer aggressive innstillinger på bane.

Dette kan jeg svært lite om og jeg ber på forhånd om beklagelse om jeg tråkker noen på tærne. Men er det slik at du kan så mye om dette at du kan gjøre bilen bedre enn tesla selv har laget den? Skulle jo tror at tesla har flinke folk som har forsket mye på hvordan bilen blir best mulig. Ift camber så er det vel en grunn til at tesla har laget den slik? Hvis det bare er en ulempe og sliter dekk kunne de jo laget den nøytral selv? Dekk besparelsen i løpet av 10år blir vel også fort spist opp hvis man må investere i dyre dempere/stag eller hva det heter?

Nok en gang, jeg spør fordi jeg ikke kan noe om dette området :)

Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Cato76

Ryker ikke garantien når en begynner med så store modifikasjoner?
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

glaserud

Sitat fra: Cato76 på mandag 29. april 2013, klokken 17:21
Ryker ikke garantien når en begynner med så store modifikasjoner?

Garantien kan ryke. Det kommer an på hvor strenge Tesla er. Kjøpsloven skal du vel jobbe litt hardere med å knekke. Avhengig av hva det er du hr endret, og om det er en sannsynlig årsak til det du klager på.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

trygvelo

#34
Hei sann.

Grunnen til at Tesla og en god del andre produsenter har mye negativ camber på bakhjulene er for å gjøre bilen tryggere/sikrere mot en reaksjon svært mange har hvis de føler at de har for høy fart inn i en sving, nemlig å slippe gasspedalen brått opp. Da vil bilens vekt forflytte seg fremover og bakenden vil miste grep. Siden MS er en baktung bil (sett fra 48/52% til 46/54% vektfordeling oppgitt) vil bakenden ha mer masse som er på vei rett fremover, mens fronten fremdeles har godt grep svinger godt. Bakenden vil da prøve å flytte seg på utsiden av (og etter hvert foran) fronten av bilen. MS sin regenerering hjelper sannsynligvis absolutt heller ikke i dette tilfelle.

For å motvirke denne effekten brukes en kombinasjon av en del negativ camber og toe-in slik at bakhjulet som blir "lastet" i svingen (altså det ytre hjulet sett i forhold til svingretning) ligger så godt plantet på veien som mulig (camber) og også peker i den retningen svingen går i (toe-in).

Merk at toe-in eller toe-ut er den viktigste bidragsyteren til økt rullemotstand.

En annen viktig ting med MS er at den skal kunne heves og senkes forholdsvis mye med aktiv luftfjæring. Selvsagt vil man unngå at hjulvinklene endres radikalt når bilen heves/senkes. Mange biler har bygd inn en del såkalt negativ camber gain, altså at negativ camber øker når hjulet presses opp i hjulbuen, f.eks. fordi man kjører hardt i en sving og bilen lener seg over til en side. Det samme skjer altså når MS heves og senkes. I følge brukeren lolachampcar på US forumet har MS forholdsvis lite camber gain, nettopp av denne grunn. Biler med høy negativ camber gain kan derimot bruke mindre statisk camber (altså camber ved normal høyde) fordi den ønskede negative camber oppnås når bilen lener seg over i svinger.

Enkelte biler, f.eks. Nissan GT-R har aktiv svinging på bakhjulene, noe som hjelper godt på i slike situasjoner

Jeg har også forstått utfra en del poster på US forumet at camber innstillingen har en del med reguleringer i forhold til ESP å gjøre. Jeg har ikke lest dokumentet det refereres til enda...

Summa summarum:
Mindre negativ camber gir
- Mindre ugjevn dekkslitasje
- Kortere bremselengde (rett frem)
- Bedre grep i akselerasjon (rett frem)

Mer negativ camber gir (til en viss grense)
- Mindre farlig overstyring når man brått slipper gasspedalen i sving
- Mer dekkslitasje innerst.
- Bedre grep på ytterhjulet i sving.

Greia er at design av understell og geometri er et eneste langt kompromiss. Det er ekstremt mange faktorer som spiller inn. Det er derfor løpsbiler stort sett kan stille inn absolutt alt av slike faktorer for å tilpasse grepet til nøyaktig et underlag, bane, værtype osv.

F.eks. vil ikke mye negativ camber være en god løsning på glatta når det gjelder å slippe gassen brått i en sving. Grepet (og farten helst) er mye mindre, bilen vil lene seg atskillig mindre over fordi grepet forsvinner raskere. Da vil mye negativ camber faktisk kunne være uoptimalt i og med at det er mindre kontaktflate mellom dekket og veien enn hvis hjulet hadde stått mer rett opp og ned.

Det er ikke uten grunn at det skrives tykke bøker om disse tingene og jeg er langt fra noen ekspert, men har fått med meg en del av hva det handler om.

trygvelo

Sitat fra: glaserud på mandag 29. april 2013, klokken 17:26
Sitat fra: Cato76 på mandag 29. april 2013, klokken 17:21
Ryker ikke garantien når en begynner med så store modifikasjoner?

Garantien kan ryke. Det kommer an på hvor strenge Tesla er. Kjøpsloven skal du vel jobbe litt hardere med å knekke. Avhengig av hva det er du hr endret, og om det er en sannsynlig årsak til det du klager på.

Kan ikke skjønne at garantien skal ryke pga. ny øvre bærearm og noen foringer. Dette er uansett raskt å sette tilbake til originalt. Begynner man å endre strukturelle ting i ramme, innfestningspunkter til bærearmer mot chassiet osv. er det en heeeelt annen sak.

F1

Endringer jeg kunne tenke meg er å bytte ut stolene foran av to grunner.
1. De trenger mer støtte både sitteputen og ryggestøtten.
2. Ser ikke hvordan jeg skal kunne få montert DVD for ungene i nakkestøtten.
Bosted: Hagan, Akershus
Transport: Volvo S80/Toyota Yaris (butikktralle)
Model S P2567

toppi

Sitat fra: F1 på mandag 29. april 2013, klokken 23:23
Endringer jeg kunne tenke meg er å bytte ut stolene foran av to grunner.
1. De trenger mer støtte både sitteputen og ryggestøtten.
2. Ser ikke hvordan jeg skal kunne få montert DVD for ungene i nakkestøtten.

2.Har sett den samme utfordringen, kanskje denne kan gå?
http://www.iutstyr.no/index.php?main_page=product_info&cPath=727_3056_3057&products_id=3414
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

trygvelo

Sitat fra: toppi på tirsdag 30. april 2013, klokken 01:01
Sitat fra: F1 på mandag 29. april 2013, klokken 23:23
Endringer jeg kunne tenke meg er å bytte ut stolene foran av to grunner.
1. De trenger mer støtte både sitteputen og ryggestøtten.
2. Ser ikke hvordan jeg skal kunne få montert DVD for ungene i nakkestøtten.

2.Har sett den samme utfordringen, kanskje denne kan gå?
http://www.iutstyr.no/index.php?main_page=product_info&cPath=727_3056_3057&products_id=3414

Ikke dum den der!

19quiz76

Noen som vet hvordan en slik anordning takler en kollisjon? Løse og dårlig sikrede objekter i en kupe får eksponentiell vekt ved bråstopp i f.eks 90 km/t:

http://m.db.no/2011/12/06/tema/klikk/bil/motor/19306068/?www=1
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Stig O

Tenker med skrekk og gru på pakkingen av bagasje ved Autofil sin testkjøring til Geilo. Manglende sikkring av bagasje med nedslått baksete er en stor mangel på Tasla S.Her er det ikke mye festekroker eller sikkringsnett som det er i Audien. Vil savne sikkringsnettveggen du setter opp bak frontstolene.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

Cato76

Tesla har re-designet dørhåndtakene, til det bedre  :) Nå er det slik at man må dra håndtaket lengre ut får å åpne dørene.

Se video: http://vimeo.com/64491890#
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Øyvind.h

Jeg har ingen umiddelbare planer om å gjøre noe som helst med bilen. Det eneste jeg har fundert på er ekstra isolasjon i bagasjerommet.
Så en på TMC (utrolig irriterende at jeg ikke tok vare på linken!) som la 1-2cm lydisolasjon under mattene i bagasjerommet. Det var såvidt jeg kunne se på bildene ingen isolasjon under gulvteppet i bagasjerommet, og det var i følge eieren en stor forskjell i lyddempingen av hjulstøy etter at lydisolasjonen ble lagt på.

Litt styr å løsne trekket i bagasjerommet, men ting tyder på at det er en del å hente uten egentlig å ofre noe bagasjeromsplass. Ville sikkert aldri gjort det i en fossilbil, men i en lydløs elbil kan man ende opp med å jakte på støykilder  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

ohh

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 30. april 2013, klokken 19:41
Jeg har ingen umiddelbare planer om å gjøre noe som helst med bilen. Det eneste jeg har fundert på er ekstra isolasjon i bagasjerommet.
Så en på TMC (utrolig irriterende at jeg ikke tok vare på linken!) som la 1-2cm lydisolasjon under mattene i bagasjerommet. Det var såvidt jeg kunne se på bildene ingen isolasjon under gulvteppet i bagasjerommet, og det var i følge eieren en stor forskjell i lyddempingen av hjulstøy etter at lydisolasjonen ble lagt på.

Litt styr å løsne trekket i bagasjerommet, men ting tyder på at det er en del å hente uten egentlig å ofre noe bagasjeromsplass. Ville sikkert aldri gjort det i en fossilbil, men i en lydløs elbil kan man ende opp med å jakte på støykilder  ;D
Dette hørtes interessant ut! Om man kan finne linker med bilder etc er jeg interessert. Finnes det noen som gjør slike jobber, så man kan få det profesjonelt utført?
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Stig O

Noe jeg også kunne tenkt meg å få gjort.Helst av en proff, så hvis noen har forslag til fagfolk som tar på seg slike jobber, legg det ut!
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA