Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avstemming: To vinterpakke or not to vinterpakke, that is the question?!

Startet av tomrh, fredag 10. mai 2013, klokken 10:04

« forrige - neste »

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

cra

Det skulle ikke forbause meg. Se bare på fasongen til en hvilken som helst U-båt. Det er en grunn til at de ikke er tjukkere bake en framme. :)  Årsaken til at bilene er som de er, er nok at vi ville synes de var snåle om de hadde "U-båt-fasong".
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

erik e

"Gammel" SAABen var jo slik.  Det blir jo veldig lite bagasje-rom.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

tomrh

#3
Sitat fra: cra på mandag 29. april 2013, klokken 09:55
Det skulle ikke forbause meg. Se bare på fasongen til en hvilken som helst U-båt. Det er en grunn til at de ikke er tjukkere bake en framme. :)  Årsaken til at bilene er som de er, er nok at vi ville synes de var snåle om de hadde "U-båt-fasong".
Ut i fra min noe begrensede kunnskap om aerodynamikk mener jeg det viktigste er ikke at fronten er tjukk, men at bakenden er spiss. Like viktig er det at arealet av bilen er lite sett forfra, dvs. lav og smal profil. Men det er også riktig som du sier at utseende selger, og folk flest har et ganske forvridd bilde av hvordan aerodynamisk design er.

Sitat fra: erik e på tirsdag 30. april 2013, klokken 20:46
"Gammel" SAABen var jo slik.  Det blir jo veldig lite bagasje-rom.
Fossilmotorenes størrelse har gjort det mest praktisk å ha dem foran, og spiss bak gir lite bagasjerom som du påpeker. Men elbiler kan designes helt annerledes siden elmotorene er små. Så bagasjerommet kan godt være foran og elmotoren bak slik at bakenden kan gjøres spissere og profilen lavere. Tesla S har jo frunk.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA