Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Mens vi venter - modellbil

Startet av el nino, torsdag 09. mai 2013, klokken 19:26

« forrige - neste »

el nino

Jeg passerer daglig en nyoppsatt fartsmåler i veikanten, og den viser alltid 4 km. mindre enn mitt speedometer--------hva er riktig? ::) Andre som har erfart lignende?  Leafen er en 2012 mod. hvor alt annet virker perfekt :)

edakcots

Helt normalt. Min er 5-6km/t over GPS i 80.
Løsningen er litt større hjul/rullediameter.
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

Finno

Uten å vite hvor nøyaktig måleren på regnbuebrua mellom Lier og Asker er, så hadde jeg nøyaktig 100 på speedometeret tidligere i dag, og det viste 92 på brua
Leaf registrert 21.08.2012, EL 17998, 14600 km 30.04.2013

Ronny

På Dale står det en i hver retning, min viser nøyaktig ene veien og 2 km/t for mye andre veien (80 sone) Har på vinterdekk.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

jkirkebo

Sitat fra: Finno på fredag 26. april 2013, klokken 20:57
Uten å vite hvor nøyaktig måleren på regnbuebrua mellom Lier og Asker er, så hadde jeg nøyaktig 100 på speedometeret tidligere i dag, og det viste 92 på brua

Stemmer nok bra, jeg må ha 108 på speedometeret for at min portable GPS skal vise 100km/t. Jeg må jevnt over ligge 8% over, dvs. 54 i 50-sone.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

Det er myndighetskrav om at speedometeret ikke skal vise for lite, 5-10% over er helt normalt på ALLE biler
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

jkirkebo

Sitat fra: Elmo på fredag 26. april 2013, klokken 23:10
Det er myndighetskrav om at speedometeret ikke skal vise for lite, 5-10% over er helt normalt på ALLE biler

Og det er ikke et problem å bruke GPSen til å kalibrere speedometeret så det viser kun 0,1% for mye. Det hadde jeg satt stor pris på. Model S skal visstnok ha et svært nøyaktig speedometer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Dj_Devil

at det er opptil 10% feil er normalt uansett biltype.
det har mye med dekk størrelse osv.
på min renault er det en liten prosent andel feil bare med vinterdekk på mens med sommerdekk er det en del større.
Ga opp og prøve konvertere min Opel Calibra.
Er stolt eier av Nissan Leaf 2012 mod.

jkirkebo

Sitat fra: Dj_Devil på lørdag 27. april 2013, klokken 01:55
at det er opptil 10% feil er normalt uansett biltype.
det har mye med dekk størrelse osv.
på min renault er det en liten prosent andel feil bare med vinterdekk på mens med sommerdekk er det en del større.

Nettopp derfor hadde det vært fint om man implementerte automatisk kalibrering. Da er det bare å kjøre noen mil etter å ha byttet dekk, så justerer det seg inn. Blir dekkene slitte blir også rulleomkretsen mindre, igjen fint med automatisk kalibrering.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

el nino

Takker for svar, da har jeg litt å " gå på" når jeg hører den engelske damen som sier " 200 meters to speedcamera"  ;D

Blip

Du kan lese GPS-hastighet på Leaf hvis du setter display i 'debug'-modus. Min viser typisk 8 for mye...

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

bjorn_2390

Sitat fra: jkirkebo på fredag 26. april 2013, klokken 23:48
Sitat fra: Elmo på fredag 26. april 2013, klokken 23:10
Det er myndighetskrav om at speedometeret ikke skal vise for lite, 5-10% over er helt normalt på ALLE biler

Og det er ikke et problem å bruke GPSen til å kalibrere speedometeret så det viser kun 0,1% for mye. Det hadde jeg satt stor pris på. Model S skal visstnok ha et svært nøyaktig speedometer.

Jada. Veit dette er en gammel tråd, men ... problemstillingen er liksom aktuell for flere fremdeles,
for eksempel meg :-)
Men Elmo skriver altså at det er et myndighetskrav at speedometeret ikke viser for lite. I min bil, må jeg opp i 88 på speedometeret, før jeg faktisk kjører i 80 km/t. Blir helt feil, det, da? Tok problemstillingen opp med forhandler, som bare lo. "Haha", faktisk. Nei, det lot seg ikke justere, var svaret.

Men så skriver du, jkirkebo, at det ikke er noe problem å kalibrere speedometeret. Går det an likevel, altså?

??? ??? ???
Blå Euro-Leaf (2012)

Lynet

Typisk Nissanforhandler å flire av kunden  >:(

Men enkelte biler kan faktisk kalibrere speedometeret, om Leaf har den muligheten vet jeg ikke.
En mulighet er jo å sette på 5% større hjul  :P
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

knnygar

Brukar å setje cruisecontrollen på hhv 52, 63, 74 og 85.
Då held eg omtrent farta til den øvrige trafikken, litt i underkant av og til.

Fekk også svar frå forhandlaren at dette er heilt normalt på alle bilar.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

jkirkebo

Sitat fra: bjorn_2390 på fredag 04. oktober 2013, klokken 22:00
Men Elmo skriver altså at det er et myndighetskrav at speedometeret ikke viser for lite. I min bil, må jeg opp i 88 på speedometeret, før jeg faktisk kjører i 80 km/t. Blir helt feil, det, da? Tok problemstillingen opp med forhandler, som bare lo. "Haha", faktisk. Nei, det lot seg ikke justere, var svaret.

Men så skriver du, jkirkebo, at det ikke er noe problem å kalibrere speedometeret. Går det an likevel, altså?

Ditt viser jo 10% for mye så det er innenfor grensene. Kravet er at det ikke skal vise for lite. Helt nøyaktig kan det godt være.

Tesla har bygd inn kalibrering av speedometeret i softwaren. Nissan har ikke gjort det. Da er det nok lite forhandleren får gjort dessverre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA