Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kan en mennekeskabel på 32a, når bilen lader på 16a, sette av 16a til varme?

Startet av jkirkebo, torsdag 09. mai 2013, klokken 00:45

« forrige - neste »

Muffinman


Øyvind.h

Sitat fra: Muffinman på onsdag 26. juni 2013, klokken 16:29
Sitat fra: laumb på onsdag 26. juni 2013, klokken 14:30
...kald luft i fart er med på å heve frysningstemperaturen.
Spent på om du har en kilde på dette ;)
Tipper han tenker på forskjellen mellom kulde og effektiv kulde :) Dvs spyler du ruten din i -15 stillestående så opplever du noe annet enn i -15 i 100km/t.

Varme dyser får meg til å tenke på han i Norge herligste som mente han hadde et genialt triks - vaske kalde ruter med varmt vann. Det varme vannet reagerte med kulden og dannet umiddelbart ishinne, så han måtte vaske og vaske og vaske og vaske  ;D (tror han het Oddvar Auflem)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

petersv

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 26. juni 2013, klokken 16:34
Sitat fra: Muffinman på onsdag 26. juni 2013, klokken 16:29
Sitat fra: laumb på onsdag 26. juni 2013, klokken 14:30
...kald luft i fart er med på å heve frysningstemperaturen.
Spent på om du har en kilde på dette ;)
Tipper han tenker på forskjellen mellom kulde og effektiv kulde :) Dvs spyler du ruten din i -15 stillestående så opplever du noe annet enn i -15 i 100km/t.

Varme dyser får meg til å tenke på han i Norge herligste som mente han hadde et genialt triks - vaske kalde ruter med varmt vann. Det varme vannet reagerte med kulden og dannet umiddelbart ishinne, så han måtte vaske og vaske og vaske og vaske  ;D (tror han het Oddvar Auflem)

Resultatet er rett, men ikke resonnementet. Temperaturen er selvfølgelig upåvirket av farten, men siden spylevæske innholder mye alkoholer som fordamper, vil de fordampe raskere i høyere fart. Energien av fordampingen hentes fra omgivelsene, dermed blir ruta kaldere og det gjenværende vannet i spylevæska fryser.

Kan gjøres som eksperiment hjemme om man vil, ta litt rødsprit på handa og du kjenner den blir kald. Vink litt med handa, og du kjenner den blir enda kaldere.

Sveinal

Jeg får ikke frem noen editeringsmulighet i den ordren som ligger på myTesla. Hvis jeg vil rndre på vinterpakken , hvordan gjør jeg det?
Think City 2010 A123 Li-Ion, Solgt 4.6.2015
MB SLK;Daf33 i møllposen.
s85 19" grey met luft pano tech park-assist #3307 den 8.4.2013, 
11.10 "In Production";18.10 production complete; 2.11 in transit from the factory
22.11.13 10:00 utlevering Alna

S85D best jan '15 (farve og utstyr kopi av min nåv s85)
4.2.15 Entered the production queue VIN794xx (est late May); 13.3 delivery est June
22.4 in production; 25.4 in transit;27.5 beskjed om utlev
13.6 being prepared for pick-up; 17.6 kl 10:00 Utlevering

Epleskreller

Sitat fra: Sveinal på onsdag 26. juni 2013, klokken 18:14
Jeg får ikke frem noen editeringsmulighet i den ordren som ligger på myTesla. Hvis jeg vil rndre på vinterpakken , hvordan gjør jeg det?
Epost til denne:
buildmymodelsEU@teslamotors.com
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

gbzdoc


Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 26. juni 2013, klokken 15:52
Sitat fra: Gjermund på onsdag 26. juni 2013, klokken 15:08
I utløpet på dysene fryser blandingen av vann og spylervæske som tetter dysene. De blir vramet opp etter en stund av bensinmotoren, men den har ikke Tesla, så ja takk dysevarmere  :).
Hvilken bil skjer dette på, og hvilken spylevæske bruker du? Jeg har aldri noensinne opplevd at normal spylevæske fryser. Og jeg vil tro Leaf/trilling/Buddy/Think hadde hatt store problemer med frosne dyser om dette var et reelt problem?

Har skjedd ved to anledninger på min Avensis. Skjedde aldri på min gamle Audi, som hadde oppvarmede spyledyser.

Men det er jo normalt sjelden man må spyle ruta i -20, som var ute temp de gangene det skjedde for meg. Årsaken: saltlake på veien på tross av alt for lav temperatur, og et "veivesen" som ikke gidder måke.

På toppen av det hadde jeg flere episoder i Audien hvor jeg måtte stoppe og banke is av vindusviskerne. Toyotaen har oppvarmet rute under viskerne, der har jeg aldri trengt å stoppe, selv om de ser helt jævlig ut. De funker som regel fint så lege bladet som treffer ruta er isfritt. :)

Så for meg: Ja takk, begge deler. Dere andre kan mene hva dere vil. ;)

Cirion

Banke isklumper av viskerbladet er noe jeg må gjøre på lengre turer. Kan unngås ved å skru opp varmluften på frontruta men det blir for varmt og jeg blir tørr i øya. Vinterpakken er absolutt verdt det.

Har opplevd at spylervesken fryser når den sprutes på frontruta. Igjen på korte turer er det ikke noe problem, for da trengs ekstra varme. Når kupeen er god og varm og varmen stilles vekk fra rutene starter problemet. Tipper dette kan skje fortere på en forvarmet bil.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Øyvind.h

Ok. Det er åpenbart at folk har forskjellige erfaringer, og man tar jo beslutning på bakgrunn av erfaringen :)
Jeg har hatt -99 9-5, -06 9-5, -04 Golf, div Poloer fra 90-tallet, -12 Passat og kjørt en god del Leaf og -06/07 A6. Jeg har ila 12 år kun en eneste gang opplevd at en dyse frøs, og det var på -06 A6``en som leiebilselskapet Avis hadde fylt med hjemmemekket tynn spylevæske. I løpet av en normal vinter tipper jeg at jeg bruker spylevæske for å fjerne is før jeg kjører kanskje 3-5 ganger (dvs. for lat til å skrape). Og selv med denne latskapen når spylevæsken ikke er varmet av motoren har jeg aldri opplevd frosne dyser med normal spylevæske. Funksjonene i vinterpakken vil antakelig koste meg en tusenlapp eller to per gang jeg bruker dem ila de 3-4 årene jeg kommer til å eie bilen. Men andre har helt annet bruksmønster og opplever et helt annet behov for pakken (noe som kan forsvare prisen).

Snø børster jeg bort fra frontruten før kjøretur dersom det er behov. Kjører du i streng kulde med slush på veien må du nok stoppe innimellom uansett, for bilen har ikke lyktespylere til å ta unna skitt og sludd på lyktene!

Nedbør i streng kulde kommer som oftest i form av tørr snø. Tørr snø fyker normalt over bilen uten å legge seg på ruta. Og varm væske krystalliserer seg vel raskere enn kald væske? Dvs. oppvarmet spylevæske danner raskere hinne på frontruta enn kald spylevæske? Er det ikke derfor man kan kaste varmtvann ut fra balkong i heftig kulde for å lage "snø"?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

valvolainen

Er 35 år og har opplevde en eneste gang at det klabber på viskerene. Det var på nullføre med enorme mengder snø som lå heeelt på grensen til sludd. Da var det ikke greit. Hadde ikke hjulpet med en ekstra varmesone for viskerbladet uansett.
Bor i innlandet og på vinterstid er det stort sett alltid dager med under 20 minus.
Spylervesken frøs en gang for tre år siden, og da tinte det ikke før bilen hadde stått i det varme p-huset på jobb (1t kjøring). Dette var forøvrig siste rest av sommerspylervesken. Fylte på ny fra europris, så var alt som det pleier.
Angrer ikke på at jeg ikke har valgt vinterpakken. Tviler på at jeg har bruk for funksjoner nå som jeg aldri tidligere har trengt.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Gjermund

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 26. juni 2013, klokken 15:52
Sitat fra: Gjermund på onsdag 26. juni 2013, klokken 15:08
I utløpet på dysene fryser blandingen av vann og spylervæske som tetter dysene. De blir vramet opp etter en stund av bensinmotoren, men den har ikke Tesla, så ja takk dysevarmere  :).
Hvilken bil skjer dette på, og hvilken spylevæske bruker du? Jeg har aldri noensinne opplevd at normal spylevæske fryser. Og jeg vil tro Leaf/trilling/Buddy/Think hadde hatt store problemer med frosne dyser om dette var et reelt problem?

Når det har snødd eller regnet og så blir tilstrekkelig kalt så fryser vannet i åpningen av dysene, derfor får du ikke ut spylervæske før denne isen har smeltet. Skjedd mange ganger med forskjellige biler med meg i hvert fall. Om du alrdi har dette problemet er det jo bra for deg  :), jeg er glad for at Tesla løser problemet for meg  :) Det er nok ikke snakk om selve syplervæsken, det skjer jo når det er mye snø/is på panseret generelt.

sindrej

Litt OT her, men Øyvind du nevner jo at det ikke er lyktespylere på MS.  Det stemmer jo med hva jeg har lest også, men jeg hadde inntrykk av at det var påbudt i Norge når en har Xenonlys ?  Det og automatisk nivåregulering av lysene.

OleJA

Ved parkering av varm bil ute i snøvær og noen få minusgrader vil snøen smelte på frontruta og sige ned som 'slush' på viskerne. Der vil den etterhvert fryse til en solid isklump.

På min nåværende Passat er det mulig å løsne viskerne forsiktig, løfte dem opp og deretter hakke vekk isen med isskrape. På Model S ligger viskerne under bakkant på panseret og kan ikke vippes ut. Da vil jeg tro at oppvarmede viskere og nedre del av frontvindu vil vise seg svært nyttig.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Hallgeir

Jeg bor på Hadeland som er godt ut på landet og pendler daglig ca 140km hver dag til Oslo. Har kjørt en 2011 Leaf US import siden i fjor uten noen form for kaldvær pakke. Ikke varme i seter eller ratt, heller ikke batterivarmer. I vinter var det mange dager med temp. godt under 20 minus.
Har til dags dato ikke hatt noen problemer med den. Hverken med dyser eller fastfrosset visker, har bare passet på å forvarme før hver tur og alt har gått kjempefint. Jeg kommer til å droppe vinterpakken i sin nåværende form.
Nissan Leaf 2011 US Import

Øyvind.h

Sitat fra: sindrej på torsdag 27. juni 2013, klokken 10:12
Litt OT her, men Øyvind du nevner jo at det ikke er lyktespylere på MS.  Det stemmer jo med hva jeg har lest også, men jeg hadde inntrykk av at det var påbudt i Norge når en har Xenonlys ?  Det og automatisk nivåregulering av lysene.
Slik jeg forstår det er det lampens lysstyrke, ikke type lyskilde som avgjør påbud/ikke påbud. Så Tesla holder seg antakelig innenfor kravet mtp. lysstyrke? Ikke vet jeg. Har fått inntrykk av at den leveres uten lyktespylere. Dumt, for det skulle jeg veldig gjerne hatt. Nivåreg fikses med luftfjæring tipper jeg, men kanskje det ikke er krav om nivåreg heller?

Sitat fra: OleJA på torsdag 27. juni 2013, klokken 10:49
På Model S ligger viskerne under bakkant på panseret og kan ikke vippes ut. Da vil jeg tro at oppvarmede viskere og nedre del av frontvindu vil vise seg svært nyttig.
Er viskerne i seg selv også oppvarmet? Slik jeg har forstått det er det bare varmetråd nederst i ruta der viskeren ligger, samt oppvarmede spyledyser? Ikke oppvarmede vindusviskerarmer slik du her antyder?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

OleJA

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 27. juni 2013, klokken 11:34
Sitat fra: OleJA på torsdag 27. juni 2013, klokken 10:49
På Model S ligger viskerne under bakkant på panseret og kan ikke vippes ut. Da vil jeg tro at oppvarmede viskere og nedre del av frontvindu vil vise seg svært nyttig.
Er viskerne i seg selv også oppvarmet? Slik jeg har forstått det er det bare varmetråd nederst i ruta der viskeren ligger, samt oppvarmede spyledyser? Ikke oppvarmede vindusviskerarmer slik du her antyder?
Ja det er mulig jeg tok feil der - Det har vært så mange varianter av hva denne pakka inneholder så jeg er nok litt forvirret  8)
Uansett så vil det nok hjelpe at nedre del av ruta er oppvarmet.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA