Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kan en mennekeskabel på 32a, når bilen lader på 16a, sette av 16a til varme?

Startet av jkirkebo, torsdag 09. mai 2013, klokken 00:45

« forrige - neste »

valvolainen

Da forsvinner vinterpakken herfra også. Og inn kommer dobbeltlader.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Tesladigger

Var egentlig sikker på at vi burde ha vinterpakken her i Norge, men jeg tror jeg dropper den nå.
Varme i baksete, på vindusviskere og dyser har jeg aldri savnet tidligere på en bil.
Lykkelig eier av Tesla Model S 85 siden nov 2013
Tesla Model ≡ reservert

toS

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 09. mai 2013, klokken 20:30
Sitat fra: toS på torsdag 09. mai 2013, klokken 20:16Hjelper ikke med emailer hvis det dugger og rimer på rutene :-)
Tull. Om defrosteren ikke klarer å fjerne dugg på de innerste 30 cm av frontvinduet på hver side kan jeg garantere deg at Tesla blir nødt til å fikse bilene i Norge. Tesla har allerede bekreftet at bilen skal fungere helt fint uten vinterpakken, og det må den gjøre. Det eneste du får av reell verdi er varme i baksetet og varme på vindusviskere. Er det verd 8500,- for deg? Bestill. Om ikke, dropp pakken.

Dugg har ingen ting med kulde å gjøre.....

Vil ikke krangle med andre Tesla eiere om hva som er tull, men kan vi egentlig være helt sikre på hva som er forskjellene på bil med og uten vinterpakke før de faktisk ruller rundt på veien på vinterføre? Jeg vil ihvertfall ikke utsette meg for evt problemer det måtte medføre, og derfor bestiller jeg med vinterpakke. Varme i baksetet vil nok bli satt pris på av de tre barna uansett.

Kallagtunet

Sitat fra: toS på torsdag 09. mai 2013, klokken 21:21
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 09. mai 2013, klokken 20:30
Sitat fra: toS på torsdag 09. mai 2013, klokken 20:16Hjelper ikke med emailer hvis det dugger og rimer på rutene :-)
Tull. Om defrosteren ikke klarer å fjerne dugg på de innerste 30 cm av frontvinduet på hver side kan jeg garantere deg at Tesla blir nødt til å fikse bilene i Norge. Tesla har allerede bekreftet at bilen skal fungere helt fint uten vinterpakken, og det må den gjøre. Det eneste du får av reell verdi er varme i baksetet og varme på vindusviskere. Er det verd 8500,- for deg? Bestill. Om ikke, dropp pakken.

Dugg har ingen ting med kulde å gjøre.....

Vil ikke krangle med andre Tesla eiere om hva som er tull, men kan vi egentlig være helt sikre på hva som er forskjellene på bil med og uten vinterpakke før de faktisk ruller rundt på veien på vinterføre? Jeg vil ihvertfall ikke utsette meg for evt problemer det måtte medføre, og derfor bestiller jeg med vinterpakke. Varme i baksetet vil nok bli satt pris på av de tre barna uansett.

Strategien til Tesla virker tydeligvis:-D

Kjent grep men sjelden en bruker det på eget produkt...

http://en.wikipedia.org/wiki/Fear,_uncertainty_and_doubt

toS

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 09. mai 2013, klokken 23:55
Sitat fra: toS på torsdag 09. mai 2013, klokken 21:21
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 09. mai 2013, klokken 20:30
Sitat fra: toS på torsdag 09. mai 2013, klokken 20:16Hjelper ikke med emailer hvis det dugger og rimer på rutene :-)
Tull. Om defrosteren ikke klarer å fjerne dugg på de innerste 30 cm av frontvinduet på hver side kan jeg garantere deg at Tesla blir nødt til å fikse bilene i Norge. Tesla har allerede bekreftet at bilen skal fungere helt fint uten vinterpakken, og det må den gjøre. Det eneste du får av reell verdi er varme i baksetet og varme på vindusviskere. Er det verd 8500,- for deg? Bestill. Om ikke, dropp pakken.

Dugg har ingen ting med kulde å gjøre.....

Vil ikke krangle med andre Tesla eiere om hva som er tull, men kan vi egentlig være helt sikre på hva som er forskjellene på bil med og uten vinterpakke før de faktisk ruller rundt på veien på vinterføre? Jeg vil ihvertfall ikke utsette meg for evt problemer det måtte medføre, og derfor bestiller jeg med vinterpakke. Varme i baksetet vil nok bli satt pris på av de tre barna uansett.

Strategien til Tesla virker tydeligvis:-D

Kjent grep men sjelden en bruker det på eget produkt...

http://en.wikipedia.org/wiki/Fear,_uncertainty_and_doubt


Er ny på forumet og litt uforberedt på tonen i noen av innleggene her. Bestill uten da vel!? Greit for meg :-)

Bent

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 09. mai 2013, klokken 23:55Strategien til Tesla virker tydeligvis:-D

Kjent grep men sjelden en bruker det på eget produkt...

http://en.wikipedia.org/wiki/Fear,_uncertainty_and_doubt
Det er jo en artig spissformulering. Vi kommer garantert til å se mer av dette framover. Riktignok ikke som tradisjonell FUD men som en konsekvens av at Tesla følger en for bilbransjen temmelig utradisjonell produktlanseringsstrategi: de driver kontinuerlig produktutvikling med fortløpende lansering overfor forbruker. Når Musk ser at teknikerne har funnet opp noe som er skikkelig bra så vil han ha dette ut hos kundene i går. Tesla prøver seg derfor på en Silicon Valley-inspirert løsning med mange mikro-produktslipp i stedet for den mer tradisjonelle årsmodell-varianten.  Dette stiller enorme krav til markedsførings- og forhandlerledd samt til de som lager teknisk dokumentasjon til disse. Her er Tesla slett ikke i mål ennå, med frustrerte kunder og forvirrede mennesker i hele kjeden som resultat.

Selv ser jeg dette best på at det jeg har ikke er en Roadster 2012, det er en Roadster v2.5. Jeg er ikke sikker på om Tesla bruker samme versjoneringsstrategi på Model S eller om de bruker årsmodeller der.

Her må man uansett som early adopter bare prøve å klamre seg fast og henge med i svingene, og blir dette for ukomfortabelt bør man kanskje vurdere å utsette litt til Tesla enten får finpusset markedsføringen sin eller får så godt renommé for å levere kvalitet til tross for forvirring underveis at man ikke føler at det er noe særlig risiko forbundet med forvirringen.

(Dagens uklarheter rundt vinterpakke vil kanskje være forlengst oppklart om seks måneder, men da vil det være ACC eller sensorpakke eller noe annet nytt og artig som oppleves som underkommunisert. Med Teslas lanseringsstrategi vil det alltid være noe som er nytt og spennende.)
Tesla Roadster, 25Mm

Kallagtunet

Sitat fra: toS på fredag 10. mai 2013, klokken 00:09
Er ny på forumet og litt uforberedt på tonen i noen av innleggene her. Bestill uten da vel!? Greit for meg :-)

Velkommen på forumet. Merk dette er et diskusjonsforum ikke ett menighetsblad. Dvs det må være greit å diskutere både positive og negative aspekt med denne bilen, og ja folk kjøper det de selv vil.

Mitt poeng er og har vært at måten denne vinterpakkken har vært markedsført på en måte som har vært villedende (siste info er mer nøktern og tyder på at det er noen veldig dyre dyrspylerdyser og varme i baksetet, det begynte med intrykk av at det var noe mer...) , noe som faktisk ikke er tillatt i Norge.

Wenche

Når Elon Musk har utviklet en vinterpakke, så er et jo for å møte ekstra utfordringer i kalde områder. Jeg vil tro at vi i kalde Norge kan ha stor nytte av den utviklingen. Jeg hadde ikke turt å bestille uten! Og oppdateringer kommer nok  :)
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Øyvind.h

Sitat fra: toS på fredag 10. mai 2013, klokken 00:09
Er ny på forumet og litt uforberedt på tonen i noen av innleggene her. Bestill uten da vel!? Greit for meg :-)
Beklager en litt uhøflig tone. Her på forumet kan temperaturen dog bli høy tidvis, men vi er alle venner allikevel :)

Mitt poeng, om en noe klønete formulert sist, er at de originale luftdysene virker å ikke holde mål uavhengig av vinter.
Eiere har tatt bilde av dugg som ikke lar seg fjerne fra de 20-30cm nærmest a-stolpen på frontruten. Ettersom dugg ikke er noe -20 graders vinter-problem kan jeg ikke se at disse dysene skal ligge i en vinterpakke.

At de nye dysene gir bedre avriming kan godt stemme, men når det er en grunnliggende konstruksjonsfeil som må utbedres uansett er det intet poeng å putte disse inn i en vinterpakke for å styrke innholdet på den.

For meg er ikke varme i baksetene og varme vindusviskere verd 8.500,-, og funksjonelle luftdyser som fjerner dugg skal bilen uansett ha. Mao. er jeg enig med Kallagtunet om at man her utnytter en usikkerhet rundt bilens ytelser på vinteren, og i praksis får folk til å betale 8.500,- for varme i bakseter og oppvarmede viskere. Den usikkerheten er bare tull, for Tesla har bekreftet både muntlig og skriftlig at bilen skal fungere fint under nordiske forhold uten vinterpakken. Se eksempelvis hva Nissan inkluderer i Nissans vinterpakke. Meg bekjent er det varme i for/bakseter, varme i ratt og varme i batteriet. Varme i batteri og forseter har alle Model S som leveres i Norge. Alle biler som leveres kan også avrime frontruten, fjerne dugg og forvarming av kupeen går like raskt uten vinterpakken.

For meg som sjeldent har folk i baksetet, og som uansett vil komme til ferdig oppvarmet bil hele vinteren (forvarmer konsekvent) har varme i baksetet lite å si. Datteren min er for øvrig bare halvannet, og får ikke utbytte av dette før om tidligst 3-4 år. Om du har barn der hele tiden er varmen i setet en deilig komfortfunksjon. Er den verd 8500,- for deg så kjøper du :)

PS: min stemme i avstemningen skulle vært flyttet fra JA til NEI til vinterpakken.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

laumb

Det får vi dessverre ikke gjort noe med, Øyvind. Alternativet er å nullstille avstemmingen - men det blir litt mye styr :P

Forøvrig liker jeg ikke å lese at flere og flere ombestemmer seg.
Vinterpakke eller ikke er det siste valget jeg sitter igjen med, etter å ha fraskrevet meg Luftfjæring - så frister det å droppe pakken og gå for luft i stedet.

Spørsmålet er vel "om" vi får duggproblemer, kommer Tesla faktisk til å fikse det eller ikke?
Dugg er ikke mye problem om vinteren, men mest om våren når vinteren smelter eller regnet setter inn.
Tenkte på dette på Onsdag når vi kjørte ned til Campinga i øsebøttende regnvær, Saaben dugget veldig på frontruten.. Det var 14 grader ute, og alle i bilen vår våte.

"tør" jeg å la være, og satse på at Tesla fikser det - og kjøper luft i stedet, eller kliner jeg til og dropper luft?
Hvis jeg kjøper pakken og i realiteten betaler 8500kr for den eneste funksjonen som bryr meg, ventilen ved frontruten - og andre får dette fikset gratis, så blir jeg litt muggen og... ...

Oreo

Sitat fra: Tesladigger på torsdag 09. mai 2013, klokken 20:55
Varme i baksete, på vindusviskere og dyser har jeg aldri savnet tidligere på en bil.
Men da har du sikkert hatt en forbrenningsmotor under panseret som avgir en viss spillvarme. Det har du ihvertfall ikke på Tesla'en.
Jeg bestiller med vinterpakken for å være sikker. Jeg skjønner godt det prinsippielle som diskuteres og er 100% enig i det. Men jeg gidder ikke ubehaget det evt. vil medføre. Jeg vil heller krangle på det i ettertid om jeg får vite utbedringer har måttet forekomme på de bilene uten. Dessuten har jeg barn som vil sette pris på varme i baksetet.
Nå skal det sies at jeg har ennå ikke konfigurert så ingenting er endelig.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

19quiz76

Sitat fra: toS på fredag 10. mai 2013, klokken 00:09
Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 09. mai 2013, klokken 23:55
Sitat fra: toS på torsdag 09. mai 2013, klokken 21:21
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 09. mai 2013, klokken 20:30
Sitat fra: toS på torsdag 09. mai 2013, klokken 20:16Hjelper ikke med emailer hvis det dugger og rimer på rutene :-)
Tull. Om defrosteren ikke klarer å fjerne dugg på de innerste 30 cm av frontvinduet på hver side kan jeg garantere deg at Tesla blir nødt til å fikse bilene i Norge. Tesla har allerede bekreftet at bilen skal fungere helt fint uten vinterpakken, og det må den gjøre. Det eneste du får av reell verdi er varme i baksetet og varme på vindusviskere. Er det verd 8500,- for deg? Bestill. Om ikke, dropp pakken.

Dugg har ingen ting med kulde å gjøre.....

Vil ikke krangle med andre Tesla eiere om hva som er tull, men kan vi egentlig være helt sikre på hva som er forskjellene på bil med og uten vinterpakke før de faktisk ruller rundt på veien på vinterføre? Jeg vil ihvertfall ikke utsette meg for evt problemer det måtte medføre, og derfor bestiller jeg med vinterpakke. Varme i baksetet vil nok bli satt pris på av de tre barna uansett.



Er ny på forumet og litt uforberedt på tonen i noen av innleggene her. Bestill uten da vel!? Greit for meg :-)

Stort sett bare hyggelige og hjelpsomme folk her inne - bare å ignorere unntakene.

Velkommen til forumet :)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

christian1986

Jeg er med på det at litt problemer vil det være når ting kommer til underveis, men kan de ikke i det minste bli enige om hva vi faktisk får? Dette har jeg store problemer med. Ut av mailen fra Hilde forstår jeg at følgende er inkludert:

-Oppvarmet bakseterad
-Oppvarmede vindusspylerdyser
-Forbedret avrimingsfunksjon på frontrute
-Avrimingsfunksjon på vindusvisker

En batterivarmer inngår som standardutstyr i alle biler.

For meg er ikke forbedret avrimingsfunksjon på frontrute det samme som en større ventil... Merker jeg faktisk blir litt irritert. Hvor vanskelig kan det være å lage en liste over faktiske endringer på bilen!

laumb

Sitat fra: Nuvolari på mandag 29. april 2013, klokken 22:08
Sitat fra: OleJA på mandag 29. april 2013, klokken 22:04
Sitat fra: laumb på mandag 29. april 2013, klokken 17:40
Ser ut som om jeg kanskje må krype til korset og legge til en vinterpakke.

La ved bildet (vedlagt) i en Mail (for å gjøre det idiotsikkert) og spurte: følger B med uansett, eller er det en variasjon? Hva får man med og uten CWP?



Svaret ble (Fra Model S Program Director + en haug av folk på CC):
"The standard car comes with A. The cold weather package provides B"
Er ikke dette eksakt samme luftedysene som US og Canada kunder har fått ettermontert gratis?

I Design Studio er det nå også en ventil på A-stolpen - Tror ikke den var der tidligere?
Har derimot sett samme ventilen på tidlige bilder av Beta utgaven... :o

Den løsningen har jeg mer tro på for å holde sidevinduet fritt for kondens.

Er ventilen på A stolpen standard eller en del av vinterpakken?

Ventilen på A-Stolpen er ikke på noen biler.
Verken US, Canada, Europa, Signatur eller vanlig, med eller uten performance.
Dette har jeg fått bekreftet at "Model S Program Manager"/Jerome Guillen. Her ble også sirkel-rundt-the-item-in-question-bilde vedlagt i diskusjonen.

Forøvrig (usikker på om jeg postet svaret), det er slik at biler med vinterpakken får ventilen som Canada-kunder har fått ettermontert gratis. Biler uten vinterpakke får ikke denne. Jerome bekreftet dette også.

christian1986

Dette er som sagt litt av problemet. Hvorfor får ikke jeg dette svaret når jeg stiller samme spørsmål?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA