Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kan en mennekeskabel på 32a, når bilen lader på 16a, sette av 16a til varme?

Startet av jkirkebo, torsdag 09. mai 2013, klokken 00:45

« forrige - neste »

laumb

Spørsmålet er enkelt. Jeg er nysgjerrig på om folk stoler på at Tesla kan levere en bil som ikke dugger og er levelig i Norge uten vinterpakke - eller om tilliten er lav.

Noter gjerne ned hvor i landet du er, basert på ditt svar - og hvorfor du velger det ene eller andre.

ohh

Svaret for meg er enkelt;
'Alle' andre bilmerker har egne importører som har inkludert slike pakker i bilene som importeres til Norge. Dette øker prisen på bilen i Norge med noen tusenlapper. Tesla har ikke et importørledd som gjør dette, så vi må gjøre det selv.

Vil bilen virke uten slik pakke? Ja, det er jeg ikke i tvil om. Akkurat slik man ser bruktimporterte biler fra utlandet som er uten 'Winterpaket' også fungerer i Norge. Men, det er ikke anbefalt, for det 'kan' føre til problemer. Jeg ville ikke kjøpt en bil uten vinterpakke, dersom slik pakke eksisterte. Den er der for en grunn. Men kan man klare seg uten? Ja, det føler jeg meg sikker på. De klarer seg i Canada, etter at man redesignet A-stolpen (tror jeg det var), og har tilbudt gratis retrofit til de som ønsker.
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

orjan

Er mange måneder unna finalize-knappen - dermed vil jeg sannsynligvis kunne lære av dere som kjøper tidlig om vinterpakken er noe å satse på eller ikke. Oppvarmet bakseterad, pppvarmede vindusspylerdyser, forbedret avrimingsfunksjon på frontrute samt oppvarmet vindusvisker er alle ting jeg nok klarer meg fint uten, men det var vel noe rundt oppvarmingen av batteriet også som var forbedret?
Molde
2014 Model S P85 - Solgt
2016 Model S 90D
2019 Model ≡ LR AWD

Gjermund

Det er få ting som er så irriternde som dugg når det gjelder bil. Kanskje å ikke få spylet vinduet er like irriternde, og på denne bilen er det jo ikke noen motor som varmer opp dysene. Det eneste som er like irriternde er vel knirking fra panoramatak  ;)

Så jeg kommer til å bestille vinterpakke.

Epleskreller

Jeg bestilte vinterpakke fordi jeg ikke turte å la være. Batterivarmer og "defrost grill" var det jeg brydde meg om der..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

rklokk

Sitat fra: ohh på fredag 26. april 2013, klokken 10:00
Svaret for meg er enkelt;
'Alle' andre bilmerker har egne importører som har inkludert slike pakker i bilene som importeres til Norge. Dette øker prisen på bilen i Norge med noen tusenlapper. Tesla har ikke et importørledd som gjør dette, så vi må gjøre det selv.

Vil bilen virke uten slik pakke? Ja, det er jeg ikke i tvil om. Akkurat slik man ser bruktimporterte biler fra utlandet som er uten 'Winterpaket' også fungerer i Norge. Men, det er ikke anbefalt, for det 'kan' føre til problemer. Jeg ville ikke kjøpt en bil uten vinterpakke, dersom slik pakke eksisterte. Den er der for en grunn. Men kan man klare seg uten? Ja, det føler jeg meg sikker på. De klarer seg i Canada, etter at man redesignet A-stolpen (tror jeg det var), og har tilbudt gratis retrofit til de som ønsker.

Helt enig!
Alle biler solgt i Norge har dette inkludert. Det innebærer ofte større dynamo, batteri, dieselvarmer (som ikke kan programmeres), varme i dyser og speil etc. At dette er inkludert hos andre betyr ikke annet enn at det er priset inn av importør og er i beste fall bare en skjult avgift man ikke tenker noe på. Det er svært sjelden man får muligheten til å velge bort "kald-klima versjon" hos en norsk importør. Dessuten, en bil uten vinterpakke er ikke noe sjakktrekk når bilen skal selges brukt, ref importbiler.
S85 levert 23.9.13 #P1674. Yaay!
S90D 2016. Yaay!
TM3P levert 16.3.2019 Yaay!
Oslo.

Oreo

Har ikke finalized ennå, men når jeg gjør det blir det vinterpakke, om så på bekostning av noe annet, antagelig barnesetene.
Helt enig med ohh
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Foleson

Jeg oppfattet det slik som at det var varmetråder i frontruta ved vindusviskerene hvis man kjøpte vinterpakke. En av hovedgrunnene til å ha pakka spør du meg.
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

TorkEL10

Ingen vinterpakke på meg.
Bor i Stavanger og liker ikke å bli lurt.
P2245

glaserud

P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

TorkEL10

P2245

F1

Sitat fra: TorkEL10 på fredag 26. april 2013, klokken 17:00
Ingen vinterpakke på meg.
Bor i Stavanger og liker ikke å bli lurt.

Jeg har vært en del på Vestlandet og vet av erfaring at vanlig vintervær der med fuktig luft med et par blå i lufta, vil gi behov for god utlufting på vinduene. Selv en ny Audi A4 slet med å holde duggfrie sideruter når regnet øste ned.

Så også på reportasje-videoen fra Stølen og Autofil teamet, at de også slet med dugg på sideruta. Det var riktignok på Geilo, og ikke Stavanger, men luftfuktigheten er et større problem på siderutene, enn kaldere luft.

Jeg for min føler ikke jeg har noe valg og har valgt vinterpakke, selv om god ventilasjon helt klart burde være standard, også på sideruter i denne bilklassen.
Bosted: Hagan, Akershus
Transport: Volvo S80/Toyota Yaris (butikktralle)
Model S P2567

Havebigfun

Vinterpakken er en no-brainer for meg- i vinterlandet bør man ha optimale forhold i kabinen og for batteriet- vinterpakken er sikkert viktigere enn mye annet eks multicoat, 21", P+, P osv
Dugg kan bli svært irriterende- ikke ta  sjangsen ;)

Muffinman

Nå er vel ikke Autofil-bilen oppgradert med gjeldende ventilasjon - som kommer selv med biler UTEN vinterpakke. Så man får neppe se slike duggproblemer på en bil uten denne pakka i Norge.

Når det er sagt blir det pakke på meg. Ikke fordi jeg føler at jeg MÅ ha det, men alt som kan gi meg og mine økt komfort på vinteren ønskes velkommen. Varme i baksetet er attraktivt, og om batteripakka kan tempereres slik at lading kan starte raskere når jeg står mange mil hjemmefra uten nok strøm vil jeg ha den muligheten. Og ja, jeg er ofte langt hjemmefra etter å ha kjørt relativt langt på kort tid - også om vinteren.

Og så er ikke 8500 så veldig mye penger totalprisen tatt i betraktning. Ville heller sløyfte lydpakka enn vinterpakka for å si det slik.

Epleskreller

Nå er pakken endret til det følgende:

Vinterpakke
    Forbedret batteriytelse og komfort i kaldt vær med:
    • Oppvarmet bakseterad
    • Oppvarmet vindusvisker
    • Oppvarmede vindusspylerdyse
    • Forbedret avrimingsfunksjon på frontrute

    En batterivarmer inngår som standardutstyr i alle biler.

    -------------------------------------------------------------

    Hvorfor sier de da at man får bedre batteriytelse med denne pakken om vinteren?

    Det eneste som for meg er attraktivt her nå er "Forbedret avrimingsfunksjon på frontrute"
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA