Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kan en mennekeskabel på 32a, når bilen lader på 16a, sette av 16a til varme?

Startet av jkirkebo, torsdag 09. mai 2013, klokken 00:45

« forrige - neste »

kjølholdt

Jeg valgte vinterpakke nettopp fordi den ekstra ventilen ikke var inkludert. mulig at man  kan krangle på dette i ettertid, men da må bilen inn på verksted og jeg ville ha varme i baksetet. Ja jeg gikk for vinterpakke
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Muffinman

Nå er det slik at jeg ønsker oppvarmet vindusvisker/spyledyser og varme i baksetet, men denne pakka begynner å bli svært dyr når det den tidligere annonserte batterivarmeren i pakka viser seg å være standard uansett.

I lys av den mildt sagt elendige kommunikasjonen bør vi som har skrevet kontrakt på bil med denne pakka få en eller annen slags kompensasjon pga. feilinformasjon om pakkens innhold. Det er faktisk ikke så enkelt som at "om du ikke vil ha den så la være å kjøpe". Her har det ligget feil informasjon om pakkens innhold ute mens folk signerte kontrakter.

Kallagtunet

Sitat fra: christian1986 på fredag 10. mai 2013, klokken 08:26
Jeg er med på det at litt problemer vil det være når ting kommer til underveis, men kan de ikke i det minste bli enige om hva vi faktisk får? Dette har jeg store problemer med. Ut av mailen fra Hilde forstår jeg at følgende er inkludert:

-Oppvarmet bakseterad
-Oppvarmede vindusspylerdyser
-Forbedret avrimingsfunksjon på frontrute
-Avrimingsfunksjon på vindusvisker

En batterivarmer inngår som standardutstyr i alle biler.

For meg er ikke forbedret avrimingsfunksjon på frontrute det samme som en større ventil... Merker jeg faktisk blir litt irritert. Hvor vanskelig kan det være å lage en liste over faktiske endringer på bilen!

Sitat fra: Muffinman på fredag 10. mai 2013, klokken 09:17
Nå er det slik at jeg ønsker oppvarmet vindusvisker/spyledyser og varme i baksetet, men denne pakka begynner å bli svært dyr når det den tidligere annonserte batterivarmeren i pakka viser seg å være standard uansett.

I lys av den mildt sagt elendige kommunikasjonen bør vi som har skrevet kontrakt på bil med denne pakka få en eller annen slags kompensasjon pga. feilinformasjon om pakkens innhold. Det er faktisk ikke så enkelt som at "om du ikke vil ha den så la være å kjøpe". Her har det ligget feil informasjon om pakkens innhold ute mens folk signerte kontrakter.

Noen (sak for deg Laumb?) som har tid burde formulert sent en mail til Elon Musk om surret fra Tesla rundt denne vinter pakken? Jeg vil tro at de er rimelig opptatt av å ha Norge både fordi det er det vel så langt er det største markedet utenfor US og fordi at man har og sikker vil bruke oss som eksempel på hvor godt denne bilen fingerer i kaldt klima.

Jeg er rimelig sikker på at å selge biler i Norge med en konstruksjonsfeil som gir ett duggproblem (som i tillegg til å være ett problem kan være ulovlig og med våre gode forbrukerrettigheter her i landet...) er noe Mr Musk ikke vil vedkjenne seg hvis han får det på sitt bord, og jeg vil tro at de kjapt vil montere de ekstra dysene på ALLE bilene som skal hit på fabrikk, alternativet for dem å fikse det i Norge med norske mekaniker timepriser vil bli veldig dyrt...

fonberg

Sitat fra: Kallagtunet på fredag 10. mai 2013, klokken 09:23
Sitat fra: christian1986 på fredag 10. mai 2013, klokken 08:26
Jeg er med på det at litt problemer vil det være når ting kommer til underveis, men kan de ikke i det minste bli enige om hva vi faktisk får? Dette har jeg store problemer med. Ut av mailen fra Hilde forstår jeg at følgende er inkludert:

-Oppvarmet bakseterad
-Oppvarmede vindusspylerdyser
-Forbedret avrimingsfunksjon på frontrute
-Avrimingsfunksjon på vindusvisker

En batterivarmer inngår som standardutstyr i alle biler.

For meg er ikke forbedret avrimingsfunksjon på frontrute det samme som en større ventil... Merker jeg faktisk blir litt irritert. Hvor vanskelig kan det være å lage en liste over faktiske endringer på bilen!

Sitat fra: Muffinman på fredag 10. mai 2013, klokken 09:17
Nå er det slik at jeg ønsker oppvarmet vindusvisker/spyledyser og varme i baksetet, men denne pakka begynner å bli svært dyr når det den tidligere annonserte batterivarmeren i pakka viser seg å være standard uansett.

I lys av den mildt sagt elendige kommunikasjonen bør vi som har skrevet kontrakt på bil med denne pakka få en eller annen slags kompensasjon pga. feilinformasjon om pakkens innhold. Det er faktisk ikke så enkelt som at "om du ikke vil ha den så la være å kjøpe". Her har det ligget feil informasjon om pakkens innhold ute mens folk signerte kontrakter.

Noen (sak for deg Laumb?) som har tid burde formulert sent en mail til Elon Musk om surret fra Tesla rundt denne vinter pakken? Jeg vil tro at de er rimelig opptatt av å ha Norge både fordi det er det vel så langt er det største markedet utenfor US og fordi at man har og sikker vil bruke oss som eksempel på hvor godt denne bilen fingerer i kaldt klima.

Jeg er rimelig sikker på at å selge biler i Norge med en konstruksjonsfeil som gir ett duggproblem (som i tillegg til å være ett problem kan være ulovlig og med våre gode forbrukerrettigheter her i landet...) er noe Mr Musk ikke vil vedkjenne seg hvis han får det på sitt bord, og jeg vil tro at de kjapt vil montere de ekstra dysene på ALLE bilene som skal hit på fabrikk, alternativet for dem å fikse det i Norge med norske mekaniker timepriser vil bli veldig dyrt...

+1

Tesla bør skjære gjennom og beslutte at ekstradysene blir standarddyser på alle norske biler (eller standard på alle Model S?). Og de bør beslutte det NÅ så de kan gjøre dette i produksjon i stedet for retrofit. Og det som da gjenstår av vinterpakken bør koste rundt halvparten av de opprinnelige 8.500.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

laumb

Artig, jeg sendte nettopp en mail til en haug av mine kontakter for å klargjøre noen punkter. Elon var dessverre ikke med i den loopen - får se hva som kommer ut av dette først.

SitatI am still a bit unsure about some options, especially the Cold Weather Package (CWP) (the one we have mainly been discussing, so not without reason). The only item I really do want from the package is the extra vent below the windshield - because of what I've seen of fogging issues on US and Canadian cars. Fogging is something that not only happens in cold weather, but also humid conditions - and I cannot see a reason for it not to be the default vent on all cars, as this will be a problem in many countries. I have yet too see a car without it (not speaking of Teslas). I do not think this little plastic piece is worth NOK 8500,- (even if the package includes some other options - that really isn't special, as the battery heater now is included on all cars). These 8500,- makes it, to me, stand between Air Suspension, or a plastic piece.

SitatIf I order the car without the CWP, and fogging becomes an issue, can I count on Tesla fixing it? The car is after all advertised as tested in winter weather, and it should deliver as promised.
http://www.teslamotors.com/fr_CH/blog/cold-weather-climate-testing-model-s

SitatGeorge Blankenship wrote in a previous blog-post (before EU pricing where published) "We do not think it is right to seek higher profits from customers in some countries just because other companies do. The reason our European prices are higher is simply to cover additional transport costs, import duties and minor business expenses that vary by country. "
http://www.teslamotors.com/de_DE/blog/model-s-european-pricing

Too me, seeing North American owners getting the fogging issue resolved for free means this will be available here as well, if it is a problem.
On the other hand, is it not better for margins to just include the vent from the beginning, on all cars? Relative to retrofitting it on cars later on?

SitatI have until 20th of May to finalize my car (to keep the early reservation discount) and this needs, for me, to be clarified before then. Also charging (the IT/TN idosyncrasies) is important for me to know of.
There was a document that appeared online a couple of months ago, claiming to bee an internal note from Tesla about charging. Sadly some people use this as gospel, and I've seen online users getting e-mail responses from Tesla support actually just relaying that exact information - even though nothing has been stated officially by Tesla. I do not trust information that does not come from Tesla through official channels. Sadly some do.

SitatIs it possible to add just the windshield vent from the CWP to the order, and not the other elements of the CWP?


Bare noen utdrag. Diskusjonen går lengre og om en del andre emner som ikke er relevante her.

Nuvolari

Sitat fra: laumb på fredag 10. mai 2013, klokken 09:54
Artig, jeg sendte nettopp en mail til en haug av mine kontakter for å klargjøre noen punkter. Elon var dessverre ikke med i den loopen - får se hva som kommer ut av dette først.

SitatI am still a bit unsure about some options, especially the Cold Weather Package (CWP) (the one we have mainly been discussing, so not without reason). The only item I really do want from the package is the extra vent below the windshield - because of what I've seen of fogging issues on US and Canadian cars. Fogging is something that not only happens in cold weather, but also humid conditions - and I cannot see a reason for it not to be the default vent on all cars, as this will be a problem in many countries. I have yet too see a car without it (not speaking of Teslas). I do not think this little plastic piece is worth NOK 8500,- (even if the package includes some other options - that really isn't special, as the battery heater now is included on all cars). These 8500,- makes it, to me, stand between Air Suspension, or a plastic piece.

SitatIf I order the car without the CWP, and fogging becomes an issue, can I count on Tesla fixing it? The car is after all advertised as tested in winter weather, and it should deliver as promised.
http://www.teslamotors.com/fr_CH/blog/cold-weather-climate-testing-model-s

SitatGeorge Blankenship wrote in a previous blog-post (before EU pricing where published) "We do not think it is right to seek higher profits from customers in some countries just because other companies do. The reason our European prices are higher is simply to cover additional transport costs, import duties and minor business expenses that vary by country. "
http://www.teslamotors.com/de_DE/blog/model-s-european-pricing

Too me, seeing North American owners getting the fogging issue resolved for free means this will be available here as well, if it is a problem.
On the other hand, is it not better for margins to just include the vent from the beginning, on all cars? Relative to retrofitting it on cars later on?

SitatI have until 20th of May to finalize my car (to keep the early reservation discount) and this needs, for me, to be clarified before then. Also charging (the IT/TN idosyncrasies) is important for me to know of.
There was a document that appeared online a couple of months ago, claiming to bee an internal note from Tesla about charging. Sadly some people use this as gospel, and I've seen online users getting e-mail responses from Tesla support actually just relaying that exact information - even though nothing has been stated officially by Tesla. I do not trust information that does not come from Tesla through official channels. Sadly some do.

SitatIs it possible to add just the windshield vent from the CWP to the order, and not the other elements of the CWP?


Bare noen utdrag. Diskusjonen går lengre og om en del andre emner som ikke er relevante her.

Veldig bra Robin, ser frem til svaret.

Inntil videre har jeg lagt til Twin charger og fjernet vinterpakken i bestillingen så får vi se om det blir endelig konfig. Spørs hvor lenge vi får lov å fortsette å endre på allerede signert konfig.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Nuvolari

Snakket akkurat med Heidi Torgnes på telefon og hun mente at hvis man brukte A/C riktig skulle ikke dugg være noe problem uten vinterpakken. Hun bekreftet nok en gang at batterivarmeren var identisk m/u vinterpakken.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Kallagtunet

Sitat fra: laumb på fredag 10. mai 2013, klokken 09:54
Artig, jeg sendte nettopp en mail til en haug av mine kontakter for å klargjøre noen punkter. Elon var dessverre ikke med i den loopen - får se hva som kommer ut av dette først.

Jeg tror faktisk at det hadde vært smart at du som sjef moderator hadde tatt denne med Musken, jeg vil tro han skjønner hva som er på spill... I tillegg ser jeg fra US forum at han involverer seg og gjerne skjærer gjennom.... Og jeg vil faktisk tro at kjøpere i Norge faktisk er høyt i hans bevvisthet...

Kallagtunet

Sitat fra: Nuvolari på fredag 10. mai 2013, klokken 10:04
Snakket akkurat med Heidi Torgnes på telefon og hun mente at hvis man brukte A/C riktig skulle ikke dugg være noe problem uten vinterpakken. Hun bekreftet nok en gang at batterivarmeren var identisk m/u vinterpakken.

Det er jo en god del empiri på at det ikke stemmer både fra de US bilene som går som demo i Norge og i de som er levert i Canada... Å kjøre full defrost for å ha klar rute er liksom ikke noe alternativ på en bil som dette.....

Nuvolari

Sitat fra: Kallagtunet på fredag 10. mai 2013, klokken 10:43
Sitat fra: Nuvolari på fredag 10. mai 2013, klokken 10:04
Snakket akkurat med Heidi Torgnes på telefon og hun mente at hvis man brukte A/C riktig skulle ikke dugg være noe problem uten vinterpakken. Hun bekreftet nok en gang at batterivarmeren var identisk m/u vinterpakken.

Det er jo en god del empiri på at det ikke stemmer både fra de US bilene som går som demo i Norge og i de som er levert i Canada... Å kjøre full defrost for å ha klar rute er liksom ikke noe alternativ på en bil som dette.....

I verste fall får jeg betale for at Tesla ettermonterer denne oppgraderte dysen. Burde være mulig å ettermontere denne dysen for 1500-2000,-. Jeg tror folk glemmer at man ofte må benytte A/C også om vinteren for å tørke luften i kupéen.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Øyvind.h

Sitat fra: Oreo på fredag 10. mai 2013, klokken 08:18
Sitat fra: Tesladigger på torsdag 09. mai 2013, klokken 20:55
Varme i baksete, på vindusviskere og dyser har jeg aldri savnet tidligere på en bil.
Men da har du sikkert hatt en forbrenningsmotor under panseret som avgir en viss spillvarme. Det har du ihvertfall ikke på Tesla'en.

Tenker du på spillvarme ift. oppvarming av kupeen eller vindusspylevæsken? Om du tenker på sistnevnte må jeg påpeke at hverken iMiev eller Leaf har oppvarmet spylevæske/dyser (meg bekjent!). Leaf sliter riktignok med trykket på spylerne, men har ikke inntrykk av at det skyldes manglende varme.

Jeg har vært borti frosne dyser på en Audi A6 en gang (dvs fungerte ikke før spillvarme fra motoren hadde tint opp ledninger/dyser), men det var fordi Avis hadde brukt selvblandet mild spylevæske for å spare penger.....

Sitat fra: kjølholdt på fredag 10. mai 2013, klokken 09:05
Jeg valgte vinterpakke nettopp fordi den ekstra ventilen ikke var inkludert. mulig at man  kan krangle på dette i ettertid, men da må bilen inn på verksted og jeg ville ha varme i baksetet. Ja jeg gikk for vinterpakke

Ettermontering bør man søke å unngå. Flere av de som har fått dysene ettermontert klager på knirkelyder, for du får aldri dashbordet like solid etter en de/remontering.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

DonPedro

Sitter og leser Tesla's "SEC filing" fra i dag. Der lister de blant annet opp de risiko-elementene de står foran. Jeg følte hjertet smelte litt ift. diskusjonene på denne tråden da jeg leste:

Sitat[W]e will be expected to upgrade or adapt our vehicles ... in order to continue to provide vehicles with the latest technology and meet customer expectations. To date, we have limited experience simultaneously designing, testing, manufacturing, upgrading, adapting and selling our electric vehicles.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Nuvolari

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 10. mai 2013, klokken 10:53

Ettermontering bør man søke å unngå. Flere av de som har fått dysene ettermontert klager på knirkelyder, for du får aldri dashbordet like solid etter en de/remontering.

Må man demontere dashbordet for å ettermontere dysene altså?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

laumb

De bytter "hele topplaten" som inkluderer grill, lufteventil og alt ferdig kuttet ut og montert i tillegg til en føring fra luftanlegget til lufteventilen.
Kjipt om de skulle kuttet ut for hånd.

Tesladigger

Snakket med Tesla selgeren i dag ifm. prøvekjøring, han hadde bestilt sin egen bil og han hadde valgt vinterpakken fordi han mente at det var en fordel å ha denne i Norge. Så da er forvirringen tilbake igjen for min del, får vel legge inn vinterpakke allikevel. ???
Selv hadde han skippet dobbeltlader, lys pakke og sikkerhetspakke(alarm). :o
Lykkelig eier av Tesla Model S 85 siden nov 2013
Tesla Model ≡ reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA