Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kan en mennekeskabel på 32a, når bilen lader på 16a, sette av 16a til varme?

Startet av jkirkebo, torsdag 09. mai 2013, klokken 00:45

« forrige - neste »

den12mann

Sitat fra: OleJA på tirsdag 25. juni 2013, klokken 18:18
Skulle bare hatt enda mer som varme i ratt og oppvarmet frontrute samt speil.

Akkurat de to savner jeg også. Varmetråder i frontrute er litt rart i grunn, for jeg mener det er strømbesparende i forhold til å kjøre varmluft på ruten som nå er alternativet

Varme i ratt er rett og slett kjempedigg.

koop

Er det noen som har sjekket opp om det egentlig er varmetråder i frontrute?

Jeg var innom i Oslo tidlig i mai og prøvde bilen, og jeg spurte om dette.
Da sjekket han på maskinen, og etter litt sa han til meg at det er varmetråd i hele ruten, ikke bare med viskerene. Men vi har vel fått litt ulik informasjon utifra hvem man har spurt.
Kristiansand:
Tesla Model S #2966, Vin 18513
7.3.2013 - Reservert
13.5.2013 - Bekreftet bestilling
14.5.2013 - Papirene signert
27.9.2013 - In Production
8.10.2013 - Production Complete
21.11.2013 kl. 11:00 - Avtalt utlevering
Subaru Forrester utgår

Bent

Sitat fra: den12mann på onsdag 26. juni 2013, klokken 08:19Akkurat de to savner jeg også. Varmetråder i frontrute er litt rart i grunn, for jeg mener det er strømbesparende i forhold til å kjøre varmluft på ruten som nå er alternativet

Varme i ratt er rett og slett kjempedigg.
Er disse to like nødvendige i en bil der du kan bestille forvarming av kupé slik at du uansett kommer til ferdig oppvarmet bil?
Tesla Roadster, 25Mm

sindrej

Sitat fra: toppi på onsdag 26. juni 2013, klokken 07:57
Jeg var vel en av de første som var skeptisk til vinterpakka da den ble lansert.
Grunnen var at Tesla ikke kan selge en bil i et vinterland som ikke virker i snø og minusgrader, ellers ville det ha blitt dyrt for Tesla i forbrukerrettighetslandet Norge.
Så må de gjerne ha som mange komfort/ luksus vinterpakker de vil, i tillegg.

Dette skjønte Tesla rimelig fort og det ble også formidlet fra London at dette var en "luksus" pakke, selv om innholdet var litt frem og tilbake, og at bilen skal virke problemfritt i minusgrader.

Vi står egentlig bare igjen med 3 sone baksetevarmer, til 8500 kr. Og det er en helt grei pris på slikt utstyr for de som trenger de. (Jeg skal ha barneseter der i årevis  :))

Jeg tror mange tar med denne pakken pga navnet, uten å se på innholdet.
Jeg har aldri engang vurdert vinterpakke.  Som du sier; bilen må fungere like godt uten også, det er bare snakk om komfort.  Hos meg så er det ingen i baksetet, og når det evt kommer så sitter de i barnesete.  Uansett vil bilen bli forvarmet når det er vinter, så det er 8,5k som jeg får NULL bruk for.  For meg er det faktisk den mest unyttige pakken av alle.

koop

Sitat fra: sindrej på onsdag 26. juni 2013, klokken 10:19
Sitat fra: toppi på onsdag 26. juni 2013, klokken 07:57
Jeg var vel en av de første som var skeptisk til vinterpakka da den ble lansert.
Grunnen var at Tesla ikke kan selge en bil i et vinterland som ikke virker i snø og minusgrader, ellers ville det ha blitt dyrt for Tesla i forbrukerrettighetslandet Norge.
Så må de gjerne ha som mange komfort/ luksus vinterpakker de vil, i tillegg.

Dette skjønte Tesla rimelig fort og det ble også formidlet fra London at dette var en "luksus" pakke, selv om innholdet var litt frem og tilbake, og at bilen skal virke problemfritt i minusgrader.

Vi står egentlig bare igjen med 3 sone baksetevarmer, til 8500 kr. Og det er en helt grei pris på slikt utstyr for de som trenger de. (Jeg skal ha barneseter der i årevis  :))

Jeg tror mange tar med denne pakken pga navnet, uten å se på innholdet.
Jeg har aldri engang vurdert vinterpakke.  Som du sier; bilen må fungere like godt uten også, det er bare snakk om komfort.  Hos meg så er det ingen i baksetet, og når det evt kommer så sitter de i barnesete.  Uansett vil bilen bli forvarmet når det er vinter, så det er 8,5k som jeg får NULL bruk for.  For meg er det faktisk den mest unyttige pakken av alle.

En av de første tingen min kone spurte om angående bilen, var om den hadde varming av vindusviskere og lyktespyler. På det tidspunktet hadde den ingen av delene. Hun ble glad da vinterpakken kom og den hadde varme på vindusviskerene.

Hun bruker varmen på vindusviskerene en del. Det er flere ganger det snør, og viskerene klumper seg med snø og is under bruk. Med varme på viskerene, blir dette en del bedre og sikten blir da også bedre. Ja det er kanskje dyrt for akkurat den funksjonen, men på sikt så hadde vi irritert oss grønne for at vi ikke hadde tatt det med.

Alle har sine egne behov, og dette var vårt.
Kristiansand:
Tesla Model S #2966, Vin 18513
7.3.2013 - Reservert
13.5.2013 - Bekreftet bestilling
14.5.2013 - Papirene signert
27.9.2013 - In Production
8.10.2013 - Production Complete
21.11.2013 kl. 11:00 - Avtalt utlevering
Subaru Forrester utgår

sindrej

Sitat fra: koop på onsdag 26. juni 2013, klokken 10:29
Alle har sine egne behov, og dette var vårt.
Jepp, bilen min står i garasje eller carport 99% av tiden den ikke kjøres så for meg er ikke det et tema.  Som du sier; dyrt for akkurat den funksjonen.  Men 1 mnd etter du har fått bilen er jo de pengene glemt og da er det jo bare velstand.  Med litt flaks kan du kanskje aktivere den varmen fra mobilen også på litt sikt ;)

toppi

Sitat fra: koop på onsdag 26. juni 2013, klokken 10:29
Sitat fra: sindrej på onsdag 26. juni 2013, klokken 10:19
Sitat fra: toppi på onsdag 26. juni 2013, klokken 07:57
Jeg var vel en av de første som var skeptisk til vinterpakka da den ble lansert.
Grunnen var at Tesla ikke kan selge en bil i et vinterland som ikke virker i snø og minusgrader, ellers ville det ha blitt dyrt for Tesla i forbrukerrettighetslandet Norge.
Så må de gjerne ha som mange komfort/ luksus vinterpakker de vil, i tillegg.

Dette skjønte Tesla rimelig fort og det ble også formidlet fra London at dette var en "luksus" pakke, selv om innholdet var litt frem og tilbake, og at bilen skal virke problemfritt i minusgrader.

Vi står egentlig bare igjen med 3 sone baksetevarmer, til 8500 kr. Og det er en helt grei pris på slikt utstyr for de som trenger de. (Jeg skal ha barneseter der i årevis  :))

Jeg tror mange tar med denne pakken pga navnet, uten å se på innholdet.
Jeg har aldri engang vurdert vinterpakke.  Som du sier; bilen må fungere like godt uten også, det er bare snakk om komfort.  Hos meg så er det ingen i baksetet, og når det evt kommer så sitter de i barnesete.  Uansett vil bilen bli forvarmet når det er vinter, så det er 8,5k som jeg får NULL bruk for.  For meg er det faktisk den mest unyttige pakken av alle.

En av de første tingen min kone spurte om angående bilen, var om den hadde varming av vindusviskere og lyktespyler. På det tidspunktet hadde den ingen av delene. Hun ble glad da vinterpakken kom og den hadde varme på vindusviskerene.

Hun bruker varmen på vindusviskerene en del. Det er flere ganger det snør, og viskerene klumper seg med snø og is under bruk. Med varme på viskerene, blir dette en del bedre og sikten blir da også bedre. Ja det er kanskje dyrt for akkurat den funksjonen, men på sikt så hadde vi irritert oss grønne for at vi ikke hadde tatt det med.

Alle har sine egne behov, og dette var vårt.

Jeg har hatt mange forskjellige biler, men ingen med varme på dyser/ viskere. Jeg har aldri opplevd at det klumper seg med snø og is.. Dette tar jo varmluften seg av.. 

Klarer ikke varmluften denne jobben på en Tesla, har Tesla et problem mener jeg.

Jeg kan derimot se fordelen om denne funkjsonen bruker mindre strøm enn varmluft, da er det fornuftig for de som må tyne rekkevidden.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Øyvind.h

Sitat fra: den12mann på onsdag 26. juni 2013, klokken 08:19
Sitat fra: OleJA på tirsdag 25. juni 2013, klokken 18:18
Skulle bare hatt enda mer som varme i ratt og oppvarmet frontrute samt speil.

Akkurat de to savner jeg også. Varmetråder i frontrute er litt rart i grunn, for jeg mener det er strømbesparende i forhold til å kjøre varmluft på ruten som nå er alternativet

Varme i ratt er rett og slett kjempedigg.
Hadde pakken inneholdt varmetråder i frontruten og oppvarmet ratt hadde jeg kjøpt den.

Varme vindusviskere har jeg aldri hatt, og er frontruten dekket av snø må den kostes bort uansett. Ikke alt lar seg smelte med forvarming uansett. Har dog aldri hatt problemer med snø som klumper seg på viskerne. Kanskje det bare er et problem på noen få biler?

Men det bør nevnes her at vindusviskerne på Model S sitter ganske langt ned på ruten sammenlignet med en del andre biler. Når du forvarmer vil varme krype nedover ruten, og når smeltet snø renner nedover ruten vil snø/is på viskerne forsvinne.  Snøsmeltingen på viskerne vil naturligvis være mer effektiv med vinterpakken. Det spennende for oss uten vinterpakke er om dette skaper problemer. Tesla hevder bilen skal fungere helt fint, og den input``en jeg har fått fra eiere på TMC tyder ikke på at varme viskere er noe stort behov. Men det vil jo tiden vise.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Amoss

Som sagt har forskjellige mennesker forskjellige behov. Selv sliter jeg med en vond rygg, og for meg en varme i seter en stor velsignelse!  Ja, jeg bruker det selv nå på sommeren, da det lindrer ryggen min - uavhengig av noe behov for varme generelt.

Selv ser jeg ikke for meg å sitte mye i noe baksete, men OM jeg skulle sitte der enten jeg skulle få en til å kjøre for meg, eller sitte på med noen andre, så hadde jeg satt stor pris på varme i baksetene :) Så selv om pakken kan virke litt dyr, så er nok dette verd det bare for setevarmen bak. (Er glad for at vi har fått setevarme i stoffsetene, da jeg ikke er noe glad i skinnseter).

Problemer med at snø og is har klumpet seg på vindusviskerene om vinteren er ett problem jeg tror jeg har hatt på (nesten) alle biler jeg har hatt?  (Mulig med ett eller to unntak, uten at jeg kan si noe sikkert i farten). Ja, skulle helst hatt hele frontruta oppvarmet, men om det er oppvarmet der vindusviskerne hviler så er også det noe jeg vil sette pris på.

Når det gjelder oppvarmede dyser: Har ikke noen erfaring med dette selv, og ser at diskusjonen har gått på om spylerveksen fryser i rørene. Men ett problem jeg stadig har opplevd er om det er kaldt og du har fått møkk på ruta, og prøver å spyle, så spyler det helt greit, men spylervesken fryser momentan på den kalde ruta og danner en ugjennomsiktig film over hele synsfeltet, og man må enten ut å skrape eller vente til varmluften har tint denne og viske den bort med viskeren (om de ikke er nediset - se forrige avsnitt ;) )

Oppvarmede ratt har jeg heller ikke noen personlig erfaring med, men bruker helst rattrekk selv, så har egentlig aldri sett behovet, og savner derfor ikke dette. Men det kan jo fort endres om jeg får erfaring med det :)



"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

sindrej

Om spylervesken din fryser så bruker du for dårlig/tynt blandet spylerveske.

Amoss

Sitat fra: sindrej på onsdag 26. juni 2013, klokken 14:15
Om spylervesken din fryser så bruker du for dårlig/tynt blandet spylerveske.

Mulig, har ikke blandet det selv, men brukt hva som selges som spylervesker rundt omkring uten å se så nøye på blandeforholdet. Forventer at spylerveske solgt om vinteren i Norge er beregnet på norske forhold :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

laumb

Spylervæske som selges i norge er normalt oppgitt å holde til -13*C eller -17*C.
Den fryser ofte til fortere enn det - da kald luft i fart er med på å heve frysningstemperaturen.

Forøvrig, vår gamle Kia Cee'd (gammel og gammel, 2008 modell) hadde oppvarmet felt nederst under vindusvisker. Jeg prøvde denne et par ganger, men fant aldri noe argument for at den var noe spesielt must å ha.

Thomas Parsli

Spylerveske varierer enormt på frysepunkt, samme hva det står på flasken.
I vinter frøs spylervesken jeg kjøpte på Kiwi mens den jeg kjøpte på Biltema fungerte utmerket.

Oppvarmet vindu (under vindusvisker) er genialt når det er noen få minusgrader og det faller sludd/våt sne.
Uten oppvarming fryser sludd/slaps/slush på vindusvisker og du må stoppe for å fjernet isen.

Jeg har opplevd det 2-3 ganger på 25 år, kun en gang var det ordentlig plagsomt.
Den ene gangen kjørte vi en Renault som nektet å vise kalde enn -30 (termometeret viste "-"), bare slått av
en Chrysler Sebring cabriolet som nektet å vise temperaturer over 40+ (Death Valley)...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Gjermund

I utløpet på dysene fryser blandingen av vann og spylervæske som tetter dysene. De blir vramet opp etter en stund av bensinmotoren, men den har ikke Tesla, så ja takk dysevarmere  :).

Varme i baksetet, ja takk, fint for ungene  :)

Varme på vindusviskere, ja takk, hater is og snø på de  :)

Oppvarmet frontrute og ratt, ja takk om det var tidlbudt til fornuftig pris  :-\

Ratt-trekk, nei takk, trafikkfarlig (og stygt).

Øyvind.h

Sitat fra: Gjermund på onsdag 26. juni 2013, klokken 15:08
I utløpet på dysene fryser blandingen av vann og spylervæske som tetter dysene. De blir vramet opp etter en stund av bensinmotoren, men den har ikke Tesla, så ja takk dysevarmere  :).
Hvilken bil skjer dette på, og hvilken spylevæske bruker du? Jeg har aldri noensinne opplevd at normal spylevæske fryser. Og jeg vil tro Leaf/trilling/Buddy/Think hadde hatt store problemer med frosne dyser om dette var et reelt problem?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA