Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kan en mennekeskabel på 32a, når bilen lader på 16a, sette av 16a til varme?

Startet av jkirkebo, torsdag 09. mai 2013, klokken 00:45

« forrige - neste »

OleJA

Er litt forundret over hvor mange som ikke velger vinterpakke. Den kom riktignok noe skjevt ut pga villedende informasjon fra Tesla, og virker kanskje noe dyr etter at endel forsvant fra pakka uten at prisen ble senket?

Til tross for dette ser jeg på den som et soleklart valg. Min Model S blir familiens turbil #1, sommer som vinter. Da blir den stående å snø ned på hytta og baksetet blir fullt av barn til og fra.

Alt som kan øke komfort og nytteverdien om vinteren er derfor velkomment. Skulle bare hatt enda mer som varme i ratt og oppvarmet frontrute samt speil.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

laumb

Vinterpakken var til nød verdt kostnaden når lufteventil og batterivarmer var inkludert.

Når dette ble tatt bort forsvant den delen av pakken med en generell nytteverdi og bare "convenience" var igjen. Jeg gidder ikke å betale så mye for "komfort" jeg verken trenger, ser nytten av eller kommer til å benytte meg av.

Sisyfos

Sitat fra: OleJA på tirsdag 25. juni 2013, klokken 18:18
Er litt forundret over hvor mange som ikke velger vinterpakke.

Enig. Jeg går for skinnseter, og da tror jeg det er lurt med varme i baksetet. Jeg har også tro på varme i dysene og under vindusviskerne, jeg.
Trondheim, stolt eier av en blå S85 siden november 2013

Øyvind.h

Skal jeg være forundret over noe så må det være at 6 av 10 fortsatt har valgt vinterpakke (avstemningen i denne tråden gir et feil bilde).
8500,- er mye penger for funksjoner man har bruk for så sjeldent. Varme vindusviskere/dyser virker ikke å være viktig ut fra min erfaring med Leaf. Og varme i baksetene, hvor ofte bruker man det?
At bilen blir stående å snø ned er ikke nødvendigvis noe argument for vinterpakke. Jeg har dieselvarmer i bilen nå, og forvarmer så og si alltid før jeg skal kjøre på vinteren. Dvs. jeg kommer alltid til oppvarmet kupe, og da utgjør ikke setevarme noen forskjell.

Men klart, har man svært lite strøm og sette seg inn i iskald bil kan det være godt for de bak å få setevarme. Og er man villig til å betale 8500,- for å kunne gjøre dette i unntakstilfeller så er det bare å kjøre på!

Folk har forskjellige behov/ønsker, og over halvparten tror/mener pakken er verd prisen!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

toS

Jeg er litt forundret over at endel her på forumet legger så mye trøkk på at andre skal avbestille vinterpakken. Føles det bedre da? Eller er det slik at all tvilen rundt kjøpet av selve bilen projiseres over til noe mindre og mer håndterbart?
Tror dette med avbestilling/bortvalg av vinterpakke er et resultat av forumoverdose :-) De fleste velger nok MED

PHsigP85

Sitat fra: toS på tirsdag 25. juni 2013, klokken 19:56
Jeg er litt forundret over at endel her på forumet legger så mye trøkk på at andre skal avbestille vinterpakken. Føles det bedre da? Eller er det slik at all tvilen rundt kjøpet av selve bilen projiseres over til noe mindre og mer håndterbart?
Tror dette med avbestilling/bortvalg av vinterpakke er et resultat av forumoverdose :-) De fleste velger nok MED

+1
Lykkelig eier av Model S Signature siden aug 13.
Spent og utålmodig Model X #114.

ebbrey

Sitat fra: toS på tirsdag 25. juni 2013, klokken 19:56
Jeg er litt forundret over at endel her på forumet legger så mye trøkk på at andre skal avbestille vinterpakken. Føles det bedre da? Eller er det slik at all tvilen rundt kjøpet av selve bilen projiseres over til noe mindre og mer håndterbart?
Tror dette med avbestilling/bortvalg av vinterpakke er et resultat av forumoverdose :-) De fleste velger nok MED

Jeg tror det er enklere å ta bort noe hvis flertallet på forumet er enige i at en pakke er bortkastet. Er det ikke derfor vi er her? Litt råd, og oppdatering? Selv har jeg aldri tvilt på vinterpakken. Ble noe irritert når de fjernet deler av den uten å endre pris eller erstatte med andre ting. Men aldri om jeg fjerner den. Slik jeg ser det så er det tryggere i ettertid for eget sinn at jeg gikk for den, enn at det skal irritere meg senere at den mangler. Det er klart at batterivarmer og luftkanal mot frontrute var grunner som ingen kunne kutte den ut på men nå som dette er borte er det mere en comfort pakke enn nødvendighet. Også må jeg inrømme at jeg håper det kommer noe vi ikke vet om til disse pakkene, de er jo ikke akkurat flinke med å si ifra når de endrer ting ;)
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

toS

Sitat fra: ebbrey på tirsdag 25. juni 2013, klokken 20:13
Sitat fra: toS på tirsdag 25. juni 2013, klokken 19:56
Jeg er litt forundret over at endel her på forumet legger så mye trøkk på at andre skal avbestille vinterpakken. Føles det bedre da? Eller er det slik at all tvilen rundt kjøpet av selve bilen projiseres over til noe mindre og mer håndterbart?
Tror dette med avbestilling/bortvalg av vinterpakke er et resultat av forumoverdose :-) De fleste velger nok MED

Jeg tror det er enklere å ta bort noe hvis flertallet på forumet er enige i at en pakke er bortkastet. Er det ikke derfor vi er her? Litt råd, og oppdatering? Selv har jeg aldri tvilt på vinterpakken. Ble noe irritert når de fjernet deler av den uten å endre pris eller erstatte med andre ting. Men aldri om jeg fjerner den. Slik jeg ser det så er det tryggere i ettertid for eget sinn at jeg gikk for den, enn at det skal irritere meg senere at den mangler. Det er klart at batterivarmer og luftkanal mot frontrute var grunner som ingen kunne kutte den ut på men nå som dette er borte er det mere en comfort pakke enn nødvendighet. Også må jeg inrømme at jeg håper det kommer noe vi ikke vet om til disse pakkene, de er jo ikke akkurat flinke med å si ifra når de endrer ting ;)
Det er greit med råd, men det er mye tullball på forumet også(selv om jeg også sikkert bidrar til det :-) ) Tror nesten nytten faller med tiden etterhvert som temaene blir ferdig diskutert. Noe må man jo snakke om :-)
Poenget var mest at denne pakkediskusjonen har blitt blåst utover alle proporsjoner i tillegg til at det er en slags kampanje for at flest mulig skal fjerne den. Slikt ser jeg ikke nytten av. Vi snakker om komfortutstyr til 1,5% av kostpris! Det er en balansegang mellom et informativt forum og "noe helt annet".

laumb

Vi legger ikke mye trykk på at andre skal avbestille den - men trykk på informasjonen som formidler at mesteparten av pakkens originale verdifulle tilskudd er fjernet, uten at prisen er justert - og at pakken derfor er forholdsvis dyr ifht. hva den leverer.

Det kollektive er enig i at pakken er for dyr - at mindretallet mener noe annet og føler seg trampet på får så være. ;-)

toS

Sitat fra: laumb på tirsdag 25. juni 2013, klokken 20:33
Vi legger ikke mye trykk på at andre skal avbestille den - men trykk på informasjonen som formidler at mesteparten av pakkens originale verdifulle tilskudd er fjernet, uten at prisen er justert - og at pakken derfor er forholdsvis dyr ifht. hva den leverer.

Det kollektive er enig i at pakken er for dyr - at mindretallet mener noe annet og føler seg trampet på får så være. ;-)
Men kollektivet er i mindretall, er det ikke? Selv om kollektivet helt klart er på saken :-)

Øyvind.h

Sitat fra: toS på tirsdag 25. juni 2013, klokken 19:56
Jeg er litt forundret over at endel her på forumet legger så mye trøkk på at andre skal avbestille vinterpakken.
Hvem legger trykk på at andre skal avbestille? På lik linje med at det er OK å si hvorfor man bestiller må det også være OK å si hvorfor man avbestilte? Jeg var tidlig en av forkjemperne for vinterpakken og argumenterte kraftig for anskaffelse. Etter at det viktige innholdet (for meg) ble fjernet opplevde jeg at vi satt igjen med en svindyr pakke med (for meg) unødvendige funksjoner jeg svært sjelden får bruk for.

Det har vært mye feilinfo, og enkelte velger faktisk fortsatt pakken av frykt for at bilen ikke skal fungere bra uten (for lengst tilbakevist av Tesla). Videre velger noen pakken pga navnet, eller fordi de tror den inneholder mer enn den gjør.  Og ikke minst, noen velger den fordi den er så liten del av totalsummen? (8500,- er fortsatt 8500,- uansett hvordan man vrir og vender på det). Jeg var klar og tydelig når jeg argumenterte for pakken når den var innholdsrik, og tilsvarende nå mot pakken når den er tynn.

De fleste bestiller den fortsatt (6 av 10), så de fleste ser en verdi i pakken jeg ikke ser :) Andelen har dog vært jevnt fallende etter at pakken ble korrigert, så blant de som har satt seg inn i hva pakken inneholder og tar et veloverveid valg skal man ikke se bort ifra at flertallet snart er de som bestiller uten....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Epleskreller

Jeg bestilte først med pga. batterivarmeren. Når det viste seg at den ikke var en del av vinterpakken, så var det ikke lenger interessant. Baksetevarme har jeg i min Skoda Superb og dem har aldri være brukt! Barneseter dekker effektivt over dem.. Så hadde jeg hatt ubegrenset med penger ville jeg valgt vinterpakken, men bilen er allerede langt over det jeg ønsket å betale for en ny bil og da er det enkelt å velge bort vinterpakken. At det kun utgjør ca 1,5 % av bilprisen er uinteressant, det er fremdeles 8500 ekstra som skal betales.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Jimpec

Vinterpakken var med meg inn i finalize også etter at dyse og varmer ble standard. Dette gnagde litt på meg (for 8500 er 8500..), men kona sa at vi beholder den.
Og det gjorde vi en stund; helt til jeg måtte finne noe å rasjonalisere på for å sukre P+ pillen litt. Da røyk vinterpakken og sikkerhetspakken.

2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

hhartes

Sitat fra: Jimpec på tirsdag 25. juni 2013, klokken 21:37
Vinterpakken var med meg inn i finalize også etter at dyse og varmer ble standard. Dette gnagde litt på meg (for 8500 er 8500..), men kona sa at vi beholder den.
Og det gjorde vi en stund; helt til jeg måtte finne noe å rasjonalisere på for å sukre P+ pillen litt. Da røyk vinterpakken og sikkerhetspakken.

den versjonen kjenner jeg meg veldig igjen i:-)
Trondheim - P85+, P.Hvit / svart int, 21" grå, alt utenom barneseter, sikkerhet og vinter - levert 6/9

toppi

Jeg var vel en av de første som var skeptisk til vinterpakka da den ble lansert.
Grunnen var at Tesla ikke kan selge en bil i et vinterland som ikke virker i snø og minusgrader, ellers ville det ha blitt dyrt for Tesla i forbrukerrettighetslandet Norge.
Så må de gjerne ha som mange komfort/ luksus vinterpakker de vil, i tillegg.

Dette skjønte Tesla rimelig fort og det ble også formidlet fra London at dette var en "luksus" pakke, selv om innholdet var litt frem og tilbake, og at bilen skal virke problemfritt i minusgrader.

Vi står egentlig bare igjen med 3 sone baksetevarmer, til 8500 kr. Og det er en helt grei pris på slikt utstyr for de som trenger de. (Jeg skal ha barneseter der i årevis  :))

Jeg tror mange tar med denne pakken pga navnet, uten å se på innholdet.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA