Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kan en mennekeskabel på 32a, når bilen lader på 16a, sette av 16a til varme?

Startet av jkirkebo, torsdag 09. mai 2013, klokken 00:45

« forrige - neste »

Muffinman

På bilen jeg har nå er det ikke oppvarmede spyledyser, og de fryser kun når jeg har vært for grådig med blandingen av væsken - og kun i motorveisfart. Har ikke opplevd at det har vært frosset når jeg har kommet til kald bil. Har aldri hatt problemer så lenge spylevæsken er sterk nok.

Med 8500,- spart har har man råd til en femmer i kvassere blandet spylevæske ;)

Øyvind.h

Tror jeg har nevnt det før her i tråden, men jeg har selv opplevd spylevæske som fryser. Leide en Audi A6 av Avis for 3-4 år siden. De hadde vært gjerrige på blandingen og laget noe tynt skvip som frøs. Ellers aldri hatt problemer med spylevæske noensinne, og har aldri hatt bil med oppvarmede dyser før.

MEN dersom vi skulle være så uheldige at dysene fryser har vi uten vinterpakke en utfordring, for da må vi finne en varm garasje (eller slenge en varmeovn oppi frunken noen minutter). Ser jo noen bruksområder, men man må være ærlig med seg selv og ikke overdrive (eller underdrive) verdien av dagens pakke.
Jeg var selv kraftig forkjemper for vinterpakken når jeg trodde batterivarmeren var vesentlig bedre. Mao har jeg gått fra veldig pro til veldig kjølig (tørr humor) til vinterpakken...
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Kallagtunet

Sitat fra: laumb på mandag 13. mai 2013, klokken 09:36
Ser ut som det blir uten vinterpakke for min del.

laumb
The MAN!
Godt jobbet. Har du fått noe fornftig ut av de andre du kontaktet?

fonberg

Jeg har ikke hatt problemer med frossen spylervæske i Leaf en eneste gang gjennom årets uvanlig kalde trøndervinter.

-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Jimpec

Jeg påstår ikke at det vil være fakta - men jeg satser på at de som valgte/velger vinterpakke kommer veldig godt ut av det på lang sikt.

Elon er en luring - lurere enn at han velger å lage leven og skvise marginer på oppvarmet baksete og spylerdyser..

2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

stianrod

Det tror jeg også. At de som har med vinterpakken vil komme godt utav det. Han Teslafyren jeg kjørte med på fredag, mistenkte at det kunne komme oppgraderinger og eller nye funksjoner for de som har vinterpakken i fremtiden. Om det er bare et skudd fra hofta vil tiden vise. Men bor jeg i et vinterland, så sier hodet mitt også vinterpakken... Logisk.

Men når jeg finalizte så glemte jeg nesten at jeg hadde betalt de 31k ved reservasjonen, slik at prisen ble "hyggeligere", og da tenker jeg ikke så mye på de 8,5k for vinterpakken...
P3349 Model S, rød, tan, gloss, pano, alt minus barneseter til Trondheim
20. des kl. 10.00 = Julaften! ;) 
18. des EL 29597                                        10.juli "Sourcing Parts..."
16. des "henting og levering..."                    13.mai Paperwork Complete
18. nov telefonen fra DS                             09.mai Finalize
5. nov "In transit..."                                      09.april P3349/Faktura701
1.nov "In production..."                                 02.april RN927488
27.aug VIN 21249                                        01.april Verifiserer konto

Muffinman

Sitat fra: stianrod på mandag 13. mai 2013, klokken 18:01
Det tror jeg også. At de som har med vinterpakken vil komme godt utav det. Han Teslafyren jeg kjørte med på fredag, mistenkte at det kunne komme oppgraderinger og eller nye funksjoner for de som har vinterpakken i fremtiden.

Tja, å ikke kommunisere det til kundene før de skal kjøpe pakken vil i så fall være uredelig. Musk er for smart til å få kunder som ikke valgte vinterpakken å føle seg lurt - da blir det kanskje ikke en Tesla neste gang det skal handles bil. Dermed har jeg liten tro på dette er et sannsynlig scenario. Tesla har ikke så veldig mye mer å gå på når det gjelder vinterpakken i forhold til at den slettes ikke var så innholdsrik som det først ble hevdet. Om man må ha denne pakken for å få diverse tilleggsfunksjoner senere må det kommuniseres FØR handel slik at man kan ta et informert valg, og ikke etter og dermed pådra seg kundenes vrede. Kan ikke tenke meg at noen er så dumme.

Når det er sagt, det er vel heller ikke noe som tyder på at det er noen spesiell hardware ut over varme i baksete, varme under visker og varme spyledyser som installeres ekstra, og dermed vil eventuelle nye funksjoner måtte komme i software. Tesla har med andre ord mulighet til å velge hvilke biler som skal få slikt, og jeg kan ikke tenke meg at de skyter seg selv i foten ved å ekskludere de som har valgt bort vinterpakken etter alt rotet.

Nuvolari

Er det enkelt å komme til vindusviskerne slik at man får løsnet dem fra vinduet om vinteren når de har frosset fast? Mener de er ganske godt gjemt.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

stianrod

Sitat fra: Muffinman på mandag 13. mai 2013, klokken 18:08
Sitat fra: stianrod på mandag 13. mai 2013, klokken 18:01
Det tror jeg også. At de som har med vinterpakken vil komme godt utav det. Han Teslafyren jeg kjørte med på fredag, mistenkte at det kunne komme oppgraderinger og eller nye funksjoner for de som har vinterpakken i fremtiden.

Tja, å ikke kommunisere det til kundene før de skal kjøpe pakken vil i så fall være uredelig. Musk er for smart til at kunder som ikke valgte vinterpakken skal føle seg lurt - da blir det kanskje ikke en Tesla neste gang det skal handles bil. Dermed har jeg liten tro på dette.

Jeg også er i utgangspunktet skeptisk til det med oppgraderinger i vinterpakken, men når jeg satt å finalizte, så gjorde jeg som så mange andre...lukket øyne og trykket villt...

Har tenkt i etterkant at "hvor mange ganger spyler jeg frontruten på vinterstid? Så å si aldri. Bruker hviskerne til å børste bort snø etter jeg har skrapet vinduet.  Varme i baksetet har jeg heller ikke brukt for da jeg ikke har barn. Men kanskje på tide å starte produksjon  ;)
Så hvorfor har jeg valgt vinterpakken da? Aner ikke... Hørtes bare logisk ut for meg.
P3349 Model S, rød, tan, gloss, pano, alt minus barneseter til Trondheim
20. des kl. 10.00 = Julaften! ;) 
18. des EL 29597                                        10.juli "Sourcing Parts..."
16. des "henting og levering..."                    13.mai Paperwork Complete
18. nov telefonen fra DS                             09.mai Finalize
5. nov "In transit..."                                      09.april P3349/Faktura701
1.nov "In production..."                                 02.april RN927488
27.aug VIN 21249                                        01.april Verifiserer konto

Øyvind.h

Hadde vinterpakken inneholdt litt mer av praktisk verdi hadde den vært veldig relevant. I følge Torgnes er vinterpakken kun ekstra bekvemmelighet, og har ingen ting med viktig funksjonalitet å gjøre. Videre gjenspeiler prisen på 8500,- i følge henne kostnadene Tesla har hatt ved å installere varme i baksete og varme dyser/viskere.

Det kan godt være Tesla velger å gi vinterpakke-kjøperne noe ekstra en gang i fremtiden, men viktige ting som eks. vinter-antispinn er garantert ikke forbeholdt vinterpakke-kjøpere. Tenk på alle Canadiere og andre som ikke har hatt muligheten til å kjøpe varme bakseter/varme dyser/viskere, men som venter på vinter-antispinn.

Så hva disse gavefunksjonene skulle vært vites blir bare ville spekulasjoner. Og nå som Tesla pusher ut biler i et helt annet volum enn med Roadsteren, og allerede sliter med levering av selv standard ting (spoiler, HPWC, hattehylle mm.) tror jeg det vil ta lang tid før vi ser hardware-gaver. Selv signatur-kjøpere har vel bare endt opp med å få en bag til noen titalls dollar....

EDIT: nei nå skal jeg slutte å gnåle om at jeg synes den er for dyr. Det er avklart at innholdet kun er varme i baksetet og varme dyser/viskere. Folk får ta sine egne beslutninger og kjøpe/stå over med egne argumenter :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Havebigfun

Sitat fra: Nuvolari på mandag 13. mai 2013, klokken 18:09
Er det enkelt å komme til vindusviskerne slik at man får løsnet dem fra vinduet om vinteren når de har frosset fast? Mener de er ganske godt gjemt.
Du får alltids løsnet dem ovenfra med isskrapen- sliter litt på gummien men for sparte 8,5k kann man kjøpe litt viskerblader.
Jeg og bestillte med vinterpakke- retrospektivt unødvendig- bortsett fra når man har med folk i baksetet og skal understreke at dette er en premiumbil ;)

Epleskreller

Sitat fra: stianrod på mandag 13. mai 2013, klokken 18:17Varme i baksetet har jeg heller ikke brukt for da jeg ikke har barn. Men kanskje på tide å starte produksjon  ;)

Barn sitter gjerne i barneseter. Har setevarmer i baksetet på bilen nå, men har aldri brukt dem. Der står barnesetene..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Nuvolari

Sitat fra: laumb på mandag 13. mai 2013, klokken 09:36
Ser ut som det blir uten vinterpakke for min del.

Veldig bra Laumb! Der sparte du meg for 8500,-. Skylder deg en øl eller fem!
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

tjobben

Sitat fra: Epleskreller på mandag 13. mai 2013, klokken 19:11
Sitat fra: stianrod på mandag 13. mai 2013, klokken 18:17Varme i baksetet har jeg heller ikke brukt for da jeg ikke har barn. Men kanskje på tide å starte produksjon  ;)

Barn sitter gjerne i barneseter. Har setevarmer i baksetet på bilen nå, men har aldri brukt dem. Der står barnesetene..

Etter ønske fra kidsa, tre stykker, hvorav ingen lenger sitter i barnesete, så ble det vinterpakke allikevel.
Hadde valgt den bort, men etter et familieråd, dvs. kidsa og meg, og egentlig bare to av tre siden eldstemann sitter foran (jada, dere kan nok gjette på sivilstatus nå :o), så ble det uttrykt sterkt ønske om varme i bakseteraden. Så, der røyk det 8.500 til.
Men men, hva gjør man ikke for barna...
Spikkestad
P2859 Vin18509 Fakturanr 901 Reservert februar, signert mai, utlevert 22. november.
Standard 85kWh sort, sort, alt utstyr unntatt barneseter - solgt 20.1.2014.
Ny reservasjon 22.1.2104, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, tech-pakke, parkeringsensor, tåkelys, vinterpakke. P34600, utlevert 26.5.2014 - solgt 14.6.2014
Ny reservasjon 24.6.2014, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, vinterpakke. P52136, utlevert 18.11.2014

Muffinman

Sitat fra: tjobben på mandag 13. mai 2013, klokken 21:02
(jada, dere kan nok gjette på sivilstatus nå :o),
Been there, done that. Men det hjelper med en kul bil. Få høre om den drar m*s  ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA