Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dekk og felger

Startet av PHsigP85, onsdag 08. mai 2013, klokken 18:06

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Gjermund på fredag 26. april 2013, klokken 10:49
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 26. april 2013, klokken 10:47
Sitat fra: Dr.Ling på fredag 26. april 2013, klokken 08:39
"Sjekk! En Model S! Den er like rask som en M5!", "Nei, vent, det der er jo standardutgaven..."
Og folk med mindreverdighetskomplekser kjøper nok Performance av akkurat den grunnen :)
Resten av perf kjøperne håper jeg velger den fordi de vil ha karboninteriør, spoiler, alcantara headliner samt at de synes 362hk blir for lite!

Tenk så kjipt å ha bil som er tregere enn M5  ;)
Uff, ja jeg kommer til å gråte meg i søvn hver kveld :( Tenk at min bil bare er like rask som en dritkjip BMW 550 :(
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cato76

For min del blir dette "once in a lifetime opportunity"  :D   -Jeg går for Performance


  • Kommer jeg til å få sjangs til å kjøpe tilsvarende bil senere? -tvilsomt. Kommer helt sikker en form for avgifter + mva etterhvert
  • Kommer jeg til å angre dersom jeg går for standard? -muligens. Er vel dette valget som flest i US angrer på etter kjøp av TMS
  • Er det verdt pengene å gå for Performance? -sikkert ikke, men tar som sagt ikke sjangsen på å angre på valget i etterkant
  • Stiger annenhåndsverdien på bilen? -helt sikkert! Får nok ikke igjen hele differansen ved salg, men verdien er nok høyere
  • Er jeg fornuftig? -NEI...

Jeg hadde nok gått for standard dersom jeg kunne valgt CF, mørke 21"-ere og i tillegg brukte fornuften... Men nå går jeg altså for Performance, grå metallic, mørke 21" og velger alle pakker, utenom +pakken, baksetene og muligens så dropper jeg dobbeltladeren  ;)
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Nuvolari

Alle har forskjellig betalingsvillighet for ulike ting i samfunnet. Noen har høy betalingsvillighet for dyre ferier, noen for dyre viner, noen for diamanter til kona, noe for kunst på veggen og noen har betalingsvillighet for en raskere bil.

Vi må alle akseptere at vi ikke har like preferansekurver. Frem til nå har jeg ikke hatt betalingsvillighet for mer enn 163HK med norske avgifter. Nå som merkosten er 70.000,- er man innenfor min preferansekurve/betalingsvillighet. Heldigvis er har vi alle forskjellige preferanser.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Gjermund

Sitat fra: Nuvolari på fredag 26. april 2013, klokken 11:46
Alle har forskjellig betalingsvillighet for ulike ting i samfunnet. Noen har høy betalingsvillighet for dyre ferier, noen for dyre viner, noen for diamanter til kona, noe for kunst på veggen og noen har betalingsvillighet for en raskere bil.

Vi må alle akseptere at vi ikke har like preferansekurver. Frem til nå har jeg ikke hatt betalingsvillighet for mer enn 163HK med norske avgifter. Nå som merkosten er 70.000,- er man innenfor min preferansekurve/betalingsvillighet. Heldigvis er har vi alle forskjellige preferanser.

Frem til nå har jeg ikke hat betalingsvillighet til annet enn biler eldre enn 10 år.

For deg virker det helt klart som P+ er rett valg.

Foleson

Jeg mener det også hører med til historien at vi egentlig gambler her. Selv om det går bra nå og jeg selv har stor tro på Tesla som selskap, så er det definitivt en viss risiko for at det kan gå på ræv. Og da er nødvendigvis ikke annenhåndsverdien av en performance så mye mer enn en standard. Sagt på en annen måte, med en performance så har du puttet inn 70k mer i potten.

Jeg tror det vil gå bra, men det skal bare en liten tue til. Det spennede blir å se hva som skjer om et par år når andre mer etablerte bilprodusenter ser hva som skjer og begynner å gi Tesla skikkelig konkurranse. Personlig så tror jeg ikke dette er siste gang man har mulighet til en perf type bil. Jeg tror elektriske biler har potensiale til å generelt komme med høye ytelser og kapasitet til en lavere pris i fremtiden. Det er i alle fall det jeg håper på :-) Og så kommer det jo selvsagt an på hva avgiftskåte politikere finner på, men poenget er at jeg uansett tror biler generelt blir sprekere med elektrisk drift i fremtiden, og derfor også mere vanlig å ha en sprek bil.

(Mine to absolutte hovedgrunner til å kjøpe en elbil er disse: elektrisk drift og rekkevidde. 85/P85 blir da egentlig mest en kost/nytte vurdering.)
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

teslaslaven

Hver sin lyst. Om man først og fremst skal ha bilen som nyttekjøretøy er vel standard helt greit. Personlig vil jeg ikke gi slipp på kosen med Performance Plus, da jeg liker å kjøre aktivt og er vant til raske biler. Det er faktisk stor forskjell når 0-100 km/t tar ett sekund mindre i det området vi snakker om.

Muffinman

Sitat fra: Cato76 på fredag 26. april 2013, klokken 11:27
For min del blir dette "once in a lifetime opportunity"  :D   -Jeg går for Performance


  • Kommer jeg til å få sjangs til å kjøpe tilsvarende bil senere? -tvilsomt. Kommer helt sikker en form for avgifter + mva etterhvert
  • Kommer jeg til å angre dersom jeg går for standard? -muligens. Er vel dette valget som flest i US angrer på etter kjøp av TMS
  • Er det verdt pengene å gå for Performance? -sikkert ikke, men tar som sagt ikke sjangsen på å angre på valget i etterkant
  • Stiger annenhåndsverdien på bilen? -helt sikkert! Får nok ikke igjen hele differansen ved salg, men verdien er nok høyere
  • Er jeg fornuftig? -NEI...

Jeg hadde nok gått for standard dersom jeg kunne valgt CF, mørke 21"-ere og i tillegg brukte fornuften... Men nå går jeg altså for Performance, grå metallic, mørke 21" og velger alle pakker, utenom +pakken, baksetene og muligens så dropper jeg dobbeltladeren  ;)
Så veldig enig. Her blir det en P (ikke +) med alt unntatt pano, og dobbeltlader. Grå/grå her også.

Foleson

Sitat fra: hybridslaven på fredag 26. april 2013, klokken 12:21
Hver sin lyst. Om man først og fremst skal ha bilen som nyttekjøretøy er vel standard helt greit. Personlig vil jeg ikke gi slipp på kosen med Performance Plus, da jeg liker å kjøre aktivt og er vant til raske biler. Det er faktisk stor forskjell når 0-100 km/t tar ett sekund mindre i det området vi snakker om.

Ikke tro at ikke jeg har planer om å kjøre "aktivt". Det jeg tenker om saken ar at en standard er mer enn god nok for "aktiv" kjøring på norske veier.

Klart, hvis man med aktiv kjøring mener forbikjøringer på steder man har 20 meter sikt så trenger man all kraft man kan få. Men da er jeg redd forsikringspremiene blir høye på disse bilene...
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

Nuvolari

Sitat fra: Gjermund på fredag 26. april 2013, klokken 12:04
Sitat fra: Nuvolari på fredag 26. april 2013, klokken 11:46
Alle har forskjellig betalingsvillighet for ulike ting i samfunnet. Noen har høy betalingsvillighet for dyre ferier, noen for dyre viner, noen for diamanter til kona, noe for kunst på veggen og noen har betalingsvillighet for en raskere bil.

Vi må alle akseptere at vi ikke har like preferansekurver. Frem til nå har jeg ikke hatt betalingsvillighet for mer enn 163HK med norske avgifter. Nå som merkosten er 70.000,- er man innenfor min preferansekurve/betalingsvillighet. Heldigvis er har vi alle forskjellige preferanser.

Frem til nå har jeg ikke hat betalingsvillighet til annet enn biler eldre enn 10 år.

For deg virker det helt klart som P+ er rett valg.

Jeg blir egentlig mer overrasket over folk i tyveårene som har så utrolig mye annet å bruke penger på tar seg råd til å kjøpe en tesla s enn at vi i 40årene som har alt vi trenger putter på 70' ekstra for perf.

Jeg tok meg ikke råd til en 10år gammel bil engang før jeg passert 30år :)

Men som sagt alle har ulike preferansekurver og det er fint :)
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Gjermund

Sitat fra: Nuvolari på fredag 26. april 2013, klokken 13:47
Sitat fra: Gjermund på fredag 26. april 2013, klokken 12:04
Sitat fra: Nuvolari på fredag 26. april 2013, klokken 11:46
Alle har forskjellig betalingsvillighet for ulike ting i samfunnet. Noen har høy betalingsvillighet for dyre ferier, noen for dyre viner, noen for diamanter til kona, noe for kunst på veggen og noen har betalingsvillighet for en raskere bil.

Vi må alle akseptere at vi ikke har like preferansekurver. Frem til nå har jeg ikke hatt betalingsvillighet for mer enn 163HK med norske avgifter. Nå som merkosten er 70.000,- er man innenfor min preferansekurve/betalingsvillighet. Heldigvis er har vi alle forskjellige preferanser.

Frem til nå har jeg ikke hat betalingsvillighet til annet enn biler eldre enn 10 år.

For deg virker det helt klart som P+ er rett valg.

Jeg blir egentlig mer overrasket over folk i tyveårene som har så utrolig mye annet å bruke penger på tar seg råd til å kjøpe en tesla s enn at vi i 40årene som har alt vi trenger putter på 70' ekstra for perf.

Jeg tok meg ikke råd til en 10år gammel bil engang før jeg passert 30år :)

Men som sagt alle har ulike preferansekurver og det er fint :)

Jeg er ikke i tyveårene, jeg bare oppfører meg som det. Jeg er 35 når bilen leveres. Og jeg har rett og slett ikke hatt interesse av å betale mye mer enn en bil er verd, derfor har jeg kjørt gammel bil.

Hadde jeg ikke hat huslån er det klart det ikke hadde vært like stor tvil om performance eller standard. Det står mest på om det i det hele tatt er noe vits i å bruke 70k ekstra på likk kulere interiør og enda bedre aklerasjon (som mest sannsynelig nestan aldri vil bli brukt).

Det er jo uansett ikke ment som noen krtikk av dere som er sikre på P eller P+. Kjøper sikkert det selv også når jeg kommer i 40 årskrisa  ;)

Lacaixxa


Når jeg leser her så må jeg neste tenke igjennom hvorfor jeg absolutt skal ha performance. Men når det plutselig oppstår et avgiftsmessig smutthull for oss som liker bil, så tar jeg ikke sjansen på at det blir åpent særlig lenge. Det første året med bilen blir det vel en del kjøring bare på gøy, kanskje til og med litt banekjøring.

Det er jo litt artig å kunne kjøre forbi der du ikkje skulle tru at nokon kunne kjøre forbi;)

Jeg blir forresten 35 jeg også når bilen endelig står på tunet.
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

fredag

Sitat fra: PHsigP85 på torsdag 25. april 2013, klokken 21:01
Har Signature-reservasjon og har trykt Finalize, men nå melder usikkerheten seg. Ikke fordi jeg lurer på om EL fungerer, om Tesla er merket for meg, eller om S er modellen. Nei, jeg ble usikker på om 362 hk er NOK??

Standard 85kwt Model S er mer enn rask nok til å miste lappen i en fei her i landet.

Med fartsgrensene her i landet (og veiene) ser jeg ikke poenget med performance.

På langtur på kontinentet kunne jeg kanskje (?) hatt bruk for det en gang i blant, men da vil man nok fokusere litt på å spare batteriet også, så jeg tror ikke performance er noe poeng der heller.

(Men så skjønner jeg heller ikke poenget med å betale masse ekstra for signature heller.)
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Foleson

Med en Autobahn utenfor døra så hadde jeg tatt en seriøs vurdering av performance. Med 99% vestlandsvei å forholde meg til... Not so much   :P
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

ebbrey

Hadde tesla tilbydt Model S light med 170 hk istedenfor 360 hadde jeg bestillt 170. Bilen er for kvass for min del.   Blir standard, og lette kjøresko.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Havebigfun

Vi hadde en spørreundersøkelse her for ca 4 mnd siden som gikk på årsakene til at vi ville kjøpe TMS.
Det var noen Øko-freaker og noen sparere men det fleste var biltihengere som øynet muligheten til en sprek, pen, stor elbil med lang rekkevidde til en overkommelig pengesum. Motivasjonen til bilkjøp gjenspeiles her. Hvis det stemmer at ca 60-70% velger P+ eller P viser det at fanboyene er i flertall. Jeg tror ikke det er mange gode rasjonelle argumenter for å kjøpe mer en std- selv ikke kjøring på Autobahn. Det er åpenbart at morro-faktoren og "forelskelsen" i denne bilen er dominerende her- det er det ingen argumenter som biter på.
Jeg som 52 åring valgte P selv om jeg egentlig ikke trenger det fordi jeg ville ha luftfjæring, skinn++ og da ble ekstraprisen for de 60 hk ikke så stor. Hadde jeg vært yngre med dårligere økonomi hadde det blitt std uten store smerter.
Jeg valgte ikke 21"og P+ fordi jeg måtte begrense mine fanboytendenser litt. ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA