Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forsikring av Leaf - hvem er billigst/best?

Startet av Svelbil, onsdag 08. mai 2013, klokken 09:20

« forrige - neste »

Svelbil

Er det noen som har erfaring av å sett in 12v batterier istedenfor 6v?
Jeg har ikke noen elbil selv men er i ferd med å skaffe en. De har satt opp disse deilige tollstasionene her i Göteborg også, og en Mcregistrert bil går gratis. Pluss at ström er billig og at det er noen gratis Mcparkeringer her i byen som man kan benytte seg av.
Jag har jo forstått at bateriene er den store snakkisen rundt alle elbiler og jeg har litt kontakter hos BT trucks som bygger eltrukker. der kan jeg få tak i deep cykle batterier til gunstig pris men 12v er mye vanligere enn 6v. Det er derfor jag lurer på dette!
Takk!

edyrli

Eneste utfordring i tillegg til passering vil jeg tro er EMS. Ems forventer spenning fra 8 stk 6v blokker. Det er 8 sensor ledninger som går fra blokkene og til EMS. Dersom spenningen her ikke ligger innenfor satte verdier vil EMS ligge inne med konstant feilmelding og muligens power limit.
Det er mulig å koble fra EMS men du mister da kontroll over laderen og må manuelt koble fra lader når batteriene er oppladet. Du vil også miste SOC meter og annen informasjon i dashbord.
Dette kan kompenseres med å installere 4 stk ctek 12v ladere og et voltmeter for kontroll av ladenivå.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA