Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla-butikk på Trondheim Arena

Startet av Bjoris, onsdag 08. mai 2013, klokken 07:06

« forrige - neste »

Bjoris

Jeg er dessverre lagd slik at jeg hører etter unormale lyder i alt jeg eier og har. En Leaf er jo derfor veldig interessant da lyder som en motor normalt vil overdøve kommer frem. Jeg hører jo hjulopphenget ganske godt, men jeg antar at det i en rimelig bil er ok, det høres ikke ut som ulyder og når jeg sitter på passasjersiden er lyden lik på venstre siden som den er på høyre siden når jeg kjører.

Det jeg stusser over er en form for vindsus/ul i ca 20-30 km når bilen er kald, den er ganske markert høyere enn øvrige lyder. Kan ikke si at jeg har klart å høre det like mye etter å ha kjørt en stund, har prøvd med klima av og på uten at det har hjulpet...

Noen som har en idè? Eller tips til andre litt ukjent lyder som er normalt i en Leaf?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Ronny

Sikkert fotgjengervarslingen, den høres ut som et defekt lager i noe som går når bilen er i lav fart. Det stopper momentant dersom du stopper bilen.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Trond Arve

Kan også skrus av med knapp på venstre side under rattet, se
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Ronny

Jeg har desverre ikke sånn knapp på min us modell :(
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Trond Arve

Ah, se det.

Sitat fra: http://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_LeafNissan removed the ability to disable the pedestrian alert between model year 2011 and 2012 in anticipation of the U.S. ruling to be issued by the National Highway Traffic Safety Administration.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Bjoris

Takk for tips, skal sjekke. Min er 2011 modell så jeg antar jeg har den bryteren da.
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Bjoris

Jeg kan slå av denne lyden på min 2011 US Leaf, men det var ikke den lyden jeg hørte, må innrømme at jeg hører ikke noe forskjell om jeg slår av eller på denne bryteren når jeg sitter inne i bilen. Må teste litt mer i helgen.

Lyden jeg hører er der mest når bilen er kald syns jeg, høres som vindsus egentlig, men ødelagt lager lyd er jo ikke helt borte som beskrivelse. Vel, får se litt på det i helgen...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Thomas Parsli

Ut fra beskrivelsen vil jeg tippe hyling fra en av vannpumpene.
Skjer oftest om vinteren, men jeg opplevde det nylig i plussgrader på vår bil.

BNH (Økern og Rud) erkjenner ikke dette som et problem og jeg har fått beskjed om å gjøre lydopptak som de kan sende til Nissan. Jeg har reklamert to ganger allerede...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Electro

Har også samme hyle lyd i kaldt vær.

frankols

Det er thyristorene i elektronikken som lager slik lyd.
Har dere aldri hørt lokaltoget når det er kaldt ?

Rio

Sitat fra: frankols på fredag 26. april 2013, klokken 13:27
Det er thyristorene i elektronikken som lager slik lyd.
Har dere aldri hørt lokaltoget når det er kaldt ?

Hvis det er en av inverterene:

Thyristorene er halvledere, og lager ikke lyd (med mindre spenning eller strøm er alt for høy, og da sier de "pop" én gang! ;) )  Leafen bruker nok også IGBTer i stedet for thyristorer.

Jeg tipper at lyden er fra en eller annen induktiv komponent (induktor, HF transformator, osv), hvor metallet krymper litt i kulden og derfor vibrerer med høy frekvens. Det betyr at den varmes rimelig raskt opp, og oppfører seg pent.



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Thomas Parsli

Det høres ikke lyden ut som et lokaltog i kaldt vær, men mer som en pumpe hvor lageret er i ferd med å gå istykker.

Og det varierer hvor lang tid det tar før lyden forsvinner, fra et minutt til over en halv time.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

frankols

Sitat fra: Ronny på torsdag 25. april 2013, klokken 10:06
Sikkert fotgjengervarslingen, den høres ut som et defekt lager i noe som går når bilen er i lav fart. Det stopper momentant dersom du stopper bilen.
Jeg har Leaf fra desember i fjor, og den er det ingen fotgjengervarsler på.
Den lager overhodet ingen lyd ved lav fart forover....

Bjoris

#13
Heller vel også mot at det må være denne pumpen siden den forsvinner når bilen har trillet litt, men går den også når klima er av altså? Merker ingen forskjell når jeg slår av, men uansett stopper den nok ikke umiddelbart. Er jo bare ett par pluss her pt


Etter testingen i dag hører jeg denne varslingen, lydene høres ut som ett dårlig lager, men det er ikke den lyden jeg tenker på her.

Vil forvarming gjøre at lyden ikke kommer? Lyden er der bare når bilen er i bevegelse, stopper når bilen står i ro, er det slik hos dere også?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Thomas Parsli

Hvis det er en mellom til høyfrekvent uling/hyling som høres ut som om den kommer fra i nærheten av venstre forhjul er det muligens lageret i den ene vannpumpen.

Dette er ikke et ukjent fenomen, men BNH virker som om det har litt dårlig hørsel (og kanskje litt lite vilje).

Jeg har samme problemet i kulde, men ulingen gir seg som regel etter noen minutter.
Sist gang jeg reklamerte hos BNH (2. gang) fikk jeg beskjed om å gjøre et lydopptak de kunne sende til Japan  >:(

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA