Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lader til TMS

Startet av Mr.Zero, tirsdag 07. mai 2013, klokken 22:07

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Gladtrd på torsdag 23. mai 2013, klokken 14:12
Etter testrunden hadde de et forbruk som visstnok tilsvarer et bensinforbruk på 0,21 l/mil.
Tar man utgangspunkt at en liter bensin inneholder 9kWh energi tilsvarer det 1,89kWh per mil, eller 189 watt per km. Høres greit ut. Gir en rekkevidde på 43-45 mil litt avhengig av størrelsen på skjult buffer i batteriet.

Kjører de veldig pent i testrunden, eller kjører de helt vanlig? Og hva består testrunden av?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Amper

Finnes det noen som tester vanlig da...  ::)
P85D :o)

fonberg

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 23. mai 2013, klokken 15:22
Sitat fra: Gladtrd på torsdag 23. mai 2013, klokken 14:12
Støy er vel det som dominerer på testbilen (den grå med 21"). 71 dBA i 100 km/t, selvfølgelig sammenligning med Audi A6, BMW 5-serie og MB E-klasse.

Vet vi hvilke dekk som sitter på denne? Continental-dekkene som er standard i USA bråker visstnok en god del mer enn Michelin-dekkene som man får i P+ pakka der (og på alle Europeiske biler med 21"). Det er vel ingen grunn til at det skal bråke mer bare pga. felgdimensjonen.

Jo, felgdimensjon har noe å si. Ved å gå fra 21" til 19" felg vil romlestøyen inne i bilen bli mindre, så lenge dekkomkrets og dekktype er lik. Hvis i tillegg 21" har sportsdekk og 19" har komfort/miljødekk, øker forskjellen i støy i 19" sin favør.

I og med at TMS har null motorstøy, og svært lav luftmotstand og dermed lite vindstøy, er det dekkene som blir suverent største støyfaktor. For meg er derfor 19" felger et enkelt valg på min TMS, siden jeg er mer opptatt av kjøreopplevelsen inne i kupeen enn synsopplevelsen til de som måtte befinne seg rundt omkring bilen.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Lacaixxa

Ser at bilen har fått minus for store ytre mål i både Dagbladet og Vi menn. Merkelig argument, og da bør vel dette gjelde for alle biler som er større enn E-klasse, 5- serie etc.

En bil som i USA både tester svært godt i forbrukertester og som selger bedre enn sine tyske konkurrenter (S, 5,8) bør vel få ganske god karakter i Norge hvor den koster 1/3 relativt sett. Terningkast 6 er vel obligatorisk...

Minus:
Veistøy med 21" dekk
Middels sittekomfort
Middels kvalitetsfølelse
Store ytre mål
Ladetid fra vanlig kontakt (ca. 13 km/time)

Terningkast: 5
[/quote]
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

RunarBT

Sitat fra: Lacaixxa på torsdag 23. mai 2013, klokken 20:27
Ser at bilen har fått minus for store ytre mål i både Dagbladet og Vi menn. Merkelig argument, og da bør vel dette gjelde for alle biler som er større enn E-klasse, 5- serie etc.

En bil som i USA både tester svært godt i forbrukertester og som selger bedre enn sine tyske konkurrenter (S, 5,8) bør vel få ganske god karakter i Norge hvor den koster 1/3 relativt sett. Terningkast 6 er vel obligatorisk...

Minus:
Veistøy med 21" dekk
Middels sittekomfort
Middels kvalitetsfølelse
Store ytre mål
Ladetid fra vanlig kontakt (ca. 13 km/time)

Terningkast: 5
[/quote]

Enig, den fikk vel ned i terningkast 3 og 4 på enkelte områder!?

Merkelig, virker som de er redd for å få "tesla fan" stempel, og holder igjen for å virke meir "seriøse"??

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA