Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lader til TMS

Startet av Mr.Zero, tirsdag 07. mai 2013, klokken 22:07

« forrige - neste »

F1

På video-snutten fra Autofil la jeg merke til betydelig dugg-problemer på sidevinduet. Men nå er ikke lånebilen utstyrt med noe oppgradert ventilasjon.

Men inkluderer vinterpakka noe ventilering av sidevinduer, eller er det kun frontvinduet Tesla tar for seg i denne omgang?
Bosted: Hagan, Akershus
Transport: Volvo S80/Toyota Yaris (butikktralle)
Model S P2567

Signature #280

En utfordring som slår meg er følgende:
Tesla har vel garantert for 70% batterikapasitet innen for et visst antall år.
Som det står i Autofil er totaltvekt på bagasjen 100 kg. Det er jo en fin pekepinn på ekstra vekt ved en ekstra passasjer pluss litt bagasje, men vekten blir nok fort det dobbelte om hele familien skal være med.. Med 468 km som utgangspunkt og 29 km igjen kan vekten bli ett problem..
Men det jeg lurer på er hvor mye kapasitet som forsvinner pr år.. Med 5% lavere kapasitet er utgangspunktet på 444, eller 24 km.. Ved 10%, 48 lavere og man kommer da ikke frem til hytta..
Kjedelig om man bare kan kjøre Oslo - Geilo første året du eier bilen.... Noen som har hørt noe om reduksjon i batterikapasitet fra de amerikanske forumene??

DonPedro

Sitat fra: Signature #280 på lørdag 27. april 2013, klokken 23:34
En utfordring som slår meg er følgende:
Tesla har vel garantert for 70% batterikapasitet innen for et visst antall år.
Som det står i Autofil er totaltvekt på bagasjen 100 kg. Det er jo en fin pekepinn på ekstra vekt ved en ekstra passasjer pluss litt bagasje, men vekten blir nok fort det dobbelte om hele familien skal være med.. Med 468 km som utgangspunkt og 29 km igjen kan vekten bli ett problem..
Men det jeg lurer på er hvor mye kapasitet som forsvinner pr år.. Med 5% lavere kapasitet er utgangspunktet på 444, eller 24 km.. Ved 10%, 48 lavere og man kommer da ikke frem til hytta..
Kjedelig om man bare kan kjøre Oslo - Geilo første året du eier bilen.... Noen som har hørt noe om reduksjon i batterikapasitet fra de amerikanske forumene??

Tesla har garantert batteriet i 8 år, men ikke sagt noe om hvor stor degradering som er akseptabel. Jeg har sett 70% nevnt noen steder som det folk mener de burde garantere. Min magefølelse er at Tesla synes at batteriet skal holde seg bedre enn som så, men så er jeg generelt meget positivt innstilt.

Jeg tror at man skal belage seg på at Oslo-Geilo under verst mulige forhold (kaldt + tungt lastet bil + evt. skiboks + spenstig kjøring) krever at man har et ladested i bakhånd på veien opp, spesielt etter at batteriet har noen år bak seg.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Nuvolari

Sitat fra: DonPedro på søndag 28. april 2013, klokken 00:46
Sitat fra: Signature #280 på lørdag 27. april 2013, klokken 23:34
En utfordring som slår meg er følgende:
Tesla har vel garantert for 70% batterikapasitet innen for et visst antall år.
Som det står i Autofil er totaltvekt på bagasjen 100 kg. Det er jo en fin pekepinn på ekstra vekt ved en ekstra passasjer pluss litt bagasje, men vekten blir nok fort det dobbelte om hele familien skal være med.. Med 468 km som utgangspunkt og 29 km igjen kan vekten bli ett problem..
Men det jeg lurer på er hvor mye kapasitet som forsvinner pr år.. Med 5% lavere kapasitet er utgangspunktet på 444, eller 24 km.. Ved 10%, 48 lavere og man kommer da ikke frem til hytta..
Kjedelig om man bare kan kjøre Oslo - Geilo første året du eier bilen.... Noen som har hørt noe om reduksjon i batterikapasitet fra de amerikanske forumene??

Tesla har garantert batteriet i 8 år, men ikke sagt noe om hvor stor degradering som er akseptabel. Jeg har sett 70% nevnt noen steder som det folk mener de burde garantere. Min magefølelse er at Tesla synes at batteriet skal holde seg bedre enn som så, men så er jeg generelt meget positivt innstilt.

Jeg tror at man skal belage seg på at Oslo-Geilo under verst mulige forhold (kaldt + tungt lastet bil + evt. skiboks + spenstig kjøring) krever at man har et ladested i bakhånd på veien opp, spesielt etter at batteriet har noen år bak seg.

10min på suerchargern på Gol så burde man ha strøm i massevis ift Geilo i hvertfall.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

jkirkebo

Sitat fra: DonPedro på søndag 28. april 2013, klokken 00:46
Jeg tror at man skal belage seg på at Oslo-Geilo under verst mulige forhold (kaldt + tungt lastet bil + evt. skiboks + spenstig kjøring) krever at man har et ladested i bakhånd på veien opp, spesielt etter at batteriet har noen år bak seg.

Oslo-Geilo er bare 241km. Det bør gå helt fint så lenge man ikke kjører komplett idiot. Skiboks har nok endel å si pga. luftmotstand, men ekstra vekt betyr nesten ingenting. Geilo er ca. 800 meter høyere enn Oslo, å heve 200kg ekstra vekt 800m krever 0,44kWh med energi (0,5% av batteriet). På landeveien i jevn fart betyr den ekstra vekta fint lite.

Kommer det SC på Gol er den 190km unna Oslo.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

petersv

Rent bortsett fra at man faktisk kommer til å akselere og retardere mer enn en gang i løpet av en sånn tur, så da blir nok regnestykket et helt annet.

Men det er nok som du sier ikke så mye, men mer enn 0.5% er det.

Lacaixxa


Det var ikke mye mer som stod i bladet enn man kan lese seg til på autofil.no
Litt skuff når man kjøper inn ekstra god lunsj og sitter seg godt til rette for å lese om "bilen sin"
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

DaX

Fin rosafarge da, det skal dem ha ;)
Let's imagine we're in the early 1900s, there are no paved roads, no gas stations, and you've just been introduced to the Model T. What do you think? It sure is difficult to travel as far as you can by horse and buggy. Food for the horse is everywhere and the bumpy roads aren't a problem. So, do you dismiss the T as a folly? Many did. Some recognized it for not merely what it was (which by existing standards was pretty slick), but what it could be. So, when the next revolution in transportation begins, will you recognize it?
Konnerud, Drammen

F1

Sitat fra: DonPedro på søndag 28. april 2013, klokken 00:46
Sitat fra: Signature #280 på lørdag 27. april 2013, klokken 23:34
En utfordring som slår meg er følgende:
Tesla har vel garantert for 70% batterikapasitet innen for et visst antall år.
Som det står i Autofil er totaltvekt på bagasjen 100 kg. Det er jo en fin pekepinn på ekstra vekt ved en ekstra passasjer pluss litt bagasje, men vekten blir nok fort det dobbelte om hele familien skal være med.. Med 468 km som utgangspunkt og 29 km igjen kan vekten bli ett problem..
Men det jeg lurer på er hvor mye kapasitet som forsvinner pr år.. Med 5% lavere kapasitet er utgangspunktet på 444, eller 24 km.. Ved 10%, 48 lavere og man kommer da ikke frem til hytta..
Kjedelig om man bare kan kjøre Oslo - Geilo første året du eier bilen.... Noen som har hørt noe om reduksjon i batterikapasitet fra de amerikanske forumene??

Tesla har garantert batteriet i 8 år, men ikke sagt noe om hvor stor degradering som er akseptabel. Jeg har sett 70% nevnt noen steder som det folk mener de burde garantere. Min magefølelse er at Tesla synes at batteriet skal holde seg bedre enn som så, men så er jeg generelt meget positivt innstilt.

Jeg tror at man skal belage seg på at Oslo-Geilo under verst mulige forhold (kaldt + tungt lastet bil + evt. skiboks + spenstig kjøring) krever at man har et ladested i bakhånd på veien opp, spesielt etter at batteriet har noen år bak seg.

En ansatt på Alnabru sa til meg at de regnet med at de ville komme en garanti mot batteridegradering på maks 20 % av opprinnelig holdbarhet.
Men dette var i januar. Mye kan skje i Tesla på 3 måneder.

Siden TMS veier over 2100 kg, tviler jeg på at moderat mengde bagasje skal kunne ha så mye å si på rekkevidden, som en ordinær el-bil som Leaf.
Prosentvis vektøkning med full bil er i TMS til sammenligning mer begrenset.

Jeg har også tenkt å bruke Teslaen til fjells vinterstid. Kjører til hytta 23 mil unna med ca. 750 meters stigning fra avreiseplass med skiboks.

Og siden TMS er såpass aerodynamisk, så antar jeg at skiboks vil ha langt mer dramatisk effekt på rekkevidden enn vektøkning.
Men det gjenstår å se.

Noen som har lest mer relevant info fra Autofil-bladet ?
Bosted: Hagan, Akershus
Transport: Volvo S80/Toyota Yaris (butikktralle)
Model S P2567

F1

Bosted: Hagan, Akershus
Transport: Volvo S80/Toyota Yaris (butikktralle)
Model S P2567

AttackOfTheMac

Hmm dette er jo ikke noe nytt? så jo denne videoen for flere uker siden. Hvorfor er det lagt ut som en ny artikkel ?

TeslaTerje

Ser vi menn har langtest av tesla model s er det samme testen som autofil hadde? Nokon som har lest den nye vi menn utgaven som kan svare på det?
Tesla Model S
grå 85 Kwh, Tech, Sensor, lyd, pano, hattehylle....
Bestilt - 03.03.13
Finalized - 20.11.13
Tesla fabrikken bygger din Model S - 07.02
Din Model S er i transitt fra fabrikken - 13.02

Levert 31 Mars .

Gladtrd

Stemmer at ViMenn har hatt langtest av Model S.

Personlig synes jeg ikke det var mye nytt i den reportasjen.
En oppramsing av de "særnorske forholdene" og oppramsing av spec's på de forskjellige modellene. Kommer med sammenligningsoversikt mot Audi A6 3,09 TFSI quattro og BMW M550d xDrive på akselerasjon og priser.

De har en fast "testrunde" på bilene sine på 200km hvor de måler forbruk på bilene de tester. Savner litt informasjon om denne "testrunden", hva slags vei det er og slikt. Etter testrunden hadde de et forbruk som visstnok tilsvarer et bensinforbruk på 0,21 l/mil.

Støy er vel det som dominerer på testbilen (den grå med 21"). 71 dBA i 100 km/t, selvfølgelig sammenligning med Audi A6, BMW 5-serie og MB E-klasse.

Akselerasjon fra 60-100 km/t og 80-120 km/t. Her nevner de at det er bare MB AMG SLS, Audi R8 V10 og MB CL-500 4Matic som slår Model S.

Konklusjonen til ViMenn:
Pluss:
Akseptabel rekkevidde
Svært god akselerasjon
Meget gode veiegenskaper
Stor plass
Miljøutslipp ved fornybar energikilde
Pris/ytelsesforhold

Minus:
Veistøy med 21" dekk
Middels sittekomfort
Middels kvalitetsfølelse
Store ytre mål
Ladetid fra vanlig kontakt (ca. 13 km/time)

Terningkast: 5
Tesla Model S P85 - levert 09.09.2013 / innbytte 16.06.2017
Tesla Model X 75D - levert 16.06.2017
Tesla Model III - RN107911798

rossifan46

Sitat fra: Gladtrd på torsdag 23. mai 2013, klokken 14:12
Akselerasjon fra 60-100 km/t og 80-120 km/t. Her nevner de at det er bare MB AMG SLS, Audi R8 V10 og MB CL-500 4Matic som slår Model S.
Det som er morsomt med elbil og mellomakselerasjon er jo at du har moment hele tiden. Stølen fra Autofil gjør en stor ting av akkurat det i sin prøvekjøring...rolig kjøring...full akselerasjon...rolig kjøring...full akselerasjon

Du kan sikkert legge på 1 sek på tidene til ICE-bilene som går med på nedgiring hvis man ligger å cruiser  :)
Tesla Model S 85 VIN556XX Autopilothardware Lydpakke Vinterpakke Lyspakke Sort skinn Panoramatak Luftfjæring

jkirkebo

Sitat fra: Gladtrd på torsdag 23. mai 2013, klokken 14:12
Støy er vel det som dominerer på testbilen (den grå med 21"). 71 dBA i 100 km/t, selvfølgelig sammenligning med Audi A6, BMW 5-serie og MB E-klasse.

Vet vi hvilke dekk som sitter på denne? Continental-dekkene som er standard i USA bråker visstnok en god del mer enn Michelin-dekkene som man får i P+ pakka der (og på alle Europeiske biler med 21"). Det er vel ingen grunn til at det skal bråke mer bare pga. felgdimensjonen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA