Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reversering av Celler kontra introdusering av minneeffekt

Startet av Griffel, tirsdag 06. februar 2007, klokken 17:31

« forrige - neste »

Griffel

Ferdinad Porsche begynte sin karrière som bilkonstruktør hos hybridbil produsenten Jacob Lohner i Østerrike (Wien).

I 1900 vant han et fjelløp i Semmering med sin Lohner-Porsche, og i 1901 vant han Exelberg Rally. Ferdinad Porsche satt selv bak rattet i disse løpene. Bilen hadde en elektromotor i hvert hjulnav. En bensinmotor med dynamo leverte strømmen. Allikevel var dette mer en elbil enn en hybrid siden framdriften var rent elektrisk. Elektroniske motordrifter (DCchopper) er en nymotens ting, så den gang var regulering av en dynamo den mest «energisnille» måten å styre en elmotor på.

Toppfart 56km/h var nok til slå en rekke fartsrekorder på den tiden. Mer enn 300  Lohner-Porsche ble solgt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

havard

Morsomt... måtte finne ut mer om denne bilen og har lagt ut bildet på min blogg.

http://web.mac.com/havarde/iWeb/blog/greencars/greencars.html

Mvh
Håvard

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA