Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avsemning: Har fått Finalize knapp

Startet av kornman, fredag 03. mai 2013, klokken 09:33

« forrige - neste »

kornman

Hej.
Jag skriver på Svensk eftersom norrmän skriver på Norsk i Svenska forum....

Jag har planer på att importera en Leaf från USA. Svenskar verkar inte importera sina Leaf, så jag har ingen att fråga om råd och erfarenheter.

Därför frågar jag här, då jag sett att Norrmän importerar sina Leaf ganska ofta.
Jag har sökt igenom ert forum för att se vad som skiljer Leaf i USA och norden.
Jag har hittat följande (om jag förstått rätt när jag läst norska....):
    Carwings fungerar inte (men går tydligen att hacka).
    FM-radion hittar bara udda frekvenser (men det går ganska bra att lyssna ändå).
    Laddkabelns elektronik är vanligen för 120V och behöver bytas.
    Kartorna till navigatorn går inte att byta till våra.
    Det är lätt att ställa om från Miles till km.
    Kanske måste man montera bakre dimljus i Sverige.
Vet ni om det finns fler skillnader?

Jag har också läst att man inte ska köpa någon Leaf med "issues" (Salvaged, Rebuilt o dyl.).

Har ni annars några goda råd att ge?

Lars-Erik i Sala

edakcots

Tror du bør snakke med noen som kan dette.
Jeg får stadig tlf fra folk som prøver på egenhånd uten å riktig kunne alt om dette. eksempelvis så MÅ du ha alle dokumenter på plass. Har ingen erfaring med å importere til Sverige, men kanskje du kan importere den hit først? Da er den ihvertfall godkjent i europa, og du kan ta den inn til Sverige enkelt med deres bilskatt og moms...
ellers så virker ikke CARWINGS og kart FM kun på oddetall.
Miles til KM er kun 2 tastetrykk...
Importerer du via norge så trenger du ikke å endre lys på bilen:)
Må bare: Ja det er en vesentlig forskjell til, brukermanualen er INTE på svenska, hehe ::)
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

TorC

#2
Jeg vil tro at det er en grunn til at det ikke importeres Leaf fra USA til Sverige. Muligens fordi LEAF i Sverige er avgiftsmessig ugunstig? Nybilprisen på LEAF i Sverige ligger vel på rundt 350 000 SEK?

Jeg har selv importert fra USA og er i egentlig veldig fornøyd med kjøpet. Mine tips er:

* Ladekladd: noen (fra 2012?) tar både 220v og 110v. Hvis selger sier at bilen har 220v lader, så be om bilder av baksiden. Hvis den tar 220v så trenger du bare å bytte kontakten. Uansett så er denne antakeligvis bare på 10amp, så du kan vurdere å kjøpe en ekstra på 16 amp.
* CWP: Du bør ha Cold Weather Package i Sverige. Dette inkluderer varmeseter, varme i ratt, varme i speil, og varmeteppe på batteriene. Hvis selger sier at den har noe av dette: be om bilder!
* Shipping: transport internt i USA er dyrt! En forhandler på nordre del av østkysten kan selge deg en bil med CWP, og lave transportutgifter. Ladekabelen bør enten låses fast i bilen, eller sendes separat. (shippingselskapet vil ikke ha løse ting i bilen). Be selger ta bilder av bilen ved "pick up".
* Ikke alle biler fra USA har hurtiglader. Dette kan IKKE ettermonteres. Be om bilder!

Navi er kodet til å ikke ta andre kart enn fra USA, mulig det er mulig å hacke det.

Carwings KAN kanskje hackes med tiden, hvis Nissan gir tillatelse til å legge inn bilene i sine registre. Ikke ha så mye håp om det før Nissan skal begynne å kreve penger (altså etter 5 år).

Endring fra miles til km kan gjøres på 1 minutt.

IKKE kjøpt bil som ikke har "clean" title. Du kan kanskje spare penger ved å kjøpe salvage, men du må ha masse godkjenninger osv osv osv. 

Som svensk borger kan du KANSKJE registrere bilen i Norge for å spare avgifter? Du har kanskje lov til å kjøre på norske bilskilter? Med LEAF koster det bare ca 400,- per år.  Nordmenn har ikke lov til å kjøre på utenlandske skilter i Norge hvis man ikke eier bilen selv, og den er i Norge maksimalt 3 måneder av gangen (?).

Det å importere til Norge er ekstremt enkelt! Følg oppskriften for import, så er det enkelt.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

kornman

Tack för era goda råd. Särskilt TorC som skrivit långt och detaljerat.
Ja, det är som du säger inte särskilt fördelaktigt att köra elbil i Sverige. Sverige är ett U-land när det gäller att göra miljön fossilfri, trots att politiker tycker att vi är såååå bra. Men det är bara snack.
En elbilsägare har inga som helst lättnader/fördelar mot fossilbil. Lika illa är det när det gäller alternativa energikällor som solel och vindkraft.
Men jag ska inte skriva mer om det, för då blir jag bara arg och skriver jättelångt..........

Att registrera den i Norge är lockande (betalar ni verkligen ingen införseltull och moms på elbilar?) men tyvärr säger lagen:
"Bilen får bara vara i sverige, bevisligen, högst nio månader. sedan måste den hem och vara där i en månad (bevisligen) för att sedan på nytt vara i Sverige i högst 9 månader.
Vid eventuell kontroll, så måste man kunna styrka att bilen har varit i hemlandet minst en kalendermånad av tio."
Vidare står det:
"Villkoret för användning i Sverige är att fordonet ägs av en fysisk eller juridisk person som har sin huvudsakligliga hemvist utomlands och att fordonet har förts in i Sverige för att tillfälligt användas här."


Jag har förstås även kollat priser på begagnade Leaf inom EU (då betalar jag ingen tull).
Men alla Leaf med CWP är 7-10000€ dyrare än de utan CWP (det beror på alla Norrmän som köper upp dom, säger bilhandlarna, med en mun .........).

Däremot får jag köpa en ny Leaf 2012 i Spanien (utan CWP givetvis) för 18000€ plus moms. Sen tillkommer transport registrering mm. Värmesäten kan jag nog ordna. Rattvärme får jag väl vara utan, eller vänta till man kan köpa en värmeratt på skroten.

I Sverige kostar en ny Leaf idag 302.000: -SEK (268.000:- NOK), och billigaste 2013 kommer att kosta 274.000: -SEK (243.495 NOK).

tomatchili

Får du "supermiljöbilspremien" på 30000 SEK vif 1:a gång registreringen i Sverige?(som dock finns i sverige, men inte i norge)
En anledning til att Elbilar säljer så bra i Norge, är ju förståss även att en fossilbil (t.e.x. min V50 1.6D) får betala en engångasvagift på ofta mer än  100 000 NOK
(En utvandrad svensk som kör Leaf och V50 i Norge)

kornman

Hmmmmm....
Det måste jag undersöka.
Det skulle ju göra en avsevärd skillnad om jag importerar.

TorC

Sitat fra: kornman på søndag 21. april 2013, klokken 09:24
Däremot får jag köpa en ny Leaf 2012 i Spanien (utan CWP givetvis) för 18000€ plus moms. Sen tillkommer transport registrering mm. Värmesäten kan jag nog ordna. Rattvärme får jag väl vara utan, eller vänta till man kan köpa en värmeratt på skroten.


Hvis det er den røde Leafen som "står i middelhavsområdet" som selges for eksport bør du være forsiktig. Den har stått stille på kaia i stekende sol i MINST 1 år, muligens 2 år. Såvidt jeg har forstått var den en del av en utstilling i 2010 eller begynnelsen av 2011, og har ikke vært i bruk siden den gang. Enhver bil som har stått så lenge stille kan ha skader.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Thomas Parsli

Hvis dette er en 2011 modell som har stått i solen nære sjøen et par år, synes jeg 18000 euro er grisedyrt.
Varme og (fuktig) salt luft er vel akkurat det man ikke ønsker å utsette en elbil for.
Når man aksellererer aldringsprosesser for å estimere levetid på komponenter er et slikt klima vanligt...

Kjøp heller en pent brukt USA-modell fra en av de kalde delstatene. Da får du en bil med varmepakke og gode batterier.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

kornman

Ja, jag antar att det är den här ni menar http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=230849780&cd=635013307580000000&asrc=st .Den ska jag akta mej för.

Men erbjudandet/tillbudet kom från en person på denna sajt http://red.nissan.es/campsmotor?talleres som verkar vara en Nissan-handlare.

Men ett CWP vore högst önskvärt. Det får jag inte från Spanien.
"Kjøp heller en pent brukt USA-modell fra en av de kalde delstatene" jag tror jag satsar på det.

TorC

Sitat fra: kornman på mandag 22. april 2013, klokken 06:44
Ja, jag antar att det är den här ni menar http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=230849780&cd=635013307580000000&asrc=st .Den ska jag akta mej för.

Men erbjudandet/tillbudet kom från en person på denna sajt http://red.nissan.es/campsmotor?talleres som verkar vara en Nissan-handlare.

Men ett CWP vore högst önskvärt. Det får jag inte från Spanien.
"Kjøp heller en pent brukt USA-modell fra en av de kalde delstatene" jag tror jag satsar på det.

Den http://red.nissan.es/campsmotor?fitxa_vo=8545&frontend=true ser ut til å være en demobil? Hvit 2012. Har du sjekket med forhandleren om den har CWP? Den kan være kaldt mange steder i Spania om vinteren. Til 18 000 euro + avgifter/MVA er det uansett ikke noen dyr bil.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

ullabella

Hej kornman,

Är ny på forumet och undrar hur det gick med din USA-import ?
Blev det nån bil och vilka avgifter fick du i så fall betala förutom inköpspriset ?
Gick det att hacka navigationssystemet för att få Nordiska kartor ?
Går i liknande tankar o vill mycket gärna höra dina erfarenheter.

Per i Göteborg

Trekkoppbil

Det kan være lurt å finne et amcar-forum, for å lese om hva man må passe på når man importerer bil. Finn fram til ei sjekkliste.  Dersom bilen ikke har clean title, kan det være vanskelig å få den registrert i enkelte europeiske land, og er det lien på bilen, kan det bli vanskelig å få den ut.

-Biler som er gått i varme strøk har gjerne dårlige batterier. Spesielt om det er i innlandet i sydstatene. Jeg ville ikke kjøpe bil herifra, om ikke batteriet er så dårlig at man har god sjans til å få nytt batteri, før bilen skipes.  Tell barene til høyre i instrumentpanlet. Det skal være 12. Om det er færre, så ville ikke jeg kjøpe bilen. Er det borte 4, så kan du ha håp om å få nytt batteri på garantien, før du skiper over bilen. F.eks her er det en bil fra Az til salgs, hvor det er kun 6 barer: http://mmsc400.manheim.com/MABEL/ECR2I.PGM?CLIENT=SIMUC&CONFIGID=BUYER&ECRTYPE=**&SAUCI=RAA&SWO=1816340 Om du kjøper en sånn bil, er det greit å spørre en dealer om det er håp om å få det på garantien.  Alternativt kan man betale i underkant av 5700-5800 usd for innbyttebatteri + betaling for jobb på noen timer, før man shiper bilen.   Jeg ville kjøpt bil fra slutten av ett årstall, for at den skal ha gått så få sommre som mulig.
-2011-modellen blei levert uten Cold Weather package i mange stater, mens nyere modeller har det i alle stater.
-Quick Charge port er standard på SL fra 2012 og nyere.  I 2011 hadde 90% av SL den optionen, mens ingen andre hadde det.  På 2013 og nyere er det tillegsututstyr på de andre modellene, men jeg tviler på at du kan få det ettermontert. Quick charge er vel sjølvsagt her hjemme.
-Trim S har ikke LED-lamper, og den har heller ikke europiske farger på lysa.  Hva som skal til for å bygge om, for å få den godkjennt i Europa, kjenner jeg ikke til. Det finnes også noen SV som ikke har LED, og jeg lurer på om de kan ha samme lamper som S har.
-EVSE kan du sende til evse-upgrade i CA for oppgradering til 240V.
-USA-bilene har TPMS på 315Mhz. 
-Jeg har aldri sett bil til salgs i USA, med noe annet enn helårs M+S dekk. Kjøper du vinterhjul i USA, så får du ikke lov å sende dem med bilen Roll on Roll off, da det er kun originalutstyr du får sende med bilen, dersom du ikke putter den i en container som du kan fylle med hva som helst.  Kjøper du vinterhjul i Europa,  så spørs det hvordan man skal få kjøpt tpms. Det kan være greit å ha noen klonbare, så vinterhjula får samme IDer som sommerhjula.

Har du et foretak, så kan du få tilganger til amerikanske wholesaleauksjoner. Er du privatperson så må du antakelig handle via en proxy-dealer som kan var klønete.  Ellers kan du kjøpe på f.eks Ebay, fra forhandlere som typisk har kjøpt biler på wholesaleauksjoner, men der kan det bli dyrere og dårlig utvalg. Autotrader kan også være et sted å sjekke.

Frakt kan du bestille fra f.eks http://oceaniashipping.net eller international-shipping-services.net.

Bor du i Sverige, uten å ha så mange intensiver for 100%-elbil, så kan Chevrolet Volt være et greit alternativ å vurdere.  Den koster ikke stort mer enn en Leaf SL, og den er bedre å kjøre.

Lykke til!

kornman

Sitat fra: ullabella på fredag 02. januar 2015, klokken 09:34
Är ny på forumet och undrar hur det gick med din USA-import ?
Blev det nån bil och vilka avgifter fick du i så fall betala förutom inköpspriset ?
Gick det att hacka navigationssystemet för att få Nordiska kartor ?
Går i liknande tankar o vill mycket gärna höra dina erfarenheter.

Det är nu ett och ett halvt år sedan, men jag köpte istället en begagnad svensk Leaf. Anledningen var att bara importkostnaden skulle bli ca (minst) 100 000 SEK.
Detta gjorde att det inte lönade sej.
Att det dessutom skulle bli en massa pyssel med köp och import, plus olägenheter med avsaknaden av carwings och annat, gjorde att jag avstod.

Det blev som sagt en svensksåld bil. En 2012:a som gått 150 mil, för 225000SEK (köpt på Blocket i augusti 2013).
Nu har den snart gått 2000 mil och jag är jättenöjd!!
Har man tidigare sysslat med elfordon så ser man att Leaf:en är oerhört felfri, bekväm och rikligt utrustad! Räckvidden är dessutom fantastiskt bra!!!





© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA