Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tidspunkt for reservering Vs reservasjons nummer

Startet av Leaffen, torsdag 02. mai 2013, klokken 14:13

« forrige - neste »

snurrehue

Sitat fra: mrjalle på mandag 03. februar 2014, klokken 10:42
Det er volumkontroll nede til høyre på touchskjermen i midten.
Bra! Da var det den kvinnelige, tekniske forståelsen som slo til :) Så slipper hun å bruke det som motargument!

19quiz76

Tidlig US-versjon hadde vel en del trøbbel med dugg og ising, men på min (levert 30.9) med vinterpakke (tinefunksjon på viskere) har jeg aldri opplevd ising som noe problem. Det kan være verdt å merke seg at ved bruk av range mode bør man stille HVAC på resirkulering av luft  + AC, samt lufting på vinduer for å unngå dugg.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Kallagtunet

Sitat fra: OddB på mandag 03. februar 2014, klokken 10:01
Hva er egentlig agendaen din Kallagtunet ?  Nå har jeg forgjeves prøvd å formidle synspunkter angående TOCN til deg i en annen tråd men opplever at du ikke er interessert i å prøve å se verden fra andres synsvinkel . ...og jeg som trodde JEG var i overkant kverulantisk ! :P
Hvordan er DIN eieropplevelse ?

Sent from my GT-I9100 using Forum Fiend v1.1.5.

Jeg har vel delt min eieropplevelse i de trådene som er dedikert til det både det gode (som det er mye av) og det negative som det fortsatt er litt for mye av. Føler ikke at det hører hjemme i denne tråden.

Når det gjelder TOCN så tror jeg at jeg har vært så presis om jeg kan i den andre tråden du referer til. Men jeg kan gjenta det her:


  • Jeg mener at elbililister i Norge har en mye sterkere sak hvis en holder sammen i en forening.

  • Jeg mener at Tesla eiere har sammenfallende med interessene til resten av elbilistene på alle områder (bortsett fra plassering av superladere som bare Tesla biler kan bruke).

  • Jeg tro ikke at noen hundre Tesla eiere som har dyre biler (og høy inntekt ref undersøkelsen som ble slettet) vil ha noen som helst positiv påvrikringskaraft på opinionen eller politikere når det kommer til fremtidige endringer i fordeler av elbil ordinger. Jeg frykter at hvis TOCN engasjerer seg i den debatten vil gi elbil skeptikerne enda bedre amunisjon

toS

Sitat fra: snurrehue på mandag 03. februar 2014, klokken 10:32
Sitat fra: toS på mandag 03. februar 2014, klokken 00:11
Fascinerende at man bruker så mye tid inne på et Tesla forum når man ikke er Tesla-eier eller reservasjonsholder. Bare støy som ingen har noe glede av.

Jeg passer da sikkert inn i gruppen av de som skaper "støy som ingen har glede av". Burde jeg da holde meg unna dette forumet?

Jeg er altså en av de som ennå ikke har fått ut fingeren og fått kjøpt/bestilt meg Tesla ennå. Likevel frekventerer jeg dette forumet ganske hyppig. Grunn? Jeg vil lære mer om Model S. MYE mer. Tilnærmet ensrettet positivt prat har null og niks for seg. Det blir akkurat som å høre på 80-åringen som har kjøpt seg ny Toyota Yaris og synes det er den beste og mest feilfrie bilen han noensinne har hatt.

Alt det positive vet jeg om. Ingenting er verre enn skuffelsen når man har blitt messet full av positivitet, skaper seg enorme forventninger, for så å oppleve større og mindre feil, dårlige seter, dårlig viskerkonstruksjon etc når man endelig har overtatt bilen. DA skaper man misfornøyde kunder.

I helga fikk jeg endelig anledning til en litt lengre prøvetur i en Model S, med min bedre halvdel som passasjer. Jeg har heldigvis omsider fått henne over på det å være positiv til kjøp av en Model S, men prøveturen gjorde henne faktisk skeptisk igjen. Tre grunner til det:
- Volumkontroll. Er det virkelig bare fra scrollehjulet på rattet at man kan justere volumet på Model S? Glemte å spørre Teslarepresentanten om dette.
- Frost på frontruta ETTER at vi begynte å kjøre. Ruta var fin og frostfri når vi tok løs, etter at bilen hadde stått innendørs over natta. Ute var det -5 grader, med lett snø i lufta. Ute på motorveien var det saltet, så veibana var fuktig. Dermed litt snø/slaps som hang i lufta virvlet opp av andre kjøretøy. Når dette traff frontruta, frøys det til is. Hjalp ikke å få det bort med vindusviskerne. Varmeapparatet på maks. Full blås på viftene på frontruta. Det hjalp ikke. Dannet seg mer og mer is, og til slutt var det bare å legge seg i høyrefila og krysse fingrene for at det fremdeles ville være mulig å nå frem til neste avkjørsel uten å måtte stoppe for å skrape is. Det gikk heldigvis bra. Deretter ble det spylt vindusspylervæske nesten hele tida mens vi var på motorveien, og frontruta ble da holdt tilnærmet isfri.
Var en av de amerikanske bilene, så det skulle visstnok ikke være slikt problem på europeiske versjonene.
- Ryggekameraet. Sjekket dette før vi dro. Det var da klar sikt bakover. Etter bare noen hundre meter på motorveien slo jeg på ryggekameraet igjen. Bildet var nå svært dårlig, dvs tilsmusset kamera.

Jeg visste om ryggekameraet før denne prøveturen, og jeg hadde også forberedt dama på det, med en forklaring om at sånn var det på alle (ok, nesten alle) andre biler med ryggekamera. Men frontruta og volumkontrollen var to ting hun hengte seg opp i.

Saken er: gjennom et slikt forum, hvor både positive og negative erfaringer fritt kan tas opp, kan man forberede seg til et eventuelt kjøp, og videre til overtakelse. Ved å være klar over de potensielle negative faktorer man kan oppleve når man står der med nøklene til en premiumbil til en godt over gjennomsnittet brutto årslønn, vil terskelen for å bli fornøyd være langt lavere. Personlig er jeg den typen som liker å ha kontroll på alt det negative på forhånd. Det positive er det jeg selv ønsker å oppleve og bli overrasket over.
Da er vi vel ikke så uenige kanskje? :) Mitt poeng er at det er reelle erfaringer som skal frem, slik som det du beskriver over (selv om jeg ikke har opplevd det samme med ising etc, høres litt merkelig ut). Som potensiell kjøper vil man vite hvordan de som har bilen opplever den, men det er allikevel greit å huske på at problemfokuseringen på forumet generelt gir et skjevt bilde av hvordan de fleste opplever bilen sin. Dette basert på min egen og venners erfaringer. Bjørns (bb) youtube videoer er forbilledlige i så måte, og gir masse god erfaring fra faktisk bruk.
Det er vel ikke så mye til hjelp hva de som ikke har bilen måtte melde om hvorfor de ikke skal kjøpe?

jkirkebo

Sitat fra: VigdisA på mandag 03. februar 2014, klokken 10:46
Manglet det defrost-funksjon på US-bilen?
Ikke vært noe problem i vår bil i alle fall.
Vi har vinterpakke, men defrost er vel standard på alle EU-biler?

Har heller aldri opplevd ising på min bil. US-demobilene mangler vel kanskje den forbedrede luftdysen foran ved frontvinduet?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Kallagtunet på mandag 03. februar 2014, klokken 10:55

  • Jeg mener at elbililister i Norge har en mye sterkere sak hvis en holder sammen i en forening.

Det gjør vi vel? Jeg tror ikke det er mange TOCN-medlemmer som ikke også er medlemmer av elbilforeningen. Skal man la være å ha en smalere forening fordi man har en som favner bredere? I så fall kan vi vel legge ned elbilforeningen og melde oss inn i NAF alle sammen...

Slikt som gjelder alle elbiler, som avgiftsfritak, er det selvsagt elbilforeningen som bør jobbe med. TOCN kan ta seg av det som er mer spesifikt for Tesla, f.eks jobbe mot Transnova for tilskudd til mer 22kW ladestasjoner i grisgrendte strøk. Selvsagt kan en og annen Leaf eller i3 også ha nytte av 22kW i f.eks Trysil, men det vil nok være 90%+ Tesla-bruk av en slik tror jeg. Dessuten har TOCN selvsagt en jobb å gjøre opp mot Tesla for å fronte medlemmenes synspunkter.[/list]
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Terhar

Sitat fra: toS på mandag 03. februar 2014, klokken 11:12
- Frost på frontruta ETTER at vi begynte å kjøre. Ruta var fin og frostfri når vi tok løs, etter at bilen hadde stått innendørs over natta. Ute var det -5 grader, med lett snø i lufta. Ute på motorveien var det saltet, så veibana var fuktig. Dermed litt snø/slaps som hang i lufta virvlet opp av andre kjøretøy. Når dette traff frontruta, frøys det til is. Hjalp ikke å få det bort med vindusviskerne. Varmeapparatet på maks. Full blås på viftene på frontruta. Det hjalp ikke. Dannet seg mer og mer is, og til slutt var det bare å legge seg i høyrefila og krysse fingrene for at det fremdeles ville være mulig å nå frem til neste avkjørsel uten å måtte stoppe for å skrape is. Det gikk heldigvis bra. Deretter ble det spylt vindusspylervæske nesten hele tida mens vi var på motorveien, og frontruta ble da holdt tilnærmet isfri.
Var en av de amerikanske bilene, så det skulle visstnok ikke være slikt problem på europeiske versjonene.

Har hatt bil siden sept ifjor, aldri opplevd ising på frontruta før jeg kjørte innover til møtet med Musk på lørdag.
(Fredrikstad-Oslo)
Årsaken var underkjølt regn, 3-4 kuldegrader ute, mulig det var tilsvarende forhold hos deg??
Nissan Leaf fra mars 12
Model S P85 fra sept. 13, innbytte hos Tesla til fordel for
Model X 100D hentet 19.6.17
Model 3 LR 18.2.19

Kallagtunet

    Sitat fra: jkirkebo på mandag 03. februar 2014, klokken 12:52
    Sitat fra: Kallagtunet på mandag 03. februar 2014, klokken 10:55

    • Jeg mener at elbililister i Norge har en mye sterkere sak hvis en holder sammen i en forening.

    Det gjør vi vel? Jeg tror ikke det er mange TOCN-medlemmer som ikke også er medlemmer av elbilforeningen. Skal man la være å ha en smalere forening fordi man har en som favner bredere? I så fall kan vi vel legge ned elbilforeningen og melde oss inn i NAF alle sammen...

    Slikt som gjelder alle elbiler, som avgiftsfritak, er det selvsagt elbilforeningen som bør jobbe med. TOCN kan ta seg av det som er mer spesifikt for Tesla, f.eks jobbe mot Transnova for tilskudd til mer 22kW ladestasjoner i grisgrendte strøk. Selvsagt kan en og annen Leaf eller i3 også ha nytte av 22kW i f.eks Trysil, men det vil nok være 90%+ Tesla-bruk av en slik tror jeg. Dessuten har TOCN selvsagt en jobb å gjøre opp mot Tesla for å fronte medlemmenes synspunkter.[/list]

    Jeg ser fortsatt ingen ting her som som ikke kunne vært gjort som en undergruppe til elbilforeningen...

    Dette behovet for løsrivelse tror jeg handler om helt andre ting, og det er i og for seg helt greit for meg bortsett fra at jeg mener at det er synn at man gjennom å dele seg reduserer innflytelsen til elbilistene som gruppe.

    toregrill

    Sitat fra: Terhar på mandag 03. februar 2014, klokken 13:16
    Sitat fra: toS på mandag 03. februar 2014, klokken 11:12
    - Frost på frontruta ETTER at vi begynte å kjøre. Ruta var fin og frostfri når vi tok løs, etter at bilen hadde stått innendørs over natta. Ute var det -5 grader, med lett snø i lufta. Ute på motorveien var det saltet, så veibana var fuktig. Dermed litt snø/slaps som hang i lufta virvlet opp av andre kjøretøy. Når dette traff frontruta, frøys det til is. Hjalp ikke å få det bort med vindusviskerne. Varmeapparatet på maks. Full blås på viftene på frontruta. Det hjalp ikke. Dannet seg mer og mer is, og til slutt var det bare å legge seg i høyrefila og krysse fingrene for at det fremdeles ville være mulig å nå frem til neste avkjørsel uten å måtte stoppe for å skrape is. Det gikk heldigvis bra. Deretter ble det spylt vindusspylervæske nesten hele tida mens vi var på motorveien, og frontruta ble da holdt tilnærmet isfri.
    Var en av de amerikanske bilene, så det skulle visstnok ikke være slikt problem på europeiske versjonene.

    Har hatt bil siden sept ifjor, aldri opplevd ising på frontruta før jeg kjørte innover til møtet med Musk på lørdag.
    (Fredrikstad-Oslo)
    Årsaken var underkjølt regn, 3-4 kuldegrader ute, mulig det var tilsvarende forhold hos deg??

    Jeg slet som bare det i min fossilbil BMW med varmeapparatet på fullt på vei inn til møtet til Musk på Lørdag. Jeg har aldri slitt med dette før. Har hatt bilen i 8 år. Så det var nok noe spesielt Lørdan..
    Tore Gran
    Tesla Model S P85, Perlemor Hvit, soltak, stereo. Står nå endelig i garasjen og varmer sikringsskapet..

    stiantveitofficial

    Sitat fra: bjoris på onsdag 16. oktober 2013, klokken 13:03
    Du vet aldri hvem som er hvem på slike forum, det er nok noen Audi-BMW-VAG-Ford etc selgere blant oss her som har en annen agenda enn å skjønne seg på TMS som vi andre... Om vedkommende i denne saken er Leaf eier og har bestilt Tesla som han har avbestilt vites jo ikke, godt mulig. MEN at vedkommende er ett nyregistrert medlem og med bare 3 innlegg, det vet vi!

    Tåpelig skrevet!!!
    2012 Audi A4 TDI firmabil.
    Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

    janmb

    Tåpelig kanskje, men han peker faktisk i retning av noe som er et poeng: Husk at de som poster på forum som dette (eller uttaler seg i diverse medier for den del) ofte kan ha andre agendaer enn det som er åpenlyst.

    Det finnes jo faktisk bekreftede tilfeller av bilforhandlere som er svært aktive i kommentarfelt etc, til og med under falsk navn, for å sverte elbil og elbilsalg mest mulig.

    Når det er sagt skal man selvsagt ikke bli så paranoid og trangsynt at man tror alle som kritiserer Tesla eller elbiler generelt har diverse skjulte agendaer og ikke faktisk oppriktig kan mene det de sier - men litt sunn skepsis er bare bra.
    P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

    Kallagtunet

    Har vi noen garanti for at det ikke er (enkelte) Tesla ansatte som skriver positive innlegg her?

    Konspirasjonsteorier tilfører lite av verdi!

    Amoss

    Sitat fra: Kallagtunet på tirsdag 18. februar 2014, klokken 19:06
    Har vi noen garanti for at det ikke er (enkelte) Tesla ansatte som skriver positive innlegg her?

    Dersom det skulle vært noen Tesla ansatte her på forumet så ville de gjort mer nytte - og mer PR verdi - for Tesla ved å være her nettopp som Tesla ansatte og svart oss (offisielt) på en del av de tingene som taes opp her.

    Sitat fra: Kallagtunet på tirsdag 18. februar 2014, klokken 19:06
    Konspirasjonsteorier tilfører lite av verdi!

    Der er vi enige :)
    "Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
    ReservationId 364902

    Lanber

    Bare fordi du er paranoid behøver ikke det bety at de ikke er ute etter deg....

    © 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA