Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tidspunkt for reservering Vs reservasjons nummer

Startet av Leaffen, torsdag 02. mai 2013, klokken 14:13

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: mrjalle på onsdag 09. oktober 2013, klokken 07:44
Sitat fra: Lanber på onsdag 09. oktober 2013, klokken 07:39
Jeg skjønner ikke kritikken mot støy rett og slett. Min S85 er den stilleste bilen jeg har hatt noen gang.
Eneste måten å få mindre støy på er å ikke kjøre.

+1
+2
S85 med luft og 19" er stillegående! I tillegg er det den perfekte kombinasjon av stivhet og komfort (men P85+ er sikkert bedre på bane, eller for de som virkelig skal pushe grenser). I motorveihastighet er S85 med luft og 19" på høyde eller nesten på høyde med 5-serie på vind/hjulstøy. Om P85+ sammenlignes med en C1 er den kanskje verre på støy enn jeg trodde???
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

sindrej

Sitat fra: Lanber på onsdag 09. oktober 2013, klokken 07:39
Jeg skjønner ikke kritikken mot støy rett og slett. Min S85 er den stilleste bilen jeg har hatt noen gang.
Eneste måten å få mindre støy på er å ikke kjøre.
Nei, det betyr bare at du har hatt bråkete biler før  ;)  Ikke alle har hatt det vet du, så for de som er vant til en stille bil fra før fremstår ikke MS som en revolusjon.

Og for all del. Jeg prøver ikke endre meningen til TS! Jeg er som sagt enig i mye, men vurderer totalen annerledes.

Malisa

Er det mulig å støyisolere? Mener jeg har hørt om det, men er ikke sikker. Jeg har 21" og trodde Teslaen skulle støye mindre, men nå er jeg vant til en Celica som støyer ekstremt mye, så jeg synes ikke det er plagsomt, bilen er meget behagelig å kjøre. Når det gjelder akselerasjon, så synes jeg denne er fin å bruke til raske forbikjøringer  :) og når du kommer til en flate og bare vil kjenne litt på suget  :D
#1330, VIN 14365, S85, Sort, sort skinn, 21", alt ekstra minus barneseter. Levert 27. september kl. 15:00 :)

ephan

Sitat fra: Ellbil på onsdag 09. oktober 2013, klokken 00:05
Hadde i dag min første prøvetur med mod S. Tenkte på forhånd å reservere. Det er lagt på is.

Eter noen meter rulling begynner støyen. Jeg har en Citroen C-zero fra før. Den er ikke støyfri, men den støyer mindre enn Tesla. Min brors Nissan Leaf, derimot, er stille som graven i forhold.

Da vi kom opp i 80 km/t var støyen like omfattende som i min kones Citroen C1. Vanlig samtale kan føres, men ikke uten å øke stemmevolum med et par decibel. Dette står i så sterk kontrast med premiumbiler at sammenligningen blir urettferdig.

Tesla er en umoden bil, og kommer nok med generasjon 2 om ikke så lenge, for dette holder ikke mål. Når inventaret er plastaktig sammenlignet med Audi, Mercedes og ikke minst sammenlignet med min tidligere Jaguar XF, som slettes ikke er en dyr bil, men som oppleves som lysår foran Tesla mht. komfort og luksus, blir prisen for høy, rett og slett. Og setet har dårlig støtte og virker billig, som resten av inventaret. Jeg vet jeg sannsynligvis banner i kirken nå, men noen må ta bladet fra munnen.

Da gjenstår altså denne akselerasjonen. Men såfremt du ikke er en erfaren rally- eller supersportsbilfører, så får du ikke brukt denne akselerasjonen. Den er rett og slett for voldsom. Jeg spår flere Tesla i grøfta etterhvert, om man har tenkt å bånne gassen. For dette er for viderekommende.

Jeg kan komme på å kjøpe en brukt etterhvert, pga rekkevidden, men da må prisen ned med 50 %. Og iflg kommentarer vil nettopp prisen gå raskt ned på Tesla.

Bra innlegg "Ellbil" , og du banner ikke i kirka.
Bilen dekker ikke dine behov eller preferanser fullt ut og da skal du velge noe annet. Heldigvis er det relativt stor forskjell mellom bilmerkene og modellene slik at de fleste finner noe som passer dem, uansett om de prioriterer kvalitet på interiør, reaksjon ved gasspådrag, støy eller pris.

Personlig har jeg valgt MS basert på faktorer som totaløkonomi, innovasjon, performance og  plass. Om det støyer på 21" så overveies det av det estetiske. Jeg skulle gjern ha sett høyere kvalitet på interiør og seter, hengerfeste samt mulighet for 4*4, men totalt sett passer dette bra for oss. Det er også risiko i det å kjøpe fra en helt ny leverandør og ikke en som har levert bil i 110år , men det er en del av regnestykket.

PS: For ikke å få lydsjokk har jeg i påvente av min hvite MS kjøpt en 15år gammel utslitt bil med dårlige hjullagre  slik at overgangen ikke skal bli så stor på støysiden :)

Lykke til med det du velger.
S85 Perlehvit , 21" siden desember 2013

heimabrygg

Sitat fra: sindrej på onsdag 09. oktober 2013, klokken 01:05
<snip>

Å påstå den støyer er da å ta hardt i.  Jeg mener den er mindre stille enn den burde vært.

+1 for en treffende oppsummering.

Merker også noe støy på grov asfalt, men generelt meget fornøyd med støynivået. Har 19".
Tesla Model S #1925/VIN15922 levert 30. september i Bergen.

olso

opplever ikke hjulstøy som plagsom, hovedinntrykk er en stille bil,men fravær av motor gjør hjulsus mer framtredende. Har P85  med 21" luft.
Har tidl hatt Jaguar xj m v8, ikke vært noe plagsomt i forhold til den.
Er nok litt mer komfortorientert,  og meste av kritikken på setene går på manglende sportslighet. Selv opplever jeg setene litt i fastese laget,  likte nok bedre komforten i Jaguar og hydraulisk Citroen, men totalt sett et greit kompromiss.
Styreresponsen kan  konfig. mellom comfort og sport, savner tilsvarende oppsett på  fjæringen/luft.
Tesla S P85 sept-13

Ellbil

Sitat fra: kjølholdt på onsdag 09. oktober 2013, klokken 07:31
Dette er egentlig bra. De som ikke er fornøyde etter prøvekjøring lar vær å kjøpe, jeg kommer ikke til å forsøke å overbevise noen som er misfornøyde etter prøvekjøring

Om det er du som er selgeren så ville jeg strammet deg opp, om jeg hadde stillingsinstruks til det. Jeg opplevde nettopp selgeren som både slapp og relativt uinteressert i meg som kunde. Det er først her på forumet noen forteller at 19 tommers hjul støyer betydelig mindre. Det er først her på forumet noen forteller at det kanskje ikke var luftfjæring på bilen. Selgeren hadde tydeligvis nok lønn og ansvaret for å øke salget for Tesla var så uinteressant for selgeren, at jeg ikke har tillit til en organisasjon som hverken svarer på mail eller telefon eller klarer å selge en bil uten et stress og mangelfull og dårlig informasjon. Kanskje om noen år. Ikke nå. Når den dyre bilen attpåtil er relativt "billig" på innsiden og ser ut som en Mazda 6(Mazda 6 er riktignok en flott bil) på utsiden kan jeg med god samvittighet vente.

el-fanboy

Sitat fra: Ellbil på onsdag 09. oktober 2013, klokken 10:29
Sitat fra: kjølholdt på onsdag 09. oktober 2013, klokken 07:31
Dette er egentlig bra. De som ikke er fornøyde etter prøvekjøring lar vær å kjøpe, jeg kommer ikke til å forsøke å overbevise noen som er misfornøyde etter prøvekjøring

Om det er du som er selgeren så ville jeg strammet deg opp, om jeg hadde stillingsinstruks til det. Jeg opplevde nettopp selgeren som både slapp og relativt uinteressert i meg som kunde. Det er først her på forumet noen forteller at 19 tommers hjul støyer betydelig mindre. Det er først her på forumet noen forteller at det kanskje ikke var luftfjæring på bilen. Selgeren hadde tydeligvis nok lønn og ansvaret for å øke salget for Tesla var så uinteressant for selgeren, at jeg ikke har tillit til en organisasjon som hverken svarer på mail eller telefon eller klarer å selge en bil uten et stress og mangelfull og dårlig informasjon. Kanskje om noen år. Ikke nå. Når den dyre bilen attpåtil er relativt "billig" på innsiden og ser ut som en Mazda 6(Mazda 6 er riktignok en flott bil) på utsiden kan jeg med god samvittighet vente.

Jeg tviler på at kjølholdt er selgeren. Jeg tipper han er en fornøyd eier som lar interesserte venner og kjente prøvekjøre bilen sin , som mange andre her inne.

Nevnte du for selgeren at du syntes det støyet veldig mye? Hvis du gjorde det, er jeg enig i at det var rart han ikke nevnte momentene som kan øke støyen.

Jeg har både standard Leaf og Tesla Model S med 21 tommere. Etter min mening støyer Tesla under tvil litt mer på grov asfalt i høy hastighet. På god asfalt er Teslaen betraktelig stillere enn Leafen.

At du opplevde selgeren hos Tesla som uinteressert er synd. Personlig kan jeg ikke fordra bilselgere som skal "selge inn" og forklare alt mulig for meg, jeg blir bare irritert og mister lysten på å kjøpe. Folk er forskjellige.

Interiørt og eksteriørt design er jo smak og behag, og som flere har antydet tidligere her, en Tesla er antakelig ikke en bil for deg i denne omgang  :)
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Cirion

Sitat fra: Ellbil på onsdag 09. oktober 2013, klokken 10:29
Sitat fra: kjølholdt på onsdag 09. oktober 2013, klokken 07:31
Dette er egentlig bra. De som ikke er fornøyde etter prøvekjøring lar vær å kjøpe, jeg kommer ikke til å forsøke å overbevise noen som er misfornøyde etter prøvekjøring

Om det er du som er selgeren så ville jeg strammet deg opp, om jeg hadde stillingsinstruks til det. Jeg opplevde nettopp selgeren som både slapp og relativt uinteressert i meg som kunde. Det er først her på forumet noen forteller at 19 tommers hjul støyer betydelig mindre. Det er først her på forumet noen forteller at det kanskje ikke var luftfjæring på bilen. Selgeren hadde tydeligvis nok lønn og ansvaret for å øke salget for Tesla var så uinteressant for selgeren, at jeg ikke har tillit til en organisasjon som hverken svarer på mail eller telefon eller klarer å selge en bil uten et stress og mangelfull og dårlig informasjon. Kanskje om noen år. Ikke nå. Når den dyre bilen attpåtil er relativt "billig" på innsiden og ser ut som en Mazda 6(Mazda 6 er riktignok en flott bil) på utsiden kan jeg med god samvittighet vente.
Skader nok ikke å vente. Akkurat nå selger bilene som hakka møkk og det ser ikke ut som det dabber av med det første. Selgerne trenger ikke overtale noen for å selge nok. Bilene forbedres hele tiden, og de som venter får bedre bil.

Jeg for min del er meget glad jeg ikke ventet. Støynivået i min bil er vesentlig lavere enn demobilene jeg har kjørt. Men i en så stille bil, høres dekkstøy tydelig. Uansett, vesentlig mindre dekkstøy en Honda Accorden jeg gikk fra.

Gikk også ned noen hakk i støy når jeg fylte litt ekstra luft.

Blir jeg fornøyd med Pirelli vinterdekkene jeg har bestilt, bytter jeg til Pirelli sommerdekk med Noise Canceling System når Michelin Pilot Sport dekkene er utslitt.
http://www.tirebusiness.com/article/20130717/NEWS/130719921/pirelli-absorbs-tire-noise-with-pu-sponge
http://www.tv2.no/underholdning/broom/dekkogfelg/slik-skal-dekkstoeyen-bli-borte-4100293.html
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Bjoris

#264
Støy og interiørkvalitet er ikke TMS sin sterke side, hvor mye det vektlegges og hvor "ille" det vurderes er selvsagt veldig individuelt. Om det er en showstopper så må det være helt ok. Jeg tror de fleste som kjøper TMS vet dette, men kommer frem til mange andre fordeler som gjør at totaltpakken blir veldig attraktiv likevel.

Det er supert med innlegg som er kritiske, det kan jo vi som er hekta ha godt av, men jeg syns du bommer litt når du også mener at designet utvendig er som på en Mazda! Vel, du om det. Men husk at når det ikke er noe positivt, bare negativt blir innlegget mindre interessant for de fleste. Jeg får en følelse av at du har en agenda når du skriver så negativt. Halvpris om kort tid, ja, kanskje du prøver å få det til med innlegget ditt:)??

Når det gjelder designet så er det ett problem med det og det er "slitasjen" når det kommer så enormt med TMS på veiene... Porsche Panamera er etter min mening (og mange andres) mye mindre vellykket en TMS, men det er og blir ett supersportsbil-look fordi den er så sjelden...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Balrog

Jeg er også veldig skuffet over støyen. Den støyer klart mer enn min bærbare PC, men likevel noe mindre enn den elektriske tannbørsten jeg har. Med andre ord er det rom for forbedring.

Jeg er også enig i trådstarters gode poeng ift. akselerasjon. Man må være utdannet formel 1-kjører for å kunne trykke på høyre pedal, elles havner man fort i grøfta, spesielt hvis man i høy fart tar feil av høyre og venstre pedal.

Det hersker lite tvil om at Tesla Model S allerede i løpet av 8-10 år kun vil være verdt en brøkdel av dagens verdi. Jeg tenker da på brøkdelen 1/3.

Dette må da være den teiteste tråden på dette forumet eller er Foxy tilbake med nytt nick?
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

sindrej

Virker nesten så du tar det personlig at noen faktisk ikke er like begeistret over MS som du Balrog.  Tenk heller på det som en fordel, mindre MS på veien er bra for oss som har en ;)

Thomas Parsli

Personlig er jeg litt skuffet over at ikke Balrog også er skuffet!

Det må da være mulig å finne noe å være skuffet over, på en så stor og tung bil som koster så mye penger (se, der kom jeg med tre forslag til ting man kan være skuffet over).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

kjølholdt

ELBIL jeg har ingenting med tesla å gjøre bortsett fra at jeg kjøper en, men ser ikke noe poeng   i at jeg skal bruke energi på å overbevise personer som ikke vil ha bilen
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

stor66

Sitat fra: kjølholdt på onsdag 09. oktober 2013, klokken 13:49
ELBIL jeg har ingenting med tesla å gjøre bortsett fra at jeg kjøper en, men ser ikke noe poeng   i at jeg skal bruke energi på å overbevise personer som ikke vil ha bilen
+1
-S- #1791 - VIN 15893 - Kongsberg - lev: 30/9 kl.10.00
Tesla S Std. 85kWh 19" hjul +alt, men ikke -bakoverseter -sikkerhet -pakkehylle -dobbeltlader

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA