Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tidspunkt for reservering Vs reservasjons nummer

Startet av Leaffen, torsdag 02. mai 2013, klokken 14:13

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Selv om jeg er frelst selv ser jeg definitivt flere større problemer, ikke så stor grad det TS påpeker. En av mine onkler har sikla lenge på TMS, en kollega av han kjøpte seg nettopp. Imidlertid slo han fra seg tanke pga behov for hengerfeste, takboks og at han trengte lang rekkevidde hvor som helst og ikke bare innenfor type 2-lader og superlader-radius. For meg er dette irrelevant og vi forstod hverandre meget godt :) For meg er dette omtrent den beste bilen jeg kan velge, for han er han avhengig av en bil til om dette skal være drømmebilen...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

jkirkebo

Sitat fra: pej på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 22:57
8.  Svært mangelfull info rundt lading med 32A230V. Her spriker infoen om man trenger dobbeltlader eller ikke for å oppnå mer enn 3,6kW lading

Tesla har da hele tiden vært klare på at du får 7,4kW med enkeltlader ved bruk av UMC med blått adapter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

edyrli

Mange som nevner støy som et problem. En på jobb som har Tesla S synes også støyen i hans bil er påtrengende og sjenerende.
Jeg ser i følge målig på nye biler at støyen i Tesla S i 100km/t er 2dB høyere enn i bl.a. småbiler som Skoda Citigo og Skoda Fabia. Dette er jo altfor dårlig for en bil i denne prisklassen.

http://www.dagbladet.no/2013/09/17/tema/bil/motor/klikk/stoy/29319467/
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

RSandven

Sitat fra: taraquin på onsdag 16. oktober 2013, klokken 09:07
Selv om jeg er frelst selv ser jeg definitivt flere større problemer, ikke så stor grad det TS påpeker. En av mine onkler har sikla lenge på TMS, en kollega av han kjøpte seg nettopp. Imidlertid slo han fra seg tanke pga behov for hengerfeste, takboks og at han trengte lang rekkevidde hvor som helst og ikke bare innenfor type 2-lader og superlader-radius. For meg er dette irrelevant og vi forstod hverandre meget godt :) For meg er dette omtrent den beste bilen jeg kan velge, for han er han avhengig av en bil til om dette skal være drømmebilen...

Hvis du bestiller med panotak, så er det klargjort for takboksfeste.
Produksjon start: 8. okt
Produksjon ferdig: 18. okt
Levering 23. nov

Øyvind.h

Sitat fra: edyrli på onsdag 16. oktober 2013, klokken 09:43
Mange som nevner støy som et problem. En på jobb som har Tesla S synes også støyen i hans bil er påtrengende og sjenerende.
Jeg ser i følge målig på nye biler at støyen i Tesla S i 100km/t er 2dB høyere enn i bl.a. småbiler som Skoda Citigo og Skoda Fabia. Dette er jo altfor dårlig for en bil i denne prisklassen.

http://www.dagbladet.no/2013/09/17/tema/bil/motor/klikk/stoy/29319467/

Kanskje litt dumt å henvise til en test som bruker en gammel US bil uten oppgradert støydemping og med 21" felger som mal eller? Skjønner ikke at folk fortsatt bruker den som kilde for å understøtte argumenter som støy i Model S....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Bent

Sitat fra: Lacaixxa på onsdag 16. oktober 2013, klokken 08:52
I USA kunne jo dette vært en sakling tråd, men i Norge blir det litt spesielt...

(...)

Man kan jo bli gal hvis man tar disse trådene seriøs. All respekt til dere som klarer det:)

Vi må jo kunne være litt ydmyke for at forskjellig folk har litt forskjellige smertepunkter. Min mening om saken er at hvis man skal svi av 500kkr+ på en dings så må man sørge for at det er en dings man kommer til å elske, for hvis ikke så vil man bare angre bittert i etterkant.

Mitt eget smertepunkt har alltid i praksis vært framdriftssystem. Var det ikke elbil klarte jeg bare ikke å like det. Drit i at det finnes bensinbiler som både er pene, behagelige og praktiske: for mye fjas med forbrenningstullet, vil aldri komme til å like det så har ikke lyst til å brenne av flere hundre tusen på noe slikt. Min første bil ble en Tesla Roadster i en alder av 40. Det var endelig en bil det gikk an å like.

Så hvis folk velger vekk Model S fordi de synes den bråker for mye, er ubehagelig å sitte i, har alt for mange uavklarte problemstillinger så som lading, osv., så har jeg stor forståelse for dette. Du trenger ikke å hate Model S for å velge den vekk. I den prisklassen den er trenger du bare å ikke elske den.
Tesla Roadster, 25Mm

fredag

Sitat fra: edyrli på onsdag 16. oktober 2013, klokken 09:43
Mange som nevner støy som et problem. En på jobb som har Tesla S synes også støyen i hans bil er påtrengende og sjenerende.
Jeg ser i følge målig på nye biler at støyen i Tesla S i 100km/t er 2dB høyere enn i bl.a. småbiler som Skoda Citigo og Skoda Fabia. Dette er jo altfor dårlig for en bil i denne prisklassen.

http://www.dagbladet.no/2013/09/17/tema/bil/motor/klikk/stoy/29319467/

Testen til Dagbladet er gjort med en gammel P+ (som støyer mer enn S85 eller P85), og med 21" dekk (som støyer mer enn 19").

Jeg har en S85 og synes ikke den støyer mye i 130. Men jeg har morsommere ting å holde på med ved kjøring i 130 enn å måle decibel. :-)

Jeg har dessuten elbil fra før, og har kanskje mer realistiske forventning til støy ved kjøring av en elbil. Jeg tror noen har urealisitske forventninger til at en elbil er stille i alle hastigheter og er immun mot støy fra hjulene.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Cirion

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 16. oktober 2013, klokken 11:26
Sitat fra: edyrli på onsdag 16. oktober 2013, klokken 09:43
Mange som nevner støy som et problem. En på jobb som har Tesla S synes også støyen i hans bil er påtrengende og sjenerende.
Jeg ser i følge målig på nye biler at støyen i Tesla S i 100km/t er 2dB høyere enn i bl.a. småbiler som Skoda Citigo og Skoda Fabia. Dette er jo altfor dårlig for en bil i denne prisklassen.

http://www.dagbladet.no/2013/09/17/tema/bil/motor/klikk/stoy/29319467/

Kanskje litt dumt å henvise til en test som bruker en gammel US bil uten oppgradert støydemping og med 21" felger som mal eller? Skjønner ikke at folk fortsatt bruker den som kilde for å understøtte argumenter som støy i Model S....
Her er det nok viktig å få fram at det er en hel bransje som ønsker seg mest mulig negativ oppmerksomhet om Tesla. F.eks batteribrannen. Før man viste årsaken ble den blåst opp over alt, når svaret kom, ble det dysset ned. For en fossilbil hadde sannsynligvis drept de i bilen og brent den til grunnen i samme ulykke.

Så lenge Tesla fortsetter å bruke disse gamle bilene til demokjøring, vil de fortsette å få negativ omtale om nettop disse bilene. Kundene som mottar egen bil blir meget positivt overrasket. Samme gjør de som demokjører kundebiler. Er det et bevisst valg?
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

edyrli

Sitat fra: fredag på onsdag 16. oktober 2013, klokken 11:34
Sitat fra: edyrli på onsdag 16. oktober 2013, klokken 09:43
Mange som nevner støy som et problem. En på jobb som har Tesla S synes også støyen i hans bil er påtrengende og sjenerende.
Jeg ser i følge målig på nye biler at støyen i Tesla S i 100km/t er 2dB høyere enn i bl.a. småbiler som Skoda Citigo og Skoda Fabia. Dette er jo altfor dårlig for en bil i denne prisklassen.

http://www.dagbladet.no/2013/09/17/tema/bil/motor/klikk/stoy/29319467/

Testen til Dagbladet er gjort med en gammel P+ (som støyer mer enn S85 eller P85), og med 21" dekk (som støyer mer enn 19").

Jeg har en S85 og synes ikke den støyer mye i 130. Men jeg har morsommere ting å holde på med ved kjøring i 130 enn å måle decibel. :-)

Jeg har dessuten elbil fra før, og har kanskje mer realistiske forventning til støy ved kjøring av en elbil. Jeg tror noen har urealisitske forventninger til at en elbil er stille i alle hastigheter og er immun mot støy fra hjulene.

Dette var jeg ikke klar over. Jeg antok en test som er publisert i september brukte en representativ bil.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Stiania79

Hei :-)

Det finnes sikkert utallige grunner til å både bestille og evt ikke bestille en Tesla Model S. Som en hver annen bilmodell skal denne også dekke et behov i markedet og det er jo en gyldig grunn til at det finnes hundrevis av forskjellige bilmodeller idag - "No man is created equal".

Når det er sagt så er nettopp poenget at vi i Norge ikke akkurat er bortskjemt med lave bilpriser - spesielt hvis man ser på modeller som er tunge, har mange hk og/eller slipper ut mye Co2/NoX.

I de fleste andre land konkurrerer Tesla Model S med tilsvarende modeller fra Porsche (Panamera), Audi (A7), Mercedes (CLS) eller BMW (6 serien) - og her scorer den meget bra. I Norge pga våre skyhøye avgifter blir sammenligningen selvfølgelig helt feil. At en Tesla Model S gir deg som forbruker utrolig god "valuta" for pengene bør ingen trenge å argumentere i mot, MEN at den passer for alle - nei, det gjør den ikke.

Tror det er viktig at man tenker over hvilket behov bilen skal dekke og hvorvidt en Tesla - eller EL BIL - for den sakens skyld dekker dette. At Tesla har noen større eller mindre "hick-ups" og kvalitetsproblemer er å forvente da både modellen og selskapet er ungt, men selvfølgelig - dette må fikses asap. Vi i Norge kan forsatt synes at dette er greit mtp hva man får for sine NOK, men i utlandet hvor alternativene er betydelig flere - i samme prisleie - må de passe seg.

For min del går det mot å bytte ut min 3. Audi siden 2008 med en Model S pga:

a. Ingen modell i Norge gir samme plass, sikkerhet, kvalitet eller kjøregenskaper til denne prisen. LANGT fra.

b. Driftsutgiftene blir betydelig mindre

c. Verditapet bør faktisk være lavere enn tilsvarende f.eks ribbet Audi A6 2.0 TDI da det er svært mange som ønsker seg en såpass potent stor bil, men synes kr 550 - 750' er altfor mye penger. Som med boligkjøp er markedet en pyramide og jo lengre ned du kommer - desto større er markedet.
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

teslaslaven


Bjoris

Du vet aldri hvem som er hvem på slike forum, det er nok noen Audi-BMW-VAG-Ford etc selgere blant oss her som har en annen agenda enn å skjønne seg på TMS som vi andre... Om vedkommende i denne saken er Leaf eier og har bestilt Tesla som han har avbestilt vites jo ikke, godt mulig. MEN at vedkommende er ett nyregistrert medlem og med bare 3 innlegg, det vet vi!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

pej

Fantastisk å se hvor mange som klarer å få dette til å være negativ propaganda. At denne tråden/overskriften er lest av snart 1400 lesere sier noe om at det er flere enn jeg som ble usikker etter å ha prøvd bilen.

Jeg har kjørt Leaf i et år ca og elsker elbiler og ikke minst Model S. MEN som sagt ville jeg belyse noen sider som jeg fant helt avgjørende for meg. Særlig morsomt syns jeg det er at noen går så langt som å antyde at jeg skulle være VAG eller BMW selger og ikke engang kjøre LEAF og at jeg ikke har penger. Og det regnestykket med km godtgjørelse? Tror du bør lese reglene på nytt. Om du får kjøregodtgjørelse for kjøring til og fra jobb har du en særdeles unik avtale. Dette er nemlig ikke lov. Kjøring ut fra arbeidsplassen til kunder osv er det som praktiseres andre steder, så om du har lang vei til jobben, får du fradrag på skatten, men det får jeg jo selv om jeg kjører toget.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Stiania79

...som sagt - bilen er ikke for alle og "nobody's perfekt". Bør være helt ok at ikke hele Norge kjører Tesla heller :-)
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

Sjøhyene

Synes selv det er litt rart at alle tråder som denne automatisk blir blant de mest leste og kommenterte i flere uker etterpå.

Hvorfor skal mange for enhver pris forsvare bilkjøpet sitt?
Og hvorfor gidde å bruke masse tid på å forklare hvorfor man IKKE kjøper noe, når det helt klart dreier seg om å forsvare egne valg heller enn å komme med konstruktiv kritikk.

Ugh, litt lei av tråder som dette merker jeg
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA