Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tidspunkt for reservering Vs reservasjons nummer

Startet av Leaffen, torsdag 02. mai 2013, klokken 14:13

« forrige - neste »

Romsiki

Sitat fra: pej på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 22:57
Nå har det snart gått 2 uker siden jeg trykket på bestill, men idag har jeg bestemt meg for å trekke meg, mens jeg fortsatt kan få tilbake depositumet.

Jeg kjører ca 22 mil om dagen så selv små bagateller kan bli plagsomme etter at man har kjørt av seg den første "rusen" denne bilen gir deg.

Følgende grunner i prioritert rekkefølge.

1.  Alt for lavt sete/ ikke mulig å justere nakkestøtte (jeg er 194cm)
2.  Usymetrisk armstøtte, midtarmlenet er høyere enn armlenet i døra. Dette føles skjevt og det er ikke mulig å justere høyden på midtarmlenet
3.  Hjulstøy i 110-120km/t (som er 90% av min reise til og fra jobb)
4.  Ikke mulig å feste bakseteunderholdning for barna sikkert (på nakkestøttene e.l.)
5.  Ikke mulig med hengerfeste
6.  Dårlig DAB radio (jeg hører nesten bare på radio)
7.  Dårlig garanti, kun 80.000km på bilen. I praksiss for meg 2 års garanti pga lang reisevei til jobb (BMW har 200.000km, Toyota 160.000km, osv)
8.  Svært mangelfull info rundt lading med 32A230V. Her spriker infoen om man trenger dobbeltlader eller ikke for å oppnå mer enn 3,6kW lading
9.  Lav takhøyde bak (ikke for voksne etter min mening)
10.Flate og harde seter bak
11.Meldinger om vannlekasjer og duggproblemer fra folk som har fått "Norske" biler levert

Det slo meg idag at jeg virklig ikke kan bruke 600K på en bil som har alle disse manglene, men jeg kommer helt sikkert til å angre når bilen til kollegaen min kommer i januar.

Hell og Lykke til alle dere som kjøper dere en Model S, dette er et utrolig viktig ledd og nærmest et paradigmeskifte i bilhistorien, men for meg personlig venter jeg til revolusjonen er over....

Kjører Leaf og Diesel Passat idag.

Nei, Tesla Model S passer ikke for alle. Du har 11 gode grunner for å kansellere kjøpet. Jeg finner ikke 1 god grunn til å selge min på tross av at jeg kunne tjent godt på salget. Vente i 4-5 måneder på ny? Moahaha, fat chance.


frekri

Hvis du er avhengig av bil, så mener jeg at det er for tidlig å kjøpe Tesla. Teknologien er for ny til å forvente stabil drift. 12v problemet er et godt eksempel som viser at Tesla trenger noen flere år på seg.

Men jeg er heldigvis ikke avhengig av bil. :)
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

SimenT

Lukter at dette blir en ny boksekamp mellom de "frelste" og kritikerene. Venter i spenning.
Jeg mener selv ikke 12V problemet er kritisk da det er en fiks mtp 12V-lader.
Så lenge bilen er noenlunde feilfri ved utlevering, er resten av bugsene småplukk for min del.
Lykke til ved senere kjøp! Tror det ikke tar lang tid før psykosen slår deg og du er inne i køen igjen :D
Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

bosse

Er TMS en bil som erstatter fossilen og dekker forventningene hos absolutt alle familier? Det er subjektivt, så hvem vet, men den legger ganske mye til rette for en fullkonvertering fra fossil.

Det eneste jeg er sikker på er at bilen kommer til å passe veldig bra for meg og mine. Jeg har ikke sett noen punkter så langt som har fått meg til å sette bestillingen min i tvil, hovedsaklig fordi jeg anser de nevnte problemene som forbigående eller marginale, og fordi jeg regner med at Tesla som tjenesteyter kommer til å rette opp i problemene, og fortsette å imponere gåsehud på meg med nye tjenester og fantastisk service langt inn i bilholdet, spesielt når de får satt seg litt.

Men jeg forstår hvorfor enkelte føler at de ikke er klare fordi de har andre forventninger. Jeg synes det er interessant å lese mer om hvorfor noen snur i døra, så takk til paj for at han/hun delte årsakene med oss. Jeg tipper det også er noe Tesla noterer seg i kunnskapsdatabasen sin når noen kansellerer, som en del av læringsprosessen til en ung startup som tar opp kampen mot svært etablerte konkurrenter.
S85 #245xx | MCRed | Dark Leather | Matte Abachi | Tech | Pano | Park | Subzero | Air | Sound | Light | Security | Dual Charger | 19" | Pirelli
Order 2013-09-24 | Prod 2014-01-25 | Transit 2014-02-04 | Prep 2014-03-13 | Estimated 2014-03-24 | Delivered 2014-03-18

OddB

#319
Mange av punktene til pej har jeg også brukt tid på å vurdere. Hadde vært flott om DAB-radioen hadde hatt gode mottakerforhold, at det fantes en erstatning for Slacker, at takhøyden i baksetet hadde vært litt større, at bilen hadde vært bittelitt smalere, at den hadde hatt svingbare xenonlys med lyktespylere som min Toyota har, pluss mange andre småting.
Jeg har bestilt og venter bil i mars. Angrer ikke et sekund. Er forberedt på en haug med detaljer som ikke er perfekte, men som kombinert gadgetfreak og miljøbevisst klarte jeg ikke å la være.
Gleder meg til å utforske bilens muligheter, og ikke minst softwareoppdateringer og forbedringer som kommer.
Jeg er enig med Elon Musk at det er viktig at transporten kommer seg over på bærekraftig energi fortest mulig.
Å kunne spare miljøet for 5 tonn CO2-utslipp årlig ved å kjøre en slik bil er et greit "offer " :D
Har kjørt "trygg" Toyota for å ha minst mulig trøbbel med eierskapet, men etter fire år med ny Avensis er jeg ikke sikker på at det blir noe verre å eie en Tesla. Den har hatt sine reklamasjonsturer på verksted...
Innen jeg får bilen vil EN promille av bilene som ruller på norske veier være en Model S, der vil jeg og være !

Jeg får si som ungene: YOLO ! :D
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

jkirkebo

Sitat fra: pej på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 23:40
Jeg trenger ingen bekreftelse fra noen.

4.Bilen støyer mer enn min 2011 passat i 120km/t , sorry, skulle ønske det ikke stemte. Mål selv dBA.
6.Joda, men med mye dårliger lyd. Er bortskjemt med DAB radio som faktisk er veldig bra i VAG

4. Med 19" hjul?
6. Er det? Jeg har byttet mye mellom DAB og TuneIn, samme kanal. Har ikke klart å merke noen forskjell i lydkvalitet. Gidder uansett ikke bekymre meg for DAB da det er en software-sak å fikse den.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ebbrey

Er selv 196cm, er enig i nakkestøttene, disse passer ikke meg helt heller. Men siden det er så mye å justere på forran fungerer det helt greit. Og det fungerer kun å sitte i baksetet for min del i biler med pano tak.

Har en liten drøm om å få byttet setene om et par år, evt bare inbytte til nyere modell, gleder meg som faen uansett.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Øyvind.h

Sitat fra: pej på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 23:40
4.Bilen støyer mer enn min 2011 passat i 120km/t , sorry, skulle ønske det ikke stemte. Mål selv dBA.
Jeg kjørte selv Passat 2012 mod (reg september 2011) frem til august i år. Passaten er svært stillegående, det har jeg sett i støymålinger (blant de aller beste familiebilene du kan få kjøpt). Opplevde den også som veldig stillegående sammenlignet med andre biler jeg har kjørt (på høyde med E-klasse, milevis foran eks Mondeo).

Min oppfatning er at Passaten ikke er vesentlig stillere i 120km/t enn Model S. Da snakker jeg 215/55/R16 sommerdekk på Passaten, og 245/45/19 helårsdekk på Model S. Muligens noe mer sus fra taket i Model S, men jeg har glasstak i min Model S, så det blir ikke fair å sammenligne med Passatens stofftak :)

Men selv om jeg elsker bilen og aldri kunne tenkt meg å gå tilbake til Passat betyr det ikke at jeg er uenig i alle punktene du ramser opp. Vi bare vekter dem forskjellig :)

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

RSandven

Uten å "krangle" med folk som er 7cm høyere enn meg, så lurer jeg på hva var grunnen til at du bestilte i første omgang? :)
De fleste tingene du ramser opp visste du vel om før du bestilte?
Slike ting som at den ikke har hengerfeste, blir litt feil. Den har aldri noensinne hatt hengerfeste, og vil sannsynligvis aldri få hengerfeste så lenge du har bilen. Hvis du da trenger en bil med hengerfeste, så må jo dette være en grunn til å ikke bestille den i første omgang?
Produksjon start: 8. okt
Produksjon ferdig: 18. okt
Levering 23. nov

Leaf_2014

Det er alltid morsomt å være early adopter hvis alt blir en suksess.  Men det er alltid en sjanse for at man sitter igjen som fjøsnisse uansett valg.

Bare fremtiden vil vise hvem som tok det smarte valget. Kommer sikkert en bedre Model S om 1-2 år.
Leaf 2014

Bjoris

#325
Interessant å se hva andre som ikke er så hekta oppgir som showstoppere. Noen akseptere litt mer enn andre for å få være med på dette, det er ingen tvil om.

Ser at du kjører 50.000 km hvert år bare i jobb om du kjører 22 mil hver arbeidsdag (230 arbeidsdager). Om du da kunne ladet gratis på jobb så ville du altså spart ca 42.000 pr år i drivstoff. Jeg antar Passaten din bruker 0.60 pr mil siden du kjører såpass fort og 14 kr pr liter... Siden du sparer nesten 1 kr pr km du kjører så har du jo litt til reklamsjonene etter 80.000 km, men jeg tror nok Tesla skal få slite å si nei til større feil på en 2 år gml bil uansett kjørelengde...!

Men misforstå meg rett, jeg tror ikke Teslaen blir en økonomisk braksuksess for alle, men når en kjører så mye så er det jo enormt mye å spare på driftsutgiftene, en elbil har jo ingen oljeskift, registertreimer, eksosanlegg, katalysator etc så min oppfatning er at en elbil er mye bedre rustet for å trille langt enn en fossilbil...

Men bilen må jo være riktig og har en ikke noe løsning for hengerfeste med å låne bil etc så sliter en, det var det viktigste motargumentet mitt også, men siden jeg har en bil jeg kan disponere i næromårdet de gangen det er snakk om så lot vi det gå, men det er dumt å måtte låne bil for å ta en tur med hengeren...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

i_expect

Jeg har full forståelse for at du avbestiller. Alle er forskjellige, så bilen passer ikke for alle! Jeg pleier å si til folk som ser på bilen (og det er mange!) at som alle andre biler er den ikke perfekt. Alltid ting du gjerne kunne hatt osv. Jeg har et par ting som jeg gjerne skulle hatt, men det er det alltid når jeg skal kjøpe bil, så da er spørsmålet hva en vektlegger mest. For deg passet ikke bilen nå og du har gode grunner til det.

Dette er da et rimelig åpent forum, så hvem som helst kan jo starte en tråd og mene hva de vil om bilen, så dette bør jo være greit for forummedlemmene... ;)

Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

laumb

Sitat fra: bjoris på onsdag 16. oktober 2013, klokken 08:27
Interessant å se hva andre som ikke er så hekta oppgir som showstoppere. Noen akseptere litt mer enn andre for å få være med på dette, det er ingen tvil om.

Ser at du kjører 50.000 km hvert år bare i jobb om du kjører 22 mil hver arbeidsdag (230 arbeidsdager). Om du da kunne ladet gratis på jobb så ville du altså spart ca 42.000 pr år i drivstoff. Jeg antar Passaten din bruker 0.60 pr mil siden du kjører såpass fort og 14 kr pr liter... Siden du sparer nesten 1 kr pr km du kjører så har du jo litt til reklamsjonene etter 80.000 km, men jeg tror nok Tesla skal få slite å si nei til større feil på en 2 år gml bil uansett kjørelengde...!

Men misforstå meg rett, jeg tror ikke Teslaen blir en økonomisk braksuksess for alle, men når en kjører så mye så er det jo enormt mye å spare på driftsutgiftene, en elbil har jo ingen oljeskift, registertreimer, eksosanlegg, katalysator etc så min oppfatning er at en elbil er mye bedre rustet for å trille langt enn en fossilbil...

Men bilen må jo være riktig og har en ikke noe løsning for hengerfeste med å låne bil etc så sliter en, det var det viktigste motargumentet mitt også, men siden jeg har en bil jeg kan disponere i næromårdet de gangen det er snakk om så lot vi det gå, men det er dumt å måtte låne bil for å ta en tur med hengeren...

Hvis det stemmer at han kjører 50'000km i året kun i jobb blir dette 210'000kr, eller 420'000kr på to år i kjøregodtgjørelse.
Det gjør at hans Model S er nesten nedbetalt etter to år.

La oss si innkjøpspris er 570'000kr, fullfinansiert.
Etter 2 år med verditap på 20% + 15% (tar i litt) er verdien om 2 år 387'600,- og tapet i verdi på 182400.
Dette gir en rett-i-lomma fortjeneste på 237'600kr før andre kostnader som rente, strøm o.l.
Sett lånet på 5 år med 6% rente og restverdi etter 2 år er 363'182,- - slik at overskuddet blir enklere å regne.

Sånn sett kan eier kjøre bilen i 2 år og selge med solid fortjeneste. Dette er ting man kan overleve.

Lacaixxa

#328
I USA kunne jo dette vært en sakling tråd, men i Norge blir det litt spesielt...

Vil du ha 70 % rabatt på verdens beste bil (consumer report) med 900l bagasjeplass, ekstreme ytelser og "null" drivstoffkostnader?

Ikke? Hva hvis vi tilrettelegger med fordeler og sponsing som om det var en norsk Think?

Nei takk - Eh nakkestøtten er litt dårlig og radioen eh.. sikkert ikke så bra. Eh... dessuten eh jo, man kan ikke feste DVD'en til ungene på den måten jeg vil.

Man kan jo bli gal hvis man tar disse trådene seriøs. All respekt til dere som klarer det:)

2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

trygvelo

Sitat fra: pej på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 22:57
1.  Alt for lavt sete/ ikke mulig å justere nakkestøtte (jeg er 194cm)
2.  Usymetrisk armstøtte, midtarmlenet er høyere enn armlenet i døra. Dette føles skjevt og det er ikke mulig å justere høyden på midtarmlenet
3.  Hjulstøy i 110-120km/t (som er 90% av min reise til og fra jobb)
4.  Ikke mulig å feste bakseteunderholdning for barna sikkert (på nakkestøttene e.l.)
5.  Ikke mulig med hengerfeste
6.  Dårlig DAB radio (jeg hører nesten bare på radio)
7.  Dårlig garanti, kun 80.000km på bilen. I praksiss for meg 2 års garanti pga lang reisevei til jobb (BMW har 200.000km, Toyota 160.000km, osv)
8.  Svært mangelfull info rundt lading med 32A230V. Her spriker infoen om man trenger dobbeltlader eller ikke for å oppnå mer enn 3,6kW lading
9.  Lav takhøyde bak (ikke for voksne etter min mening)
10.Flate og harde seter bak
11.Meldinger om vannlekasjer og duggproblemer fra folk som har fått "Norske" biler levert

1. Til dels enig, setet kunne vært bedre, men har allikevel funnet en meget god sittestilling i TMS fordi rattet går an å trekke så langt ut (er 199cm).
2. Helt enig, armlenet i døra er faktisk det største problemet jeg har med bilen, armen slapper ikke av i armlenet så jeg får verk i skulderen på lengre turer. Både at de har ulik høyde, men også at utformingen gjør at armen ikke ligger stødig og avslappet.
3. Plager meg ikke, men er heller ikke bortskjemt med stille biler fra tidligere. Er uansett så stille på slett asfalt i opp til 90 km/t at det er helt nydelig. Er asfalten veldig grov er det en del lyd, men igjen, er fornøyd jeg.
4, 5. Sånn er bilen og hvis dette er viktig for deg skjønner jeg at du ikke vil ha den
6. Blir garantert bedre med software oppdateringer.
7. Kunne absolutt vært bedre
8. Ladeinfo har vært dårlig
9, 10. Jeg sitter greit bak i midten (med panotak), men ikke på sidene. Er nok ikke de beste langturssetene nei...
11. Dette blir helt sikkert fikset.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA